Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Ovatko aiheet käyneet jo liiankin vakaviksi, kun keskustelu on ollut kovin hiljaista viime aikoina? Oli syy sitten siinä tai itse kunkin lomaltapaluustresseissä, väliin Jotain Aivan Muuta: Skeletor kertoo meille kundalinî-kokemuksesta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
-
- Posts: 28
- Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
tässä hieno elokuva joka voisi hienosti ja olennaisesti liittyä tänne elokuvana... katsoija huomaa elokuvassa paljon piirteitä henkiseen kasvuun mitä mestari opettaa kauan kadoksissa olevaan henkilöön... mutta en jaksa sen enmpää tästä kirjoittaa suosittelen vain katsomaan kyseisen elokuvan
The Master
http://www.imdb.com/title/tt1560747/
varmasti hyödyllinen tarina niin alkavalle okkultistille kuin oppineellekkin.
The Master
http://www.imdb.com/title/tt1560747/
varmasti hyödyllinen tarina niin alkavalle okkultistille kuin oppineellekkin.
-
- Posts: 28
- Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm
-
- Posts: 37
- Joined: Wed Feb 20, 2013 7:46 pm
- Location: Helsinki
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Ensimmäinen Italiassa koskaan tuotettu täyspitkä elokuva, L'Inferno (1911), on katsottavissa kokonaisuudessaan mm. täällä: http://www.youtube.com/watch?v=bo4T3GUL9I0
Elokuvaa pidetään syystäkin parhaana filmatisointina Danten Jumalaisen näytelmän klassisimmasta osasta; helvettiä on tuskin koskaan kuvattu yhtä vaikuttavasti. Jopa erikoistehosteet ovat nykypäivänkin mittapuulla yllättävän hyvin toteutettuja.
Elokuvaa pidetään syystäkin parhaana filmatisointina Danten Jumalaisen näytelmän klassisimmasta osasta; helvettiä on tuskin koskaan kuvattu yhtä vaikuttavasti. Jopa erikoistehosteet ovat nykypäivänkin mittapuulla yllättävän hyvin toteutettuja.
- Aquila
- Posts: 355
- Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Kiitos vinkistä! Visuaalisesti pidän tämän näköisistä elokuvista, joten täytyy varmasti katsoa tämä vielä. Vaikka tarina on tuttu, on estetiikalla ihan oma osansa tuodessaan esiin asioita.Xenos wrote:Ensimmäinen Italiassa koskaan tuotettu täyspitkä elokuva, L'Inferno (1911), on katsottavissa kokonaisuudessaan mm. täällä: http://www.youtube.com/watch?v=bo4T3GUL9I0
Elokuvaa pidetään syystäkin parhaana filmatisointina Danten Jumalaisen näytelmän klassisimmasta osasta; helvettiä on tuskin koskaan kuvattu yhtä vaikuttavasti. Jopa erikoistehosteet ovat nykypäivänkin mittapuulla yllättävän hyvin toteutettuja.
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Kiitos, Xenos!
- Benemal
- Posts: 562
- Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
- Location: South-Fin
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Ken Russelin elokuvassa Altered states (1980) esiintyy seitsemänsilmäinen vuohi. Enempää leffasta ei varmaan tarvitse tietääkään, halutakseen nähdä sen.
-
- Posts: 31
- Joined: Wed Aug 14, 2013 1:34 am
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Samantapainen kohtaus löytyy Roman Polanskin Yhdeksännestä portista: Boris enters the ninth gateNefastos wrote: Skeletor kertoo meille kundalinî-kokemuksesta.
Elokuva sisältää melkoiset määrät kabbalistista symboliikkaa jota on varsin ansiokkaasti avattu tässä artikkelissa:
http://www.scribd.com/doc/67023034/The- ... Ninth-Gate
Voin kyllä suositella elokuvan nähneille lukemaan tuon.
