Esittäytymiset

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Locked
pseustes
Posts: 15
Joined: Tue Mar 05, 2019 3:29 pm

Pseusteksen esittäytymiset, osa 2

Post by pseustes »

No niin, onpa tässä tullut hieman tutustuttua tämän sivuston materiaaliin.

Azazelin Tähden julkilausuttujen periaatteiden lisäksi kävin läpi eräitä tiedotusvälineistä löytyneitä porukan keskeisten edustajien haastatteluja. Lopuksi olen koittanut tutustua keskusteluihin lähinnä filosofiaosastolla.

On sanomattakin selvää, että vuodesta 2010 alkaen käytyjen keskustelujen jokaisen keskustelusäikeen jokaiseen yksityiskohtaan en voinut perehtyä. Myöskään en ole perehtynyt kaikkeen siihen runsaaseen kirjallisuuteen, jota tietyt yhteisön jäsenet ovat tuottaneet tai johon he keskusteluissaan viittaavat.

Tulin - kenties pikaistuksissani - kirjautuneeksi sivuston keskusteluryhmään, koska ilahduin, että oli olemassa suomenkielinen foorumi, jossa ei tarvitse hävetä saatananpalvojaksi identifioitumista. Hääräilin taannoin wizardforums.com -nimisellä sivustolla, kunnes se mielestäni pilattiin erään "päivityksen" yhteydessä. Eikäpä tuo sivusto kohtalaisen lyhyen osallistumiseni aikoihin parhaimillaankaan ollut sellaisella älyllisen keskustelun tasolla kuin tämä sivusto.

(Jos jollakulla on ehdottaa teistiseen satanismiin myönteisesti suhtautuvia suomen- tai englanninkielisiä sivustoja, otan ehdotuksia mielelläni vastaan.)

Ihan ensin tylysti omat kannanottoni foorumin taustayhteisön näkemyksiin liittyen:
  1. teosofia - erityisesti H. P. Blavatskyn esittämässä muodossa - on mielestäni virheellinen tapa lähestyä todellisuutta. Olen lukenut Blavatskyn ns. pääteokset sekä tutustunut hänen elämäkertatietoihinsa ja pidän häntä huijarina - ehkei omasta huijariudestaan täysin tietoisena, mutta huijarina yhtä kaikki
  2. Saatana eli Lucifer on pahuuden personifikaatio siinä merkityksessä kuin hänet sellaisena esitetään abrahamilaisten uskontojen perinteessä. Tätä voi - mutta on mielestäni tarpeetonta - yrittää hienosäätää jonkin toisen tradition kontekstissa
  3. hyvyydellä, rakkaudella, myötätunnolla jne. on omat edustajansa todellisuudessa, mutta ne ovat vastakohtaisia Saatanan edustamaan demoniseen valtapiiriin nähden. Tämä voi tuntua oudolta asenteelta kaltaiseltani zen-budhhalaisuuteen sitoutuneelta henkilöltä, mutta siitä tarkemmin ehkä myöhemmin
Jo nämä näkökohdat saattavat olla riittäviä torjua näkemykseni tällä foorumilla ja jos näin foorumin ylläpitäjien mielestä on, niin rohkeasti monoa takamukseeni, sillä tiettyjä viestejä lukiessani huomasin voimakasta vastakkainasettelua eräiden suuntausten ja tämän foorumin taustayhteisön välillä. Muussa tapauksessa sallikaa minun jatkaa:

Lukiessani Azazelin Tähden jäsenten näkemyksiä varsin pian kiinnitin huomiota niihin kriittisiin näkökohtiin, joita sivuston ylläpitäjät sallivat keskustelufoorumillaan esitettävän ja totesin, että monissa - mutta en kuitenkaan kaikissa - kohdin yhdyin näihin kritiikkeihin. Erityisesti:
  1. Saatana on pahuuden personifikaatio siten, että pahuus ymmärretään moraalisena pahuutena. Mutta Saatana ei ole minulle sellaisen voimaannuttavan kokemuksen lähde, että katsoisin olevani oikeutettu omassa toiminnassani manifestoimaan pahaa. Saatananpalvojana suhteeni Saatanaan on nimenomaan palvojan eli lähinnä hänen jalkojensa juureen kyyristyvän orjan kaltaisen henkilön suhde, jolla ei ole Saatanalta saatua valtuutusta omavoimaisesti esiintyä hänen edustajanaan. Tämän mukaisesti minulla ei ole oikeutusta toimia mahtailevasti, uhkailevasti tai muutenkaan ikään kuin etuoikeutetusti suhteessa kehenkään tai mihinkään. Minulla on herra - Saatana - jolle olen alisteinen kaikissa toimissani. Jos joku minulle antaa käskyjä, se on Saatana tai hänen demoninen valtapiirinsä.
  2. Saatananpalvonta on uskonnollista sitoutumista pahuuden personifikaatioon. Se ei ole ensisijaisesti filosofinen tai aatteellinen maailmankatsomus. Näillä viimeksi mainituilla on roolinsa, varsinkin yrityksissä artikuloida kyseistä vakaumusta, mutta ne ovat toissijaisia eikä epäonnistuminen tällaisessa artikuloinnissa ole vakaumuksen kannalta oleellista.
  3. Saatananpalvonta ei edellytä mitään palvontaa ilmentäviä riittejä. Saatana ei tällaisia riittejä kaipaa. Vakaumustaan vahvistaakseen tai siitä itseään muistuttaakseen henkilö toki voi tällaisia riittejä suorittaa tai muutoin elämäntavassaan niitä ilmentää. Esim. pukeutumisessaan - vaikkapa käyttämissään koruissa - tai asuntonsa koristelussa hän voi ilmentää vakaumustaan erilaisia symboleja käyttäen. Myös demonolatria eli demonien palvonta esim. niiden ohjeiden mukaan, joita löytyy erinäisistä loitsukirjoista, voi toimia saatananpalvonnan ilmentyminä. Mitään velvoitetta tällaiseen ei kuitenkaan ole. Tämä mitätöi kertakaikkiaan erilaisten vihkimysten ja vaikkapa papiston tarpeen saatananpalvonnassa.
Lopuksi hieman henkilöhistoriaa:
  1. Nuoruuteni kuului 90-luvulla black metal -kausi ja sen myötä kuuluin pieneen porukkaan, jolla oli tiettyjä varsin tuhoisia fantasioita liittyen saatananpalvontaan: hautakivien kaatoa hautausmailla, norjalaisen kirkonpolttohevin ihannointia yms. Onneksi nämä fantasiat jäivät toteutumatta. Tuolloin toki syytimme itseämme tietystä raukkamaisuudesta, mutta myöhemmin ymmärrsin, että olimme yksinkertaisesti tyhmiä. Meillä ei ollut mitään vakaumuksellista näkemystä impulssiemme taustoittamiseksi. Olimme pelkkiä black metal -teinejä, joilla oli sokea halu shokeerata ympäristöämme.
  2. Tämän vaiheen jälkeen siirryin melko toiseen ajattelutapaan, kun löysin zen-buddhalaisuuden. Alkuvaiheessa liityin jälleen erään yhteisön jäseneksi ja sain opastusta zenin harjoitukseen. Olen edelleen hyvin kiitollinen saamastani opastuksesta, mutta olin haluton sitoutumaan mihinkään yhteisöön. Sikäli olen siis zen-buddhalaisena kerettiläinen ja mahdollisesti jopa ilman oikeutusta kutsua itseäni zen-buddhalaiseksi, koska en antanut yhteisöön liittyen ns. buddhalaisia valoja enkä antautunut kenenkään opastajan oppilaaksi. Syynä oli se, että noihin aikoihin löysin Jiddu Krishnamurtin ajattelun. Monet foorumin jäsenet tietänevät, että Krishnamurti oli antiguru par excellence. Paradoksi on tietysti, että vaikka hän vuosikymmenien ajan kielsi pitämästä itseään minkäänlaisena opillisena auktoriteettina, niin hän monelle oli juuri sitä. Itse kuitenkin mielestäni otin vaarin hänen opetuksestaan ja erityisesti zen-buddhalaisuuteen liittyen ajattelin: "been there, done that, got the t-shirt." Eli katson ymmärtäväni sen vähän, mitä zen-buddhalaisuus edellyttää ja muu on turhaa sofisteriaa. Sitoudun soveltuvin osin zen-buddhalaisuuden ns. kuuden ensimmäisen patriarkan oppeihin - tai paremminkin: lähestymistapaan. Oikein tai väärin, mutta tämä on ollut johtotähteni vuosikaudet päivittäisessä zazenin harjoituksessani.
  3. Saatananpalvonnan juuret tulivat tietysti kylvettyä nuoruuteni BM-vaiheessa. Mutta kun olin ohittanut kiinnostukseni banaalimman vaiheen, aloin lähestyä aihetta tavalla, jota voisi kutsua sofistikoituneemmaksi. Myös zen-buddhalaisella näkökulmalla oli oma ratkaiseva merkityksensä. Toisaalta minulla oli vahva dualistinen maailmankatsomus, toisaalta zen-buddhalaisuus juurikin kyseenalaisti tuon dualismin.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esittäytymiset

