Okkulttiset pelit

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Smaragd
Frater
Posts: 1129
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am
Lodge membership: Graal, Phanes

Re: Okkulttiset pelit

Post by Smaragd »

Hupsis, näköjään epähuomiossa valui edellinen viesti englanninkielellä tänne suomenkieliselle puolelle.
Nefastos wrote: Fri Nov 12, 2021 8:32 am
Medeia wrote: Wed Aug 25, 2021 12:47 pmDisco Elysium

Tämä vaikuttaa todella kiinnostavalta. Ainoa seikka mikä vielä on lykännyt tutustumista on (raha ja) se, ettei peliin voi luoda omaa hahmoa. Minulta jäi Witcherkin pelaamatta, kun uskonnollinen vakaumukseni estää toisen housuihin menemisen.
Joskus oli ystävien kesken puhetta D&D session aloittamisesta ja olikohan DM, joka ehdotti että hän rakentaisi hahmot kaikille. Tuntui mitä röyhkeimmältä ehdotukselta. Siltikin, suhtaudun Disco Elysiumiin mielenkiinnolla ja aion pelata sitä kuin opastava henki surullista, hengen ohjausta menneisyydessä vältellyttä, marionettia. Peli sattuu olemaan juuri nyt -45% alennuksessa.
Nefastos wrote: Fri Nov 12, 2021 2:31 pm Erilaiset kommunikointi-, ja haasteisuustilanteet, psykologinen traumatiikka, magia, ja omana suosikkinani esimerkiksi seksuaalisuus olisivat luotavissa aivan yhtä vivahteikkaiksi ja tarpeen tullen teknisiksi rakenteiksi kuin miten väkivaltaan on fokusoitu niin tavattoman pitkään ja suorastaan hegemonisesti.

https://www.youtube.com/watch?v=YzFHkb7Mcxw
Hah, seitsenvuotiaana järjestäjinä ollessa pelasimme kahden ystävän kanssa välitunnit ensimäistä Mortal Kombattia, ja ihmeellisin juttu oli aina kun näppäimistön komentoja lähes summassa hakkaamalla onnistui loppuliikkeenä repimään toverin pään selkärankoineen irti. Vähintään yhtä jännittävää oli menestyä aikuisviihdetähtenä Lula: The Sexy Empire pelissä. Mutta sitä piti pelata koulun ulkopuolella ja salaa vanhemmilta. Itseasiassa moisen tabun asemassa sen pelikerrat jäikin hyvin vähiin.
Kaiho
Posts: 3
Joined: Tue Oct 12, 2021 11:42 am

Re: Okkulttiset pelit

Post by Kaiho »

Minusta on myös harmi, että monesti peleissä väkivalta on se ensimmäinen ja usein myös ainoa etenemistapa. Onhan joissain peleissä vaihtoehtona ns. non-lethal läpipeluu, mutta tämäkin tuntuu ehkä ennemmin "väkivallattomalta" tavalta tehdä väkivaltaa. Joissain roolipeleissä tappamista voi pyrkiä välttämään panostamalla stattipisteet vaikka karismaan tai hiippailemiseen, mutta nämäkin tuntuvat usein parhaimmillaan toissijaisilta mekaniikoilta.

Väkivaltaviihteestä puhuttaessa mieleeni nousee ajatus, että voisiko tämän ilmiön nähdä kollektiivisella tasolla tapahtuvana (joskin vielä jossain määrin tiedostamattomana) jungilaisen varjon käsittelynä? Kenties virtuaalimaailmassa tapahtuva, kuitenkin konkreettisia asioita mukaileva miekkojen heiluttelu ja aseporno toimivat potentiaalisesti "turvallisempana" vaihtoehtona ilmentää ja kohdata ihmisen sisällä piileviä pimeitä voimia? Toki tähän liittyy myös omat vaaransa jos viihde todella pysyy vain viihteenä; tiedostamattomana aivot narikkaan -kuluttamisena. Hitaasti tappamiseen samaistuminen ja vaivihkaa omaksutut ajatusmuodot voivat aiheuttaa suurta harmia.

Muistan kuinka varhaisteininä ensimmäisiä kertoja Call of Dutya pelatessa tunsin järkyttävän huonoa oloa siitä, että jollain tasolla minä todella tapoin toisia ihmisiä. Tästä seurasi se, että kävin peliliikkeessä vaihtamassa pelin johonkin vähemmän brutaaliin. Pari vuotta myöhemmin räiskintäpelit vetivät kuitenkin jälleen puoleensa, ja niiden parissa on tullut vietettyä huomattavan suuri määrä aikaa. Olen jälkikäteen koittanut miettiä, menetinkö tuolloin jotain kallisarvoista vai johtuiko kokemus pääasiassa lapsenomaisesta ja vahvasta eläytymisestä pelimaailmaan? Tietynlainen "kutsu pimeään" kaiketi tässäkin on nähtävissä.

