5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Kenazis »

Samankaltainen ketju kuin aiempi "suosittele kolmea kirjaa okkultismista", mutta nyt omia suosituksia viidestä kirjailijasta joiden teoksiin suosittelette tutustumaan. Olen huomannut että itselle ne tietyt henkilöt tuntuvat aina antavan eniten oivalluksia ja tietoa, oli aihe mikä tahansa. Toisaalta kyseessä voi olla myös itselle sopiva kirjoitustyyli, jonka kautta omaksuu asioita paremmin.

1. Thomas Karlsson
Erityisesti Qabalah, Qliphoth ja Goetic Magic - teos kyseisista aiheista kiinnostuneille.

2. Lon Milo DuQuette
Varsinkin Thelemaa ja Crowleyn oppeja kansantajuisena versiona, mutta ei syvyyttään menettäneenä.

3. Jan Fries
Uutta ja luovaa näkökulmaa.

4. Stephen E. Flowers / Edred Thorsson
Laajasti mm. VKP:a ja Skandinaavista mytologiaa ja siitä johdettua magiaa käsitteleviä teoksia.

5. Joseph Campbell
Mytologiaa Jungilaisella painotuksella.

Kaikista löytyy Wikipediasta niin en tässä avaa enempää. Jotenkin kuvittelin listani olevan hieman "erikoisempi", mutta ehkä Campbell ei kaikille tuttu. Kaikki yllämainitut on aika helppoa luettavaa ja ymmärrettävää (ja siksi varmaan ne minulle toimivatkin, kun rautalangasta väännetään, heh).
"We live for the woods and the moon and the night"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by obnoxion »

Hyvin vaikea kysymys. Itse en osaa tähän vastata ilman karsintaa, joten listalta jäävät pois kaikki uskonnolliset auktoriteetit (lasken Blavatskyn tähän ryhmään) sekä kirjailijat jotka joskus ovat tehneet suuren vaikutuksen, mutta eivät enää ole itselle relevantteja (kuten Kenneth Grant ja Aleister Crowley):

1) Mircea Eliade
Vanha tuttavuus jonka tähti on omissa silmissä kirkastunut vuosi vuodelta, kunnes viime vuonna huomasin Eliaden tulleen yhdeksi kaikkien tärkeimmistä ajattelijoista.

2) Cornelius Agrippa
Okkultistisen Filosofian järkäleessään on koonnut erityisen mestarillisella tavalla kaiken sen, mitä hänen jälkeensä on vuosisadasta toiseen kierrätetty uudestaan ja uudestaan okkultistisessa kirjallisuudessa, yleensä ilman merkittävää lisäarvoa.

3) Eliphas Levi
Lähes jokainen piirros ja lähes jokainen lause jolla tämä mies rikastutti maailmaa ovat jääneet ehdottoman ikonisiksi osiksi okkultismin historiaa. Nerokas, monilahjakas okkultisti, ja omalla alallaan mies jollaisia mahtuu yksi tai kaksi vuosisataan.

4) C.G. Jung
Oman aikamme ajattelija johon koen voimakasta sielunkumppanuutta. Arvostusta ja kiinnostavuutta lisää elämäntyö lääketieteen parissa.

5) Manly Palmer Hall
Jostain syystä tunnen toisinaan syyllisyyttä siitä että rakastan Hallin tapaa kirjoittaa. Yksi sivu mistä tahansa hänen kirjastaan saa minut aina hyvälle tuulelle. Itse asiassa, kirjoittajana koen yhden suurimmista veloistani olevan Hallille. Myös ensimmäinen tekstini seuramme puitteissa oli suomennos Hallin teoksesta.

Kenazis wrote:Jan Fries
Kaikki Friesin englanninkieliset teokset löytyvät hyllystä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Benemal »

Mikä se Agrippan järkäle on? Aina vaan lisää matskua ja entisiinkin menee useampi vuosi. Ainakaan ei lopu kesken.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by obnoxion »

Benemal wrote:Mikä se Agrippan järkäle on?
De occulta philosophia libri tres eli "The Three Books of Occult Philosophy" 1530-luvulta. Itselläni on Donald Tysonin runsailla kommenteilla varustettua painos, joka oli myös edullinen silloin kun sen ostin.

