Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Locked
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Sothoth »

Osaatteko suositella hyviä tavalla tai toisella seksuaalisuutta käsitteleviä kirjoja? Tietääkö joku esim. missä okkulttisessa kirjassa olisi käsitelty naisen kuukautisvereen liittyvää magiaa ja symboliikkaa mahdollisimman kattavasti? Muita minua kiinnostavia aiheita olisivat esim. seksuaalista traumatiikkaa ja vääristymiä pätevällä tavalla käsittelevät kirjat, ihan moderni psykologinenkin kirjallisuus aiheesta olisi erittäin jees. Samaten ihan jopa vinkit populaarimmista parisuhdekirjoista tms. otetaan kiitollisena vastaan.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by obnoxion »

Sukupuolisuuteen liittyen olen saanut tänä vuonna paljon näistä kahdesta:

Ruth Mazo Karras: "Sexuality in Medieval Europe"
Liz Wilson: "Charming Cadavers"
Sothoth wrote:Tietääkö joku esim. missä okkulttisessa kirjassa olisi käsitelty naisen kuukautisvereen liittyvää magiaa ja symboliikkaa mahdollisimman kattavasti?
Ehdottomasti:
David Gordon White: "Kiss of the Yogini"
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Dracerium
Posts: 33
Joined: Wed Nov 14, 2012 2:02 pm
Location: HEllsinki

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Dracerium »

Ainoa näihin seksuaalisuuten littyviä kirjoja mitä minulta löytyy on: Donald Michael Kraigin - Modern Sex Magick.(Secrets of erotic spiriatuality)

kirja on tietysti englanniksi mutta minusta se on toimiva.
Sitä saa mitä tilaa
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Einheri »

Ainoa kirja joka itselläni tulee aihealueesta mieleen on Crystal Dawnin & Stephen Flowersin kirjoittama 'Lihan alkemia' (suomennettu/ Voimasana 2007)
Kirja on sinänsä ihan lukemisen arvoinen, vaikkakaan se ei sisällä juuri alkuperäisen kysymyksen mukaista magiaa naisen kuukautisveren suhteen.
Kirja on varsin objektiivinen ja Stephen Flowersia lukeneille ei ole kaiketi kovin kova yllätys, että tässä teoksessa seksuaalista magiaa lähestytään lähinnä psykodraaman kautta.
-Vaikka kirja herättää minussakin tuntemuksia sekä puolesta että vastaan, niin mieleeni ei tule kovinkaan montaa seksuaalista magiaa käsittelevää teosta joka olisi tarjolla suomeksi.
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Sûrya-Ishtara »

Bataille kannattaa luultavasti ottaa haltuun erotisismin ja seksuaalisuuden kysymystä silmällä pitäen:

"For the man who cannot escape his own nature, the man whose life is open to exuberance, eroticism is the greatest personal problem of all. At the same time it is a universal problem in a way that no other problem is." (Georges Bataille: 'Eroticism: Death And Sensuality')
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Nefastos »

Jatkoa Julkaisusuunnitelmien Magna Mater -keskustelusta...
Mars wrote:
Nefastos wrote:Mutta ehkäpä nyt kun tuo Heindelkin julkaistiin & siellä näkyvät taas nuo vanhat järeät argumentit

Itse olin jostain syystä jopa yllättynyt (negatiivisesti) aikanaan noiden argumenttien pompatessa esiin Heindelin teoksesta. En tiedä miksi mutta en odottanut häneltä noin fundamentalistista saarnaa. Ervast on ei niin yllättäen käsitellyt tätäkin asiaa laaja-alaisemmin.

Nyt kun nuo vanhat järeät argumentit tuntuvat olevan joka puolelta esillä eetteriä tukahduttaen, osaisitko sinä tai joku muu suositella jotain hieman raikkaampaa kirjallisuutta seksuaalisuuden ja okkultismin kytköksistä? Aiheen voi myös lohkaista uudeksi ketjuksi jos siltä tuntuu.


Minulle ei kyllä ole tullut vastaan yhtään (!) hyvää teosta, tai edes tätä asiaa sivuavaa okkultismiteosta länsimaisissa perinteissä. Kaikessa mitä itse olen lukenut OKT & VKT edustavat täysin päinvastaisia, mielestäni yhtä vääriä, äärimmäisyyksiä.

Paras asetelma olisi mielestäni ottaa lähtökohdaksi täydellisen rehellisyyden & uskollisuuden ihanne, & siltä pohjalta ryhtyä tutkimaan vanhaa (ei New Age-) tantrakirjallisuutta, jossa eroottisuus ymmärretään pyhäksi. Mutta myös tantroja tulee lukea harkiten, aihe on itse asiassa valtavan laaja, & eri teokset käyttävät erilaista kieltä. Sisäänheittäjäksi suosittelen Feuersteinin teosta "Tantra - The Path of Ecstasy" sekä Arthur Avalonin (Sir John Woodroffe) tekstejä.

Abhinavaguptan kashmirilaisesta shaivismista olen itse löytänyt omia näkemyksiäni ihmeen tarkasti vastaavan rakenteen. Kyse on Shiva-Shakti-parin täydellisestä tasapainosta metafyysis-maagis-eroottisessa ykseydessä. Nettilähteitä löytynee (katsastin vain hyvin marginaalisesti tuon ylle linkitetyn), kirjat vaikeasti saatavilla.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Tähti »

Menee jo vähän offtopiciksi, mutta tosta kasmirin shaivismista ja tantrasta löytyy hyviä englanninkielisiä käännöksiä yhden tanskalaisen tyypin sivuilta, kohdasta classic scriptures, muutakin mielenkiintoista tuolla kyllä: http://lovebliss.eu/
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Tulihenki »

Nefastos wrote:Abhinavaguptan kashmirilaisesta shaivismista olen itse löytänyt omia näkemyksiäni ihmeen tarkasti vastaavan rakenteen. Kyse on Shiva-Shakti-parin täydellisestä tasapainosta metafyysis-maagis-eroottisessa ykseydessä. Nettilähteitä löytynee (katsastin vain hyvin marginaalisesti tuon ylle linkitetyn), kirjat vaikeasti saatavilla.
En ole aikaisemmin Daniel Odieria lukenut, mutta kommenttiisi liittyen päätin tilata häneltä joululahjaksi itselleni pari kirjaa.

Translation and commentary of one of the most important texts of the Kashmirian Shivaism tradition of Tantra

Näkyy saaneen netissä laidasta laitaan arvosteluja, mutta kokeillaanpa itse.

Edit: Laitoinpa vielä Jaideva Singhiltä Siva Sutraa tulemaan. Nyt onkin sitten ehkä vähäksi aikaa aiheesta luettavaa.
Last edited by Tulihenki on Sun Dec 07, 2014 6:28 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Seksuaalisuutta käsittelevää kirjallisuutta

Post by Einheri »

Kuten RaktaZoci viittasi puolestani englanninkielisellä puolella, voi olla että tulen henkilökohtaisesti lähestymään tätä aihetta tulevaisuudessa.
En kuitenkaan vielä suosittele, että kukaan ryhtyy pidättämään hengitystään, sillä palaan aiheeseen tarkemmin myöhemmin.
Locked