Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Smaragd »

Kavi wrote: Thu Apr 15, 2021 2:34 pm Miksi ehkä palautin Tarkovskin elokuvat mieleen, on koska niissä mielestäni hyvin paljon samaa tekniikkaa mitä meditoinnissa ja alitajuntaan liittyvissä asioissa on. Kohtaukset ovat jopa unenomaisia ellei jopa itse unia!
Sattumoisin itsekin ajattelin juuri Tarkovskin elokuvista tuttua kameran hidasta liikettä huoneessa kun yritin osoittaa kolmiulotteisten tilojen kiehtovaan omia lainalaisuuksiaan ylläpitävään luonteeseen. Vaikka Tarkovskin unimaisemat ovat usein melko lohduttomia ja kolkkoja yleistunnelmaltaan (pohjustaen ideaalin esiin maalautumista), pois lukien mainitsemasi kotoinen talo, jonka sisästä palavaa latoa kuvataan, niin niistäkin helposti nihilistisistä tunnelmista löytyy symbolinen merkityksensä. Katsoin tässä jokunen päivä sitten Nostalghian ja siinäkin liikutaan tuttuun tapaan ränsistyneiden talojen sisässä. Päähenkilö on ikään kuin jakautunut kahdeksi, joista toinen, ränsistyneen talon asukas ei kykene toimimaan ja pyytää nuorempaa miestä tekemään kynttilää kantavan riitin hänen puolestaan. Muistuttaa Nefastoksen yllä lainaamasta tekstistä ja siinä mainituista eri asteisten kehojen toimintatavoista.
Nefastos wrote: Thu Apr 15, 2021 8:54 pm
Nefastos wrote: Tue Apr 13, 2021 11:03 amHenkilökohtaisesti kuolemanjälkeiseen tilaan uskovana koenkin, että ihminen kuolemansa jälkeen "muuttaa sisäiseen taloonsa"
...eli itselleen elämänsä aikana valinnoillaan kehkeyttämäänsä astraalimuotoon.
Astraalisen talon voisi nähdä olevan kuin muisto vain niistä teoista, joista talo on ikään kuin karminen merkintä Kirjureiden – Lipikojen – kynästä. Tässä taidetaan olla melko vahvasti neljännen eetterin (alhaaltapäin luettuna) peruajatuksessa. Lipikoista puhutaan myös neljänä Maharajahna, jotka hallitsevat pääilmansuuntia ja tältä kantilta minua kiehtoo kovin se seikka kuinka talot tavanomaan rakennetaan neljän seinän sisään ja toisaalta myös suhteessa pääilmansuuntiin. Näin rakennettuina talot ovat kuin muistutuksia näistä kirjureista vartioimassa pyhimpiä piirejä, piirejä joiden tantrisen vastaavuuden voisi nähdä kotitalossa. Ja pääilmansuuntien mukaan rakentamisen voisi nähdä olevan syvemmiltä tasoiltaan luontevaa auringon seuraamista siinä pyörteessä, jossa karmaa purkava hyrrä pyörii. Lipikojen suhde aurinkopyörän symboliin on tässä ilmeinen.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Soror O »

Kavi, täytyy myöntää, etten muistaakseni ole koskaan nähnyt yhtäkään Tarkovskin elokuvaa. Välillä on käynyt mielessä, että virittäisin elokuvaharrastuksen tulille, mutta toistaiseksi se on vielä jäänyt. Olen haaveillut joskus elokuvien ympärille rakennetusta keskustelupiiristä.
Nefastos wrote: Thu Apr 15, 2021 8:54 pm Henkilökohtaisesti kuolemanjälkeiseen tilaan uskovana koenkin, että ihminen kuolemansa jälkeen "muuttaa sisäiseen taloonsa" ...eli itselleen elämänsä aikana valinnoillaan kehkeyttämäänsä astraalimuotoon.
En olekaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi, että tämä taloanalogia toimii osuvasti myös kuolemanjälkeisen tilan yhteydessä. Mutta näinhän se on, olemme laskeneet tuon tilan perustukset ja niille rakennamme (enemmän tai vähemmän tietoisesti) elämämme aikana. Jokainen teko ja tekemättä jättäminen on omanlaisensa tiili lisää tuohon taloon.

Tämä vie ajatukset tähän taloon missä ns. valvetietoisuudessa elän. Olen rakastanut tässä(kin) talossa erityisesti sitä, että täällä on asuttu ennen minua, ennen syntymääni. Kuoriessani muovitapettia seinistä sain melkein uskonnollista tyydytystä siitä, että tapetit, joita kyseisen kerroksen alta paljaistui, olivat näkyneet viimeksi jollekin, joka nyt on jo kuollut. Samantapaista uskonnollista tyydytystä saan siitä, että tänne ajatuksellani, sydämelläni ja isoilla rahoillani valitut tapetit tullaan joskus peittämään tai repimään toisten rakennusmateriaalien edestä. Että jokainen rakastamani yksityiskohta tässä talossa on ehkä täysin merkityksetön tai ruma jälkeeni tuleville. Ja mielestäni tämä on kaunein ajatus, joka ei lainkaan vähennä, vaan lisää taloa kohtaan tuntemaani rakkautta ja haluani rakentaa tätä nyt. Ajatus siitä, että rakentamani talo hajoaa ja rakennetaan uudelleen toiseksi, on lohdullinen. Talon entinen isäntä kuoli huoneeseen, joka on tällä hetkellä kuopuksen makuuhuone. Voin nähdä myös itseni vanhenemassa täällä ja kuolemassa tänne. Alakertaan olen tarkoituksella jättänyt paljon entisen isännän esineitä paikalleen, koska se on keinoni kokea yhteyttä häneen ja osoittaa, että tiedän talon olevan yhteinen. Kuitenkin olen tehnyt selväksi, että asutan tätä keskikerrosta talon ainoana nykyisenä asukkaana. Tiedän tämän järjestelyn helpottavan myyös häntä. Kun aikaa kuluu, siirrän hänen tavaransa luultavasti kellaristakin pois, jos elän itse niin pitkään.

Epävarmaa on, minkälaista kuolemanjälkeisen elämän taloa tämän maallisen asumuksen tuukaaminen rakentaa. Kysyin joskus sielultani (sen palattua ruumiiseen), mitä se tahtoi ja se vastasi tahtovansa "rakentaa kodin maan päälle". Tämä talo on tuon tahdon eräs ilmaus. Mietin silti, kuinka monta Jemenin nääntyvää lasta näihin seinäpapereihin laitetuilla rahoilla olisi ruokittu. Sen asemesta ostin paperia, johon on painettu käsiteloin perhosia ja kukkia. Ei minulle ole lainkaan selvää, mikä tai kuka oli se, kenen tahto tämä oli - ja johdattiko hän minua lähemmäs oikeaa kotiani vai kauemmas siitä? Eikö yksi kuumottavimmista seikoista olekin, että kuolemanjälkeisen kotimme luonne paljastuu meille vasta rajan tuolla puolen? Itse odotan jännityksen, kauhun ja innostuksen vallassa.
If you want to reborn, let yourself die.
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Soror O »

Smaragd wrote: Fri Apr 16, 2021 12:06 pm Astraalisen talon voisi nähdä olevan kuin muisto vain niistä teoista, joista talo on ikään kuin karminen merkintä Kirjureiden – Lipikojen – kynästä. Tässä taidetaan olla melko vahvasti neljännen eetterin (alhaaltapäin luettuna) peruajatuksessa. Lipikoista puhutaan myös neljänä Maharajahna, jotka hallitsevat pääilmansuuntia ja tältä kantilta minua kiehtoo kovin se seikka kuinka talot tavanomaan rakennetaan neljän seinän sisään ja toisaalta myös suhteessa pääilmansuuntiin. Näin rakennettuina talot ovat kuin muistutuksia näistä kirjureista vartioimassa pyhimpiä piirejä, piirejä joiden tantrisen vastaavuuden voisi nähdä kotitalossa. Ja pääilmansuuntien mukaan rakentamisen voisi nähdä olevan syvemmiltä tasoiltaan luontevaa auringon seuraamista siinä pyörteessä, jossa karmaa purkava hyrrä pyörii. Lipikojen suhde aurinkopyörän symboliin on tässä ilmeinen.
Tämä viestisi ei näkynyt vielä kun kirjoitin edellistä viestiäni, mutta juuri itsekin mietin tuota talon neljää kulmaa perustuksina. Tämä teema tuli myös esiin parin päivän takaisessa tarotluennassa.
If you want to reborn, let yourself die.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Nefastos »

Smaragd wrote: Fri Apr 16, 2021 12:06 pmAstraalisen talon voisi nähdä olevan kuin muisto vain niistä teoista, joista talo on ikään kuin karminen merkintä Kirjureiden – Lipikojen – kynästä. Tässä taidetaan olla melko vahvasti neljännen eetterin (alhaaltapäin luettuna) peruajatuksessa. Lipikoista puhutaan myös neljänä Maharajahna, jotka hallitsevat pääilmansuuntia ja tältä kantilta minua kiehtoo kovin se seikka kuinka talot tavanomaan rakennetaan neljän seinän sisään ja toisaalta myös suhteessa pääilmansuuntiin. Näin rakennettuina talot ovat kuin muistutuksia näistä kirjureista vartioimassa pyhimpiä piirejä, piirejä joiden tantrisen vastaavuuden voisi nähdä kotitalossa. Ja pääilmansuuntien mukaan rakentamisen voisi nähdä olevan syvemmiltä tasoiltaan luontevaa auringon seuraamista siinä pyörteessä, jossa karmaa purkava hyrrä pyörii. Lipikojen suhde aurinkopyörän symboliin on tässä ilmeinen.
Ave wrote: Fri Apr 16, 2021 1:49 pmTämä viestisi ei näkynyt vielä kun kirjoitin edellistä viestiäni, mutta juuri itsekin mietin tuota talon neljää kulmaa perustuksina. Tämä teema tuli myös esiin parin päivän takaisessa tarotluennassa.

Kun Kiven aspekti otettiin käyttöön Azazelin Tähden sisällä noin 9 vuotta sitten, sen oli tarkoitus alkaa seurata käsikirjoitusta "Temppelin rakentamiseksi", joka liittyy näihin asioihin. Tekstiä ei ole toistaiseksi julkaistu (se tulee ajastaan Kirjoituksia magiasta II:een):

Temppelin rakentamiseksi wrote:1. Temppelin rakentamiseksi tarvitaan neljä tasaista kulmaa. Mikään kulma ei voi olla muita suurempi, tai koko geometrinen järjestelmä tuhoutuu, & temppelin sijasta saammekin markkinapaikan tai jotain muuta vähemmän hyödyllistä.

2. Kyse on aineellisesta rakennuksesta, ihmisruumiin temppelistä. Mutta karkeat kolme – kiinteä, neste ja kaasu – eivät kuulu pyhään temppeliin; ne löydetään esipihasta. Neljä korkeampaa fyysistä elementtiä ovat ne, joita ruusuristiläiset kuuluvat kutsuvan neljäksi elementiksi. Näistä neljästä ensimmäinen on siis objektiivisen tason neljäs aspekti alhaalta lukien ja viimeinen seitsemäs. (...)

9. Neljä kulmaa: kasvu, karisma, katsanto, kirkkaus. Kun hengitys kykenee tuomaan elävän voiman kaikkialle ruumiiseen, kun eroottinen voima kykenee läpäisemään koko ihmisauran omalla pyhyyden tuoksullaan, kun kolmas silmä herää, kun mieli kirkastuu muistamaan ja kaikki duaalisuus katoaa sen toimintamallien väliltä – silloin neljä kulmaa asettuvat täydelliseen harmoniaan.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Astraya
Posts: 125
Joined: Wed Nov 16, 2016 9:59 pm

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Astraya »

Siinä missä olen vuosien varrella entistä enemmän luopunut omaisuudestani ja pyrkinyt vähentämään kaikenlaista tavaraa ja kulutusta, olen nähnyt enemmän unia rakennuksista. En oikein koe miellyttävänä itse ”rakentaa” tietoisesti omaa taloa mutta tiedostamaton rakentelee sitä kyllä ja usein se näyttäytyy unissa. En juurikaan ole samassa paikassa, vaan taloni voi sijaita missä vaan ja olla ulkomuodoltaan erilainen, mutta tietyt elementit, mm. peilit löytyvät toistuvasti huoneiden sisältä.

Jokin aikaa sitten näin erityisen voimakasta unta jossa talooni oli ulkoa päin tulossa jotain uhkaa ja kiersin sulkemassa nopeasti ikkunoita ja ovia. Laitoin varsinkin ulko-oven tiiviisti lukkoon ja huomasin kauhukseni, että olin lukinnut itseni myös ulkopuolelle. Jotenkin tästä jäi kuitenkin hyvä mieli, koin että suojasin jotain hauraampaa ja jäin kohtaamaan talon ulkopuolelle tulevaa haittaa. Suojelemaan taloa.

Tämä suojaamisen ajatus puhuttelee, mikäli taloa tarkastelee sielun kokonaisuuden näkökulmasta ja siitä että siihen ikään kuin muuttaisi kuolemisen jälkeen. Mikä on suojaamisen ja avoimuuden hedelmällinen balanssi itse kullekin. Erityisesti ajattelen ihmisiä jotka ovat vaikeasti traumatisoituneet eikä syystä tai toisesta ole työkaluja traumojen läpikäyntiin, ainakaan ajankohtaisessa elämässä. Henkinen kehitys ja valmiudet määrittävät/niiden olisi hyvä määrittää tietoisesti läpikäytäviä haasteita. Voisi kuvitella, että painottuneesti turvalliseksi tehty talo edesauttaa vaikeuksien läpikäyntiä jälkielämässä, huomioiden ettei suppressio ole liiallista eikä suojaamista tekisi jonkinlaisen psyykkisen laiskuuden vuoksi.
“There can be no transforming of darkness into light and of apathy into movement without emotion”
― Carl Gustav Jung
User avatar
Soror O
Posts: 416
Joined: Wed Sep 19, 2018 6:15 pm

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Soror O »

Astraya wrote: Sat Apr 17, 2021 1:20 pm Mikä on suojaamisen ja avoimuuden hedelmällinen balanssi itse kullekin. Erityisesti ajattelen ihmisiä jotka ovat vaikeasti traumatisoituneet eikä syystä tai toisesta ole työkaluja traumojen läpikäyntiin, ainakaan ajankohtaisessa elämässä. Henkinen kehitys ja valmiudet määrittävät/niiden olisi hyvä määrittää tietoisesti läpikäytäviä haasteita. Voisi kuvitella, että painottuneesti turvalliseksi tehty talo edesauttaa vaikeuksien läpikäyntiä jälkielämässä, huomioiden ettei suppressio ole liiallista eikä suojaamista tekisi jonkinlaisen psyykkisen laiskuuden vuoksi.
Tätä tematiikka on tullut itsekin mietittyä: siis trauman (iskun, haavan) vaikutusta sielulliseen integriteettiin, asumuksen eheyteen. Pahimmillaan traumatisoitunut mieli on tosiaan kuin asumus, jonka ovi on jätetty auki milloin minkäkin entiteetin ja vaikutteen läpi kuljettavaksi. (Kai tähän voisi viitata myös sanoilla negatiivinen mediumismi.) Itse toisaalta olen kokenut myös niin, että tietyllä "tasolla" ovi voidaan jättää auki, koska sisällä ei todella ole mitään varastettavaa. Ei ole mitään mihin läpikulkijat voisivat tarttua, ei ole ovea, ei ole taloa.

On tärkeää rakentaa siellä missä rakennustyö on jäänyt kesken - ja purkaa siellä missä jotain on pystytetty ikäänkuin kompensoimaan tuota puuttuvaa, aiheellista rakennetta.

Itsekin olen sieluni silmällä hahmottanut oman mieleni ikäänkuin rakenteena, josta ikäänkuin puuttuu elementtejä "välistä". En ole voinut teeskennellä, että tuota aukkoa seinässä ei ole, koska buddhamieli ei edes tarvitse taloa tms. Purkamis- uudelleenrakennustyö on ollut pakollista. Noista aukoista seinissä oon jäänyt psyykeeseeni noiden aukkojen muotoisia entiteettejä - olentoja jotka ovat ikäänkuin syntyneet jonkin poissaolosta (ja uskon, että tällaiset entiteetit voivat olla myös perittyjä, ylisukupolvisia). Kuitenkaan nuo entiteetit eivät muodosta ns. uhkaa sen jälkeen kun ne on tunnistettu, seinä on ehjätty ja talon luonne oivallettu. (En itse ole mitään oivaltanut, mutta näin kuvittelen.) Ja ehkä lopulta se, mikä on näyttäytynyt poissaolona - aukkona seinässä, demonina - näyttäytyy toisessa kohdassa polkua täyttymyksenä, johdatuksena. Mielestäni yksi suuri kristinuskon erehdyksistä on demonipelon istuttaminen ihmisiin. Onko tämän pelon istuttamisessa ollut osaltaan kyse siitä, että ihmiset on tahdottu asettaa avuttomaan asemaan suhteessa omaan psyykeeseensä? Mitä kauemmin nämä entiteetit on saatu näyttämään jonain liian tuntemattomana, hallitsemattomana ja pelottavana - sitä hallitsemattomampia ja pelottavampia niistä on todella tullut. Ei ole mitään varsinaista, todellista, itsemme ulkopuolista voimaa, joka voisi meidät esimerkiksi ajaa hulluksi täysin ilman omaa myötävaikutustamme. Tietysti varoituksen sana lienee paikallaan siinä, että tuo edellä mainittu myötävaikutus ei ole lainkaan aina helposti huomattavissa ja näkökykymme näihin asioihin vaihtelee. Ja nekin, joilla tarkkaa näkökykyä on, tuntevat itsensä sokeiksi - jos ovat viisaita.
Nefastos wrote: Sat Apr 17, 2021 11:15 am
Kun Kiven aspekti otettiin käyttöön Azazelin Tähden sisällä noin 9 vuotta sitten, sen oli tarkoitus alkaa seurata käsikirjoitusta "Temppelin rakentamiseksi", joka liittyy näihin asioihin. Tekstiä ei ole toistaiseksi julkaistu (se tulee ajastaan Kirjoituksia magiasta II:een):

Temppelin rakentamiseksi wrote:1. Temppelin rakentamiseksi tarvitaan neljä tasaista kulmaa. Mikään kulma ei voi olla muita suurempi, tai koko geometrinen järjestelmä tuhoutuu, & temppelin sijasta saammekin markkinapaikan tai jotain muuta vähemmän hyödyllistä.

2. Kyse on aineellisesta rakennuksesta, ihmisruumiin temppelistä. Mutta karkeat kolme – kiinteä, neste ja kaasu – eivät kuulu pyhään temppeliin; ne löydetään esipihasta. Neljä korkeampaa fyysistä elementtiä ovat ne, joita ruusuristiläiset kuuluvat kutsuvan neljäksi elementiksi. Näistä neljästä ensimmäinen on siis objektiivisen tason neljäs aspekti alhaalta lukien ja viimeinen seitsemäs. (...)

9. Neljä kulmaa: kasvu, karisma, katsanto, kirkkaus. Kun hengitys kykenee tuomaan elävän voiman kaikkialle ruumiiseen, kun eroottinen voima kykenee läpäisemään koko ihmisauran omalla pyhyyden tuoksullaan, kun kolmas silmä herää, kun mieli kirkastuu muistamaan ja kaikki duaalisuus katoaa sen toimintamallien väliltä – silloin neljä kulmaa asettuvat täydelliseen harmoniaan.
Kiitos tästä!
If you want to reborn, let yourself die.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Smaragd »

Astraya wrote: Sat Apr 17, 2021 1:20 pm Tämä suojaamisen ajatus puhuttelee, mikäli taloa tarkastelee sielun kokonaisuuden näkökulmasta ja siitä että siihen ikään kuin muuttaisi kuolemisen jälkeen. Mikä on suojaamisen ja avoimuuden hedelmällinen balanssi itse kullekin.
Ave wrote: Tue Apr 20, 2021 10:22 am Itsekin olen sieluni silmällä hahmottanut oman mieleni ikäänkuin rakenteena, josta ikäänkuin puuttuu elementtejä "välistä". En ole voinut teeskennellä, että tuota aukkoa seinässä ei ole, koska buddhamieli ei edes tarvitse taloa tms. Purkamis- uudelleenrakennustyö on ollut pakollista. Noista aukoista seinissä oon jäänyt psyykeeseeni noiden aukkojen muotoisia entiteettejä - olentoja jotka ovat ikäänkuin syntyneet jonkin poissaolosta (ja uskon, että tällaiset entiteetit voivat olla myös perittyjä, ylisukupolvisia).
Tämä suojaamisen teema kiehtoo kovin. Näen suojaamisen kehkeyttävän talon lämpöä ja kykyä sulattaa sopivia palikoita seiniin jääneisiin aukkoihin. Tässä palataan englanninkielisellä foorumilla keskusteltuun ajatukseen sielusta integraation prinsiippinä. Haluaisin nähdä suojaavuuden ja avoimuuden napaisuudet yhden instrumentin kautta, jotta välttyisin liian komplekseilta suojaamis-avoimuus painotuksilta, jotka helposti vesittävät buddhisen ajatuksen sielun piiristä. Liika avoimuus kadottaa sisimmät piirit jonnekkin josta niitä ei enää itsekään löydä, ja liika suojelu kadottaa rakkauden ajatuksesta kaksisuuntaisuuden – valo ei loista ikkunoista ulos pimeään. Tämä yhden instrumentin ajatus talon kautta ajateltuna voisi olla vaikkapa siinä miten eri huoneet, tai alueet talossa ovat tiettyjen entiteettien toiminta-aluetta; miten vaikkapa ruokapöytä tai tupa toivottaa tervetulleeksi vieraita, joille voidaan kaataa maljasta jokin osa, ja nämä tilat voisi nähdä pitävän sisällään erilaisia kestitseviä entiteettejä. Sitten taas talo saattaisi sisältää esimerkiksi mietiskelytilan, rituaalityöskentelytilan tai makuuhuoneen, jotka taas jäsentävät talon piirejä jonkin verran suljetummin. Ajattelin että piirit ovat sisäkkäisiä, mutta koska talo on sielun vertauskuva ja meillä on, ainakin siinä osassa sielua jota kutsumme psyykkeeksi, muodollisia rakenteita, niin tällainen eksoteerisen talon malli on usein sopivampi. Joskus sinne pyhimpäänkin huoneeseen nimittäin joutuu tuomaan työkalupakin Saturnalian kastit/roolit ympäripyörättävän juhlan hengessä, tarkistamaan että suhteet ovat kohdillaan ja kokonaisuus tarpeeksi eheä pyörähtämään ympäri.
Nefastos wrote: Sat Apr 17, 2021 11:15 am
Temppelin rakentamiseksi wrote:1. Temppelin rakentamiseksi tarvitaan neljä tasaista kulmaa. Mikään kulma ei voi olla muita suurempi, tai koko geometrinen järjestelmä tuhoutuu, & temppelin sijasta saammekin markkinapaikan tai jotain muuta vähemmän hyödyllistä.

2. Kyse on aineellisesta rakennuksesta, ihmisruumiin temppelistä. Mutta karkeat kolme – kiinteä, neste ja kaasu – eivät kuulu pyhään temppeliin; ne löydetään esipihasta. Neljä korkeampaa fyysistä elementtiä ovat ne, joita ruusuristiläiset kuuluvat kutsuvan neljäksi elementiksi. Näistä neljästä ensimmäinen on siis objektiivisen tason neljäs aspekti alhaalta lukien ja viimeinen seitsemäs. (...)

9. Neljä kulmaa: kasvu, karisma, katsanto, kirkkaus. Kun hengitys kykenee tuomaan elävän voiman kaikkialle ruumiiseen, kun eroottinen voima kykenee läpäisemään koko ihmisauran omalla pyhyyden tuoksullaan, kun kolmas silmä herää, kun mieli kirkastuu muistamaan ja kaikki duaalisuus katoaa sen toimintamallien väliltä – silloin neljä kulmaa asettuvat täydelliseen harmoniaan.
Kiehtova ikkuna neljään eetteriin!
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Nefastos »

Smaragd wrote: Tue Apr 20, 2021 1:36 pmHaluaisin nähdä suojaavuuden ja avoimuuden napaisuudet yhden instrumentin kautta, jotta välttyisin liian komplekseilta suojaamis-avoimuus painotuksilta, jotka helposti vesittävät buddhisen ajatuksen sielun piiristä. Liika avoimuus kadottaa sisimmät piirit jonnekkin josta niitä ei enää itsekään löydä, ja liika suojelu kadottaa rakkauden ajatuksesta kaksisuuntaisuuden – valo ei loista ikkunoista ulos pimeään. Tämä yhden instrumentin ajatus talon kautta ajateltuna voisi olla vaikkapa siinä miten eri huoneet, tai alueet talossa ovat tiettyjen entiteettien toiminta-aluetta; miten vaikkapa ruokapöytä tai tupa toivottaa tervetulleeksi vieraita, joille voidaan kaataa maljasta jokin osa, ja nämä tilat voisi nähdä pitävän sisällään erilaisia kestitseviä entiteettejä. Sitten taas talo saattaisi sisältää esimerkiksi mietiskelytilan, rituaalityöskentelytilan tai makuuhuoneen, jotka taas jäsentävät talon piirejä jonkin verran suljetummin. Ajattelin että piirit ovat sisäkkäisiä, mutta koska talo on sielun vertauskuva ja meillä on, ainakin siinä osassa sielua jota kutsumme psyykkeeksi, muodollisia rakenteita, niin tällainen eksoteerisen talon malli on usein sopivampi.

Olemme hyvin synkassa. Luen Pattern Languagea yhden kappaleen verran joka ilta, ja eilisillan kappaleeni oli juuri tämä mistä puhut. Kirjan kirjoittajat kutsuvat teemaa nimikkeellä "Intimacy Gradient", ja ovat varustaneet tämän esityksensä erityisen merkityksekästä asiaa kuvaavilla tähdityksillä.

Kantava idea tässä kirjoittajien väitteessä on, että ihmisille kuuluu universaali tarve intimiteettien portauttamiseen tavalla, jonka pitäisi näkyä myös asunnoissa. Ja hämmentävää oli huomata, että jopa omassa yksiössäni toteutuu sisustukseni ja asettelujeni kautta täsmälleen kirjoittamien kuvaama kaava, jossa tilan yksityisyyden tulee liikkua portaittain eteisen sallitusta tilasta vähitellen yhä syvemmälle intiimimpiin tiloihin. Eri vieraat tunnistavat oman intimeettitasonsa, johon asti heidän sopii asunnossa (tai muussakin rakennuksessa) tulla.

Tämä on jälleen valtavan tärkeä analogia veljeskuntamme rakenteelle, jossa on pyrittävä luomaan balanssi julkisten tilojen (esimerkiksi tämä foorumi, tai vielä avoimempana esimerkiksi keskustelu julkisesti omilla kasvoilla) ja intiimien tilojen välille. Kun puhutaan okkultismista & vieläpä okkultismista johon kuuluu satanismi, on ymmärrettävää, että ihmisten mieli vetää mieluiten yhä hermeettisempään, suljetumpaan tilaan: ei haluttaisi olla esillä, vaan mieluiten vetäydyttäisiin mahdollisimman turvalliseen pienen piirin keskusteluun. Ja tämä taas on aivan mahdotonta avoimuutta ja yhdistämisen työtä korostavassa seurassa.

Tärkeimpiä & ajatuksia herättävimpiä tekijöitä Intimacy Gradient -esityksessä ovat seuraavat:

Pattern Language wrote:At the same time that common areas are to the front, make sure that they are also at the heart and soul of the activity, and that all paths between more private rooms pass tangent to the common ones → common areas at the heart. (s.613)

Tähän meillä pyrittiin mm. taannoisella uudistuksella, jossa veljeskunnan sisäinen foorumi poistettiin käytöstä, tai hermeettisen puolen uudistamisella niin, että sen jäsenten on pysyttävänä osina ulkoisesti näkyvän aktiivista veljeskuntarakennetta.
Pattern Language wrote:This [modern apartments'] homogeneity of space, where every room has a similar degree of intimacy, rubs out all possible subtlety of social interaction in the building. (s.610)

Tämä kanssakäymisten nyanssisuuksien painottaminen on minusta hyvin tärkeä asia, ja palaa siihen elävyyden tarpeeseen, että olennaista on vastakohtien joustava leikki kahden vääristävän ääripään välillä: ekshibitionistisen avoimuuden ja suojaavaan hautakohtuun sulkeutuvan.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Angolmois

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Angolmois »

Talon idea on minulle hyvin tärkeä niin symbolisesti kuin konkreettisestikin. Unissa olen nähnyt etenkin menneisyydessä ja individuaatio -prosessin alkuvaiheessa paljon tätä talo -symboliikkaa ja myös nähnyt näitä aikaisemmin tuntemattomia huoneita, tai jopa kokonaan uuden talon, joka on kuitenkin omani. Lapsuudenkotini samaistan symboliikaltaan aina persoonaani / egooni, koska unet siitä liittyvät aina poikkeuksetta egon kokemiin asioihin.

Unelmakotini olisi perinteisten laskelmien ja symboliikan mukaan rakennettu iso talo meren rannalla, jossa kaikki kerrokset ja huoneet olisi järjestetty tarkkaan niiden käyttötarkoituksen mukaan, ja josta olisi myös näkymä vuorisaareen.

Useampikerroksisissa taloissa saatan hyvinkin miettiä talon symboliikkaa ja omaa suhdetta taloon "Heaven, Man, Earth, Hell" -symboliikan kautta. Kiinnitän myös huomiota kulloisenkin asuntoni numeroihin ja kadunnimiin symbolisina synkroina.

Konkreettisen asuntoni pyrin pitämään aina mahdollisimman siistinä ja järjestyksessä, aikaisemmin olin jopa äärimmäisen neuroottinen järjestyksen suhteen, ja lasten syntymän jälkeen olikin iso stressaava tekijä se, että aina oli sotkua. Olen siis anti-Linkola tässä suhteessa ("siisti koti on tylsä asua" - Pentti Linkola). Menneisyydessä olin myös uudelleenjärjestelyfriikki, joka myöhemmin paljastui tarpeeksi korjata oman elämän sisäisiä asioita ja parisuhteen ongelmia; aika moni ihminen vaihtaa asuntoa, työtä, asuinpaikkaa jne., kun todellinen tarve olisi sisäiselle muutokselle.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Oma talo sielun kokonaisuuden vertauskuvana

Post by Kavi »

Kavi wrote: Thu Apr 22, 2021 3:35 pm Tämän huomion voisi liittää osaksi koronan myönteisiä vaikutuksia, jossa keskusteltiin myös huolestuneina sen tikittävistä vaikutuksista.

Palaan varmaan teidän vastauksiin myöhemmin, mutta mielenkiintoinen viba tänään kun kävi yksin ulkona tarkkailemassa itseään, luontoa ja muita ihmisiä niin sellainen riippumattomuus tai jopa inertian puute: ollaan menty tieltä penkkaan, pellolle, risukon ja muun läpi ja ollaan kuin tyhjää ilmaa.
Sitä on viettänyt vuoden ajan niin erillään mistään konkreettisesta, että ei tunne oikeastaan kuin tyhjää.
Kai eri tyyppisten arkkityyppien kautta voisi lähestyä myös tätä kysymystä elämän perustasta. Erakko tuli ensimmäisenä mieleen. Kenties punainen - dynaamisen balanssin etsiminen voisi liittyä osin myös tähän?
Lainaan itseäni. Niin ja miten korostunut merkitys löytyykään talosta, asunnosta vaikka kokisi osattomuutta maailmassa.
Kotona taas voi olla rauhassa mielenkiinnon äärellä kuin se olisi pyhimmistä pyhin.

Angolmois'n sotkujen huomiosta:
Jordan Petersonilla taisi olla se, jos haluat korjata maailmassa jotain siivoa kotisi-vinkki, josta taas tuli mieleen että joskus maailman kaaos pakottaa ihmisen pakkomielteiseen siivoamiseen. Jos jokin asia vaivaa tai on hankalaa ulkomaailmassa, niin kompensoidakseen ulkoista sotkua on mahdollista kehittää pakonomainen tarve siivota aamusta alkaen toistaen päivittäin.

Kai tässäkin jokin spektri on dynaamisuuden ja tuollaisen "vaihde vapaalla" liu'uttelun kanssa, josta itse ehkä eniten kärsin.
Locked