Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Veljille esitetyt kysymykset.
Locked
Pena1
Posts: 2
Joined: Mon Oct 01, 2018 3:27 pm

Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Post by Pena1 »

Hei kaikki!

Löysin foorumille Ylen jutun perusteella ja kiinnostus heräsi heti. Haluaisin hieman apua, vinkkejä ja tietoja.

Olen pelialan opiskelija Kajaanista ja kehittelen saatananpalvonta-, Saatana- ja pahuusaiheista videopeliä. Päähenkilönä on Lovecraft-tyyliin järkensä menettänyt poliisi, joka tutkii rituaalimaisia murhia. Poliisit pääsevät salaseuran (Illuminati) jäljille. Pelin aikana Saatana alkaa puhua päähenkilön pään sisällä ja kertoo ja näyttää tälle asioita. Lopussa päähenkilö jää kiinni ja hänet uhrataan ja Saatana ruumiillistuu hänen ruumiiseensa. Gameplayn suhteen peli on point n' click -mäinen ja keskiössä on johtolankojen tutkiminen ja dialogi. Tarinavetoinen peli siis kyseessä.

Tiedän satanismin ja saatananpalvonnan eron ja tutkin Saatanaa ehkä hieman eri näkökulmasta kuin Te. Tiedän, että ette pidä Saatanaa jumalana, vaan ikäänkuin filosofisena näkökulmana elämään.

En ole juuri tutkinut Illuminatia tai sitä, miten Saatanaan suhtaudutaan siihen uskovissa piireissä. Haluaisin tietää Saatanaan liittyvästä filosofiasta ja koska luin, että tässä porukassa on entisiä saatananpalvojia, haluaisin tietää myös niistä kuvioista, joissa Saatanaa pidetään jumalallisena olentona, joka pystyy vaikuttamaan fyysisesti maailmaan.

Arvostaisin suuresti, jos saisin vastauksia seuraaviin kysymyksiin:


1. Mikä on teidän mielestänne Saatanan ja Jumalan suhde? Miten ne liittyvät toisiinsa?

2. Miksi ihmiset ryhtyvät palvomaan Saatanaa? Mikä heitä (elämäntilanne jne.) ajaa siihen?

3. Jos uskoo Saatanan todella olevan todellinen, mitä hänen palvomisensa tarjoaa ihmisille? Mitä saatananpalvonta tarjoaa ihmisille?

4. Näkyykö Saatana ja hänen voimansa teidän mielestänne arkielämässä (ex-saatananpalvojat)?

5. Mikä saa pahuuden aikaan maailmassa? Miksi ihmiset tekevät pahoja asioita?

6. Miksi ihmisillä on taipumus uskoa dualismiin, siihen, että maailmassa on jokin voima, joka saa aikaan pahuuden?

7. Miten satanistinen maailmankuva sopii yhteen tieteen, esim. evoluutioteorian kanssa?

8. Millaista luettavaa ehdottaisitte? Crowleyta? Mitä teoksia Saatanaan todella uskovista on kirjoitettu?

9. Ja viimeisenä kysymyksenä, mikä on suhteenne satanismiin ja Le Feyhyn?

Peace!
Pena1
Posts: 2
Joined: Mon Oct 01, 2018 3:27 pm

Re: Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Post by Pena1 »

Pitäisikö tämä siirtää Kysymykset-osioon? ;)
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Post by Heith »

Pena1 wrote: tässä porukassa on entisiä saatananpalvojia
Kyllä täällä taitaa enemmän ihan harjoittavia, nykyisiä saatananpalvojia olla kuin entisiä. Tosin Azazelin tähdessä ei hyväksytä esimerkiksi väkivaltaa minkä lienet ymmärtänyt saatananpalvonnan ydintoiminnaksi.

Huomaan että sinulla on hieman aukkoja tietämyksessä ja on hyvä asia että haluat hakea tietoa. Meidän sivuilla, myös täällä foorumilla on valtavasti tietoa. Suosittelen lukemaan ajatuksella ja ajan kanssa. Netistä löytyy myös esimerkiksi Perttu Häkkisen mainioita haastatteluja seuran jäsenten kanssa.

LaVeystä en itse perusta laisinkaan. En usko hedonistisen ja/tai materialistisen lähestymistavan olevan henkisesti mitenkään kohottava tai merkityksekäs. Crowleystä en myöskään pidä. Hän on mielestäni vastuuton.

Johannes Nefastoksesta pidän mutta se ei liene suuri yllätys.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Post by Insanus »

Pena1 wrote:
Tiedän satanismin ja saatananpalvonnan eron ja tutkin Saatanaa ehkä hieman eri näkökulmasta kuin Te. Tiedän, että ette pidä Saatanaa jumalana, vaan ikäänkuin filosofisena näkökulmana elämään.
Ei pidä koko seuran osalta paikkaansa. Meillä on ateistisia, agnostisia ja uskonnollisia jäseniä. Jos "palvonta" tarkoittaa rituaalein kunnioittamista, niin ateistinenkin palvoja voi löytyä. Se mitä hengellä tai henkiolennolla tarkoitetaan varioi toki ja siitä on useampiakin filosofisia näkökulmia ja mallintamisen tapoja täälläkin. Siitä että Saatanaa pitää jumalallisena olentona joka vaikuttaa fyysisesti maailmaan seuraisi kaiketi se että Saatana olisi joko osin fyysinen tai käyttäisi fyysisiä työkaluja. Tähänhän riittää jo se että hän/se olisi vahvasti vaikuttava hahmo alitajunnassa joka motivoisi toimimaan ennemmin noin kuin näin, tai luonnonilmiöiden havaitseminen hänen/sen toimintana. Tavallaan sekin satanismi jossa Saatanaa pidetään ihmisen viettien ja itsekkyyden symbolina on tällaisen vaikutuksen alaista toisesta näkökulmasta, koska vietin kohottaminen ihanteeksi tai sen myöntäminen karkeimmillaankin sellaiseksi kuin sen pitäisikin olla ei seuraa vietistä suoraan vaan on vakaumuksellista jollain tapaa.
Pena1 wrote:
1. Mikä on teidän mielestänne Saatanan ja Jumalan suhde? Miten ne liittyvät toisiinsa?
Teodikean kautta ovat samaa olemusta. Siitä mitä "kaiken ykseys" tarkoittaa on sata näkemystä, mutta yksi perusasia on siinä että Saatana toimii Jumalan valtuuttamana ja siten myös tekee Jumalan työtä tiedosti sen itse tai ei. Toisaalta, koska tämä "Jumalan työ" on niin raadollista kuin mitä elämä on, on ehkä uudelleenarvioitava "hyvän kaikkivaltiaan" hyvyyden suhdetta siihen mitä ihminen kokee hyväksi, jolloin Jumalan oma "pahuus" tekee hänestä itsestään jonkinlaisen Saatana-hahmon. Tästä voi ajatella seuraavan ihmisen oman moraalisen selkärangan kasvun jossa Jumalan "hyvyyttä/pahuutta" vasten asetetaan ihmisen oma, parempi rakenne.
Pena1 wrote:
2. Miksi ihmiset ryhtyvät palvomaan Saatanaa? Mikä heitä (elämäntilanne jne.) ajaa siihen?
Mikseivät kaikki ihmiset palvo Saatanaa ja mikä heidät pitää pois siitä? :p Saatanan "luokse" vievät varmaan syvät kriisit, jotka saavat kyseenalaistamaan elämän mielekkyyden. Toisaalta ja tähän liittyen myös idea ihmisenä eheytymisestä muutenkin, siis yleensä torjuttujen asioiden tietoisuuteen tuominen ja moraalinen/psykologinen kiinnostus/viehtymys pahaan. Ns.Saatanan puolella oleminen on varmaankin sitten jollain tavalla identifioitumista torjuttuun, joka voi olla omaa ulkopuolisuutta tai pyrkimystä joko integroida systeemiin se joka jää sen ulkopuolelle tai hajottaa systeemi joka torjuu. En tarkoita nyt sosiaalisia rakenteita vaikka myös ne toki kuuluvat tähän, vaan vähän laajemmin psykologista minuuden kokonaisuutta tai sitä mistä puhutaan tietoisena mielenä.
Pena1 wrote: 3. Jos uskoo Saatanan todella olevan todellinen, mitä hänen palvomisensa tarjoaa ihmisille? Mitä saatananpalvonta tarjoaa ihmisille?
Palvonta on jo rakkautta, sen ei tarvitse tarjota muuta kuin itsensä päämääränä itsessään. Kysymys on siitä miksi joku tahtoo ja tuntee näin. Saatananpalvonta on se tunne jota sen mahdolliset ulkoiset muodot ilmaisevat. Saatananpalvonta ehkä "tarjoaa" ihmiselle sen mitä hän ei halua, mutta tahtoo. Tämä toisaalta on näitä leikkauspisteitä jotka pitävät paikkansa myös ihan ihmiselle joka tahtoo nähdä varjon ja menee kiven taakse. Toki on sosiaalisia juttuja, saatananpalvonta voi olla erilaista, se voi olla kapinallista, jne.jne.mutta ne ovat asioita jotka eivät määritä saatananpalvontaa joka on uskonnollisen tunteen muoto ja virittyneisyys.
Pena1 wrote:
4. Näkyykö Saatana ja hänen voimansa teidän mielestänne arkielämässä (ex-saatananpalvojat)?
Näkyy, mutta se näkyy juuri siksi miten katsoo. Saatana ei ole irti mistään ja on ulkoisena enemmin adjektiivi kuin substantiivi.
Pena1 wrote:
5. Mikä saa pahuuden aikaan maailmassa? Miksi ihmiset tekevät pahoja asioita?
En tiiä. Ehkä meillä on huonot käsitteet joilla yritetään ymmärtää omia tarpeitamme ja niiden tyydyttämisen tapoja ja liian kova taipumus mahduttaa kaikki ilmiöt samaan laatikkoon että kun jokin ei sovi kategoriaan niin se tulkitaan virheeksi jonka havainto palautetaan kontrolliin torjumalla?
Pena1 wrote:
6. Miksi ihmisillä on taipumus uskoa dualismiin, siihen, että maailmassa on jokin voima, joka saa aikaan pahuuden?
Tarjoaisin tähän ehkä samaa syytä kuin yllä. Meillä on käsitys hyvästä johon paha ei kuulu ja se mielen hygienian ylläpito mahdollistaa itselleen vieraan latauksen ulkopuolellaan. Se on vieras koska siihen ei tutustuta koska se nyt vaan ei kuulu tähän. Ja koska oma torjuva systeemi on jo määritelmällisesti "hyvä" se ei voi aiheuttaa pahaa. Joten pahan syy on jossain muualla kuin tässä ja jotain muuta kuin tämä ja siinä on dualismi.
Pena1 wrote:
7. Miten satanistinen maailmankuva sopii yhteen tieteen, esim. evoluutioteorian kanssa?
Ei riipu satanismista oikein mitenkään. Hyvin voi sopia tai olla sopimatta mutta riippuu muista asioista kuin satanismista.
Pena1 wrote:
8. Millaista luettavaa ehdottaisitte? Crowleyta? Mitä teoksia Saatanaan todella uskovista on kirjoitettu?
Crowleylla Saatana ei tavallaan ole filosofian keskiössä vaikka hän itse löysi mystisen beast 666-identiteettinsä tietysti. Kirjoja ja satanistisia filosofointeja on vaikka millä mitalla. Riippuu ihan millaista etsii.
Pena1 wrote:
9. Ja viimeisenä kysymyksenä, mikä on suhteenne satanismiin ja Le Feyhyn?
Liittyykö La Veyhyn? Tykkään itsekkyydestä ja hedonismista järkevissä rajoissa mutten tiedä miksi se olisi erityisen satanistista. Siitä on kyllä kauan kun niitä juttuja on tullut luettua.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Post by Wyrmfang »

En tiedä hyödyttävätkö meidän vastaukset kovin paljon peliprojektiasi, jossa vaikuttaa olevan kyse enemmän esteettisestä kuin filosofis-uskonnollisesta Saatanasta, mutta kysymykset ovat ihan hyviä sellaisenaan.
Pena1 wrote:1. Mikä on teidän mielestänne Saatanan ja Jumalan suhde? Miten ne liittyvät toisiinsa?
Pohjimmiltaan Jumala ja Saatana ovat ihmisen luomia käsitteellisiä errotteluja todellisuudesta, joka itsessään muodostaa yhden orgaanisen kokonaisuuden. Kaikkien uskontojen taustalla on kokemus elämän tarkoituksellisuudesta ja toisaalta tarkoituksellisuuden tunnetta haastavista tekijöistä. Itse samaistan Jumalan ensimmäiseen ja Saatanan jälkimmäiseen, niin että kyseessä ei ole absoluuttisesti kaksi eri olentoa vaan tosiaan ihmisen tapa käsitteellistää ja kokea.
Pena1 wrote:2. Miksi ihmiset ryhtyvät palvomaan Saatanaa? Mikä heitä (elämäntilanne jne.) ajaa siihen?
Syitä on paljon erilaisia, mutta käytännössä taustalla on yleensä kärsimys (joko henkilökohtainen tai "maailmantuska") ja sen syiden pohtiminen. Tuhoisassa muodossaan ihminen voi pyrkiä poistamaan kärsimyksen samaistumalla siihen joko sen tuottajana tai uhrina. Rakentavassa muodossaan ihminen hyväksyy pienuutensa ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan löytämään merkitystä myös kärsimyksestä, ts. palvoo Saatanaa.
Pena1 wrote:3. Jos uskoo Saatanan todella olevan todellinen, mitä hänen palvomisensa tarjoaa ihmisille? Mitä saatananpalvonta tarjoaa ihmisille?
Aidossa uskonnollisuudessa ei ole viime kädessä kysymys siitä, mitä se tarjoaa, sillä koko tarjoamisen ajatus olettaa erillisen minän jolle tarjotaan, kun taas uskonnollisuudessa on ytimellisesti kyse erillisen minuuden sulautumisesta jumaluuteen. Voisi sanoa kuitenkin, että nimenomaisesti Saatanan palvominen on poikkeuksellisen kokonaisvaltaista uskonnollisuutta ja se tarjoaa rehellisen väylän ylevälle vihalle maailmassa olevaa valtavaa vääryyyttä kohtaan.
Pena1 wrote:4. Näkyykö Saatana ja hänen voimansa teidän mielestänne arkielämässä (ex-saatananpalvojat)?
Itse en ajattele Saatanaa erillisenä olentona, vaan universaalina voimana, joka näkyy enemmän tai vähemmän kaikessa, mutta ennen kaikkea niissä tilanteissa mitkä elämässä tuntuvat haastavimmilta.
Pena1 wrote:5. Mikä saa pahuuden aikaan maailmassa? Miksi ihmiset tekevät pahoja asioita?
Mielestäni ihmisenä olemiseen kuuluu sisäänrakennettuna se, että emme voi tietää lopullista vastausta siihen miksi pahaa on olemassa. Ainakin hyvä menettäisi merkityksensä ilman pahaa. Yksinkertaisimmassa muodossaan vastaus jälkimmäiseen on: tietämättömyyden ja kärsimyksen takia. Osa pahuudesta on tulosta yksinkertaisista puutteista (esim. empatiakyvyttömyydestä) ja osa on tiedostamatonta itsetuhoista yritystä poistaa kärsimys.
Pena1 wrote:6. Miksi ihmisillä on taipumus uskoa dualismiin, siihen, että maailmassa on jokin voima, joka saa aikaan pahuuden?
Tarve löytää syntipukki on surullinen mutta yleisinhimillinen ominaisuus. Kyse on kai siitä, että jos pahalle olisi olemassa selkeä alkusyy, voitaisiin pahuus poistaa poistamalla tuo alkusyy. Monoteistisissa uskonnoissa tuo alkusyy on samaistettu Saatanaan liian mustavalkoisella tavalla, mikä tuottaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee niitä.
Pena1 wrote:7. Miten satanistinen maailmankuva sopii yhteen tieteen, esim. evoluutioteorian kanssa?
Satanistisia maailmankuvia on itse asiassa periaattessa yhtä monta kuin satanisteja, ja niissä on suuria eroja tämän(kin) kysymyksen suhteen. Yleisesti ottaen kuitenkin: metafyysiset/uskonnolliset kysymykset liikkuvat täysin eri rekisterissä kuin tieteelliset kysymykset eivätkä siten joudu ristiriitaan minkään mahdollisen tieteellisen tiedon kanssa kunhan uskonnosta ei yritetä tehdä tiedettä (tai tieteestä uskontoa). Samaa pätee jo esim. moraalisiin kysymyksiin. Tieteellisestä näkökulmasta voidaan antaa erilaisia valideja selityksiä (biologisia, psykologisia, yhteiskunnallisia jne.) erilaiselle moraaliselle toiminnalle, mutta itse toiminnan moraalisuudesta tiede ei voi sanoa mitään.
Pena1 wrote:8. Millaista luettavaa ehdottaisitte? Crowleyta? Mitä teoksia Saatanaan todella uskovista on kirjoitettu?
Nefastoksen teoksia lukuunottamatta en ole itse asiassa törmännyt lukemisen arvoiseen itsensä satanistiseksi profiloivaan kirjallisuuteen. Samoja teemoja kuitenkin löytyy kautta aikain vaikka millaisista teoksista. Voi suositella esim. psykoanalyyttistä kirjallisuutta (erityisesti Erich Fromm ja Carl Jung) ja kertomakirjallisuudesta Dostojevski. Crowley on merkittävä ainakin historiallisesti, iso osa modernista esoteriasta tulee laajasti katsoen crowleylaiselta taustalta.
Pena1 wrote:9. Ja viimeisenä kysymyksenä, mikä on suhteenne satanismiin ja Le Feyhyn?
En ole lukenut LaVeytä systemaattisesti, mutta vahva mielikuvani on, että ei ole älyllisesti kovin haastavaa eikä varsinkaan moraalisesti/henkisesti innoittavaa. Omana aikanaan (tapa)kristillisten dogmien ravistelu oli paikallaan, mutta nykyään hedonismi ja relativismi ovat jo enemmän sääntö kuin poikkeus, joten LaVey ei ole enää kovinkaan saatanallinen hahmo koska hän ei haasta. Jos relativismi tuntuu omalta, suosittelen ennemmin lukemaan esimerkiksi Nietzscheä.
sasser
Posts: 2
Joined: Mon Sep 30, 2019 1:53 pm

Re: Saatana- ja pahuusaiheinen videopeliprojekti

Post by sasser »

Wyrmfang wrote: Tue Oct 02, 2018 12:46 am En tiedä hyödyttävätkö meidän vastaukset kovin paljon peliprojektiasi, jossa vaikuttaa olevan kyse enemmän esteettisestä kuin filosofis-uskonnollisesta Saatanasta, mutta kysymykset ovat ihan hyviä sellaisenaan.
Pena1 wrote:1. Mikä on teidän mielestänne Saatanan ja Jumalan suhde? Miten ne liittyvät toisiinsa?
Pohjimmiltaan Jumala ja Saatana ovat ihmisen luomia käsitteellisiä errotteluja todellisuudesta, joka itsessään muodostaa yhden orgaanisen kokonaisuuden. Kaikkien uskontojen taustalla on kokemus elämän tarkoituksellisuudesta ja toisaalta tarkoituksellisuuden tunnetta haastavista tekijöistä. Itse samaistan Jumalan ensimmäiseen ja Saatanan jälkimmäiseen, niin että kyseessä ei ole absoluuttisesti kaksi eri olentoa vaan tosiaan ihmisen tapa käsitteellistää ja kokea.
Pena1 wrote:2. Miksi ihmiset ryhtyvät palvomaan Saatanaa? Mikä heitä (elämäntilanne jne.) ajaa siihen?
Syitä on paljon erilaisia, mutta käytännössä taustalla on yleensä kärsimys (joko henkilökohtainen tai "maailmantuska") ja sen syiden pohtiminen. Tuhoisassa muodossaan ihminen voi pyrkiä poistamaan kärsimyksen samaistumalla siihen joko sen tuottajana tai uhrina. Rakentavassa muodossaan ihminen hyväksyy pienuutensa ja pyrkii mahdollisuuksien mukaan löytämään merkitystä myös kärsimyksestä, ts. palvoo Saatanaa.
Pena1 wrote:3. Jos uskoo Saatanan todella olevan todellinen, mitä hänen palvomisensa tarjoaa ihmisille? Mitä saatananpalvonta tarjoaa ihmisille?
Aidossa uskonnollisuudessa ei ole viime kädessä kysymys siitä, mitä se tarjoaa, sillä koko tarjoamisen ajatus olettaa erillisen minän jolle tarjotaan, kun taas uskonnollisuudessa on ytimellisesti kyse erillisen minuuden sulautumisesta jumaluuteen. Voisi sanoa kuitenkin, että nimenomaisesti Saatanan palvominen on poikkeuksellisen kokonaisvaltaista uskonnollisuutta ja se tarjoaa rehellisen väylän ylevälle vihalle maailmassa olevaa valtavaa vääryyyttä kohtaan.
Pena1 wrote:4. Näkyykö Saatana ja hänen voimansa teidän mielestänne arkielämässä (ex-saatananpalvojat)?
Itse en ajattele Saatanaa erillisenä olentona, vaan universaalina voimana, joka näkyy enemmän tai vähemmän kaikessa, mutta ennen kaikkea niissä tilanteissa mitkä elämässä tuntuvat haastavimmilta.
Pena1 wrote:5. Mikä saa pahuuden aikaan maailmassa? Miksi ihmiset tekevät pahoja asioita?
Mielestäni ihmisenä olemiseen kuuluu sisäänrakennettuna se, että emme voi tietää lopullista vastausta siihen miksi pahaa on olemassa. Ainakin hyvä menettäisi merkityksensä ilman pahaa. Yksinkertaisimmassa muodossaan vastaus jälkimmäiseen on: tietämättömyyden ja kärsimyksen takia. Osa pahuudesta on tulosta yksinkertaisista puutteista (esim. empatiakyvyttömyydestä) ja osa on tiedostamatonta itsetuhoista yritystä poistaa kärsimys.
Pena1 wrote:6. Miksi ihmisillä on taipumus uskoa dualismiin, siihen, että maailmassa on jokin voima, joka saa aikaan pahuuden?
Tarve löytää syntipukki on surullinen mutta yleisinhimillinen ominaisuus. Kyse on kai siitä, että jos pahalle olisi olemassa selkeä alkusyy, voitaisiin pahuus poistaa poistamalla tuo alkusyy. Monoteistisissa uskonnoissa tuo alkusyy on samaistettu Saatanaan liian mustavalkoisella tavalla, mikä tuottaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee niitä.
Pena1 wrote:7. Miten satanistinen maailmankuva sopii yhteen tieteen, esim. evoluutioteorian kanssa?
Satanistisia maailmankuvia on itse asiassa periaattessa yhtä monta kuin satanisteja, ja niissä on suuria eroja tämän(kin) kysymyksen suhteen. Yleisesti ottaen kuitenkin: metafyysiset/uskonnolliset kysymykset liikkuvat täysin eri rekisterissä kuin tieteelliset kysymykset eivätkä siten joudu ristiriitaan minkään mahdollisen tieteellisen tiedon kanssa kunhan uskonnosta ei yritetä tehdä tiedettä (tai tieteestä uskontoa). Samaa pätee jo esim. moraalisiin kysymyksiin. Tieteellisestä näkökulmasta voidaan antaa erilaisia valideja selityksiä (biologisia, psykologisia, yhteiskunnallisia jne.) erilaiselle moraaliselle toiminnalle, mutta itse toiminnan moraalisuudesta tiede ei voi sanoa mitään.
Pena1 wrote:8. Millaista luettavaa ehdottaisitte? Crowleyta? Mitä teoksia Saatanaan todella uskovista on kirjoitettu?
Nefastoksen teoksia lukuunottamatta en ole itse asiassa törmännyt lukemisen arvoiseen itsensä satanistiseksi profiloivaan kirjallisuuteen. Samoja teemoja kuitenkin löytyy kautta aikain vaikka millaisista teoksista. Voi suositella esim. psykoanalyyttistä kirjallisuutta (erityisesti Erich Fromm ja Carl Jung) ja kertomakirjallisuudesta Dostojevski. Crowley on merkittävä ainakin historiallisesti, iso osa modernista esoteriasta tulee laajasti katsoen crowleylaiselta taustalta.
Pena1 wrote:9. Ja viimeisenä kysymyksenä, mikä on suhteenne satanismiin ja Le Feyhyn?
En ole lukenut LaVeytä systemaattisesti, mutta vahva mielikuvani on, että ei ole älyllisesti kovin haastavaa eikä varsinkaan moraalisesti/henkisesti innoittavaa. Omana aikanaan (tapa)kristillisten dogmien ravistelu oli paikallaan, mutta nykyään hedonismi ja relativismi ovat jo enemmän sääntö kuin poikkeus, joten LaVey ei ole enää kovinkaan saatanallinen hahmo koska hän ei haasta. Jos relativismi tuntuu omalta, suosittelen ennemmin lukemaan esimerkiksi Nietzscheä.
Mielenkiintoista pohdintaa!
Locked