Käärmeenkantaja astrologiassa ja taiteessa

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Locked
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Käärmeenkantaja astrologiassa ja taiteessa

Post by obnoxion »

Mä usein öisin olen katsellut taivaan käärmeenkantajaa
Se kanssa Herkuleksen taivaltaa tähtikäärme olallaan


Näin lauloi Heikki Salo Miljoonasateen "Käärmeenkantaja" (-94) levyn nimikkokappaleessa. Levy on jäänyt hyvin mieleen ehkä senkin takia, että siihen liitettiin joissain levyarvioissa satanismisyytöksiä, joiden yhteydessä lainattiin lyriikoita ainakin "Piru ja sen isoäiti" -kappaleesta. Ehkä näihin hieman hysteerisiin syytöksiin vaikutti se, että vuotta aiemmin (-93) oli julkaistu Kauko Röyhkän "Jumalan lahja"-levy, jonka satanismista edelleen satunnaisesti vaahdotaan.

Joka tapauksessa, etenkin astrologiaa tuntevilta olisin kiinnostunut kuulemaan, millaista on Käärmeenkantajan symboliikka, ja pitäisikö se lukea eläinradan 13. merkiksi? Entä oletteko kohdanneet Käärmeenkantajan taiteessa?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Segel
Posts: 91
Joined: Thu Jan 04, 2018 4:06 pm
Location: Helsinki

Re: Käärmeenkantaja astrologiassa ja taiteessa

Post by Segel »

Tää on vanha keskustelun aloitus, mutta eläinradan 13. merkki on kiehtonut ja kiusannut jonkun aikaa. Jostain syystä olen yhdistänyt käärmeenkantajan kristillisessä taiteessa käärmettä kynsissään kantavaan kotkaan joka symboloi "jumalan valtaa pahan yli", tai hengen valtaa aineen yli. Kotkasta puhutaan vissiin aika usein raamatussa (ei varmaan niin usein kun ystävästämme käärmeestä) ja sillä kuvataan usein taivaan mahtia tai jumalan voimaa.
"Kaikki jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohoavat siivilleen kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, he vaeltavat eivätkä väsy. "(Jes. 40:31)
”Vaikka kohoaisit korkealle kuin kotka, vaikka tekisit pesäsi tähtitarhoihin, sieltäkin minä syöksen sinut alas, sanoo Herra.” (Obadja 4)
”Hän ravitsee minut aina hyvyydellään, ja minä elvyn nuoreksi, niin kuin kotka.” (Ps. 103:5)
”Niin kuin kotka suojelee pesäänsä ja liitelee poikastensa yllä, niin kuin se kantaa niitä siivillään, niin Herrakin kuljetti kansaansa.” (5. Moos. 32:11)
...
Monissa Amerikan Native tarustoissa kotkaa kunnioitetaan taivaan kuninkaana ja ukkosen tuojana.
Taivaanmahti>Juppiter>Zeus salamavaltikan kantaja, ukkosen jumala.
Meksikon lipussakin on tuo käärmettä kantava kotka.

Jääköön käärmeenkantajan merkki piiloon, omaiset ovat nähneet, ei sitä tarvitse välttämättä Me naisten horoskooppipalstalta löytyä. Monet astrologit jotka ovat ottaneet maan akselin muutoksen ja käärmeenkantajan huomioon tietääkseni yhdistävät merkin vahvasti uudestisyntymän ja viisauden etsimisen teemoihin. Planeettana on Saturnus. Voiko olla että merkillä ei ole mitään tekemistä ihmisen ruumiin syntymän ajanjakson kanssa ja tavallaan ei kuulukkaan 12. merkin joukkoon? Mutta mitähän tuo merkin ajanjakso 29.11 - 17.12 sitten meinaa, kysyn tyhmänä? Ajajakso loppuu juuri ennen Saturnaliaa.

Ja ei, en siis todellakaan ymmärrä astrologiasta sen enempää kuin muutkaan Me naisten lukijat.
Locked