Nyt huomaan että listaltani jäi mainitsematta René Guénon, mutta en nyt keksi kenen tilalle hänet laittaisin...
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Kenazis »

Mikä se Agrippan 4. kirja on? Joka ei kai ole hänen kirjoittamansa kuitenkaan. Onko se tutkimisen arvoinen?
"We live for the woods and the moon and the night"
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Tulihenki »

obnoxion wrote:Manly Palmer Hall
The Secret Teachings of All Ages tulikin tilattua. Onko näkemystä Hallin Melchizedek and the Mystery of Fire -kirjasta?

Tässä (vielä) lyhyessä ketjussa onkin jo mainittu 10 kiinnostavaa kirjailijaa; osa vähän tutumpia ja osa tuntemattomia. Jan Fries on ainakin itselläni lukulistalla odottamassa.

Minä mainitsen yhden kirjan perusteella Namkhai Norbun, jonka Drung, Deu and Bön on erinomainen kirja varhaisesta Tiibetin kulttuurista, rituaaleista, loitsuista ja myyteistä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by obnoxion »

Tulihenki wrote:Onko näkemystä Hallin Melchizedek and the Mystery of Fire -kirjasta?
Se on pieni lehtinen. Olen lukenut se viimeksi kymmenisen vuotta sitten, mutta tänä kesänä olisi tarkoitus lukea uudestaan. Sen jälkeen osaan kertoa tarkemmin. Muistan vain että teoksen nimestä ei aivan helposti pystynyt sen sisältöä päättelemään.

Jos olisi suositeltava yhtä Hallin teosta, olisi se Lectures on Ancient Philosophy. Minulla on yleensä aina joku Hallin kirja kesken, ja tällä hetkellä se on Buddhism and Psychoteraphy. Se on hyvin miellyttävää iltalukemista.

Minua Hallissa viehättävät erityisesti hänen taitonsa tehdä asioista yksinkertaisia, ja hänen riviensä välistä huokuva outo ja voimakas hyväntahtoisuus. Hän kirjoittaa kuin lapsille, mikä on tässä tapauksessa hyvä asia. Sitä paitsi, eihän maailmassa muutenkaan ole kuin kourallinen aikuisia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Tulihenki »

Mietin tässä omaa varsinaista listausta kirjailijoista ja ehkä olen lukenut liian vähän, lukenut itselleni vääriä kirjoja tai vaihtoehtoisesti ymmärtänyt liian vähän - no onhan tuota tullut kahlattua kuitenkin.

C.G. Jungin mainitsisin minäkin. Pelottaa ihan ajatella, miten voimalla varjoa kokevana/kokeena kokisi itsensä ja elämänsä ilman Jungin tekstien avustusta. Samoin myyttien kaunis kieli on edes aavistuksen raottanut verhoaan Jungin myötä.

Magian puolelta olen jonkun verran lukenut vielä tänäkin päivänä kirjoittavien teoksia, kuten Josephine MacCarthya ja John Michael Greeriä, mutta ei samaa vetovoimaa löydy kuin esim. Cornelius Agripassa. Eliphas Levi on minulla tarkemmin tutkimatta, mutta olen aika vakuuttunut, että en käytä aikaani turhaan jonain päivänä Levin parissa.

Varauksella mainitsisin Valentin Tombergin. En ole lukenut hänen antroposofian aikaisia tekstejä, mutta Meditations on the Tarot oli minusta vaikuttava teos, johon vielä pitää uudestaan perehtyä jossakin välissä.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Tulihenki »

Otsikon aiheisiin liittyvä kirjailija, kun Samael Aun Weor on niin kysyn, että onko kukaan perehtynyt hänen teksteihin tarkemmin tai silmäillen? Monenlaisista aiheista ainakin kirjoitellut. Vähän tekstejä lukenut ja jokin tökkii vielä selittämättömästi.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: 5 kirjailijaa - magia, okkultismi, uskonto...

Post by Kenazis »

Tulihenki wrote:Otsikon aiheisiin liittyvä kirjailija, kun Samael Aun Weor on niin kysyn, että onko kukaan perehtynyt hänen teksteihin tarkemmin tai silmäillen? Monenlaisista aiheista ainakin kirjoitellut. Vähän tekstejä lukenut ja jokin tökkii vielä selittämättömästi.
Olen aikoinaan lukenut Weorilta kirjat "The Elimination of Satan's Tail: Gnostic Psychology, Meditation, and the Origins of Suffering" ja "Gnostic Kabbalah 1: The World of Klipoth". Ihan mielenkiintoista matskua, mutta jokin minuakin noissa on tökkinyt. Ainakin Weorin seksuaalisuuteen liittyvät näkemykset tuntuvat olevan jotenkin pielessä (siis minun kohdallani).
"We live for the woods and the moon and the night"
Locked