Uni & nukkuminen

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Uni & nukkuminen

Post by Nefastos »

Unesta & nukkumisesta puhutaan ehkä yllättävän vähänkin okkultistin elämäntapoja pohdittaessa, vaikka uni jos mikä on jokaiselle tuttu muuntuneen tietoisuuden tila.

Kuinka itse nukut, ja millä tavoin - jos mitenkään - koet sen liittyvän henkiseen työhön?

Kevyt uni antaa vähän toipumista, mutta voi vähäisinä annoksina auttaa symbolisesti kertovien tai jopa maagisesti merkityksekkäiden unien muodossa. Syvä uni puolestaan ei jätä jälkeensä muistoja, mutta virvoittaa niin sielua kuin ruumistakin tavattoman paljon enemmän. Materialistille tämä unimuoto edustaa tajunnan sammumista, okkultistille se on salattuun Egoon palaamisen aikaa: sisäinen Itse saa toimia aktiivisesti vailla niin ruumiin kuin astraalisen unimaailmankin kahleita.

Aihe tuli mieleen montaa kautta, mutta mm. siitä, kuinka työ & stressi - oli se okkulttista tai mundaania - alkaa helposti nakertaa ihmisen kykyä levätä, mikä johtaa vaaralliseen noidankehään. Unen tarvetta on aina enemmän, kykyä levätä aina vähemmän... tämä on todellinen ongelma monelle nykyään.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Uni & nukkuminen

Post by Insanus »

Olen aika huono nukkumaan ja lepäämään & pidän totunnaisesti ylikuormittunutta stressitilaa yllä. Se on varmasti oire jostain, en tiedä olisiko jopa paikallaan puhua unen pelkäämisestä jollain tasolla, mutta kuvaamasi noidankehä on kyllä hyvin tuttu. Ääniä ja valoja, kaikkia ärsykkeitä on aina liikaa, huomio kiinnittyy kaikkeen ja nukkumisesta ei tule mitään.

Henkiseen työhön se (nukkuminen) tuntuu liittyvän jo yhtä olennaisesti kuin kuolema. Vaatimus siitä, että päivän täytyy olla valmis kun nukahtaa, on jotenkin aina valvottamassa. Sellaista se on ollut niin pitkään kuin muistan. Tuli aihe mieleen kun en viime yönä nukkunut lainkaan. Kertoo jotain sekin, ettei tätä edes tajunnut kunnolla ongelmaksi ennen kuin kirjoitti. Yksi niitä asioita, jotka pitäisi käsitellä kuntoon heti, mutta "joiden kanssa tulee jotenkin toimeen" päivä (lue: vuosi) toisensa jälkeen...

Every now and then it seems to me
that there is greatest danger lying hidden in the depths of sleep...
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Uni & nukkuminen

Post by Nefastos »

Insanus wrote:Vaatimus siitä, että päivän täytyy olla valmis kun nukahtaa, on jotenkin aina valvottamassa.


"Älä koskaan anna unen sulkea silmiäsi mentyäsi nukkumaan,
Ennen kuin olet järjelläsi tutkinut kaikkia päiväsi tekoja.
Missä olen tehnyt väärin? Mitä olen tehnyt? Mitä olen jättänyt tekemättä, jota minun olisi tullut tehdä?
Jos tutkiessasi huomaat että olet tehnyt väärin, nuhtele siitä itseäsi ankarasti.
Ja jos olet tehnyt mitään hyvää, iloitse."


- Pythagoraan Kultaiset säkeet

Kyky ensin menettää & sitten uudelleentavoittaa kyky nukkua levollisesti voisikin olla yksi okkulttisen itsekasvatuksen meriitti...

On mielenkiintoista huomata, että hyvinkin syvät mielen ongelmat eivät välttämättä vaikuta lainkaan nukkumiseen, vaan rikkinäinenkin ihminen saattaa nukkua suloista unta niin kauan kuin alitajunnan vältetyt pulmallisuudet eivät ole vielä pyrkimässä pintaan. Eli jos hyvä omatunto on paras päänalunen - kuten sananlasku väittää - niin toiseksi paras lienee sitten kyky haudata pulmat tarpeeksi syvään.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Uni & nukkuminen

Post by Kenazis »

Itselle nukkuminen on mieluisaa, mutta hereillä olo vielä mieluisampaa. Nukuin usein hyvin ja uskon, että se johtuu paljolti terveellisistä elämäntavoista ja suuresta energian kulutuksen määrästä päiväsaikaan. Usein olen jostain asiasta niin innoissani, että en malta nukkua vaan jatkan "tutkimuksiani" yömyöhään.

Päivittäisen meditaation uskon myös auttaneen siihen, että pystyn toimimaan suhteellisen skarpisti univelkaisena eikä ne helposti ala haittaamaan, jos unenpuutetta ilmenee. Unista olen tietyllä tapaa kiinnostunut, mutta omat unet tuntuvat vaan niin arkisilta ja normaaleilta, että niiden tulkitseminen ja tutkiminen ei kuitenkaan erityisesti innosta... tai pidän tällä hetkellä mielenkiintoisempana tutkia "valvetajunnan ilmiöitä". Tällä hetkellä uni toimii lähinnä fyysisenä ja henkisenä lepona ilman mitään syvällisempää ulottuvuutta.

Hieman aiheesta sivuun, mutta olen huomannut krapulan olevan erittäin mielenkiintoinen tila ja nykyään odotan (silloin kun nykyään edes tulee alkoholia käytettyä) melkein suuremmalla innolla krapulaa kuin humalaa. Joskus täytti tämän kipeän olotilan kaikilla ärsykkeillä tehdäkseen siitä mahdollisimman siedettävän (herkkuja, viihdettä…). Nykyään olen huomannut täyden hiljaisuuden sekä vähäisen ja terveellisen ruoan tarjoavan paljon paremman tavan ”toipua”. Olen käynyt erittäin mielenkiintoisissa (itsetutkiskelun) sfääreissä näissä ”kärsien hiljaisuudessa ja yksinäisyydessä” – tiloissa.
"We live for the woods and the moon and the night"
Tephra
Posts: 23
Joined: Wed Aug 07, 2013 9:23 pm

Re: Uni & nukkuminen

Post by Tephra »

Olen etenkin kuluvan vuoden aikana huomannut vuorokausirytmin ja eri vuorokaudenaikojen vaikuttavan todella paljon siihen, minkälaiset mielen kyvyt milloinkin ovat terävimmillään. Pitkäjänteinen, keskittynyt lukeminen ja myöskin matemaattinen ajattelu toimivat tarkimmillaan aamulla, ennen puoltapäivää, kun taas luovempi mietiskely keskittyy pitkälle iltamyöhään ja yöhön, jotakuinkin puolenyön molemmille puolille ja hieman sitä ennen. Karkeasti ilmaistuna voisi sanoa, että aamun ajatusprosessit ovat enemmän muotoa "ulkoa sisään", kun taas yöllä toiminta on paremminkin päinvastaiseen suuntaan - tällöin tapahtuu useimmiten esimerkiksi kirjoittaminen ja antoisimmat keskustelut.

Näiden kahden "maksimin" takia on joskus käynyt mielessä unirytmin kääntäminen olosuhteiden salliessa siten, että vähemmän merkityksellisen iltapäivän käyttäisi nukkumiseen, mutta tätä ei ole vielä tullut kokeiltua useammastakin syystä, yhtenä niistä pinttynyt vastenmielisyys päiväsaikaan nukkumiseen. Myöskin näiden hetkien sijoittuminen suhteessa nimenomaan nukuttuun aikaan mietityttää - voihan kyseessä olla myös tietty etäisyys heräämiseen, eikä juuri näihin vuorokaudenaikoihin.

Unentarpeeni on melko vähäinen, ja kykenen toimimaan hyvinkin skarpisti myöskin univelkaisena - muutaman tunnin nukkumisen jälkeinen, raskas täydellisen keskittymisen tunne on pysäyttävyydessään hieno kokemus etenkin, kun normaalisti huomiokyky on vähän turhankin terävä.
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Re: Uni & nukkuminen

Post by Sothoth »

Nefastos wrote:Kevyt uni antaa vähän toipumista, mutta voi vähäisinä annoksina auttaa symbolisesti kertovien tai jopa maagisesti merkityksekkäiden unien muodossa. Syvä uni puolestaan ei jätä jälkeensä muistoja, mutta virvoittaa niin sielua kuin ruumistakin tavattoman paljon enemmän. Materialistille tämä unimuoto edustaa tajunnan sammumista, okkultistille se on salattuun Egoon palaamisen aikaa: sisäinen Itse saa toimia aktiivisesti vailla niin ruumiin kuin astraalisen unimaailmankin kahleita.
Tämän kyllä huomaa käytännössä; kun unia ei juuri näe, on herätessä paljon levänneempi olo verrattuna runsaaseen unennäköön, etenkin jos nuo unet ovat korostuneen astraalisia tai painajaismaisia. Inhottavimpia tältä kantilta ovat sellaiset unet, joita ei muista kunnolla, mutta unissa muistaa käyneensä jotakin paikallaan junnaavaa mielensisäistä kamppailua. Käyn nukkumaan mielelläni, sillä uni edustaa itselleni jonkinlaista pienimuotoista kuoleman vastinetta; unessa on mahdollisuus päästä vapaaksi alemman persoonan kahleista. Mutta unen saaminen on joskus hankalahkoa ja tämä jos joku alkaa raastaa hermoja. Joskus toteutin harjoitusta, jossa ennen nukkumaanmenoa kultivoin rauhallisia ja rakkaudellisia ajatuksia, jotta unessa ei astuisi suoraan jonkinlaiseen käsittelemättömien asioiden välitilaan omien patoutumiensa kanssa. Tätä kyllä suosittelisin varauksetta muillekin.

