Tien radikaali muuttuminen

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
User avatar
Wytch
Posts: 21
Joined: Fri Feb 06, 2015 1:21 am

Tien radikaali muuttuminen

Post by Wytch »

Kirjotetaanpas tänne nyt pitkästä aikaa koska nyt on ns. tilanne päällä eli jonkinasteinen henkinen mullistus meneillään. En ole alkanut näkemään näkyjä tai sekoamassa mutta kuitenkin on sellainen olo, että perusteet ovat hyvin pitkälti järkkyneet.

Kuten tänne esittelyssäni kirjoitin, olin ja olen kiinnostunut noituudesta ja etsin tietäni sen kautta hyvin pitkälle. Mitkään kirjat tai teokset eivät kuitenkaan tuntuneet selkeiltä, ne eivät tuntuneet oikeilta eikä niiden ohjeet tuntuneet sellaisilta, että minun tulisi soveltaa niitä omaan elämääni. Lähimmäksi pääsi Mark Allan Smithin Primal Craft, tilasin pari kirjaa, olin (ja varmaan olen) herraan yhteydessä, tein jotain alustavia harjoitteita kyseisellä polulla. Sekin tuntui kuitenkin jotenkin ei-oikealta vaikka yriitin vakuutella itselleni, että tämä on se tie mitä minun tulee kulkea. Päädyin lukemaan laotzen Tao Te Chingin uudestaan ja kokemus oli vähintäänkin järisyttävä. Toisin kuin missään muissa hengellisissä teoksissa, tämä kirja tuntui antavan enemmän vastauksia kuin mikään muun sekä selkeän käytännöllisen pohjan harjoitteille ja elämälle. Tämä pieni kirjanen antoi enemmän kuin mikään muu teos. Tämän jälkeen olen joutunut hyvin pitkälle yrittää sovittaa tao te chingin ohjeistusta primal craft polkuun sekä länsimaiseen magiaan yleensä. Tänään tuli kuitenkin ns. viimeinen naula arkkuun kun keskustelin pidemmästi meditaatiosta ja siitä miten asioihin voi saada selkeyttä keskittymällä asioihin jotka ovat itselle negatiivisa ja pelottavia kuten kuolema jne. (tämä tietysti tasapainoisesti tehtynä eikä niin, että joka ilta ajaa itsensä epätoivon partaalle, hehe) joka sai minut ymmärtämään, että olin etsinyt vastauksia aivan väärästä suunnasta.

Olenkin nyt hyvin pitkälle päätynyt siihen tulokseen, että henkilökohtaisesti minun tulee seurata intuitiotani meditaation polulla ja sitä kautta löytää oma henkinen tieni.

Onko muilla ollut tällaisia kokemuksia? Miten ne vaikuttivat elämään? Oliko tilanteista helppo vai vaikea päästä yli?
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by Kenazis »

Kuulostaa hienolta ja luulen kokeneeni vastaavia mullistuksia. Näissä kannattaa mielestäni ehdottomasti seurata intuitiota, sillä vaikka valinta osoittautuisikin myöhemmin "ei-niin lopulliseksi ja autuaaksi tekeväksi", se varmasti ohjaa kohti oikeaa suuntaa. Yksi vastaava kokemus oli aikoinaan Ervastin kirjallisuuden parissa aikaa viettäessä, kun herkistyin väkivallalle erittäin suuressa mittakaavassa. En sillä hetkellä esim. uskonut, että voin jatkaa itsepuolustuslajien harjoittelua (joka on ollut suuri osa itseä ihan pikkunappulasta saakka) enää lainkaan jne. Myöhemmin luin kuvauksen buddhisen prinsiipin heräämisestä ja kokemukseni oli kuin yksi yhteen tekstin kirjoittajan kuvaavan kokemuksen kanssa. Säiikähdin tilannetta sen verran, että Ervastin lukeminen loppui ja siirryin lukemaan LHP- kirjallisuutta (Heh, pelkäsin kai Ervastimaisuuden tappavan Satanistin sisälläni). Vaikka en enää tunne samalla tavalla kuin tuossa tilanteessa niin kokemus jätti pysyvän ja syvällisemmän ymmärryksen väkivallasta (ja sen vääryydestä). Itselleni meditaatio on erittäin tärkeä osuus elämästä ja polusta, joten en näe aikomuksessasi mitään huonoa, kunhan muistaa pitää ns. jalat maassa.