Post by obnoxion »

Eiköhän tältä pohjalta voi ssiallisesti keskusteluun osallistua, sillä eihän foorumilla tarvitse jäsenyyden edellytyksiä täyttää, tai edes olla jädenyydestä kiinnostunut.

En ajattele että sinulla olisi keskustelukulttuuriimme vaikea päästä sisään. Ehkä tässä on hyvä muistaa että kovin eri lähtökohdista tulevat keskustelijat eivät voi vaihtaa dialogia julistavaan monologiin, sillä siihen kyllä puututaan. Jos kirjoitukset alkavat muistuttaa blogitekstejä, silloin perustetaan oma blogi jonka osoitteen voi linkata vaikkapa asiamukaiseen ketjuun.

Politikoinnin ja rikollisuudella kerskailun tai siihen yllytämisen suhteen puuttumisen raja on matalalla. Jälkimmäisissä tapauksissa puuttuminen voi tarkoittaa jopa sitä että meiltä joku ottaa yhteyden poliisiin.

Periaatteessa foorumin henki on keskittyä enemmän yhdistäviin kuin erottaviin tekijöihin.

Tervetuloa keskustelemaan!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nahumatarah
Posts: 70
Joined: Wed Apr 03, 2019 7:08 pm
Location: Pohjola

Re: Esittäytymiset

Post by Nahumatarah »

Hei vain kaikille. Olen 27 vuotias mies pohjois-suomesta. Oma hengellisyys sai ensisykäyksensä Buddhan oppien ja Sanatana Dharman suuntausten kautta joista omaksuin melko nuorena karman konseptin sekä meditaation harjoittamisen. Okkultismi alkoi kiinnostaa ensiksi lähinnä kuriositeettina ja pikkuhiljaa aina vakavammin. Teosofia taas tuli tutuksi kun sattumalta törmäsin divarissa H.P Blatavskyn "Salainen oppi" teokseen ja ostin sen täysin sokkona tietämättä lainkaan mistä oli kyse. Teos itsessään ei ehkä puhutellut minua silloin niin paljoa mutta teosofian idea pääperiaattein taas tuntui hyvinkin omalta. Azazelin Tähden löysin näiden verkkosivujen kautta joitain vuosia sitten. En muista enää miten tälle sivulle päädyin mutta huomasin täällä julkaistujen artikkeleiden käsittelevän juuri niitä ajatuksia joita itse olin miettinyt. Sivun kautta päädyin sitten lukemaan Nefastosin "Adeptin" joka myös teki minuun vaikutuksen.  Kahden tien yhdistäminen on itselleni erittäin oleellinen ja kiinnostava tavoite. Foorumin henki ja keskusteluaiheet vaikuttavat erittäin lupaavilta ja kiinnostavilta joten päätin rohkaistua tekemään käyttäjän tänne.
"The time has come to turn your heart into a temple of fire."

- Jalāl ad-Dīn Mohammad Rūmī
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esittäytymiset

Post by obnoxion »

Tervetuloa, Katla! Kun näin nimimerkkisi foorumin seinällä, ajattelin Twin Peaksin hengessä "is it future or is it past", sillä soror Heith aloitti vuosia sitten foorumillamme samalla nimimerkillä. Varmasti kyse on siitä kuinka hienot mielet ajattelevat samansuuntaisesti!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nahumatarah
Posts: 70
Joined: Wed Apr 03, 2019 7:08 pm
Location: Pohjola

Re: Esittäytymiset

Post by Nahumatarah »

Kiitos, obnoxion! Tämänkaltaiset yhteensattumat ja vastaavuudet ovat olleet paikoitellen jopa nimittäviä tekijöitä omalla tiellä. Ehkä tämän voisi ajatella vahvistavan sitä että hyvässä seurassa ollaan.
"The time has come to turn your heart into a temple of fire."

- Jalāl ad-Dīn Mohammad Rūmī
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Esittäytymiset

Post by obnoxion »

katla wrote: Thu Apr 04, 2019 9:59 am Kiitos, obnoxion! Tämänkaltaiset yhteensattumat ja vastaavuudet ovat olleet paikoitellen jopa nimittäviä tekijöitä omalla tiellä. Ehkä tämän voisi ajatella vahvistavan sitä että hyvässä seurassa ollaan.
Minuakin enteet kuljettavat kuin muinaista etruskia. Ehkä siksi Jungin psykologia ja Lynchin elokuvat niin syvästi resonoivat, kun molemmissa suhde sattumaan on samalla tapaa ymmärtäväistä ja rakentavaa.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nahumatarah
Posts: 70
Joined: Wed Apr 03, 2019 7:08 pm
Location: Pohjola

Re: Esittäytymiset

Post by Nahumatarah »

obnoxion wrote: Thu Apr 04, 2019 12:37 pm
Ehkä siksi Jungin psykologia ja Lynchin elokuvat niin syvästi resonoivat, kun molemmissa suhde sattumaan on samalla tapaa ymmärtäväistä ja rakentavaa.
Hyvin kiteytetty! Olen samaa mieltä.
"The time has come to turn your heart into a temple of fire."

- Jalāl ad-Dīn Mohammad Rūmī
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Esittäytymiset

Post by Heith »

obnoxion wrote: Thu Apr 04, 2019 9:13 am Tervetuloa, Katla! Kun näin nimimerkkisi foorumin seinällä, ajattelin Twin Peaksin hengessä "is it future or is it past", sillä soror Heith aloitti vuosia sitten foorumillamme samalla nimimerkillä. Varmasti kyse on siitä kuinka hienot mielet ajattelevat samansuuntaisesti!
Kieltämättä jäin hetkeksi tuijottamaan että mitäs ihmettä kun näin käyttäjänimen. Ajattelin että onkohan foorumilla käynyt joku sekaannus ja vanha nimimerkkini/ käyttäjätunnus jotenkin palautunut keskuuteemme!

Joka tapauksessa: Tervetuloa mukaan Katla, tulevaisuudesta tai menneisyydestä!
User avatar
Nahumatarah
Posts: 70
Joined: Wed Apr 03, 2019 7:08 pm
Location: Pohjola

Re: Esittäytymiset

Post by Nahumatarah »

Kiitos, Heith! Nimimerkillä on tosiaan itselle henkilökohtaisesti syvä merkitys, mutta olen toki valmis sitä vaihtamaan mikäli koette että se aiheuttaa liiaksi hämmennystä tai sekaannusta.
"The time has come to turn your heart into a temple of fire."

- Jalāl ad-Dīn Mohammad Rūmī
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Esittäytymiset

Post by Heith »

katla wrote: Thu Apr 04, 2019 2:24 pm olen toki valmis sitä vaihtamaan mikäli koette että se aiheuttaa liiaksi hämmennystä tai sekaannusta.
Ei tällaiselle ole mitään tarvetta. Tuskin kukaan muu kuin obnoxion edes muistaa että käytin hetkellisesti samaa nimeä joskus viitisen vuotta sitten. Ja jos joku erehtyy luulemaan sinua minuksi tai toisinpäin, ehkei maailma siihen kaadu 8-)
Locked