Olen kyllä klassinen iltavirkku; iltaa kohden vireystaso aina nousee. Kuitenkin jos herää aikaisin, tuntuu päivä lähtevän paljon paremmin käyntiin kuin myöhään nukkuessa. Näin silloinkin, vaikka myöhään nukkuessa olisi nukkunut huomattavasti pitempään. Jos nukkuu pitkälle päivään, on aamulla olo hieman lyijyinen ja päivä lähtee liikkeelle vasta muutaman tunnin kuluttua heräämisestä.

Aamulla herätessä ensimmäisestä fiiliksestä monesti huomaa, millainen päivästä tulee. Kansansanonta "on noussut väärällä jalalla" on siis tuskin täysin vailla totuuspohjaa.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Uni & nukkuminen

Post by Kenazis »

Koen kaikki Sothothin esittämät asiat nukkumisesta samalla lailla.
Sothoth wrote:Mutta unen saaminen on joskus hankalahkoa ja tämä jos joku alkaa raastaa hermoja.


Tähän olen itse käyttänyt sellaista ajattelutapaa, että hyväksyn tilanteen täysin (uni kelpaa yhtälaisesti kuin valvominen). Ajattelen, että makaan tässä vaikka hereillä aamuun asti ja olen ainakin antanut mahdollisuuden lepoon. Levon tarve ei yleensä ole valtava, jos ei uni tule (poikkeuksia tähän tietenkin löytyy). Tämä hyväksyminen rentouttaa usein mielen ja kehon, joka myös usein johtaa nukahtamiseen.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Uni & nukkuminen

Post by Insanus »

Ei vaatinut muuten kuin säännöllistä uppoutumista sisältä nouseviin hyvin verisiin kuvastoihin ja nykyään nukun kuin tukki. Jungin mukaan sade symboloi tajunnan ja piilotajunnan välisen yhteyden eheytymistä. Eiköhän veri aja saman asian.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
RaktaZoci
Posts: 307
Joined: Tue Feb 05, 2013 10:32 pm
Location: Salo

Re: Uni & nukkuminen

Post by RaktaZoci »

Itse nukun periaatteessa hyvin, mutta olen ns. yöihminen, joten monesti piristyn mitä pidemmälle ilta vierähtää, mikä on ongelmallista varsinkin kun olen aamuvuorossa, jolloin herätys on ennen viittä.

Monesti ongelmana nukahtamisessa on ollut etten osaa oikein kääntää aivojani pois päältä, vaan alan ajattelemaan ja analysoimaan asioita, kunnes huomaan että tunteja on vierähtänyt.
Kehitin kuitenkin erikoislaatuisen ratkaisun ongelmaan, sillä koska olen rumpali aloin käymään läpi päässäni jonkun kappaleemme rakennetta, ja lähes aina kun kappale loppuu, nukahdan.

Harvemmin muistan uniani, mutta silloin kun näin käy uskon niissä käsiteltyjen asioiden olleen jollain tasolla merkittäviä, vaikka monesti sillä hetkellä ne tuntuvatkin täysin järjettömiltä. On kuitenkin useammin kuin kerran tapahtunut niin että olen myöhemmin, joskus vuosien päästäkin, joko törmännyt tilanteeseen tai jonkun muun tapahtuman kautta yhtäkkiä ymmärtänyt jonkun unen tarkoituksen.
die Eule der Minerva beginnt erst mit der einbrechenden Dämmerung ihren Flug.
-Hegel
User avatar
Invitus
Posts: 74
Joined: Tue Jul 22, 2014 10:48 pm
Location: Helsinki / Oulu

Re: Uni & nukkuminen

Post by Invitus »

Oma kontribuutioni tähän viestiketjuun:
Määrällisesti uneni vaihtelevat arkipäivän 4-6h unista vapaapäivän 12h nukkumisiin. Kolmivuorotyö sekoittaa kaikki rytmit, tai jopa estää sellaisen syntymisen mahdollisuuden kokonaan.
Lyhyet unet ja mahdollisuuksien mukaan säännölliset torkkumiset kyllä piristävät hetkellisesti, mutta vaikeuttavat pitkäjänteistä keskittymistä vaikeimpiin asioihin. Syvä uni (tila joka kiehtoo minua suunnattomasti) taas on välillä hyvinkin keskeinen jo oman mielenterveyteni kannalta... Itse koen epäsäännöllisen nukkumisrytmin sopivan minulle jos en ole ryhtymässä johonkin ajanjaksollisesti pidempään projektiin. Best of both worlds, both awake and in dream.

Tämä teksti on kirjoitettu alle viiden tunnin levolla.
"And so he who looks down at his feet will not know the truth, but he who discerns by the sun which way to go." -Tolstoi
Locked