Okkulttiset pelit

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Re: Okkulttiset pelit

Post by Badb »

Onko teillä jotain okkulttisia tapoja pelata? Itse kiinnitän paljon huomiota pelien eettiseen ulottuvuuteen, ja eettisyyden perusteella valitsen, mitä pelaan. Jos en kiinnittäisi huomiota etiikkaan ja voisin pelata mitä vain, olisin hyvin kiinnostunut sellaisesta pelistä kuin Yandere Simulator, jonka ideana on, että teinityttö on ihastunut yhteen poikaan, ja tämän tytön tehtävänä on eliminoida kaikki kilpailijat tavalla tai toisella (eliminointi ei tarkoita automaattisesti tappamista) ja halutessaan voi siinä sivussa tappaa vaikka kaikki koulun oppilaat ja opettajat. Pidän myös kovasti Black & White 2 -pelistä, jossa voin olla joko hyvä tai paha jumala, ja jos olisin pelannut tätä peliä ennen okkulttista polkuani, olisin valinnut pahan jumalan roolin ja uhrannut ihmisiä itselleni. Otan siis tätä pelatessa hyvän jumalan roolin. Tiedän, että nämä ovat fiktiivisiä asioita, mutta en halua herättää itsessäni ajatuksia ja tunteita, jotka eivät ole suotavia henkisen kehityksen ja ylöspäisen tien kannalta. Minulla ei ole etiikan suhteen olemassa vapaakenttiä.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Okkulttiset pelit

Post by Smaragd »

Badb wrote: Tue May 10, 2022 11:28 am Onko teillä jotain okkulttisia tapoja pelata? Itse kiinnitän paljon huomiota pelien eettiseen ulottuvuuteen, ja eettisyyden perusteella valitsen, mitä pelaan.
[...]
Tiedän, että nämä ovat fiktiivisiä asioita, mutta en halua herättää itsessäni ajatuksia ja tunteita, jotka eivät ole suotavia henkisen kehityksen ja ylöspäisen tien kannalta. Minulla ei ole etiikan suhteen olemassa vapaakenttiä.
Etenkin yksinpeleissä olen tavannut minäkin pelata tiukan rajaavaa etiikkaa hakien, joka tuo peliin kiinnostavan kulman ja tekee siitä enemmän oikeaa elämää kuin jotain "peliä". Asian voi kääntää myös toisinpäin ja nähdä miten "oikeaa elämää" tavallaan pelataan jos siinä ei ole etiikkaa mukana. Tässä yhteydessä pelaamisella on selkeän pejoratiivinen merkitys, mitä sillä ei aina tarvitse olla.

Uskoisin että pelit ovat tällaisten rajaavaa etiikkaa erittäin tehokkaasti harjaannuttavien pelitapojen lisäksi sellaisia ympäristöjä, joissa voidaan harjoittaa itseä myös ulos haitallisista lukoista, eli voitaisiin kenties puhua avaavasta etiikasta. Pelasin jokin aika sitten tuttujen okkultistien kanssa lautapeliä, jossa poikkesin vahvasti siitä minulle tyypillisimmästä hyveitä hakevasta pelityylistä, joka kohtaa runollista kauneutta pelien kankeassakin mekaniikassa. Huomasin selkeästi menettäväni nuo kauniit runolliset mahdollisuudet kun pelasinkin toisella tapaa, mutta tämä itsekkäämpi pelityyli oli moninpelin hengessä nähdäkseni humoristisella tavalla vapauttavaa ja teki pelin sosiaalisesta puolesta antoisampaa ja tarkoituksenmukaista. Tällöin saatoin nähdä pelaamisen kehitystä tukevien sosiaalisten tarkoitusten täyttyvän ja siten koskettavan eettistä polttopistettä.

Se mihin suuntaan itseä tulisi harjoittaa on tietysti aina yksilökohtaista EDIT: ja "aluekohtaista" eri elämän osa-alueilla. Minun kokemusmaailmassani näyttää paljon yleisemmältä tarve rajaavan etiikan opetteluun, ja siksi liputtaisinkin juuri tätä tiukan rajaavan etiikan harjoitusta peleissä, joissa lienee paljon yleisempää harjoittaa impulsiivista väkivaltaa. Mutta selkeästi meillä ihmisillä tässä ajassa on myös hyvin paljon tarvetta riisua superegon vaateita, jotka pohjaavat enemmän traumaattisiin rakenteisiimme kuin Korkean Itsen jumalaiseen johdatukseen. Toki tuo traumojen esiin tuleminen superegon kautta on jo sitä johdatusta, mutta se on vielä keskeneräisessä muodossaan, joka täytyy valaista ja jonka kuollut muoto täytyy ylittää. Siten johdatuksen "jumalaisuus" on vasta potentiaali, joka ihmisen on löydettävä ja aktualisoitava teoillaan.

Tiivistettynä: minäkään en koe omaavani varsinaisia vapaakenttiä etiikasta, mutta tilanteet muuntuvat monimutkaisemmiksi esim. moninpeleissä, jolloin etiikka saattaa näyttää hyvin erillaiselta kuin "tylsän" yksinkertaisessa tilanteessa. Joka tapauksessa teot muodostavat tulevaisuutemme, eikä todellisen tai näennäisen moralismin silmittömällä tuhoamisella päästä kuin entistä pahempiin solmuihin.


Edit: Tarkennus.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Asuradūta
Posts: 25
Joined: Tue Jun 28, 2022 6:00 pm

Re: Okkulttiset pelit

Post by Asuradūta »

Badb wrote: Tue May 10, 2022 11:28 am Onko teillä jotain okkulttisia tapoja pelata? Itse kiinnitän paljon huomiota pelien eettiseen ulottuvuuteen,
Itse lähinnä koetan pysyä avoimena pelien symboliikalle/arkkitypiikalle, joka onnistuu ehkä parhaiten "high ja low" fantasialle rakentuvissa pelimaailmoissa, joissa mytologiset arkkityypit ovat usein niiden perustuksiin näkyvämmin muurattuina. Valintojen eettisyyttä tosin tulee myös usein pohdittua pelatuissa peleissä.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Okkulttiset pelit

Post by Smaragd »

Asuradūta wrote: Sat Jul 02, 2022 9:15 am Valintojen eettisyyttä tosin tulee myös usein pohdittua pelatuissa peleissä.
Muistuu mieleen kun yllätin sukulaistytöt pelaamasta vuorollaan ensimmäisiä GTA pelejä ja he lähestyivät sitä "kunnon kansalaisen" perspektiivistä ja lähinnä vain jumittivat liikenneruuhkissa. Silti heidän innostus ja kärsivällisyys oli ihailtavaa. Intensiteettiä peliin toi mm. omalla kaistalla pysyminen ja poliisiautot, joihin kolaroiminen pienestikkin ei tiennyt hyvää. :D Arvatenkin he eivät tainneet palata pelin ääreen siltikään kovin montaa kertaa. Pasifismin ja muun oikein toimimisen harjoittelu Nethackissa tuo GTA-kunnonkansalainen -pelitavan tavoin myös välillä varsin helposti mutkat suoriksi tunnelmia. Aina ei jaksa viedä kissan kaupasta varastamia tavaroita takaisin; "olkoon kissa itse vastuussa familiaarina, ei omistettuna lemmikkinä, selitän itselleni, mutta sitten taas saatan helpostikkin nähdä suurtakin vaivaa kömpiä pitkästä umpikujasta pois jonkun leijuvan silmän hidastellessa edellä kun itse hätistelen sitä pois kirjoittelemalla Elberethin nimeä n. joka toiseen askelmaan, sen sijaan että turvautuisin tappamiseen. Hyvää kärsivällisyyden ja oikein tekemisen automatisoinnin harjoittelua tyyliin: "tietysti näen vaivan", tai "tietysti uhraan egoni, vaikka se on epämukavaa ja epämiellyttävää".
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Asuradūta
Posts: 25
Joined: Tue Jun 28, 2022 6:00 pm

Re: Okkulttiset pelit

Post by Asuradūta »

Smaragd wrote: Mon Jul 04, 2022 2:33 am
Asuradūta wrote: Sat Jul 02, 2022 9:15 am Valintojen eettisyyttä tosin tulee myös usein pohdittua pelatuissa peleissä.
Muistuu mieleen kun yllätin sukulaistytöt pelaamasta vuorollaan ensimmäisiä GTA pelejä ja he lähestyivät sitä "kunnon kansalaisen" perspektiivistä ja lähinnä vain jumittivat liikenneruuhkissa. Silti heidän innostus ja kärsivällisyys oli ihailtavaa. Intensiteettiä peliin toi mm. omalla kaistalla pysyminen ja poliisiautot, joihin kolaroiminen pienestikkin ei tiennyt hyvää. :D Arvatenkin he eivät tainneet palata pelin ääreen siltikään kovin montaa kertaa. Pasifismin ja muun oikein toimimisen harjoittelu Nethackissa tuo GTA-kunnonkansalainen -pelitavan tavoin myös välillä varsin helposti mutkat suoriksi tunnelmia. Aina ei jaksa viedä kissan kaupasta varastamia tavaroita takaisin; "olkoon kissa itse vastuussa familiaarina, ei omistettuna lemmikkinä, selitän itselleni, mutta sitten taas saatan helpostikkin nähdä suurtakin vaivaa kömpiä pitkästä umpikujasta pois jonkun leijuvan silmän hidastellessa edellä kun itse hätistelen sitä pois kirjoittelemalla Elberethin nimeä n. joka toiseen askelmaan, sen sijaan että turvautuisin tappamiseen. Hyvää kärsivällisyyden ja oikein tekemisen automatisoinnin harjoittelua tyyliin: "tietysti näen vaivan", tai "tietysti uhraan egoni, vaikka se on epämukavaa ja epämiellyttävää".
Ajatus itsepäisesti eettisestä/väkivallattomasta toiminnasta pelissä, joka ei suunnittelunsa kannalta GTA-sarjan tavalla salli etenemistä ilman selkeästi vääriä valintoja, on sydäntälämmittävä :) Tietysti tällaiset valinnat tuntuvat usein palkitsevammilta kun peli ottaa huomioon pasifistisen tai vähintäänkin ei-tappavan tai muuten eettisen lähestymistavan suunnittelussaan.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Okkulttiset pelit

Post by Smaragd »

Asuradūta wrote: Sat Jul 09, 2022 11:03 pm Ajatus itsepäisesti eettisestä/väkivallattomasta toiminnasta pelissä, joka ei suunnittelunsa kannalta GTA-sarjan tavalla salli etenemistä ilman selkeästi vääriä valintoja, on sydäntälämmittävä :)
Juuri sitä se on. Ja vielä kun moinen tulee esiin jo lapsena noin vahvasti niin ihmeellistä, sanoisin. Pidän tällaisia sielukkaita muistoja lapsuudestani kultaakin arvokkaampina. Pitkälti tämä ja moni muu vastaava maaginen muisto on ollut kosketuksissa sellaiseen tyttöjen kulttuuriin mihin itse ei aina ollut tervetullut, mutta joka kiehtoi jo silloin paljon. Siihen alueeseen kuului myös kansantaiat ja taikausko. Keskusteluun aiheeseen liittyen: ensinmainitun koin lapsena hyvin lähellä peliä tai leikkiä.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Locked