Teosofinen kirjallisuus

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Teosofinen kirjallisuus

Post by Kenazis »

Täällä foorumilla on lähinnä puhuttu Blavatskysta ja Ervastista, mutta miten tuttuja on nämä muut "isot nimet"? Tähän alle voisi kertoa hieman vinkkejä siitä mitä teosofista kirjallisuutta kannattaa mielestänne lukea yllä mainittujen kahden teosten lisäksi. Mikä on hyvää ja mikä vähemmän hyvää. Ajattelisin, että tällaisesta infosta voisi moni hyötyä, kun teosofista kirjallisuuttaa on aikalailla. Esim. Alice Bailey, Henry Steel Olcott, C.W. Leadbeater, Annie Besant, A.P.Sinnett...

Alice Baileyn tekstit ainakin vaikuttavat mielenkiintoisilta, mutta ovat kai aika sieltä vaikeammasta päästä? Aikoinaan J.J. van der Leeuwin Henkisen Tietoisuuden Herääminen kolahti itselle. Toisella kertaa lukiessa ei antanut enää niin paljon...kolmas kerta toden sanoo (kai sitten).
"We live for the woods and the moon and the night"
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Tulihenki »

Baileyn teksteihin itsekin tahtoisin perehtyä, mutta taitaa olla liian massiivinen urakka ainakin tähän hetkeen.

G. De Puruckerilta voin ainakin suositella:

The Esoteric Tradition

Auttanut itseäni Salaisen Opin kanssa.

Toinen suuri apu itselleni on ollut I.K.Taimni, jolta itse suosittelen kaikkea mitä löytyy, mutta enemmänkin teosofiselta puolelta erityisesti:

Man, God and the Universe
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Benemal »

Baileyn "Kansojen kohtalo" oli melko helposti lähestyttävä. Teoksessa oli itselle uudet käsitteet shamballah ja hierarkia, jotka voivat antaa mielenkiintoisen näkökulman veljeskuntaan.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Nefastos »

Jos ei lannistu puhelinluettelomaisesta kirjoitustyylistä vailla mitään runollista elementtiä, Alice Baileyn kirjoituksiiin voi kannattaa tutustua. Ei kuitenkaan suomennoksiin (joista monet ovat hirvittävän huonolaatuisia), ellei se sitten ole ainoa vaihtoehto. Suomessa vähälle huomiolle jääneitä mainioita alkuaikojen teosofikirjailijoita ovat Manly P. Hall & G.R.S. Mead.

Aivan erityisellä lämmöllä suosittelisin kaikille Mikael Niinimäen kirjaa Teosofian juuret, joka pohjaa hänen laajaan pro gradu-työhönsä. Teos voi olla vaikeahkosti saatavilla, mutta sitä kannattaa metsästää antikvariaateista tai kirjastoista. Niinimäen oma sympatia on hyvin selvästi buddhalaisuuden puolella (hänestä tuli ymmärtääkseni sittemmin buddhalainen munkki), mutta muuten kirja on erittäin pätevä & ennen kaikkea neutraali katsaus teosofiaan & Blavatskyyn. Kirjan on julkaissut Kustannus oy Rajatieto 1979, mutta tämän ei pidä antaa hämätä: kyseessä on analyyttinen tutkimus, joka paneutuu aiheeseensa aidolla tieteellisellä julmuudella.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Einheri »

Nefastos wrote:
Aivan erityisellä lämmöllä suosittelisin kaikille Mikael Niinimäen kirjaa Teosofian juuret, joka pohjaa hänen laajaan pro gradu-työhönsä. Teos voi olla vaikeahkosti saatavilla, mutta sitä kannattaa metsästää antikvariaateista tai kirjastoista. Niinimäen oma sympatia on hyvin selvästi buddhalaisuuden puolella (hänestä tuli ymmärtääkseni sittemmin buddhalainen munkki), mutta muuten kirja on erittäin pätevä & ennen kaikkea neutraali katsaus teosofiaan & Blavatskyyn. Kirjan on julkaissut Kustannus oy Rajatieto 1979, mutta tämän ei pidä antaa hämätä: kyseessä on analyyttinen tutkimus, joka paneutuu aiheeseensa aidolla tieteellisellä julmuudella.
Nopeahko googlettaminen paljasti, että kyseistä -Niinimäen teosta on saatavissa edelleen nettikirjakaupoista ainakin muutamia kappaleita.
-Yllättäen vieläpä kohtalaisen edulliseen hintaan, joten antikvariaateista ei välttämättä tarvitse vielä etsiä, mutta tulevaisuudestahan ei voi vielä tietää :mrgreen:
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Kenazis »

Jäi tuosta alkuperäisestä viestistä pois, että myös sellaiset huomiot on varmaankin hyödyllisiä, jos olette huomanneet että jotkin näistä kirjailijoista käyttävät termejä jotenkin "normista poiketen". Esim. Jos Bailey ja Blavatsky käyttää vaikkapa sanoja "monadi" ja "fohat" erilailla, niin tämän tietäminen voi vähentää turhaa päänsärkyä. Itse olen aikoinaan tahkonut kauankin päätäni seinään tällaisten asioiden parissa kunnes olen tajunnut että kyseessä "sama sana, eri tarkoitus".
"We live for the woods and the moon and the night"
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Tulihenki »

Blavatskyn fohatiin I.K. Taimni ainakin esittää korjausehdotuksia. En nyt pääse kirjaan käsiksi niin en voi tarkemmin laittaa.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Wyrmfang »

Ervastin ja Blavatskyn lisäksi ainoastaan Baileyta on tullut tsekattua Esoteric Psychology I ja toista osaa johonkin asti. Aika puhtaasti paskanmaku jäi suuhun. Ellei ole "teosofi-uskovainen" ts. oleta, että tässä nyt tarjoillaan Jumalallista tietoa Mestareilta, niin aika vähän mitään filosofista tai psykologista substanssia sain itse irti. Lisäksi teos oli varmasti tylsintä tavaraa mitä olen koskaan lukenut, ja se on aika paljon sanottu, kun olen kuitenkin lukenut esim. sosiologian cumlauden :D Eli en voi kyllä suositella; otetaan Blavatskysta kaikki epäilyttävä & käytännön elämän kannalta irrelevantti ja esitetään se puhelinluettelomaisena listauksena. Jos joku osaa avata, mitä kautta Baileysta saa jotain irti, niin kuuntelen avoimesti, kolme teosta on toistaiseksi vielä kuitenkin hyllyssä.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Tulihenki »

The Rays and the Initations

Hivenen selasin ja itselläni ei kielessä tai sen käyttämistavassa ole mitään ongelmaa. Pitää varmastikin jossain vaiheessa perehtyä tarkemmin; ensin kuitenkin Taimnia ja Puruckeria tutkinnassa.

Lisäys: Tokihan nuo Forces of Evilit ym. ovat aika tönkköjä ilmaisuja, mutta itse näkemykset tälläisten termien takana vaikuttavat tutkimisen arvoisilta. Tulee mieleen paikoitellen Paramahansa Yogananda, joka myös käytti vastaavia termejä, esim. massiivisessa kaksiosaisessa The Second Coming of Christ -kirjassa.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Teosofinen kirjallisuus

Post by Nefastos »

Wyrmfang wrote:Jos joku osaa avata, mitä kautta Baileysta saa jotain irti, niin kuuntelen avoimesti, kolme teosta on toistaiseksi vielä kuitenkin hyllyssä.


Varmaan kannattaa ne sinne hyllyyn jättääkin, tai paremminkin myydä eteenpäin. Baileysta on hyötyä, jos teosofisen maailmankuvan on jo hyväksynyt, & haluaa sitten täydentää opintojaan yksityiskohtaisilla esityksillä, tai jos okkulttinen tutkimus kiinnostaa ylipäänsä, jolloin tämäkin polku kannattaa tarkastaa. Jos sen sijaan teosofiaan suhtautuu lähtökohtaisen skeptisesti/kielteisesti, A. Bailey tuskin tekee muuta kuin korostaa jo huomattuja pulmallisuuksia.

Paitsi jo mainittuja tyylillisiä & lukijakuntaa kohdentavia ongelmia, on tietysti vielä tämäntapaisille teksteille yleinen autoritaarisuuden ongelma: koska opetus tulee "suoraan mestareilta", sen totuusarvo voi jäädä helposti sulattelematta kokonaisvaltaisessa itsenäisessä pohdinnassa. Siitäkin huolimatta, että seuraava lausunto on painettu käsittääkseni jokaisen Lucis Trustin (ent. Lucifer Publishing Co, ko. teosten kustantamo) Baileyn kirjan alkuun:

Extract from a statement by the Tibetan
(Djwhal Khul) in August 1934


Suffice it to say, that I am a Tibetan disciple of a certain degree, and this tells you but little, for all are disciples from the humblest aspirant up to, and beyond, the Christ Himself. I live in a physical body like other men, on the borders of Tibet, and at times (from the exoteric standpoint) preside over a large group of Tibetan lamas, when my other duties permit. It is this fact that has caused it to be reported that I am an abbot of this particular lamasery. Those associated with me in the work of the Hierarchy (and all true disciples are associated in this work) know me by still another name and office. Alice Bailey knows who I am and recognizes me by two of my names.

I am a brother of yours, who has traveled a little longer upon the Path than has the average student, and has therefore incurred greater responsibilities. I am one who has wrestled and fought his way into a greater measure of light than has the aspirant who will read this article, and I must therefore act as a transmitter of the light, no matter what the cost. I am not an old man, as age counts among the teachers, yet I am not young or inexperienced. My work is to teach and spread the knowledge of the Ageless Wisdom wherever I can find a response, and I have been doing this for many years. I seek also to help the Master Morya and the Master Koot Hoomi whenever opportunity offers, for I have been long connected with Them and with Their work. In all the above, I have told you much; yet at the same time I have told you nothing which would lead you to offer me that blind obedience and the foolish devotion which the emotional aspirant offers to the Guru and Master Whom he is as yet unable to contact. Nor will he make that desired contact until he has transmuted emotional devotion into unselfish service to humanity - not to the Master.

The books that I have written are sent out with no claim for their acceptance. They may, or may not, be correct, true and useful. It is for you to ascertain their truth by right practice and by the exercise of the intuition. Neither I nor Alice Bailey is the least interested in having them acclaimed as inspired writings, or in having anyone speak of them (with bated breath) as being the work of one of the Masters. If they present truth in such a way that it follows sequentially upon that already offered in the world teachings, if the information given raises the aspiration and the will-to-serve from the plane of the emotions to that of the mind (the plane whereon the Masters can be found) then they will have served their purpose. If the teaching conveyed calls forth a response from the illumined mind of the worker in the world, and brings a flashing forth of his intuition, then let that teaching be accepted. But not otherwise. If the statements meet with eventual corroboration, or are deemed true under the test of the Law of Correspondences, then that is well and good. But should this not be so, let not the student accept what is said.


Asia saattaa vaikuttaa aiheen ohi menevältä, mutta itse asiassa teosofinen kirjallisuus nimenomaan on alusta saakka painottanut voimakkaasti tätä mestari-oppilas -rakennetta myös kirjallisuuden taustalla. Pulmaa ei voi ohittaa teosofian yhteyksissä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked