49. Patere legem, qusam ipse tuleris.
Noudata itse laatimaasi sääntöä.
Kun okkultisti ensin valitsee harjoituksia ja sitten luopuu niistä ennen määräaikaa, hän opettaa itseään väärään suuntaan: kohti ailahtelua ja luovuttamista. Kun oma harjoitus on kerran valittu, siitä tulisi pitää kiinni myös olosuhteiden muuttuessa. Poikkeuksia tähän tietenkin on, mutta ne ovat paljon harvemmassa kuin harjoituksista luopuja yleensä ajattelee. Moni ehkei tule ajatelleeksi sitä, että yksi kaikkein olennaisimpia harjoituksellisuuden positiivisia vaikutuksia on juuri se tasapainon opetus, mikä liittyy oikean harjoituksen valitsemiseen siten, että sen pystyy tekemään. On erittäin huono tapa vuorotella ylikiihkeän suorituksen ja löysän velttoilun aikoja, niin että kiristetyllä harjoituksella rangaistaan itseä velttoudesta. Mieli erehtyy tällöin todella kuvittelemaan, että löysyys "on maksettu", jolloin sen voi taas myöhemmin toistaa. Koko elämän perussävel tulisi muuttaa, ja tämä järjestyy pitämällä kiinni harjoituksellisuudesta jatkuvana mielentilana, josta tulee elämän positiivinenkin osa. Okkulttisia harjoituksia on niin monenlaisia – koska okkultismi läpäisee koko elämän kaikkine tasoineen – että missä tahansa elämäntilanteessa on aina mahdollista harjoittaa konsistentisti.
50. Benefici accepti esto memor.
Pidä mielessäsi saamasi hyvät teot.
Esoteerisella tulkinnalla luettuna tämä pitää sisällään myös muualta kuin ihmisiltä saadun avun. Koska esoteristin elämä pääsääntöisesti muodostuu haastavaksi, tulee yhä tärkeämmäksi osata kokea kiitollisuutta jumalia kohtaan. Vaikka olisi tavallaan yhtä loogista kokea katkeruutta loputtomista ongelmista, sellainen valinta on pragmaattisesti erittäin huono. Kiitolliseksi harjoitettu mieli keskittyy enemmän positiiviseen ja kykenee ammentamaan siitä paremmin voimaa; ja tuota voimaa tullaan tarvitsemaan.
51. Pauca in convivio loquere.
Pidoissa puhu vähän.
Esoteerisella tulkinnalla "pidot" merkitsee yksilön omia henkisiä saavutuksia, joista tulee puhua suoraan vain vähän. Tämä muodostuu siten tavallaan edellisen ohjeen vastapariksi, ja auttaa estämään esimerkiksi yleiseen New Age -harhaan putoamista. Vaikka henkilökohtaisesti pyrimme keskittymään positiivisiin tekijöihin, on järjetöntä luoda onnistumisen narratiivi, jossa kaikki on aina pelkkää onnistumista: sellainen muodostaisi jo itsessään esteen todemmalle, syvemmälle kehitykselle. Ja on itsestäänselvää useimmille, että avoin puhe omista henkisistä saavutuksista liittyy hyvin helposti väärään ylpeyteen. Joko noita omia saavutuksia paisutellaan, tai jos ne todella ovat suuria, sellaisten vuolas esittely vain lannistaisi muiden ponnistelua. Lisäksi aitoja ja epäaitoja sekä ylös- ja alaspäisiä okkulttisia saavutuksia on hyvin vaikea erottaa toisistaan. Saavutukselta näyttävä voikin olla psyykkinen disabiliteetti, tai päinvastoin.
52. Miserum noli inridere.
Älä ilku onnetonta.
Okkulttisessa yhteydessä "onneton" on erityisesti alaspäisen tien valinnut tai sille kulkeutunut. "Ilkkuminen" tarkoittaa tällöin, että oikeutamme itsellemme alituisen vastakkainasettelun tällaisiin ihmisiin, mikä tarkoittaa, että pidämme silmiemme edessä heidän tulevan negatiivisen kohtalonsa (koska nykyisellä mustalla ajalla muun kuin ylöspäisen tien valinneen elämä voi olla näennäisesti helpompaa tai palkitsevampaa). Tällainen ajatusmalli oli yleinen niinä aikoina, jolloin vielä uskottiin kristilliseen helvettiin: "kunnolliset" ihmiset kyräilivät kateellisina synnintekijöitä, mutta lohduttivat itseään ilkeällä ilolla odottavasta tuomiopäivästä. Vaikka itse karminen idea on tärkeä pitää mielessä, kaikenlainen toisen ihmisen (tässä tulkinnassa tulevan) onnettomuuden hekumointi vetää meidät itsemme äärimmäisen negatiivisesti vaikuttaviin pyörteisiin. Tällainen virhe on onneksi harvinainen Azazelin Tähden edustaman vasemman tien painotuksen piirissä.
53. Minime iudica.
Vältä tuomitsemista.
Liittyy edelliseen. On tärkeää itse pidättäytyä negatiivisesta toiminnasta, mutta ei lainkaan yhtä tärkeää olla tuomitsemassa muita. Muita paljon tuomitsevat ihmiset ovat poikkeuksetta sokeita joillekin omille mustille pisteilleen. Jokainen inkvisiittori on okkulttisen harjoituksen kannalta kuin juutalainen natsi.
54. Alienum noli concupiscere.
Älä himoitse toisen omaisuutta.
Esoteerisessa maailmassa tämä "omaisuus" merkitsee paitsi toisen kykyjä ja mahdollisuuksia, myös hänen dharmaansa. Voi näyttää siltä että okkultistiveli on saavuttanut optimaalisen tilanteen omaan maagiseen harjoitukseensa, mutta hyvin usein tuollainen näky on pettävä. Sisäiset lainalaisuudet ovat niin mutkikkaita, että jokaisen tulee keskittyä omien mahdollisuuksiensa kautta toimimiseen, ja puhdistautua mahdollisimman absoluuttisesti kaikenlaisesta kateuteen vivahtavastakin.
55. Illud adgredere quod iustum est.
Tavoittele oikeudenmukaisuutta.
Olemme jälleen tekemisissä tuon edelle mm. kohdassa 43 esittämäni Saatana-tulkinnan kanssa. "Oikeudenmukaisuus" on vasemman tien kulmakivi, siinä missä oikealla tiellä tuo perusvoima on "armo". Tässä on eräs tekijä, jossa vanha pakanamaailma edusti joitakin hyveitä, jotka sittemmin on kristillisessä maailmassa poljettu huomattavasti huonompaan asemaan. Oikeudenmukaisuus, velvoittavuus, ryhdikkyys – nämä ovat yhtä tärkeitä asioita kuin armo, sääli, myötätunto. Jälkimmäisten ylikorostaminen johtaa lysähtäneeseen maailmaan, jossa ihmiset voivat ajatuksella anteeksiannosta ratsastaa yhä toistuviin väärintekoihin ja henkiseen velttouteen. Ohje liittää siten harjoittajan siihen Saatanan kauneuteen, joka karkaisee maailman ja puristaa paineessa hiilen timantiksi. Tämä iustum tai iudicium on karman ahdistava mutta lopulta täydellistävä laki.
56. Libenter amorem ferto.
Jaa rakkautta auliisti.
Hyvin kaunis tasapainotus edellisen ohjeen vasenkätiselle viisaudelle. Tärkeintä ei olekaan armo tai anteeksianto, vaan nimenomaan rakkaus: myötätunnon ja ykseyden opin hyvin aktiivinen puoli. Erityisen painokkaaksi tämän ohjeen tekee, että se päättää ohjeet ja on siten niiden viimeinen sana.
Esitin muuten ensimmäisessä viestissäni sisällön väärin: nyt läpikäydyt ensimmäiset ohjeet eivät muodosta ensimmäistä kirjaa, vaan edeltävät sitä. Seuraava, varsinainen "I kirja", pitää sisällään 41 ohjetta. Jatkan seuraavaksi niihin.