Vapaamuotoiset rukoukset

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Vapaamuotoiset rukoukset

Post by Smaragd »

Tuntuupas raikkaalta tuulahdukselta saada tänne taas shaktipainotusta keskusteluun. Kertonee tuon polun kunnioitettavasta haasteesta se, että noinkin pinnalta ylevät ja kauniit sanat herättivät minussa hirvitystä ja jonkin asteista kauhua. Niin kuin satanismillakin, shaktapainotuksella on helppo oikeuttaa ja ylläpitää negatiivisia käyttäytymismalleja. Voisikin nähdä näistä molemmista löytyvän äärimmäisen vastuulliset ja vastuuttomat harjoittajat. Ensinmainitut ovat vähemmistössä ja siksi löydän heitä kohtaan poikkeuksellisen suurta kunnioitusta.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
SanatKumara
Posts: 38
Joined: Thu Aug 11, 2022 8:08 pm

Re: Vapaamuotoiset rukoukset

Post by SanatKumara »

Smaragd wrote: Fri Aug 19, 2022 10:45 pm Tuntuupas raikkaalta tuulahdukselta saada tänne taas shaktipainotusta keskusteluun. Kertonee tuon polun kunnioitettavasta haasteesta se, että noinkin pinnalta ylevät ja kauniit sanat herättivät minussa hirvitystä ja jonkin asteista kauhua. Niin kuin satanismillakin, shaktapainotuksella on helppo oikeuttaa ja ylläpitää negatiivisia käyttäytymismalleja. Voisikin nähdä näistä molemmista löytyvän äärimmäisen vastuulliset ja vastuuttomat harjoittajat. Ensinmainitut ovat vähemmistössä ja siksi löydän heitä kohtaan poikkeuksellisen suurta kunnioitusta.

Joo, en todellakaan suosittelisi tätä kenellekkään, jolta puuttu täysin rehellinen introspektio jne. Itsekin huomaan että, nyt kun työ on syventynyt ja puhdistus käyty läpi, on alkanut oikeasti tulemaan käytännön elämässä tilanteita joissa oikeasti saa olla tarkka reaktioistaan ja sanoista. Oikeasti olen kiltti ja hyväsydämmiseksikin kehuttu ja näitä piirteitä olen lempeällä rehellisyydellä pyrkinyt pitämään yllä, esimerkiksi jos puoliso stressaa paljon ja saattaa sanoissaan olla terävä, tulee automaattinen valinnan tilanne jossa on ikäänkuin tarkkailijan roolissa ja aina valitsee sitten sen parhaimman ja kivuttomimman tavan toimia ja puhua.

Puhdistus ja oivallusten sarja oli aika hullua. Välillä teki mieli sanoa, että nyt vois vähän hiljentää tahtia. Mutta sitten kuitenkin olin iloinen tajutessani, että tämähän on vain hyvä. Pyysin vain lisää tulta. Kestin sen ja nyt olen tässä. Vahvempana kuin koskaan.



Pahoittelen offtopicia.
My heart is Your home! O Mother! Dance in the Charnel ground of my heart which You created and turn me into a warrior of Yours!
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Vapaamuotoiset rukoukset

Post by Nefastos »

Ei mitään pahoiteltavaa, hyvin pysytään aiheen ytimen liepeillä. Ja moderaattorit voivat aina leikata keskustelua uudeksi aiheeksi, jos se alkaa elää odottamattomaan suuntaan.

Nuo fra Smaragdin mainitsemat hirvitys ja kauhu ovat varmaan enemmänkin persoonallisesti assosiatiivisia kuin rukouksen sisältöön kuuluvia, tai ainakin minusta rukouksen sisältö vaikutti aivan puhtaalta. Tuo "jopa Shiva kaatuu" voisi toki irrotettuna juuriltaan näyttää potentiaalisesti vaaralliselta, mutta se on kuitenkin täysin ortodoksinen ja ikoninen esitys Kâlista, ja "kaatuminen" oli alkuperäisessä tarinassa kaunis ja rauhoittava asia.

SanatKumara wrote: Fri Aug 19, 2022 10:01 pmItselläni painotus tosiaan kulkee Shaktin parissa. Tosin Shakti ja Shiva yhdessä toki aina esim alttarilla ja päivittäin myös Shivalle osoitan kunnioitukseni.

Kunnioitan ja arvostan syvästi tällaista lähestymistapaa: että harjoittaja uskaltaa valita oman luontaisan painotuksensa, mutta samalla pitää huolta kokonaisuudesta. Juuri se on paitsi psykologisesti ja esoteerisesti – maagisesti ja henkisesti – voimaannuttavaa, myös vastaus "aabrahamilaisten uskontojen" syvään ja tulehtuneeseen ongelmaan, kun eri uskonmuodot pyrkivät eliminoimaan toisensa (käsitelty hiljattain täällä).

On muuten mielenkiintoista, kuinka tärkeiksi nuo omat kokemistavat tulevat, kun edetään uskonnonharjoituksen henkilökohtaista ydintä kohta. Itse liitin omalle alttarilleni vasta aivan hiljattain Kâlin ikonin, koska vaikka molemmat tähän jumalattareen liitetyt ominaisuudet (syvä feminiinisyys ja maailman tuhoutuminen kosmiseen absorptioon) ovat olleet aina minulle niin tärkeitä, en ole useinkaan kokenut luontevaksi lähestyä niitä yhdessä. Pyhä kosminen annihilaatio on mielestäni juuri sukupuolipoolisuudet ylittävä, niiden täydellisestä yhdistymisestä seuraava asia, ja feminiinisen absorption liitän vaaraan tulla "ahmivan äidin" psykologisesti herpauttamaksi. Mutta kuten viestin alussa sanoin, nämä ovat henkilökohtaisia assosiointeja, preferenssejä, jotka ovat eri ihmisillä erilaisia. (Ymmärrän hyvin useimpien ihmisten haluttomuuden kumartaa eläimenpäistä Bafomet-Saatanaa, mikä minulle puolestaan on luonteva ja kauniisti assosioituva asia.)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked