Re: Empirismi
Posted: Fri Apr 19, 2013 2:46 pm
Tarkoitatteko te jotakin tiettyä levitaatiotyyppiä? Vai puhutteko käsitteestä aivan yleisellä tasolla? Levitaatiotahan tapahtuu kyllä aivan todistettavasti fysiikan ilmiönä esimerkiksi sähköisesti ja magneettisesti. Se tapahtuu yksinkertaisesti niin, että kaksi toisiaan hylkivää kappaletta on vaikkapa päällekkäin ja päällä oleva kappale leijuu, mikäli repulsio on tarpeeksi voimakas.Nefastos wrote:Wyrmfang wrote:Voin yhtyä ylläolevaan, mutta mielestäni olet joissain yhteyksissä tehnyt vahinkoa tälle pyrkimykselle väittämällä tieteellisiä faktoja sinänsä vastaan. Uskotko että esim. levitaatio on fakta? Väitän että hyvin todennäköisesti ei ole, sillä kyseessä on empiirisen tieteen alaan kuuluva asia, jota on tutkittu, eikä tuloksia ole saatu.
Jos jollekulle levitaation olemattomuus on tieteellinen fakta, niin ehdottomasti olen eri linjoilla "tieteen faktoista". Miten tiede voisi kieltää levitaation ylipäänsä? Tieteellisin metodeinhan voidaan kyetä falsifioimaan vain "levitaatio X": tyyliin se-ja-se joogi väittää voivansa levitoida tekemällä sen-ja-sen meditaatioharjoituksen.
Tällaista fysiikan ilmiönä tapahtuvaa levitaatiota ei mitenkään erityisesti ole myöskään irrotettu levitoinnin käsitteestä okkultisminkaan piirissä. Jos en aivan väärin muista, niin HPB totetaa Isiksessään, että pohjimmiltaan kaikki levitaatio tapahtuu siten että levitoija manipuloi itsessään ja ympäristössään olevat partikkelit sellaisiin pisteisiin, että niiden välinen repulsio on painovoimaa suurempaa. Mistään universumin tai luonnon lakeja rikkovasta toiminnasta levitaatiossa ei voi olla kyse, ja tämä on luultavasti suurimmalle osalle filosofinen selviö. (Mitä ihmeen lakeja ne muuten olisivatkaan?)
Minäkin olisin ehdottomasti sitä mieltä että asiaa on tutkittava "joogi kerrallaan" - ja etenkin levitaatiokategoria kerrallaan - ennen kuin mitään voidaan falsivoida tai pitää epätodennäköisenä.
Perusväite on mielestäni hyvä: kaikki ihmiset toimivat oman tajuntansa/subjektinsa kautta ja tekevät subjektiivisia lähtöoletuksia. Sama pätee tieteeseen, ja itsestäänselvästi muihinkin ihmisen luomiin instituutioihin. Se mistä sen sijaan olen ehkä vähän eri mieltä on, että tiede ja okkultismi olisivat tämän seurauksena samalla viivalla, niinkuin tässä mielestäni jollain tavalla vihjataan. Tai että toisen kritiikki toista kohtaan olisi aina pohjimmiltaan omaa heikkoutta. Ei voi olla niin, että kun tieteen lähtöoletuksista on löydetty subjektiivisia oletuksia (joita kaikissa kuviteltavissa metodeissa ihan väkisinkin on), voitaisiin siirtyä jonkunlaiseen metodologiseen anarkismiin, jossa totuuden etsinnän tapoja ei enää voitaisi laittaa hierarkiaan eri näkökulmista katsottuna.Nefastos wrote:Muistutan perusväitteestäni: Kun mennään metatasolle, tiede edellyttää viime kädessä uskonvaraisia ennakko-oletuksia. Tästä ei ole poispääsyä, koska ihmismieli toimii viime kädessä subjektion eikä objektion rajaamana. Niinpä taistellessaan epätieteellistä ajattelua vastaan tiede taistelee omaa varjoaan vastaan, joka paljastaa sen kätketyn sisäisen heikkouden.
Tähän voisi varmaan listata useitakin klassisia tieteen kriteerejä. Wyrmfangin mainitsema falsivoitavuus on oleellinen, mutta lisätään siihen vielä vaikka julkisuus:Nefastos wrote:Ergo, missä on se oletettu suuri juopa tieteenfilosofian & esoteerisen filosofian välillä?
Kun tieteen subjektiiviset alkuoletukset on kerran tehty, niin sen jälkeen lopputuloksiin johtavia koetilanteet ja päättelyketjut ovat kaikkien nähtävillä & dokumentoituna, ja koko prosessi voidaan osoittaa kädestä pitäen kaikille halukkaille. Mikäli joku on erimielinen tuloksista, hän voi johtaa samoista julkisista premisseistä uudet julkiset lopputulokset ja verrata aiempiin tuloksiin.
Okkultismi ja esoteria ovat jo nimiensä mukaisesti jotakin salattua, ja niiden viitekehyksessä puhutaan jatkuvasti "uskon hypyistä" tai omaan itseensä sukeltelusta tai ylipäänsä asioista, joita on vaikea sanoin edes ilmaista. En väheksy sinänsä missään tapauksessa tällaistakaan tutkimusta, mutta onhan ero julkiseen tieteeseen aivan selvä?
Minulla on sellainen tunne että tieteen "uskonhyppy" on huomattavasti lyhyempi kuin esoteerisen filosofian piirissä tapahtuva vastaava hyppy. Lisäksi se subjektiivinen arvottaminen, jonka tiede tekee, on sekin aika hyvin määritelty ja tiedossa. Kyllä käytännössä jokainen tietää, että tutkimuskohteita, tutkimusmetodeja ja muita apriorisia kriteerejä valitaan väkisinkin jonkunlaisin valistunein arvauksin.
"What we observe is not nature itself, but nature exposed to our method of questioning." -Heisenberg