---

Aiheeseen liittyvänä suosituksena mainittakoon myös Pathologic (2). Pelaaja toimii lääkärinä pandemian valtaamassa kylässä, jota ympäröi aro silmänkantamattomiin. Itse peli on kaikkea muuta kuin hauska. Mekaniikat kuten nälkä, jano ja väsymys painavat harteita samalla kun pelaaja käy jatkuvaa kamppailua aikaa vastaan, pyrkien säilymään itse hengissä sekä parantamaan muita parhaan kykynsä mukaan. Kaikkia ei voi auttaa, eikä kaikkialle pysty repeytymään. Epätoivo seuraa mukana hetki toisensa jälkeen. Pelin maailma on todella syvä (ehdottomasti sen parhaita puolia) ja se on rakennettu ilmentymään usealla tasolla mm. metanarratiivia ja allegorioita hyväksi käyttäen.
User avatar
Medeia
Frater
Posts: 44
Joined: Tue Aug 03, 2021 1:00 am
Lodge membership: Salome

Re: Okkulttiset pelit

Post by Medeia »

Nefastos wrote: Fri Nov 12, 2021 8:32 am
Medeia wrote: Wed Aug 25, 2021 12:47 pmDisco Elysium

Tämä vaikuttaa todella kiinnostavalta. Ainoa seikka mikä vielä on lykännyt tutustumista on (raha ja) se, ettei peliin voi luoda omaa hahmoa. Minulta jäi Witcherkin pelaamatta, kun uskonnollinen vakaumukseni estää toisen housuihin menemisen.
Ei voi tosiaan luoda uutta hahmoa, mutta peli alkaa päähenkilön muistinmenetyksestä niin hän on paljon tyhjempi taulu kuin Gerald. Aloin ensimmäistä läpipeluuta hahmon Dale Coopermaisella habituksella ja valinnoilla mutta jäi silloin muiden asioiden takia kesken. Suunnitteilla on nyt kun lähiaikoina aloitan taas alusta kokeilla tällä kertaa miten pelin maailma aukeaa Jari Aarniomaisemmalla lähestymisellä.
User avatar
Smaragd
Frater
Posts: 1129
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am
Lodge membership: Graal, Phanes

Re: Okkulttiset pelit

Post by Smaragd »

Kaiho wrote: Sun Nov 14, 2021 11:51 am Muistan kuinka varhaisteininä ensimmäisiä kertoja Call of Dutya pelatessa tunsin järkyttävän huonoa oloa siitä, että jollain tasolla minä todella tapoin toisia ihmisiä.
Samaistuttava viesti kokonaisuudessaan, vaikken ihan näin vahvoja tuntemuksia ole itse kokenut. Tämä kohta toi kuitenkin mieleen jokin aika sitten mieleenpalauttamani muiston, jossa äitini kieltää minua osoittamasta uudella leikkipyssyllä kavereita ja sisaruksia. Sääntö tuntui varsin ristiriitaiselta ja kummeksin miksi minulle sitten on juuri hankittu tällainen, jos sillä ei saa leikkiä. Aseet muutenkin on niin suuntaavia, ja jos niillä ei voi suunnata johonkin merkittävään niin mitä kummaa? Tottakai tuota sääntöä tuli rikottua, mutta mikä muistossa tuntui merkittävältä oli se kuinka se jäi kuitenkin kaivertamaan. Mieli kysyi yhä uudeleen syytä miksei saa, niin omatunto alkoi pikkuhiljaa vuosikymmenien varrella kaivamaan esiin oikeita syitä. Tämä yksinkertainen äidin huoli ja kuri siis herätti eräänlaisen siemenen itämään, joka todella onnistui puskemaan läpi satojentuhansien vuosien kollektiivisen tottumuksen ulkoiseen sotaan ja väkivaltaan, ja kyseenalaistamaan sen mielekkyyden. Ei kuitenkaan tule aliarvioida juuri sotaleikkien/-pelien tarpeellisuutta tässä prosessissa. Mikäli niitä ei olisi ollut unenkaltaisena simulaationa, niin tuota suhdetta ei olisi tullut prosessoitua ja vakaammin asennoiduttua tietynlaiseen suhteeseen sellaista toimintaa kohtaan.
Medeia wrote: Tue Nov 16, 2021 11:47 am Suunnitteilla on nyt kun lähiaikoina aloitan taas alusta kokeilla tällä kertaa miten pelin maailma aukeaa Jari Aarniomaisemmalla lähestymisellä.
Ai kauhistus! :lol: Tähän mennessä on tullut huomattua että peli onnistuu houkuttelemaan moraalisiin kompromisseihin todella vetoavasti. Mikäli ei ole tarkka minne skillpointteja laittaa ja tahtoo säilyttää eettisen eheytensä, niin saattaa joutua pyörimään pelimaailmassa tyhjän panttina useita tunteja ja mikäs tuntuu typerämmältä kuin olla avuton ilman etenemismahdollisuutta pelimaailmassa. Jos pelaisin uudelleen niin en todellakaan laittaisi kaikkia skillpointteja heti joihinkin itseä kiinnostaviin suuntiin, vaan odottaisin ja katsoisin mihin niitä tarvii niin että voin edetä tahtomallani tavalla. Vaikka olisi täydet pisteet empatiassa ja sen sellaisessa, niin voikin olla että eettisesti pitävin etenemissuunta vaatii ketteryyttä. Tämä on sinällään okkulttisesti hieno vertaus, sillä on usein sanottu ja todeksi todettu ettei pyrkijän tulisi kehittää maagisia kykyjä niiden itsensä vuoksi, vaan ne tulevat kun niitä vaaditaan.

