Re: Äärettömyys
Posted: Fri Nov 20, 2015 12:09 pm
Aloin kirjoittamaan pitkää vastausta, mutta olisi mennyt toivottoman tarkaksi ja pitkäksi ruotimiseksi, joten yritän löytää olennaisen suunnilleen aiheessa pysyen. Eli pääpointti oli siis, että jos hyväksytään matemaattinen realismi (matemaattiset oliot ovat olemassa), niin tästä seuraa jollain tavalla, joka jäi edelleen itselleni täysin hämäräksi, että mielen kyvyt ovat periaatteessa täysin rajoittamattomat? Kirjaimellisesti ne tuskin voivat olla rajoittamattomat (mieli ei varmaan voi esimerkiksi poistaa itseään tai koko maailmaa (ainakaan laajimassa mahdollisessa mielessä mukaan lukien esim. koko looginen avaruus ja matemaattiset objektit). Edes reduktionistit eivät myöskään väitä, että kaikki mihin mieli kykenee olisi tiedossa, sillä läheskään täydellinen teoria materiasta ei ole tiedossa. Haetko siis kenties, että mielellä on yliaistillisia kykyjä vaikuttaa materiaan, että se on tässä mielessä riippumaton materiasta? Tästä aiheesta en välittäisi lähteä keskustelemaan, mutta otan esille muutaman pointin, joita on hyvä miettiä.
10 vuotta filosofiaa opiskelleena voin sanoa ihan kiistatta, että nykyisen mielenfilosofian paradigma ei ole ollut reduktionistinen sen paremmin biologiaan kuin varsinkaan fysiikkaan sitten 60-luvun. Onko se laajemmin katsottuna yleinen näkemys, on myös hyvin kiistanalaista. Jos kysyt insinööriltä tai luonnontieteilijältä, he ovat varmaan useimmin reduktionisteja, kun taas humanistit eivät. Vähemmän koulutetuissa ihmisissä kai samankaltainen jako. Fysikaalisen materian käsite on muuttunut jo pitkin 1900-lukua, enkä ole juuri perillä viimeisimmistä käänteistä. Filosofinen materian käsite on kai taas ytimeltään "jotain minkä mieli kokee toiseutena ja rajana". Mielenfilosofisen paradigman voisi sanoa olevan neo-kantilainen. Tästä näkökulmasta ajatus, että mielen olemassaolo voitaisiin "selittää" kausaalisesti luonnontieteen keinoin, on yksinkertaisesti käsitteellinen järjettömyys. Pitää kysyä, mitä se selittäminen ylipäätään tarkoittaisi tässä, eikä se tässä yhteydessä oikein tuntuisi mitään kovin konsistenttia tarkoittavan. Näkemys on kuitenkin siinä merkityksessä materialistinen, että mieli on olemassa vain materiaalisella perustalla. Marginaalisempi näkemys on sitten mainitsemasi Chalmers & co., joiden mukaan jo materiassa sinänsä on mielellinen elementti. Usein epäintuitiivisena ja absurdinakin pidetty idea, joka on minustakin kyllä kuitenkin varsin mielekäs. Tämä on kuitenkin täysin eri kysymys kuin kysyä, mitä kykyjä mielellä on tai voi olla tulevaisuudessa, sillä tällöin puhutaan yksilöityneestä mielestä ja siitä mikä sen suhde on maailmaan.
Olemassaolon eri merkityksiähän on pohdittu nykyfilosofiassa valtavasti. Jo Heidegger lähti kysymään olennaisimpana filosofisena kysymyksenä, mitä tarkoittaa oleminen sinänsä ilman mitään lisäattribuutteja kuten "olla mielessä" tai "olla pöydällä". Jos matemaattinen realismi hyväksytään, niin matemaattiset objektit ovat tietysti olemassa jossain hyvin eri merkityksessä kuin mielelliset tai materiaaliset objektit. Moraalisesta realismista on täällä puhuttu myös, ja mikäli se on validi näkemys, niin myös moraaliset totuudet ovat olemassa jälleen hyvin eri mielessä.
Matemaattisesta realismista kannattanee ehdottomasti perehtyä Alain Badiouhun, joka lienee kentän arvostetuin nimi.
10 vuotta filosofiaa opiskelleena voin sanoa ihan kiistatta, että nykyisen mielenfilosofian paradigma ei ole ollut reduktionistinen sen paremmin biologiaan kuin varsinkaan fysiikkaan sitten 60-luvun. Onko se laajemmin katsottuna yleinen näkemys, on myös hyvin kiistanalaista. Jos kysyt insinööriltä tai luonnontieteilijältä, he ovat varmaan useimmin reduktionisteja, kun taas humanistit eivät. Vähemmän koulutetuissa ihmisissä kai samankaltainen jako. Fysikaalisen materian käsite on muuttunut jo pitkin 1900-lukua, enkä ole juuri perillä viimeisimmistä käänteistä. Filosofinen materian käsite on kai taas ytimeltään "jotain minkä mieli kokee toiseutena ja rajana". Mielenfilosofisen paradigman voisi sanoa olevan neo-kantilainen. Tästä näkökulmasta ajatus, että mielen olemassaolo voitaisiin "selittää" kausaalisesti luonnontieteen keinoin, on yksinkertaisesti käsitteellinen järjettömyys. Pitää kysyä, mitä se selittäminen ylipäätään tarkoittaisi tässä, eikä se tässä yhteydessä oikein tuntuisi mitään kovin konsistenttia tarkoittavan. Näkemys on kuitenkin siinä merkityksessä materialistinen, että mieli on olemassa vain materiaalisella perustalla. Marginaalisempi näkemys on sitten mainitsemasi Chalmers & co., joiden mukaan jo materiassa sinänsä on mielellinen elementti. Usein epäintuitiivisena ja absurdinakin pidetty idea, joka on minustakin kyllä kuitenkin varsin mielekäs. Tämä on kuitenkin täysin eri kysymys kuin kysyä, mitä kykyjä mielellä on tai voi olla tulevaisuudessa, sillä tällöin puhutaan yksilöityneestä mielestä ja siitä mikä sen suhde on maailmaan.
Olemassaolon eri merkityksiähän on pohdittu nykyfilosofiassa valtavasti. Jo Heidegger lähti kysymään olennaisimpana filosofisena kysymyksenä, mitä tarkoittaa oleminen sinänsä ilman mitään lisäattribuutteja kuten "olla mielessä" tai "olla pöydällä". Jos matemaattinen realismi hyväksytään, niin matemaattiset objektit ovat tietysti olemassa jossain hyvin eri merkityksessä kuin mielelliset tai materiaaliset objektit. Moraalisesta realismista on täällä puhuttu myös, ja mikäli se on validi näkemys, niin myös moraaliset totuudet ovat olemassa jälleen hyvin eri mielessä.
Matemaattisesta realismista kannattanee ehdottomasti perehtyä Alain Badiouhun, joka lienee kentän arvostetuin nimi.