-
- Posts: 7
- Joined: Mon Oct 31, 2016 12:48 am
Re: Saatanan ilmentymiset viihteessä ja elokuvataiteessa
Herätän nyt sitten henkiin tämän keskustelun. "Ken Russelin elokuvassa Altered states (1980) esiintyy seitsemänsilmäinen vuohi." Benemal, erityisesti juuri kyseinen yksityiskohta on painunut mieleeni tuosta vaikka se vaan vilahtaa yhdessä näkykohtauksessa. Tuo leffahan on muuten mitä mainioin ja menee aika älyvapaisiinkin sfääreihin
Tässä kuvaa kyseisestä vuohi-Kristuksesta http://3.bp.blogspot.com/_eg04Zz3CERw/T ... -00003.png
Mutta jatketaampa Yhdeksänneltä portilta. Varsinainen syy kommaamiselleni tähän topickiin viimeaikaisen hiljaiseloni jälkeen oli, kun satuin hiljattain katsomaan aiemmassa viestissä mainitun Roman Polanski elokuvan The Ninth Gate. Pidin siitä kovasti. Katsoin sen joskus about 10 v sitten viimeksi, jolloin en saanut siitä kauheasti irti. Itseasiassa vain hyvin vähän ja minusta se oli tylsä...tuolloin olisin odottanut enemmän kauhuefektejä ja yliluonnollista mellastusta. Nähtävästi 10 v tauko teki terää sillä vuosien jälkeen katsottuna leffahan oli mitä mainioin ja aukesikin aivan eri tavoin
Elokuvan käsikirjoitus perustuu ainakin joiltain osin kirjaan (The Club Dumas: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Club_Dumas), jota en ole vielä lukenut, mutta lisäsin sen saman tie lukulistalleni. Elokuvasta tuli jostain syystä vahvasti mieleen AT. Pohdin mm frater Nefastoksen kirjoissa käsiteltyjä teemoja: kuolemansynnit-portit-yksilön vihkimyspolku, keskeiset ongelmat joista kunkin äärellä oltaessa on käsillä kasvun paikka jolloin pitäisi löytää oikea avain kuhunkin lukkoon. Saatana ilmeni elokuvassa lähinnä fiktiivisen teoksen "Yhdeksän porttia" muodossa, jonka ympärille tarina rakentui. Kabbalistinen/Tarot-symboliikka oli melko runsasta ja sitä oli mukava seurata. Yhdeksän porttia- kirjan yhdeksän piirrosta ammensivat ainakin Tarotin Narrista, Kohtalonpyörästä, Kuolemasta ja Hirtetystä: Yhdeksän piirrosta olivat siis yhdeksän arvoitusta ja tarkemmin sanoen mukana oli myös toiset yhdeksän taideteosta, poiketen joiltain yksityiskohdiltaan aiemmin mainituista. Tästä seurasi se, että toiselle kirjan arvoitusta tutkivalle henkilölle tie vei kohti valaistumista ja ratkaisua - toiselle puolestaan kohti ansaa, päin alaspäistä tietä ja tuhoa.. "The Nine Gates to the Kingdom of Shadows, written by Aristide Torchia, Venice 1666. A book purportedly based on the abhorred Delomelanicon(a tome said to have been written by the Devil himself!). Torchia, along with his blasphemous works, were put to the flame in 1667. But Torchia revealed that he had left one copy behind. The problem is that three copies of the “Nine Gates” are known to exist, one owned by Victor Fargas, one by the Kessler Foundation, and one recently acquired by Boris Balkan. Which one is the real one? Or are they all forgeries?"
Tajusin leffan symboliikan-juonen yhteyksien syvyyden kunnolla vasta katsoessani kommentaaria youtubesta ja lukiessani seuraavan artikkelin: https://slapphappe.wordpress.com/2009/0 ... inth-gate/ (mikäli meinaat leffan katsoa, niin älä lue tätä ensin
).

Mutta jatketaampa Yhdeksänneltä portilta. Varsinainen syy kommaamiselleni tähän topickiin viimeaikaisen hiljaiseloni jälkeen oli, kun satuin hiljattain katsomaan aiemmassa viestissä mainitun Roman Polanski elokuvan The Ninth Gate. Pidin siitä kovasti. Katsoin sen joskus about 10 v sitten viimeksi, jolloin en saanut siitä kauheasti irti. Itseasiassa vain hyvin vähän ja minusta se oli tylsä...tuolloin olisin odottanut enemmän kauhuefektejä ja yliluonnollista mellastusta. Nähtävästi 10 v tauko teki terää sillä vuosien jälkeen katsottuna leffahan oli mitä mainioin ja aukesikin aivan eri tavoin

Elokuvan käsikirjoitus perustuu ainakin joiltain osin kirjaan (The Club Dumas: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Club_Dumas), jota en ole vielä lukenut, mutta lisäsin sen saman tie lukulistalleni. Elokuvasta tuli jostain syystä vahvasti mieleen AT. Pohdin mm frater Nefastoksen kirjoissa käsiteltyjä teemoja: kuolemansynnit-portit-yksilön vihkimyspolku, keskeiset ongelmat joista kunkin äärellä oltaessa on käsillä kasvun paikka jolloin pitäisi löytää oikea avain kuhunkin lukkoon. Saatana ilmeni elokuvassa lähinnä fiktiivisen teoksen "Yhdeksän porttia" muodossa, jonka ympärille tarina rakentui. Kabbalistinen/Tarot-symboliikka oli melko runsasta ja sitä oli mukava seurata. Yhdeksän porttia- kirjan yhdeksän piirrosta ammensivat ainakin Tarotin Narrista, Kohtalonpyörästä, Kuolemasta ja Hirtetystä: Yhdeksän piirrosta olivat siis yhdeksän arvoitusta ja tarkemmin sanoen mukana oli myös toiset yhdeksän taideteosta, poiketen joiltain yksityiskohdiltaan aiemmin mainituista. Tästä seurasi se, että toiselle kirjan arvoitusta tutkivalle henkilölle tie vei kohti valaistumista ja ratkaisua - toiselle puolestaan kohti ansaa, päin alaspäistä tietä ja tuhoa.. "The Nine Gates to the Kingdom of Shadows, written by Aristide Torchia, Venice 1666. A book purportedly based on the abhorred Delomelanicon(a tome said to have been written by the Devil himself!). Torchia, along with his blasphemous works, were put to the flame in 1667. But Torchia revealed that he had left one copy behind. The problem is that three copies of the “Nine Gates” are known to exist, one owned by Victor Fargas, one by the Kessler Foundation, and one recently acquired by Boris Balkan. Which one is the real one? Or are they all forgeries?"
Tajusin leffan symboliikan-juonen yhteyksien syvyyden kunnolla vasta katsoessani kommentaaria youtubesta ja lukiessani seuraavan artikkelin: https://slapphappe.wordpress.com/2009/0 ... inth-gate/ (mikäli meinaat leffan katsoa, niin älä lue tätä ensin
