Maailmalla tapahtuu

Tapahtumat, kohtaamiset, tapaamiset, uutisoinnit.
Locked
User avatar
Beshiira
Posts: 137
Joined: Wed Jun 15, 2016 11:07 am

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Beshiira »

Kavi wrote: Mon Feb 01, 2021 5:43 pm Missähän pisteessä se AT ideoima oma podcast on?
Englanninkielinen podcast on työn alla, toivon mukaan hieman myöhemmin keväällä tästä lisää tarkemmin! :)
"Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Puolassa taitaa äärikonservatiivit jyllätä. Viimeisimpänä Behemothin Nergal näemmä tuomittu jumalanpilkasta.

https://www.wearethepit.com/2021/02/beh ... in-poland/
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Mars »

Hilma af Klint -dokumentti Yle Areenassa: Hilma af Klint - ilmeisen tuolla puolen
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Teosofia.netissä on julkaistu näköjään AT:nkin aatetta sivuava artikkeli: https://teosofia.net/artikkelit/aate-ju ... aatana.htm
Tariq
Posts: 37
Joined: Fri Apr 17, 2020 5:44 pm

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Tariq »

Tämä nyt ei ole mikään varsinainen tapahtuma, mutta oli hauska oppia että maailmassa on lintu nimeltään satanic nightjar, suomeksi ilmeisesti paholaiskehrääjä. Hauskan näköinen lintu, jolla on aika kaunis väritys myöskin.


Image
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Sehän on kuin yön musta-kultainen paholaiskuningas itse! Kaunis lintu ja hieno nimi.
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Antikytheran mekanismina tunnetun laitteen salaisuutta on näköjään selvitelty: https://www.hs.fi/tiede/art-2000007865161.html

Mielestäni laitteen löytäminen ja sen tekniikan selvittäminen antaa mielenkiintoisen näkökulman antiikin aikaiseen - ja myös sitä edeltävään - tekniseen ja matemaattiseen osaamiseen. En pidä yhtään epätodennäköisenä, etteikö kyseisen laitteen kaltaisia mekanismeja olisi tunnettu aikaisemminkin, ja etteikö muinaisten sivilisaatioiden tekninen kehitystaso olisi voinut olla korkeampi kuin nykyisin yleisesti tunnustetaan / tiedetään.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Benemal »

Ehkä yhdentekevää, mutta ärsytttää kyllä vähäsen, että tuo esitetään uutena asiana. Muistan BBC dokkarin vuodelta 2012, jossa laite oli rekonstruoitu ja ohjelmassa myös pääteltiin, että se oli todennäköisesti Archimedeen keksintöja. Myös sen tiedettiin olevan astrominen komputaatimekanismi. Joku yrittää ottaa kunnian muiden löydöistä.
Angolmois

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Angolmois »

Benemal wrote: Thu Mar 18, 2021 2:55 pm Ehkä yhdentekevää, mutta ärsytttää kyllä vähäsen, että tuo esitetään uutena asiana. Muistan BBC dokkarin vuodelta 2012, jossa laite oli rekonstruoitu ja ohjelmassa myös pääteltiin, että se oli todennäköisesti Archimedeen keksintöja. Myös sen tiedettiin olevan astrominen komputaatimekanismi. Joku yrittää ottaa kunnian muiden löydöistä.
Onhan tuota aiemminkin jo selvitelty, mutta ymmärsin artikkelista, että selvitystyötä ja tutkimusta on viety eteenpäin. Tieteessähän nyt yleisesti ottaen rakennetaan aiempien havaintojen ja löytöjen pohjalle, joten ei kai voi sinänsä puhua kunnian ottamisesta muiden löydöistä; tosin kyllähän sitäkin tapahtuu. Esim. Einsteinin nimiin nykyisin laitetut teoriathan olivat vuosisadan vaihteen tiedemiesten tutkimia ja käsittelemiä jo ennen kuin Einstein "löysi" suhteellisuusteorian. Edison puolestaan ei keksinyt mitään uutta vaan ainoastaan patentoi Teslan löydöt omiin nimiinsä tehdäkseen massia jne.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Maailmalla tapahtuu

Post by Benemal »

Menee vähän off.topic, mutta Heron keksi höyrykoneen n. 2000 vuotta sitten. Jännää spekuloida sitä, minkälainen maailmasta olisi tullut, jos rautatiet ym. olisivat alkaneet 1700 vuotta aiemmin. Jos esim. Rooman imperiumi olisi teollistunut.
Locked