Jumalten muodot ja hahmot ja mielikuvat näistä

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Jumalten muodot ja hahmot ja mielikuvat näistä

Post by Nefastos »

Lievo wrote: Tue Jan 17, 2023 8:11 pmNo, yllä oleva vähintään puolittain huumorina, mutta pointtini lienee: kuinka okkultisti voi todeta/varmistaa kohtaamansa numinoosin ilmestyksen perimmäisen(?) luonteen ja olemuksen, onko se esim. rakkaudellinen vai ei, muuten kuin siinä hetkessä oman, lähinnä tunnepohjaisen vaikutelmansa perusteella; mikä on "luotettava" mittapuu? Varmaankaan kaikenlainen tenttaaminen tahi jälkikäteinen gematrinen laskento (à la eräät viktoriaaniset kuppikunnat) eivät sellainen ole.

Tämä on tavattoman laaja kysymys, monille okkultisteille koko okkulttisen uran mittainen. Oma kokemukseni tai väitteeni on, että tämä mittapuu on etsittävä nimenomaan tutkimuksen kokonaisvaltaisuudesta ja sisäisestä, itsereflektiivisestä armottomuudesta omaa kokemusta kohtaan. Emme saa olla psykonautiikan turisteja, sielun hedonisteja, vaan etsijöitä, joille totuus totuuden tähden on henki ja elämä. Uskoisin, että asia jota ei tule ruhjoa (tai joka ei korrektisti välity, jos se yritetään ruhjoa) muutaman sanan vastaukseen, käy kuitenkin väistämättä ilmi sen kulloisenkin systeemin kontekstissa, jota tahdotaan seurata. Ja tällaiset koko kontekstin avaimet ovat erilaisia esimerkiksi Azazelin Tähdellä ja toisaalta systeemeissä, jotka operoivat etiikan sijaan korostetusti mekaniikalla, kuten gematrialla. Etenkin, jos gematria ei ole oman käytetyn äidinkielen gematriaa, mikä on vaikeasti etäännyttävä tekijä näin tavattoman kokonaisvaltaisissa kysymyksissä: ehkäpä valaistunut juutalainen rabbi pystyy laskemaan ilmiön de facto rakkaudellisuuden määrän teofaniassa, mutta koen hänenkin tarvitsevan siihen huomattavaa kokonaisvaltaisen mystisen näkemyksen tuomaa kypsyyttä.

Jos "viktoriaaninen kuppikunta" oli sivallus teosofiaan, en tältä osin jaa kritiikkiäsi, vaikka minulla onkin runsaanlaisesti omaa kritiikkiä esitettävänä teosofialle. Vanhoista ja nykyään saatavilla olevista järjestelmistä se on puutteineenkin minusta paras ja kykenee antamaan monia hyviä tukipuita, koska toisin kuin muihin systeemeihin, siihen liittyy altruismin ja älyn käytäntöjen yhteisvelvoite, eli Kolminainen Avain jo karkeasti esitettynä ja elävään käytäntöön vaadittuna. Muille systeemeille "rakkaus" on yleensä sanahelinää tai penetraation eufemismi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Nebenkheperu
Posts: 89
Joined: Wed Dec 21, 2022 2:26 am

Re: Jumalten muodot ja hahmot ja mielikuvat näistä

Post by Nebenkheperu »

Nefastos wrote: Wed Jan 18, 2023 1:17 pm Jos "viktoriaaninen kuppikunta" oli sivallus teosofiaan
Ilmaisin itseäni huolimattomasti; epäkohteliaisuuteni esineenä ei suinkaan ollut teosofia, vaan ko. aikakautena nimenomaan Britanniassa kehitetyt (uus)okkultistiset järjestelmät ts. Golden Dawn ja Thelema. Viittasin näiden filosofiaan gematrioineen (heprea/englanti) ja omintakeisine tulkintoineen/versioineen muista kabbalaan liittämistään asioista. Kyllä, mainittujen tahojen esoterian teoriassa ja käytännössä tuntuu mm. voimakas rationaalis-loogisen ajattelun painottaminen muun kustannuksella. Aikansa lapsia...ehkäpä luojiensa persoonallisuudet & positivistinen tiedekäsitys yhdistettynä kapinaan ajankohdan jyrkkää yleistä moraliteettia vastaan, ja nämä sitten ylitaiteellisenkin suodattimen läpi vietyinä. Osittain saattaisi selittää korkeamman aidon henkisyyden poissaolon. Ynnä brittien tietoinen halu tehdä jotain omaa, pesäerona mannermaiseen salatieteen perinteeseen, eritoten ranskalaiseen, joka koettiin liian "tunteelliseksi" tai muutoin uhkaavaksi 🏏
Alaa jonkin verran seuranneena minusta näyttää, että mainittujen "kuppikuntien" suhteellisen (lue: -ttoman) laaja suosio länsimaissa on ruvennut laantumaan vasta aivan viime vuosina, mm. "grimoire revival":in tieltä. Kertonee joka tapauksessa jotain ajoista ja aatteista. Toivokaamme tulevaisuudelta riman asettamista korkeammalle kansainvälisenkin okkultismin piirissä.
Ἐθεώρουν τὸν Σατανᾶν ὡς ἀστραπὴν.
"Animus risu novatur."
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Jumalten muodot ja hahmot ja mielikuvat näistä

Post by Nefastos »

Kiitos selvennyksestä Lievo! Termiä viktoriaaninen olen itse nähnyt käytetyn enemmän juuri teosofian kanssa (ehkäpä koska sitä leimaa tuo erityisen viktoriaaninen so. moralistinen suhde seksuaalisuuteen), joten hyvä tietää että muut saattavat käyttää termiä toisin. Mitä tulee "kuppikuntien" suosion vähenemiseen, se vienee vieläkin enemmän aikaa, sillä näen nykyisessä grimoiremagian nousussa ajoittain paljon myös yhtymistä kuvailemaasi traditioon. Se näkyy ennen kaikkea metatasolla, joka ilmaisee useimmiten juuri tuota minulle hyvin epämiellyttävää psykonautiikkaa, Tien oletetun viihdyttävyyden korostamista sen kokonaisvaltaisen vaativuuden ja itsen kipeänkin eettisen haastamisen sijaan.
Lievo wrote: Thu Jan 19, 2023 4:53 pmToivokaamme tulevaisuudelta riman asettamista korkeammalle kansainvälisenkin okkultismin piirissä.

Amen.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Nebenkheperu
Posts: 89
Joined: Wed Dec 21, 2022 2:26 am

Re: Jumalten muodot ja hahmot ja mielikuvat näistä

Post by Nebenkheperu »

Nefastos wrote: Sat Jan 21, 2023 9:36 am Kiitos selvennyksestä Lievo! Termiä viktoriaaninen olen itse nähnyt käytetyn enemmän juuri teosofian kanssa (ehkäpä koska sitä leimaa tuo erityisen viktoriaaninen so. moralistinen suhde seksuaalisuuteen), joten hyvä tietää että muut saattavat käyttää termiä toisin.
Juuh, ko. käsitteen "käyttötapaukset" saattavat minun kohdallani olla residuaalista vaikutetta nyt jo muinaisista historianopinnoistani; lienee niin, kun nyt hieman pohdiskelen asiaa, että käyttäessäni pelkästään kyseistä laatusanaa, tarkoitan yksinkertaisesti kuningatar Victorian hallituskautta erityisesti Britanniassa ja yleisemmin Euroopassa. Lisäisin siihen sitten erikseen vaikkapa käsitteen "moraliteetti" tms. indikaattorit. No, tämäpä nyt tästä ja toivottavasti takaisin aiheeseen:

Mitä tulee grimoirum-renessanssiin, kuten olen siihen törmännyt nimitettävän, en ole tainnut itse kokea siitä puhuttavan banaalin viihteellisessä mielessä, vaikka ymmärrän kommenttisi AT:n filosofian valossa. Allekirjoitan toki sen, sillä enhän muuten olisi veljeskuntaamme liittynytkään. Mitä tulee noihin mustien raamattujen ystäviin, niin pääkirjoittajat lienevät Stephen Skinner ja Jake Stratton-Kent. Jälkimmäisen kanssa olen hieman vaihdellut ajatuksia lähinnä omasta vähäisestä osaamisalueestani eli vertailevasta kielitieteestä käsin. Jaken oma lähestymistapa on vertaileva mytologia tai erityisesti demonologia ja hän vaikutti varsin vilpittömältä siinä. Arvostan kyllä hänen julkaistuja tutkimuksiaan aiheesta, vaikkei minua ole koskaan kiinnostanut käytännössä itse harjoittaa "goetiaa" (laajassa tai suppeassa merkityksessään). No, PGM:stä uutettua (proto-grimoirum?) järjestelmää olen kylläkin käyttänyt, missä teurgiaakin osittain sivutaan.
Mutta totta maar (=Maria =Maya), yleistäen, koko tässä aihepiirissä kaikenlainen itsensä haastaminen loistaa poissaolollaan. Se ei sikäli ole "okkultismia" vaan aika lailla "pelkkää noituutta".

Lienen taasen rönsyillyt etäälle tämän ketjun varsinaisesta aiheesta. Eikös se ollut jumalten hahmot/mielikuvat? Nyt saa fiksummat todella tervetulleesti korjata & opettaa morttia, mutta jos ajattelemme kaikenkarvaisten "jumalten" ilmentävän Absoluutin rajustikin rajattuja aliarkkityyppejä, niin niiden ilmentymät yksittäisen esoteerikon omakohtaisessa kokemuksessa voivat olla lähes...rajattomat? Riippuen ainoastaan kokijansa temperamentista yms. yksilökohtaisesta henkisistä aineksista & kokoonpanosta. Toisaalta, mikäli nämä jumaluudet ovat viime kädessä kollektiivisen piilotajunnan affektejen ilmentymiä, jonkinlaisia ihmiskokemukselle universaaleja piirteitä ainakin teoriassa voisi olettaa sisältyvän moisiin "jumalyhteyksiin".
AT:n yleisen filosofian valossa kuitenkin (sanallisesti jatkan käärmepolulla etenemistä sopivan kabbalistisesti) miksi edes pyrkiä tekemisiin (henkilökohtaisella viestinnän tasolla) näiden todellisten tai oletettujen aliarkkityyppien kanssa? Itse en nyt lonkalta osaa heittää, kuinka tämä edesauttaisi ainakaan omaa etenemistäni okkultismin polulla, jossa ykseysajattelu ja sisäkohtainen työ & totinen kolminaisen avaimen soveltamiseen pohjaava pyrintö lienevät etusijalla?
Ἐθεώρουν τὸν Σατανᾶν ὡς ἀστραπὴν.
"Animus risu novatur."
Locked