Itselle nämä tilanteet ovat aina olleet retkiä johonkin tuntemattomaan, josta on aina saanut jotain arvokasta mukaan. Vaikeinta on ehkä uskaltaa myöntää "vanhan mielenkiinnon kohteensa" menettäneen voimansa, joka ei välttämättä enää koskaan palaa. Tähän on auttanut sen hyväksyminen, että ne ovat kuitenkin johtaneet tähän hetkeen ja olleet tarpeellisia omana hetkenään. Itsellä hyvänä esimerkkinä on Michael W. Fordin kirjoissaan viljelemä ideologia, jonka olen jättänyt taakseni pysyvästi ja hyvillä mielin. Kuitenkin aikoinaan se antoi minulle paljon ja oli tarvittava vaihe sillä hetkellä elämässäni.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by Nefastos »

Minulla tilanne on mennyt ehkä vähän toisella tavalla. Radikaaleissa muutoksissa, kuten siirtymisessä esoteerisesta kristinuskosta satanismiin, ei ole ollut kyse siitä että uusi polku olisi alkanut kiinnostaa vanhaa enemmän, vaan että vanha polku on aktiivisesti seurattuna kääntynyt yhä enemmän & enemmän pois suunnasta, jolla oman johtotähteni näen. Sellaisessa tilanteessa ei auta kuin suunnata mieluummin aluskasvillisuuden sekaan & katsoa, millaisen uuden tien siltä suunnalta löytää.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by RaktaZoci »

Mukavaa, että päätit jakaa tämän oivalluksesi kanssamme. Tämä on varmasti asia, jota ainakin suurin osa tätä foorumia seuraavista on läpikäynyt, joten alla oleva huomautuksesi huvitti hieman minua, mutta niinhän sitä sanotaan, että "better safe than sorry". ;)
Wytch wrote: En ole alkanut näkemään näkyjä tai sekoamassa mutta kuitenkin on sellainen olo, että perusteet ovat hyvin pitkälti järkkyneet.
Omakohtaisesta kokemuksestani puhuessa on käynyt enemmänkin niin, että olin ns. tien alussa hyvinkin hukassa ja tuntui kuin kulkisin sokeasti sumussa. Ilma alkoi pikkuhiljaa kuitenkin selkiintyä ja nyt alkaa vihdoinkin tuntua siltä, että aikaisemmin (joskus alitajuisesti) löydetyt palapelin palat alkavat loksahdella kiinni toisiinsa.

Intuitio on tärkeä voimavara, mutta tietynlainen kriittisyys on kuitenkin hyvä pitää mielessä. Voidaan nyt vaikka puhua siitä kuuluisasta maalaisjärjestä. Toisaalta, olen ollut itsekin useasti tilanteissa, joissa jokin tietty vaihtoehto vain "tuntuu oikealta". Ei kuitenkaan kannata lannistua, jos tämä joskus kääntyykin yllättäen päälaelleen. Näin joskus vain on asioiden laita, luonnollisessa jatkumossa.

Minulle meditointi on aina jollut jossakin määrin vierasta, perinteisessä muodossaan, ja lähestymistapani on huomattavasti enemmän uskonnollinen kuin seremoniallinen. Tärkeintä on kaiketi kuitenkin se, ettei pyri väkisin tekemään sellaisia harjoituksia jotka eivät tunnu oikeilta. Uskonnollinen aspektikin on tullut elämääni vasta viime aikoina ja aikaisemmin elämässäni se olisi varmasti tuntunut kaukaisimmalta mahdolliselta vaihtoehdolta.
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by Wyrmfang »

Tämä on mielestäni äärimmäisen tärkeä aihe, ja kuulisin mielellään useampia tarinoita. Minun vaikea nähdä miten henkinen kehitys voisi tapahtua ilman dialektisia jyrkkiä käänteitä. Tietysti äärimmäisen tasainen temperamentti voi ehkä hoitaa nämä mullistukset...no, tasaisesti.

Itse olen käynyt läpi kaksi merkittävää muutosta. Ensimmäinen oli teosofian/Nefastoksen satanismin löytäminen päälle kymmenen vuotta sitten. Tätä ennen ajattelussani tapahtui kyllä paljon kaikenlaista, mutta siitä on vaikea löytää mitään kovin koherenttia suuntaa. Lähinnä pinnalla oli kuoleman kaipuu/ihmisviha ja kiinnostus kaikkeen yliluonnolliseen. Teosofia antoi valtavan ennennäkemättömän merkityksen tunnun ja näennäisen koherenssin erilaisten keskenään riitaisten näkökulmien välille. Sanon näennäisen, koska sittemmin sekä psykologinen että teoreettis-filosofinen rehellisyys on pakottanut luopumaan lähes kaikesta, mitä alun perin okkultismissa näki mielekkäänä. Oikeastaan kolme ajatusta on säilynyt: (1) usko maailman immanenttiin teleologisuuteen (siis banaalisti ilmaistuna siihen, että elämällä on tarkoitus; tosin tässä kohdin olen agnostinen), (2) usko universaaliin ihmisyyteen ja tästä seuraava pyrkimys pitää mielessä että omalla vaatimattomalla panoksella pyrkisi toimimaan ihmiskunnan hyväksi, (3) usko siihen että torjutun esoterian tutkimus hyödyttäisi em. asiassa. Sen mitä on jäänyt pois voisi tiivistää neljän klassisen uskontokritiikin ottamiseen vakavasti ja niiden syvällisempään pohdintaan (vaikkakaan ei aina näiden mainittujen ajattelijoiden tai ylipäätään minkään ulkopuolisen lähteen inspiroimana):

1.) Nietzschen kritiikki uskonnollisuuden "elämänvastaisuudesta". Perinteinen kristinusko on helppo kohde toismaailmallisine taivaineen, mutta sama virhe ottaa helposti paljon subliimimpia muotoja. Elämä on tässä ja nyt, ei odottamassa jossain tulevaisuudessa mitä askeettisesti tavoitellaan kuolettamalla ruumista ja haluja. Uskonnon täytyy tuoda merkitystä tähän maailmaan tähän hetkeen, eikä viedä sitä pois siitä.

2.) Edelliseen paljolti liittyen, Marxin kritiikki uskonnosta "oopiumina kansalle". Jälleen jotkut konservatiiviset kristityt ovat "epäpoliittisuudessaan" helppo kohde, mutta valitettavan usein poliittisen vaikuttamisen tässä ja nyt (keinoja on lukemattomia, ja on hyviä perusteita nähdä puoluepolitiikka suhteellisen epämielekkäänä) nähdään olevan kääntäen verrannollinen sisäisen merkityksen löytämiseen. Uskonnon täytyy antaa voimaa ja merkitystä toimia tässä maailmassa, ei kannustaa passiivisuuteen "koska köyhyydessäkin voi elää mielekästä elämää" tai "koska kaikki on kuitenkin lopulta niin kuin pitääkin".

3.) Feuerbachin näkemys uskonnon käytännöllisestä hyödyllisyydestä (tämä tuli itselläni Kantin kautta). Tieteen ja uskonnon yhdistämistä ei ole viisveisata tieteestä ja hyväksyä sieltä vain se mikä miellyttää, vaan ymmärtää kunnolla että tiede antaa teoreettisia faktatotuuksia, kun taas uskonto kuuluu subjektiivisen kokemismaailman alueeseen. Itselläni tämä tarkoitti ennen kaikkea vakavaa perehtymistä parapsykologiaan ja tätä kautta varsin kivuliasta johtopäätöstä siitä, että yliaistillisia ilmiöitä ei todennäköisesti ole.

4.) Durkheimin näkemys uskonnon sosiaalisesta funktiosta. Vaikka uskontoa ei voisi redusoida psyykkis-sosiaalisiin tekijöihin, tämä ei tarkoita etteivätkö myös uskonnollisten ihmisten piirissä vaikuta psykologiset ja sosiaaliset lainalaisuudet. Samaan aikaan voidaan esimerkiksi selittää kohtuullisen kattavasti miksi joku uskoo johonkin; vain itse usko jää kokemuksellisena tällaisen selittämisen ulkopuolelle.
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by A.A. »

Hämmennän heittämällä tähän väliin kommentin vuosien hiljaisuuden jälkeen...

Olen askarrelllut pidemmän aikaa merkityksellisyyden käsitteen parissa. Mielestäni maailmankatsomuksen työstäminen etenkin tämän foorumin sisältöjen puitteissa palautuu juuri siihen. Tiede tarjoaa kyllä faktoja, mutta ei juurikaan merkityksellisyyttä. Esoteerinen filosofia (käytän tätä määritelmää erotuksena esoterian muodoille, jotka ovat konfliktissa tieteen kanssa) on itselleni instrumentti käsitellä juuri merkityksellisyyttä.

Oma prosessini mukailee lopputuloksen osalta pitkälti Wyrmfangin tilannetta. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että onko täällä muita esoteriaan filosofisesti suhtautuvia? Voisin kuvitella, että esoterian/okkultismin pariin hakeutuu valtaosin paranormaaleihin ilmilöihin uskovia.
User avatar
Wytch
Posts: 21
Joined: Fri Feb 06, 2015 1:21 am

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by Wytch »

RaktaZoci wrote:Mukavaa, että päätit jakaa tämän oivalluksesi kanssamme. Tämä on varmasti asia, jota ainakin suurin osa tätä foorumia seuraavista on läpikäynyt, joten alla oleva huomautuksesi huvitti hieman minua, mutta niinhän sitä sanotaan, että "better safe than sorry". ;)
Heh, olen huomannut, että ihmiset herkästi muistuttaa tällaisista asioista ja sanomalla näitä asioita ääneen, pyrin siihen, ettei minua varoitella tai muistutella asioista jotka tiedostan ja joita varon. Ymmärrän ihmisten tekevän sitä hyvällä mutta henkilökohtaisesti se hieman ärsyttää koska jää tunne, että pidetään aina vasta alkajana jolla ei ole tarpeeksi tietoa tai kokemusta aiheesta.
RaktaZoci wrote:Intuitio on tärkeä voimavara, mutta tietynlainen kriittisyys on kuitenkin hyvä pitää mielessä. Voidaan nyt vaikka puhua siitä kuuluisasta maalaisjärjestä. Toisaalta, olen ollut itsekin useasti tilanteissa, joissa jokin tietty vaihtoehto vain "tuntuu oikealta". Ei kuitenkaan kannata lannistua, jos tämä joskus kääntyykin yllättäen päälaelleen. Näin joskus vain on asioiden laita, luonnollisessa jatkumossa.
Intuitio ja kokemus ovat tärkeitä asioita, ainakin itselle sillä itselle okkultismi ja esoteria ei ole vain filosofista mielessä pyörittelyä vaan myös aktiivista toimintaa ja itsensä kehittämistä psykologisesti ja henkisesti. Itsensä riisumista menneestä taakasta joka syntyy kulttuurin, yhteiskunnan ja omien kokemusten johdosta ja tätä kautta Totuuteen lähentymistä, kuitenkin skeptisyyden ja kriittisyyden mielessä pitäen, kaikkea käytävä läpi myös järjen kautta eikä vain mennä suunapäänä syvyyksiin joihin ei joko ole valmis tai jotka johtavat vain umpikujiin. Myös tasapaino on tärkeä sana itselle, pitää itsensä kuitenkin maadoittuneena myös normaaliin elämään sekä ihmissuhteisiin eikä kadottaa kosketusta arki todellisuuteen.
RaktaZoci wrote:Minulle meditointi on aina jollut jossakin määrin vierasta, perinteisessä muodossaan, ja lähestymistapani on huomattavasti enemmän uskonnollinen kuin seremoniallinen. Tärkeintä on kaiketi kuitenkin se, ettei pyri väkisin tekemään sellaisia harjoituksia jotka eivät tunnu oikeilta. Uskonnollinen aspektikin on tullut elämääni vasta viime aikoina ja aikaisemmin elämässäni se olisi varmasti tuntunut kaukaisimmalta mahdolliselta vaihtoehdolta.
Itselle kaikki rituaalit kuten evokaatio ja invokaatio tuntuvat vierailta ja meditaatio luontevalta, varsinkin kun on henkilökohtaista ja suoraa kokemusta siitä miten meditaatio on parantanut omaa elämänlaatua ja saanut positiivisia tuloksia omassa elämässä. Itselle kuitenkin tärkeintä tässä on muistaa ettei mitään voi pakottaa ja väkivalloin riuhtoa itselleen vaan kaikki saapuu ajallaan, silloin kun niiden on tarkoitus ja kun henkilö on valmis kohtaamaan tietyt asiat. Hidas laskeutuminen syvyyksiin ja sieltä nousu takaisin valoon. Toivottavasti tässä on jotain järkeä.
A.A. wrote:Oma prosessini mukailee lopputuloksen osalta pitkälti Wyrmfangin tilannetta. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että onko täällä muita esoteriaan filosofisesti suhtautuvia? Voisin kuvitella, että esoterian/okkultismin pariin hakeutuu valtaosin paranormaaleihin ilmilöihin uskovia.
Voisin sanoa, että osittain filosofista mutta myös käytännön työskentelyä. Ehkä enemmän käytännön työn kautta filosofisten totuuksien löytämistä ja niiden toteuttamista omassa elämässä.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by Wyrmfang »

