Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
Locked
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Kenazis »

"Ajattelen, että kaikilla on tietynlainen kaava elämässään. Kun poikkeat siitä kaavasta, tulet joko epäonnistumaan suuresti, tai onnistumaan suuresti." - Sylvester Stallone
"We live for the woods and the moon and the night"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Kenazis »

“For me, I am driven by two main philosophies: know more today about the world than I knew yesterday and lessen the suffering of others. You'd be surprised how far that gets you.” ― Neil deGrasse Tyson
"We live for the woods and the moon and the night"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by obnoxion »

Taide on koko ajan muotoo muuttava melkein elävä organismi jota me ei kuitenkaan voida havaita millään mikroskoopilla.

- Andy McCoy -

Lamppu Laamasen kirjasta "Andy: Rock 'n' Roll Star" (Johnny Kniga, 2018), sivulta 224.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Beshiira
Posts: 137
Joined: Wed Jun 15, 2016 11:07 am

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Beshiira »

"Sillä totisesti, Herra, paremmin emme pysty
puolustamaan itseämme
kuin aikojen halki vaeltavalla
tulenpalavalla itkullamme.

Kunnes viimein se vaipuu sinun iäisyyttäsi vasten!"

- Baudelairen runosta "Loistot"



"Tuoksut kuin myrskyinen ilta, ja suudelmasi
ovat myrkkyä, suusi
amfora, johon sankari hukkaa urheutensa
ja josta lapsi sen juo."

- Baudelairen runosta "Hymni kauneudelle"
"Ja kun minun kirkkauteni kulkee ohitse, asetan minä sinut kallion rotkoon ja peitän sinut kädelläni, kunnes olen kulkenut ohi.
Kun minä sitten siirrän pois käteni, näet sinä minun selkäpuoleni; mutta minun kasvojani ei voi kenkään katsoa."
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Nefastos »

"Meidän on selkeällä vakaumuksella ymmärrettävä, että kaikki meille ilmenevä on vain ja ainoastaan omaa harhautunutta havainnointiamme, eikä siinä ole atomin vertaa tosi todellisuutta: se ei ole muuta kuin mielen illusorista sisähavaintoa. Tähän lopputulokseen päästyämme meidän on muistutettava itseämme siitä yhä uudelleen. Myös mieli on havaittava ja silti vailla tosi olemassaoloa, ja jopa meille ilmentyessään se on vailla mitään konkreettista todellisuutta. Tämän ymmärtäessämme meidän tulee levätä tuossa ymmärryksessä, ilman mitään muuta ajatusta, yksinkertaisesti pysytellen elävässä avoimuuden ja selkeyden tilassa.

Näiden harjoitusten välissä meidän on ajateltava, että koska kaikki on yksinomaan omaa harhautunutta havainnointiamme, on tarpeetonta reagoida tavanomaisiin tapahtumiin ja tekemisiin ikään kuin ne olisivat todella konkreettisesti olemassa. Samanaikaisesti, vaikka nämä asiat ovatkin epätodellisia, meidän on ylläpidettävä bodhichittaa, rakkautta ja myötätuntoa tietoisiin ja tunteviin olentoihin, jotka kokevat kärsimystä jolla ei ole loppua. Sitten meidän on jälleen levättävä ajatuksista vapaassa mietiskelyssä."


– Khenpo Shenga: Kolmesta jalosta periaatteesta

""Minä olen suuri ja mahtava Heruka [demoninhahmoinen teofania]!
Ruokani on elävien olentojen elinvoima,
istuimeni kolme maailmaa ja kolme olemassaolon tasoa [äly, tunne, kehollisuus].
Minä olen Lama [opettaja, mestari]. Minä olen Yidam [mietiskelty jumalhahmo].
Minä olen Samantabhadra [mietiskelty viisaus], mahtava Vajradhara [salaman pitelijä].
Ilman minua, aikana ennen minua,
ei ollut samsâraa, ei transsendenssia.
Nyt samsâran [kaaosmaailman] ja nirvânan [ykseyden] ilmiöt
ovat täydellisinä minussa, mahtavassa Herukassa.
Leimuavan tulen vuori [kiirastulen vuori, karminen olemassaolo] on valtakuntani.
Vîrat [sankarit, pelkonsa voittavat ihmiset] ja dâkinit [animan omaksumat hahmot] ovat seurueeni.
Suuri Täydellistyminen on Dharmani [Työni, olemassaolon syyni].
Olen tasavertaisuuden ja täydellisyyden Heruka."

Tällainen ylpeys on tarpeen kaikkina aikoina."


– Khenpo Shenga: Neuvoja Yidam-harjoitukseen
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Smaragd »

"Samanlaisia kuin veden pikku salaisuus tuntuivat hänestä olevan kaikki aidot salaisuudet, todelliset sielunkuvat: niillä ei ollut ääriviivoja, muotoa, ne saattoi vain aavistaa etäisinä kauniina mahdollisuuksina, ne olivat verhottuja ja moniselitteisiä.
...
Samasta epätodellisesta aineksesta kutoutuivat öisin unet, olemattomuudet jotka sisälsivät maailman kaikki kuvat, vesi jonka kiteissä piilivät kaikkien ihmisten, eläinten, enkelien ja demonien muodot alati käyttövalmiina mahdollisuuksina.
...
Miksi sitten nämä asiat olivat niin kauniita, tuo kullanhohde vedessä, nuo varjot ja aavistelut, kaikki nuo epätodelliset ja lumotut ilmestykset - miksi ne olivat niin sanomattoman kauniita ja onnentäyteisiä, kun ne kuitenkin olivat täsmälleen sen kauneuden vastakohtia, jota taiteilijat pystyi luomaan? Noiden nimettömien kuvien kauneus oli täysin vailla muotoa ja koostui pelkästä salaperäisyydestä, kun taas taideteokset olivat kokonaan muotoa, puhuivat selvää kieltä. Mikään ei ollut vankkumattomammin selkeää ja täsmällistä kuin piirretyn tai puusta veistetyn pään tai suun viivat."

Narkissos ja Kultasuu,
Herman Hesse
Suom. Aarno Peromies
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by obnoxion »

Runous on samalla sekä tiedon keskipiste, että sen ulkokehä.

- P. B. Shelley -

Runous on kaiken ajattelun alkulähde sekä sen kruunu.

- Benjamin Peret -
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Smaragd »

"Arsinoe muovaili vahasta luonnoksia suurta marmoriveistosta varten, joka oli esittävä Olympoon jumalaa, alastonta, kasvot kuvastaen yli-inhimillistä murhetta. Anatolioon teki mieli kysyä, mutt'ei hän kuitenkaan kysynyt, oliko se Dionysos vai Kristus."
Dimitri S. Merezkovskij
Kristus ja Antikristus I: Jumalien kuolema - Julianus luopio
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Insanus »

Yrittäessään vapautua väkivaltaisuudesta jotkut ovat turvautuneet ei-väkivaltaisuudeksi nimitetty käsitteeseen, ihanteeseen ja he kuvittelevat voivansa vapautua väkivaltaisuuden tosiasiasta omaksumalla ihanteeseen väkivaltaisuuden vastakohdan. Sellainen ei kuitenkaan johda vapauteen. Meillä on ollut lukemattomia ihanteita; kaikki pyhät kirjat ovat täynnä niitä. Kuitenkin olemme yhä väkivaltaisia. Miksi emme siis käsittelisi sitä sellaisenaan ja unohtaisi tuota sanaa kerta kaikkiaan? Jos haluat ymmärtää väkivaltaisuudesta tosiasian, sinun on paneuduttava siihen koko huomiokyvylläsi, kaikella energiallasi. Mutta tuo valppaus ja energia hajoavat, kun luot kuvitellun ihannemaailman. Voitko täysin luopua ihanteista? Kun joku todella vakavasti, kiihkeästi haluaa oivaltaa mitä totuus on, mitä rakkaus on, hänellä ei ole lainkaan mielikuvia. Hän elää vain 'siinä mikä on'.

-Krishnamurti, Ajattelun tuolle puolen
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Post by Nefastos »

"Alzada y puesta en pie esta muerte viva, con voz algo dormida y con lengua no muy despierta, comenzó a decir desta manera:

Yo soy Merlín, aquel que las historias
dicen que tuve por mi padre al diablo
(mentira autorizada de los tiempos),
príncipe de la Mágica y monarca
y archivo de la ciencia zoroástrica,
émulo a las edades y a los siglos
que solapar pretenden las hazañas
de los andantes bravos caballeros
a quien yo tuve y tengo gran cariño.
Y, puesto que es de los encantadores,
de los magos o mágicos contino
dura la condición, áspera y fuerte,
la mía es tierna, blanda y amorosa,
y amiga de hacer bien a todas gentes."


===

"Tämä elävä kuolema nousi seisomaan, suoristihe ja lausui verrattain uneliaalla äänellä ja hiukan tahmein kielin seuraavaa:

Oon Merlin, jonka isä tarun mukaan
on ollut pimeyden ruhtinas
(ja tähän valheeseen myös uskotaan);
ma tunnen opit Zoroasterin,
oon noitain mestari ja valtias;
ei minuun pysty paino vuosisatain,
ne vaikka peittävätkin mielellään
työt sankareitten, joita rakastan.
Ja vaikka sanotaankin että noidat
ain' ovat raakoja ja julmia,
oon minä sentään lempeä ja hellä
vain hyvää ihmisille tahtoen."


– Miguel de Cervantes Saavedra: Mielevä hidalgo Don Quijote Manchalainen, II:XXXV. Käännös J.A. Hollo.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked