Buddhalaisuus

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Buddhalaisuus

Post by Nefastos »

Lainaus "Mahâ-Chohanin" kirjeestä teosofisen seuran yhteyksissä 1800-luvun lopulla:

"Buddhalaisuus, josta on karsittu pois sen taikauskot, on ikuinen totuus, ja se, joka pyrkii viimeksimainittuun, pyrkii theo-sophiaan, jumalviisauteen, joka on totuuden synonyymi."

Suomenkin okkulttisessa lähihistoriassa on selvästi näkynyt buddhalaisuuden yhteys teosofis-henkiseen pyrintöön. Kuinka luontavana, hyvänä tai tarpeellisena näkisitte tämän? Moniko on keskittänyt vakavaa huomiotaan buddhalaisuuteen? Miksi olette / ette ole? Olisiko maailma parempi paikka, jos nimenomaan buddhalaisuus saisi enemmän kannatusta?

Jokerikysymyksinä vielä:

Entä mitkä ovat buddhalaisuuden ja askensioon pyrkivän satanismin yhdistämismahdollisuudet käytännön elämässä? Entä miten näette yhteydet buddhalaisen tantran ja länsimaisen vasemman käden tien nykykäytäntöjen välillä?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Re: Buddhalaisuus

Post by Sûrya-Ishtara »

Kuten monessa instanssissa ollaan korostettu, on Vasemman Käden Tien yksinäinen polku - nimenomaan tässä mielessä jo tämä asia itsessään yhdistää VKT:n ja buddhismin pyrkimykset henkiseen totuuteen. Toinen pointti on varsinainen purifikaation prosessi kokelaalla, joka tekee buddhalaisen opin käytännölliseksi jopa tällä ajallamme: kokelas kohtaa Saatanan, Varjo-Minän - ilmentymismuoto "synteinä". Joko kokelas kohtaa mielensä kylmyydellä tuon Saatanan ja oppii rakastamaan myös pimeyttä kuin valoakin, tai lankeaa entistä pahemmin nähtyään oman kuvansa vääristyneenä sielunsa peilistä.
Aelyn
Posts: 18
Joined: Tue Apr 05, 2011 2:49 pm
Contact:

Re: Buddhalaisuus

Post by Aelyn »

Itse olen tutustunut buddhalaisuuteen paikoin laajaltikin, koska se tuntui tuolloin kaikista järjettömistä järjestäytyneistä uskonnoista järjellisimmältä. Tällöin en vielä ollut kerennyt perehdyttämään ymmärrystäni okkultismin saatika vasemman käden tien suhteen. Koen kuitenkin saaneen buddhalaisuudesta ja sen mielenharjoitus tekniikoista (mm. meditaatio, tantra, sekä jooga) tuolloin paljon irti ja se edisti siirtymistäni syvemmille olemassa olon ymmärryksen alueille, kuten myös itsetiedostamiseen.

Koen, että buddhalaisuudesta on hyvä lähteä liikkeelle oman tajunnan ymmärtämisen edistämiseksi, mutta sen dogmiin ei kuitenkaan kannata jumiutua (niin kuin ei mihinkään muuhunkaan yksittäiseen filosofiaan) vaan jatkaa tuota ymmärryksen laajentamista tutustumalla muihinkin itselleen hyödylliseksi kokemiin metafyysisiin oljenkorsiin, jotka edistävät oman todellisuustunnelin hahmottamista tässä informaation valtameressä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Buddhalaisuus

Post by obnoxion »

Destruct wrote:Koen, että buddhalaisuudesta on hyvä lähteä liikkeelle oman tajunnan ymmärtämisen edistämiseksi, mutta sen dogmiin ei kuitenkaan kannata jumiutua
Koen samoin. Lähes poikkeuksetta suosittelisin kaikkien uskonnollisten traditioiden kannattajille tutustumista budhhalaisuuden riisuttuun ja olennaiseen ydinoppiin. Mutta uskon myös ettei edes buddhalainen näkisi varsinaista kääntymystä tarpeelliseksi.
Destruct wrote:Koen kuitenkin saaneen buddhalaisuudesta ja sen mielenharjoitus tekniikoista (mm. meditaatio, tantra, sekä jooga) tuolloin paljon irti ja se edisti siirtymistäni syvemmille olemassa olon ymmärryksen alueille, kuten myös itsetiedostamiseen.
Samoin.
Nefastos wrote:Entä mitkä ovat buddhalaisuuden ja askensioon pyrkivän satanismin yhdistämismahdollisuudet käytännön elämässä?
Minusta erinomaiset. Sikäli kun puhutaan VKT:sta, puhtaimmat esimerkit siitä löytyvät tietenkin buddhalaisten ja hindujen opetuksista.
Nefastos wrote:Entä miten näette yhteydet buddhalaisen tantran ja länsimaisen vasemman käden tien nykykäytäntöjen välillä?
Yhtäläisyyksiä näen lukuisia, mutta minusta saamme selkeämmän kuvan aiheesta jos puhumme eroista. Minusta länsimainen VKT on rakentunut lähes poikkeuksetta pinnallisemmista aineksista ja se on vähemmän antaumuksellista. Uskontoa ei oteta länsimaissa lainkaan yhtä vakavasti, mistä uskon johtuvan että VKT on meillä lopulta hyvin laimeaa ja epähienoa. Toisaalta monoteismin ja dualismin vaikutukset ovat tuskallisen selviä, mikä taas johtunee siitä että ne ovat syvemmiltä juuriltaa tiedostamattomia. Asia voitaisiin ehkä esittää - fra nefastoksen ideaa muokaten - että vaikka ulkoisesti pyritään olemaan muuta kuin "vain käänteistä kristinuskoa", niin sisäisesti ja olennaisesti ollaan juuri sitä.
Sûrya-Ishtara wrote:Kuten monessa instanssissa ollaan korostettu, on Vasemman Käden Tien yksinäinen polku - nimenomaan tässä mielessä jo tämä asia itsessään yhdistää VKT:n ja buddhismin pyrkimykset henkiseen totuuteen. Toinen pointti on varsinainen purifikaation prosessi kokelaalla, joka tekee buddhalaisen opin käytännölliseksi jopa tällä ajallamme: kokelas kohtaa Saatanan, Varjo-Minän - ilmentymismuoto "synteinä". Joko kokelas kohtaa mielensä kylmyydellä tuon Saatanan ja oppii rakastamaan myös pimeyttä kuin valoakin, tai lankeaa entistä pahemmin nähtyään oman kuvansa vääristyneenä sielunsa peilistä.
Aivan.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked