Kristillinen pääsiäinen uskonnollisena kokemuksena

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Kristillinen pääsiäinen uskonnollisena kokemuksena

Post by Nefastos »

Ystävämme kapitalismi tuo tähän aikaan vuodesta pakanalliset pääsiäisteemat munineen & tipuineen kaikkien elämän osaksi, mutta miten on juutalais-kristillisen pääsiäisen sanoman kanssa? Herättääkö passiomystiikka tai Kristuksen ylösnousemusmysteeri tunteita? Käyttekö katsomassa Via Crucista tai kuuntelemassa Matteus-passiota? Tai pyörivätkö videolla Gibsonin verikekkerit?

Itse koen voimakkaita tunteita pääsiäisenä. Se taipuu myös helpommin yksin vietettäväksi juhlaksi kuin joulu, mikä mahdollistaa hieman toisentyyppiset hengellisyyden kokemukset.

Linkki: Rakas Bach!
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
anonymous2
Posts: 2
Joined: Mon Feb 11, 2013 11:39 pm

Re: Kristillinen pääsiäinen uskonnollisena kokemuksena

Post by anonymous2 »

Rairuohot jäi kiireessä laittamatta vaikka tarkoitus oli (sen kasvun seuraaminen tuottaa jostain syystä suunnatonta iloa). Kyllä pääsiäisen uskonnolliset teemat pyörii mielessä näinä päivinä enemmän tai vähemmän ja inspiroivat, vaikkei mitenkään muodollisesti tule vietettyä.

Matteus-passio tuli kuitenkin kuultua. Itseasiassa ennen tapahtumaa en tiennyt sen sisällöstä tarkemmin. Kiinnostuin menemään paikan päälle "historiallista jumalanpalvelusta" mainostavan kyltin perusteella.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/228 ... eus-passio
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kristillinen pääsiäinen uskonnollisena kokemuksena

Post by Nefastos »

L.R wrote:Matteus-passio tuli kuitenkin kuultua. Itseasiassa ennen tapahtumaa en tiennyt sen sisällöstä tarkemmin. Kiinnostuin menemään paikan päälle "historiallista jumalanpalvelusta" mainostavan kyltin perusteella.


Millainen kokemus tuo oli?

Itse yritin käydä katsomassa Via Crucista täällä Helsingissä, mutta henkilökohtaisesti koin sen niin mehuttomana & harrastelijamaisena, että lähdin kesken kaiken kotiin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
anonymous2
Posts: 2
Joined: Mon Feb 11, 2013 11:39 pm

Re: Kristillinen pääsiäinen uskonnollisena kokemuksena

Post by anonymous2 »

Minulla taas taisi mieli vähän harhailla kahden ääripään välillä. Keskiaikaiset kirkot on siinä määrin kiinnostavia, että pelkästään jo seinien ja holvien tuijottelu on viihdyttävää. Esityskin kuulosti kyllä kauniilta ja sai hetkittäin voimakkaitakin tunteen väreitä pintaan. Aihelma on kuitenkin itselle hyvin tärkeä ja erityisen inspiroiva.

Toisaalta taas kun ei etukäteen tiennyt mitä odottaa, odotti vähän liikaakin. Satuttiin myös istumaan juuri tolpan taakse, mistä esiintyjiä ei nähnyt missään vaiheessa vilaustakaan. Ehkä siinä iski sellainen lapsenomainen levottomuus sitten.
Nefastos wrote: Itse yritin käydä katsomassa Via Crucista täällä Helsingissä, mutta henkilökohtaisesti koin sen niin mehuttomana & harrastelijamaisena, että lähdin kesken kaiken kotiin.
Muistuikin mieleen, että olen tainnut itsekkin käydä katsomassa samaisen esityksen Helsingissä jokunen vuosi sitten. Aika samanlaiset (latteat) mielikuvat jäi siitäkin, sen verran mitä muistan.
Locked