Lievo wrote: ↑Tue Jan 17, 2023 8:11 pmNo, yllä oleva vähintään puolittain huumorina, mutta pointtini lienee: kuinka okkultisti voi todeta/varmistaa kohtaamansa numinoosin ilmestyksen perimmäisen(?) luonteen ja olemuksen, onko se esim. rakkaudellinen vai ei, muuten kuin siinä hetkessä oman, lähinnä tunnepohjaisen vaikutelmansa perusteella; mikä on "luotettava" mittapuu? Varmaankaan kaikenlainen tenttaaminen tahi jälkikäteinen gematrinen laskento (à la eräät viktoriaaniset kuppikunnat) eivät sellainen ole.
Tämä on tavattoman laaja kysymys, monille okkultisteille koko okkulttisen uran mittainen. Oma kokemukseni tai väitteeni on, että tämä mittapuu on etsittävä nimenomaan tutkimuksen kokonaisvaltaisuudesta ja sisäisestä, itsereflektiivisestä armottomuudesta omaa kokemusta kohtaan. Emme saa olla psykonautiikan turisteja, sielun hedonisteja, vaan etsijöitä, joille totuus totuuden tähden on henki ja elämä. Uskoisin, että asia jota ei tule ruhjoa (tai joka ei korrektisti välity, jos se yritetään ruhjoa) muutaman sanan vastaukseen, käy kuitenkin väistämättä ilmi sen kulloisenkin systeemin kontekstissa, jota tahdotaan seurata. Ja tällaiset koko kontekstin avaimet ovat erilaisia esimerkiksi Azazelin Tähdellä ja toisaalta systeemeissä, jotka operoivat etiikan sijaan korostetusti mekaniikalla, kuten gematrialla. Etenkin, jos gematria ei ole oman käytetyn äidinkielen gematriaa, mikä on vaikeasti etäännyttävä tekijä näin tavattoman kokonaisvaltaisissa kysymyksissä: ehkäpä valaistunut juutalainen rabbi pystyy laskemaan ilmiön de facto rakkaudellisuuden määrän teofaniassa, mutta koen hänenkin tarvitsevan siihen huomattavaa kokonaisvaltaisen mystisen näkemyksen tuomaa kypsyyttä.
Jos "viktoriaaninen kuppikunta" oli sivallus teosofiaan, en tältä osin jaa kritiikkiäsi, vaikka minulla onkin runsaanlaisesti omaa kritiikkiä esitettävänä teosofialle. Vanhoista ja nykyään saatavilla olevista järjestelmistä se on puutteineenkin minusta paras ja kykenee antamaan monia hyviä tukipuita, koska toisin kuin muihin systeemeihin, siihen liittyy altruismin ja älyn käytäntöjen yhteisvelvoite, eli Kolminainen Avain jo karkeasti esitettynä ja elävään käytäntöön vaadittuna. Muille systeemeille "rakkaus" on yleensä sanahelinää tai penetraation eufemismi.