Wytch wrote:
A.A. wrote:Oma prosessini mukailee lopputuloksen osalta pitkälti Wyrmfangin tilannetta. Olisikin mielenkiintoista kuulla, että onko täällä muita esoteriaan filosofisesti suhtautuvia? Voisin kuvitella, että esoterian/okkultismin pariin hakeutuu valtaosin paranormaaleihin ilmilöihin uskovia.
Voisin sanoa, että osittain filosofista mutta myös käytännön työskentelyä. Ehkä enemmän käytännön työn kautta filosofisten totuuksien löytämistä ja niiden toteuttamista omassa elämässä.
Täytyy sanoa tähän väliin, että itse en asettaisi vastakkain nykyfilosofian ja -tieteen arvostamista sekä käytännöllistä okkultismia. Tavallaan ainakin omalla kohdalla jopa niinkin, että paranormaalien ideoiden faktinen epätotuus korostaa esoteriaan liittyvien ideoiden käytännöllistä merkitystä. Esimerkiksi kaaosmagia korostaa hyvin käytännöllistä lähestymistä ja käsittääkseni suurin osa ko. porukasta ei usko faktiseen yliaistillisuuteen.

Vastakkainasettelu teoreettiseen ja käytännölliseen lähestymistapaan yleisesti on varmaan välttämätön mutta sitä on helppo liioitella; teoreettinenkin on lopulta käytännöllisesti motivoitunutta. Ainoastaan puhtaasti akateeminen tutkimus, jossa tutkittavaan asiaan ei ole välttämättä henkilökohtaista suhdetta, ei oikein yksinään käy "tiestä".
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by A.A. »

Tarkennus: tarkoituksenani ei ole asettaa vastakkain teoreettista ja käytännöllistä lähestymistapaa, vaan tieteellinen ja pseudotieteellinen. Vielä silläkin tarkennuksella, että sisällytän filosofisen esoterian sisälle metafyysisten rakenteiden mahdollisuuden, kunhan niissä ei ole selvää ristiriitaa luonnontieteen kanssa. Vrt. emanaatio ok, telepatia ei ok.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tien radikaali muuttuminen

Post by obnoxion »

A.A. wrote:Tiede tarjoaa kyllä faktoja, mutta ei juurikaan merkityksellisyyttä. Esoteerinen filosofia (käytän tätä määritelmää erotuksena esoterian muodoille, jotka ovat konfliktissa tieteen kanssa) on itselleni instrumentti käsitellä juuri merkityksellisyyttä.
Ajattelen täsmälleen samoin, paitsi esoteerisista muodoista.

Minulle esoteeriset muodot ovat kokonaisvaltaisen kielen ilmaisuja, ja ne puhuttelevat ihmisen sisintä voimakkaasti. Sielullisesti ravitsevassa elämässä tulisi minusta olla vähintäänkin tilaa ihmeille, mutta tietenkin mieluiten ihmeitä. Joku tahtoo raivata nämä muodot pois. Itse suhtaudun niihin mustasukkaisesti, enkä luopuisi satumaisimmastakaan. Suhtaudun näihin asioihin vakavasti juuri merkitysten kautta. Asioiden merkitykset ovat minusta yksi asioiden todellisuuden tason ulottuvuus jota ei enää osata arvioida sillä tavalla kuin se minusta ennen osattiin. Tämän merkityksen havaitseminen, arvioiminen ja tulkinta ovat jotain, mihin meillä ei ole mittaria joka ylittäisi ihmisen itsensä. Sanoisin että olisi luotettava enemmän kokemukseen, ja että erityisesti ihmisen mielikuvitus olisi käsitettävä todellisuutta luovaksi, paljastavaksi ja tuhoavaksi voimaksi, joka yhdistää ihmisiä sisältäpäin, ja joka ei koskaan ole vain sepitelmää, vaan aina ilmaisee totuutta.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked