Wyrmfang wrote:Eipä siinä mitään kauhean syvällistä miettimistä ole. Perinteinen usko vs. tiedeusko. Kummassakaan tapauksessa henkilö ei ajattele ensisijaisesti eettisesti, vaan ideologiansa pohjalta, jonka hän asettaa tiedoksi sellaisten asioiden suhteen, joista tietoa ei ole.
Itse sanoisin, että kyse on tuhansien vuosien aikaisista traditioista vs. parin sadan vuoden aikaiset uskomukset (kuolleiden kirjat ym. kuoleman tiede ja
hyvän kuolemisen perinteet), joista jälkimmäiset ovat itse asiassa paljon huonommin perusteltuja kuin ensinmainitut, omaavat tiukemmat (= ahtaammat, ahdasmielisemmät) kriteerit "tiedon" suhteen kuin ensinmainitut, ovat ennakko-oletustensa ja mahdollisten seuraamuksiensa puolesta huomattavasti negatiivisemmat ja nihilistisemmät - ja ovat myös ideologiselta puoleltaan "pakottavammat".
Tietoahan olisi kyllä vaikka kuinka paljon saatavilla, mutta sitä ei suostuta sellaisena pitämään, saati sitten tutkimaan vakavasti - jos kohta tämä on muuttumaisillaan ja jo (jossain määrin) muuttunut ainakin muualla kuin täällä pohjolan perähikiällä.
Tämä vain vaatii yksinkertaisesti tiedon käsitteen muuttumista ja laajentumista koskemaan sellaisia asioita, joita pidetään varsin leväperäisesti "uskonvaraisina". Onko jokainen nämä asiat kieltävä tiedemies-skeptikko aloittanut päivittäisen meditaation ja / tai rukoilun yhdessä vakavan
empiirisen tutkimuksen ja elämänmuutoksen / maailmankuvan tarkastamisen kera saadakseen asiasta selkoa ja tietoa, vai tyytyvätkö he vain yksinkertaisesti dissaamaan nämä asiat
a priori "uskonvaraisiksi"? Ovatko he käyneet vakavasti läpi jokaisen pimeän nurkkauksen oman ideologiansa ja tieteensä tarkastelussa, tavoitteenaan yksinomaan totuus, vai tyytyvätkö he vain ojentamaan omia "paavinbulliaan" ja "tieteen kirkon kirouksiaan" näitä asioita kohtaan
ex cathedra, kertoen julkisesti "rukoilun olevan verrattavissa mielensairauteen" (Enqvist)? Aivan.
Mainittakoon nyt selkeyden vuoksi se, että ottakoon toki agnostikko, ateisti, epäilijä, psykoanalyytikko tms. morfiinipiikkinsä tai eutanasia-annoksensa, mutta antakoon myös joogin tai mystikon kuolla ilman mieltä sekaannuttavia lääkeaineita, jos tämä näin haluaa. Omapa on häviönsä.
Wyrmfang wrote:Etiikaan itsevelvoittavuus perustuu näkemykselle, jonka mukaan kaikki ihmiset tiedostavat itsessään välittömän ja pakottavan velvollisuuden (jonka alkuperästä ei ole teoreettista tietoa, vaan ainoastaan käytännöllinen peruste rationaaliseen uskoon). Tämä voidaan tietysti kyseenalaistaa, mutta olisiko sellainen ihminen vastuullinen, joka ei tiedä tekevänsä väärin? Kehäpäätelmähän se onkin, koska kaavajärki ei pääse yli syistä ja seurauksista, eikä siten myönnä Jumalaa sisällään (vaan hakee sitä itsensä ulkopuolelta, eikä kestä sitä kontrollittomuuden tunnetta kun tiedollista varmuutta asiaan ei löydy).
Näin kantilaisen etiikan mukaan, joka nähdäkseni on ainoa okkultistisen maailmankuvan kanssa yhteensopiva eettinen systeemi. Tietenkin systeemi itsessään on kuitenkin aina ainoastaan järjelle tarkoitettu selkiinnytys itse eettisyyden ollessa abstraktia (joskin toisessa merkityksessä kaikkein käytännöllisintä mitä on).
Sori jos tuntuu rääväämiseltä, mutta otan näitä tiettyjä teemoja esille aina välillä myös konkreettisiin asioisin sidoksissa, mitä kautta monien on helpompi nähdä pointit.
Oikeastaan hieman tarkoituksellakin provosoin tässä asiassa, toivoen teikäläisen tarttuvan syöttiin (gotcha!). Kiitokset hyvästä selvennyksestä!