Yksi haaste pelissä on että siinä joutuu perehtymään pelimaailman puoluepolitiikkaan, mikä on yhtä sielutonta kuin tässä ympäröivässäkin kulttuurissa. Moni dialogi keskittyy näihin ja valittavat vastaukset rajoittuvat päätehtävässä usein tähän kehikkoon. Jos pyrin vastauksillani osumaan poliittisen kehikon tuolle puolen niin huomaan pelin määrittävän minut siltikin tuon kehikon kautta ja kuvittelevan sen laatikon kautta lähes kaiken, myös mystisemmät seikat. On kuin sen pyrkisi tunkemaan okkultismia jähmeästi lineaariselle janalle. Tämä ei mene kuitenkaan pelkästään sen piikkiin että simuloidut ihmistyypit on vain realistisesti tehty, sillä tarjottavat vastaukset jo itsessään välillä ovat jyrkkiä kompromisseja poliittiseen vesittymiseen. Toisaalta, sen voi laittaa valmiin hahmon omaan laatikon sisäiseen maailmaan investoitumisen piikkiin, jolloin palataan Nefastoksen huomioimaan ongelmaan. Pelissä on kuitenkin hyvä tunnelma, se osoittaa välillä kyseenalaiset ratkaisut mitä selkeimmin typeriksi ja rajoittaviksi, siinä on siis kiinnostavia haasteita ja olenkin viime vuosina palannut mietteissäni johonkin lapsuuden muistoon missä jokin nyt tuntematon tunnelmarikas seikkailupeli houkuttelee pelaamaan. Mekaaniset ja suunnitelmalliset rajoitteet kuitenkin palauttavat minut taas takaisin syihin miksi en ole pelannut PC-pelejä enää vuosiin ja pyrkinyt keskittymään haasteisiin aivan toisenlaisissa, vähemmän mekaanisesti rajoittuneissa ympäristöissä.
User avatar
Medeia
Frater
Posts: 44
Joined: Tue Aug 03, 2021 1:00 am
Lodge membership: Salome

Re: Okkulttiset pelit

Post by Medeia »

Smaragd wrote: Tue Nov 16, 2021 4:25 pmYksi haaste pelissä on että siinä joutuu perehtymään pelimaailman puoluepolitiikkaan, mikä on yhtä sielutonta kuin tässä ympäröivässäkin kulttuurissa. Moni dialogi keskittyy näihin ja valittavat vastaukset rajoittuvat päätehtävässä usein tähän kehikkoon. Jos pyrin vastauksillani osumaan poliittisen kehikon tuolle puolen niin huomaan pelin määrittävän minut siltikin tuon kehikon kautta ja kuvittelevan sen laatikon kautta lähes kaiken, myös mystisemmät seikat. On kuin sen pyrkisi tunkemaan okkultismia jähmeästi lineaariselle janalle. Tämä ei mene kuitenkaan pelkästään sen piikkiin että simuloidut ihmistyypit on vain realistisesti tehty, sillä tarjottavat vastaukset jo itsessään välillä ovat jyrkkiä kompromisseja poliittiseen vesittymiseen.
Helkkari. Mun on tunnustettava, että kirjoitin suosituksen kun olin (ja olen vieläkään) edennyt vasta vähän ja innoissani skilli-systeemistä. Jos olisin tiennyt politiikan näin painostavasta osuudesta olisin ainakin käyttänyt normaalin kokoista fonttia...
User avatar
Smaragd
Frater
Posts: 1129
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am
Lodge membership: Graal, Phanes

Re: Okkulttiset pelit

Post by Smaragd »

Medeia wrote: Tue Nov 16, 2021 6:46 pm Helkkari. Mun on tunnustettava, että kirjoitin suosituksen kun olin (ja olen vieläkään) edennyt vasta vähän ja innoissani skilli-systeemistä. Jos olisin tiennyt politiikan näin painostavasta osuudesta olisin ainakin käyttänyt normaalin kokoista fonttia...
Onneksemme voin sanoa että pelin puoluepolitiikka on vähentynyt rutkasti tietyn pisteen jälkeen.
Post Reply