Entheogeenit ja magia

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
Locked
blackflame
Posts: 28
Joined: Wed Jun 02, 2010 11:21 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by blackflame »

Itse olen kokeillut niin sieniä kuin myös Ayahuascaa, ja voin sanoa että huasca oli melko opettava kokemus itsestään ja ympäristöstään ''kun ampuisit luodin sijaan maailman päähän'' Eli todella puhdistava kokemus. Pudisti todella paljon vanhoja ajatusmallejani ja toimintaani ''ulkomaailmassa''. Edelleenkin silloin tällöin otan hieman omaa aikaa pääni sisällä sienien että kannabiksen avulla ja pysähdyn miettimään maailman menoa ja ympärilläni tapahtuvia asioita. Magiaan nähden tätä asiaa en ole vielä koittanut, mutta tarkoituksena olisi. Olisi aivan mielenkiintoista kokea että millaista se olisi esim.meditaation yhteydessä. Mutta kun tämän äsken mainitun meditaation olen kokenut, niin voin kertoa sen jälkeen kokemuksistani enemmän.
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by V.V.V.V.V »

Tajuntaa laajentavilla aineilla on taipumus aiheuttaa tietyille henkilöille todella uskonnollisia kokemuksia ja olen myös itse kokenut näitä kokemuksia tiettyjen substanssien alaisena.
En yritä tällä viestilläni puolustella mitenkään huumausaineiden käyttöä. Suhde ja mielipide päihteitä kohtaan olkoon jokaisen yksilön oma asia ja vapaus, mutta okkultistille niissä piilee todella suuri hyöty ja on suorastaan säälittävää katsoa tiettyjen yksilöiden kieltäytymistä käytöstä vedoten ainoastaan siihen pelkurimaisuuteen, että he jäisivät addiktion kouriin ja häviäisivät taistelun tälle aineelle.

Olen itse kärsinyt addiktioista, vieroituksista, hallusinaatioista ja niihin liittyvästä totaalisesta derealisaatiosta, mutta nämä ovat olleet minulle enemmänkin 'sopimukseen' kuuluvia sidonnaisuuksia, ne ovat universumin luonnolinen tapa kostaa yksilölle liian suuresta ja pitkään jatkuneesta nautinnosta.
Nay! for I am of the Serpent's party; Knowledge is good, be the price what it may.

Minua ovat aina kiehtoneet tajuntaa muuntavat (tai joidenkin mielestä 'laajentavat') substanssit. Hasis ( Kannabis yleisesti ) LSA, LSD, amfetamiini, kokaiini, alkoholi, bentsodiatsepiinit ja opiaatit ovat aiheuttaneet minulle kokemuksia, joiden arvoa en voi vähätellä henkisessä kehityksessäni.

Eräs yksi vahvimmista kokemuksistani sattui viime talvena, jolloin olin saanut selkäkipuihini titsanidiinia, lääkettä, jonka vaikutus kohdistuu epäsuorasti selkärankaan. Otin noin 20mg:tä kyseistä ainetta ja poltin myös sätkän kannabista.
Siirryin tämän jälkeen meditaatiooni istumaan työpöytäni ääreen ja tietyn ajan päästä menetin lähes tajuntani ja todella vahva näky sai minut valtaani.
Tämä visio oli luonteeltaan todella uskonnollinen, sen intensiivisyyttä on vaikea kuvailla, mutta se tuntui paljon todellisemmalta kuin mikään muu koskaan kokemani.

Näky alkoi lähes tavallisena unena jossa ensin harhailin sumuisella niityllä. Yhtäkkiä taivas repesi ja kovin ääni jonka olen koskaan kokenut kajahti taivaalta. Minä jäin niitylle, mutta 'jokin' osa minusta nostettiin valtaistuimelle korkeuksiin. Se 'jokin' ei ollut 'minä' itse, vaan täysin itsenäisesti toimiva osa, joka kuitenkin oli osa tajuntaani. Näin tämän itseni lausuvan sanat "Minä olen" ja tämän jälkeen koin myös itse olevani osa tätä tietoisuutta ja sain hetken kokea tuota ylhäisyyttä ja kuninkaalisuutta

Olin lukenut paljon chakroista, mutta en ollut ennen koskaan tiedostanut kyseisiä energiakeskuksia kehossani ja omakohtaisen kokemuksen kautta niitä tuntenut, mutta tämän jälkeen näin ja koin nuo keskukset yhtä selvästi kuin käteni tai jalkani.
Ne ovat vahvasti yhteydessä selkärankaan ja ne voidaan aktivoida tietyin keinoin.

Näky kuitenkin jatkui. Jokainen näistä chakroista oli raivoisasti pyörivä käärme/lisko. Ne nielaisivat toisensa yksitellen ja tunsin tämän nousun selvästi selkärangassani. Nielaistuaan toisensa ne yhdessä muodostivat loistavan ja liekehtivän käärmeen.
Epätoivo iski minuun. Pelko, heikkous, epäröinti. En ollut selvästikään valmis tähän syvälliseen prosessiin jota se merkitsi minulle. Tämä loistava käärme lopulta nielaisi minut ja sylki minut alimpaan helvettiin. Näky loppui tähän ja palasin tajuntaani. Olin lähes deliriumin omaisessa tilassa ja minua oksetti. Selkärankani oli kipeä useita päiviä tämän kokemukseni jälkeen.

Mystikot ovat tehneet virheen ajattelemalla, että he ovat korkeamman voiman suosiossa kokeneet näkyjään ja olleet joillain tavalla Jumalan 'valittuja' nähdäkseen tai edes kokeakseen näitä näkyjä. Nämä kokemukset ovat universaaleja ja tuotettavissa lähes jokaisella ihmisellä, joidenkin yksilöiden kuitenkin ollessa herkempiä niille kuin toiset. Monet ovat tehneet suuria tekoja näiden kokemusten innoittamana ( Voisimme luetella listaa Muhammedista Hitleriin). Mutta kysymys kuuluukin, että olisiko ihmiskunnalle ollut ehkä parempi, että nämä ihmiset olisivat pitäneet kokemuksen vain omana tietonaan ja eivät olisi alkaneet julistamaan omaa lakiansa?

Loppuun lainatakseni Crowleyn käännöstä Tao Teh Kingistä;
3. The wise man is foursquare, and avoideth aggression; his corners do not
injure others. He moveth in a straight line((according to his Will.))
and turneth not aside therefrom; he is brilliant((like a Star.)) but doth
not blind with his brightness.((because he keeps to his own orbit.))
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Entheogeenit ja magia

Post by Nefastos »

Tätä asiaa (huumeiden käyttöä & niiden avulla saatavia uskonnollisia/mystisiä kokemuksia) onkin tällä viikolla käsitelty monessa tilanteessa. Ensimmäisenä kiitokset avomielisesti jakamastasi näkykokemuksesta & mielipiteistä! Käytännön esimerkeistä välittyy paljon sellaista, mitä yleisellä tasolla käyty keskustelu ei voi antaa. (Ja vice versa.)

Sitten erimielisyyksiin.

V.V.V.V.V wrote:Suhde ja mielipide päihteitä kohtaan olkoon jokaisen yksilön oma asia ja vapaus


Ehdottomasti näin. Toistan kuitenkin aiemmasta keskustelusta sen, että kun ihminen tulee jonkin esoteerisen veljeskunnan osaksi, hänen energiansa vaikuttavat tuohon veljeskuntaan kuten sen energiat häneen, hyvin subliimilla ja myös konkreettisella tasolla. Veljeskunnan järjestelmällä on myös syvä vastuunsa, joka toimii yhdessä yksilön oman vastuun kanssa. Tämä jaettu piiri aiheuttaa sen, että jokaisella teolla on vaikutuksensa ei vain tekijään itseensä, vaan hänen ympärilleen. Siksi on tärkeää, että "opettaja" hyväksyy sen mitä "oppilas" aikoo tehdä. Koska jos joku oppilaspiirin jäsenistä käyttää aineita, kaikki käyttävät; vähän samalla periaatteella kuin odottava äiti ja sikiö jakavat saman elimistön. Mitä esoteerisempi ryhmä, sitä kriittisempi vaikutus.

Ellei tällaista kompromissia ole valmis tekemään, pratyêka-polku on aina avoin mahdollisuus.

V.V.V.V.V wrote:...mutta okkultistille niissä piilee todella suuri hyöty ja on suorastaan säälittävää katsoa tiettyjen yksilöiden kieltäytymistä käytöstä vedoten ainoastaan siihen pelkurimaisuuteen, että he jäisivät addiktion kouriin ja häviäisivät taistelun tälle aineelle.


Onko tämä provokaatiota?

Jotta voit sanoa että okkultistille huumeissa piilee suuri hyöty, sinun on nähtävä ei vain välitön vaikutus, vaan paljon eteenpäin tulevaisuuteen ja moneen suuntaan ympärille, myös syvyyssuunnassa. Logiikkasi mukaan olisi mielestäni pikemminkin niin, että jos huumenäyistä on jollekulle hyötyä, niin ei-okkultistille, joka siis muuten ei uskoisi tällaisia asioita olevan olemassa.

V.V.V.V.V wrote:Mystikot ovat tehneet virheen ajattelemalla, että he ovat korkeamman voiman suosiossa kokeneet näkyjään ja olleet joillain tavalla Jumalan 'valittuja' nähdäkseen tai edes kokeakseen näitä näkyjä. Nämä kokemukset ovat universaaleja ja tuotettavissa lähes jokaisella ihmisellä, joidenkin yksilöiden kuitenkin ollessa herkempiä niille kuin toiset.


Minusta esitit juuri itse parhaan kritiikin omalle teesillesi.

"Mystikot ovat tehneet virheen", sanot, ajattelemalla että nämä asiat ovat jotenkin jumalallisia. Kuitenkin oma näkysi päättyi vahvaan kokemukseen siitä, että et ollut valmis. Miksi näin? Koska psyykkinen kokemus saatiin aikaan keinotekoisesti.

Ergo, huumausaineet ikään kuin sinkoavat meidät ulkoisella väkivoimalla niiden tornin yläkerrosten ikkunoiden taakse, joiden takana odottamattoman mystistä näytelmää näytellään. Mutta jos vain laukaisemme itsemme ikkunaa vasten "ovelan miehen" kanuunalla, voimme varautua palaamaan maan pinnalle samoina kuolevaisina kuin lähdimme, ja usein vielä kärsiä melkoisesti pudotuksesta. Jos haluamme toden teolla saavuttaa nuo tilat, ei auta muu kuin koputtaa, odottaa, käydä sisään, & monien pitkien vuosien harjoituksessa edetä sali kerrallaan, portaikko kerrallaan, kunnes monenlaisten vaivojen jälkeen löydämme itsemme noihin yläkerroksiin kuuluvien ja oikeutettujen ryhmästä. Sillä oikeutus tulee kyvystä käyttää korkeita energioita niin äärettömän suurella huolella & viisaudella kuin niiden valtaisa voima edellyttää.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by V.V.V.V.V »

Nefastos wrote:
V.V.V.V.V wrote:...mutta okkultistille niissä piilee todella suuri hyöty ja on suorastaan säälittävää katsoa tiettyjen yksilöiden kieltäytymistä käytöstä vedoten ainoastaan siihen pelkurimaisuuteen, että he jäisivät addiktion kouriin ja häviäisivät taistelun tälle aineelle.
Onko tämä provokaatiota?

Jotta voit sanoa että okkultistille huumeissa piilee suuri hyöty, sinun on nähtävä ei vain välitön vaikutus, vaan paljon eteenpäin tulevaisuuteen ja moneen suuntaan ympärille, myös syvyyssuunnassa. Logiikkasi mukaan olisi mielestäni pikemminkin niin, että jos huumenäyistä on jollekulle hyötyä, niin ei-okkultistille, joka siis muuten ei uskoisi tällaisia asioita olevan olemassa.
Tarkoitukseni ei ollut sortua silkkaan provokaatioon.
Huumausaineet ovat kuitenkin helppo ja nopea tapa aukaista ja voittaa hetkellisesti kehoon liittyvää 'raskautta' ja täten tehden ruumiin tunnottomaksi; yksilön huomio saattaa kääntyä hetkellisesti niihin paljon hienovaraisempiin prosesseihin joita ruumiimme pitää sisällään.

Mutta mistä voimme olla varmoja, että nämä huumausaineiden aiheuttamat näyt ja aistimukset eivät ole vain silkkaa harhaa ja deliriumia?

Miten todistaisit skeptikolle bakteerien olemassaolon? Skeptikko tarvitsee instrumentin (mikroskoopin) nähdäkseen ne omin silmin ja meidän on myös opetettava häntä käyttämään tätä instrumenttia ennen kuin hän voi omin silminensä nuo bakteerit todeta tosiksi.

Meditaatio on instrumentti nähdäksemme 'uuden' maailman, mutta se vaatii kärsivällisyyttä, aikaa ja rauhaa ja ensimmäinen skeptikko luultavasti purskahtaa nauramaan kun yrität selittää mantroista ja asanoista.
Huumausaineista Hasis, LSD ja Meskaliini voivat antaa yksilölle nopeasti ensimmäisiä pilkahduksia noista toisista olemassaolon muodoista, mutta kokemuksen jälkeen skeptikko saattaa kysyä, että oliko tämä kaikki silkkaa harhaa? Eivätkö huumeet vain sumentaneet mieleni ja saaneet minut näkemään harhoja?

Näkeekö skeptikko bakteerit paljaalla silmällään? Eivätkö suurentavat linssit joiden läpi me tutkimme noita mikroskooppisia organismeja lähinnä 'vääristä' ihmisen normaalia näkökykyä?

Kokemus tekee mestarin ja pian liikkuessamme näissä muissa olemassaolon tiloissa me tulemme oppimaan mitkä näyistä ovat harhaa, samalla tavoin kuten kokemus tulee opettamaan meille miten tiedämme mikroskoopin linssin läpi katsoessamme mitkä pisteet ovat bakteereja ja mitkä pisteet ovat lähinnä linssiin ajan myötä muodostuneita epäpuhtauksia. Nämä epäpuhtaudet ja harhan haamut maagikko karkoittaa miekkansa avulla.
(Tarotin symboliikkaan perehtyneitä suosittelen myös tutkimaan Miekka-pakan kuudetta korttia, jolle Crowley on myös osuvasti antanut lisänimen 'Tiede'. "The aim of religion, the method of science" )
V.V.V.V.V wrote:Mystikot ovat tehneet virheen ajattelemalla, että he ovat korkeamman voiman suosiossa kokeneet näkyjään ja olleet joillain tavalla Jumalan 'valittuja' nähdäkseen tai edes kokeakseen näitä näkyjä. Nämä kokemukset ovat universaaleja ja tuotettavissa lähes jokaisella ihmisellä, joidenkin yksilöiden kuitenkin ollessa herkempiä niille kuin toiset.
Nefastos wrote: Ergo, huumausaineet ikään kuin sinkoavat meidät ulkoisella väkivoimalla niiden tornin yläkerrosten ikkunoiden taakse, joiden takana odottamattoman mystistä näytelmää näytellään. Mutta jos vain laukaisemme itsemme ikkunaa vasten "ovelan miehen" kanuunalla, voimme varautua palaamaan maan pinnalle samoina kuolevaisina kuin lähdimme, ja usein vielä kärsiä melkoisesti pudotuksesta. Jos haluamme toden teolla saavuttaa nuo tilat, ei auta muu kuin koputtaa, odottaa, käydä sisään, & monien pitkien vuosien harjoituksessa edetä sali kerrallaan, portaikko kerrallaan, kunnes monenlaisten vaivojen jälkeen löydämme itsemme noihin yläkerroksiin kuuluvien ja oikeutettujen ryhmästä. Sillä oikeutus tulee kyvystä käyttää korkeita energioita niin äärettömän suurella huolella & viisaudella kuin niiden valtaisa voima edellyttää.[/color]
Psykedeelit voivat antaa ensimmäisiä kokemuksia tuosta uudesta maailmasta joka ihmiselle on avautuva ja johon hänellä on kaikki oikeus. Yksi kokemus ei tule syöksemään yksilöä addiktion kierteeseen ( Jos syöksee, hän tuskin olisi nykyisessä sieluntilassaan kelvollinen millekään henkiselle kehitykselle). Mutta joillekin tuo kokemus saattaa olla se ensimmäinen suuntaa antava tienviitta ennen tielle astumista.
Last edited by V.V.V.V.V on Sun Oct 30, 2011 3:14 pm, edited 3 times in total.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by Aquila »

Uskon, että joku voi edetä pitkällekin huumeiden avulla, mutta entä sitten kun on todella aika vakavalle tutkimukselle, johon voivat liittyä mukaan myös ne ihmiset, joilla ei ole kiinnostusta huumeiden suomia näkyjä kohtaan? Olemme jälleen tilanteessa, jossa luontevasti etenevä kehitys vaatii kärsivällisen ja pitkällisen ponnistuksen. Minkälainen mahtaisi olla esim. Azazelin Tähden tai jonkin muun okkultisen seuran oppi, mikäli sen puitteissa pyrittäisiin etenemään huumausaineiden avittamana ja yhdessä trippaillen? Luulen, että se tarjoaisi mahdollisuuksia varsin pienelle joukolle ihmisiä.
Sothoth
Posts: 126
Joined: Fri May 28, 2010 1:18 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by Sothoth »

Kiirastulessa ei jaella entheogeenejä.
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by V.V.V.V.V »

Sothoth wrote:Kiirastulessa ei jaella entheogeenejä.
Siellä annostellaankin neuroleptejä.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Entheogeenit ja magia

Post by Kenazis »

Aquila wrote:Uskon, että joku voi edetä pitkällekin huumeiden avulla, mutta entä sitten kun on todella aika vakavalle tutkimukselle, johon voivat liittyä mukaan myös ne ihmiset, joilla ei ole kiinnostusta huumeiden suomia näkyjä kohtaan? Olemme jälleen tilanteessa, jossa luontevasti etenevä kehitys vaatii kärsivällisen ja pitkällisen ponnistuksen. Minkälainen mahtaisi olla esim. Azazelin Tähden tai jonkin muun okkultisen seuran oppi, mikäli sen puitteissa pyrittäisiin etenemään huumausaineiden avittamana ja yhdessä trippaillen? Luulen, että se tarjoaisi mahdollisuuksia varsin pienelle joukolle ihmisiä.
Vakastihan ja huumorilla kemiallinenkin evokaatio ja invokaatio tulee suorittaa, kuten Goetia jne. Mutta, jälleen vakavasti ottaen hetken aikaa, entheogeenien hyöty ryhmäsessioissa (yhdessä trippaillen) ei tuo juuri mitään positiivista lisää verrattuna yksin trippailuun. Toisin sanoen: entheogeenin hyödyt ovat yksilötyöskentelyssä, ei ryhmätyöskentelyssä. Tottahan toki sitä voi kaikennäköistä ryhmässäkin kikkailla ja kokeilla, mutta mielestäni tämä tie on vahvasti painotettava yksilölliseen työskentelyyn.
"We live for the woods and the moon and the night"
Flamen
Posts: 26
Joined: Sat Oct 02, 2010 6:06 pm

Re: Entheogeenit ja magia

Post by Flamen »

Minusta ketjussa on jo aiemmin vastattu tähän juupas-eipäs-vääntöön hyvin kattavasti ja tyhjentävästi, mutta jatketaanpa silti:
Täysin päihteettömän elämän eläneenä (tajuntaa muuttavien aineiden osalta) olen jääräpäisesti sitä mieltä, ettei kyseessä ole mikään "tie".

Perustelen tätä sillä, että useimmat ne okkulttiset lähdeteokset, jotka eivät käsittele psykedeelisiä aineita, sanovat että kukaan todellinen joogi tai okkultisti ei hanki kokemuksiaan aineitten avulla; teosofiset lähteet korostavat erityisesti alkoholin haitallisuutta tässä yhteydessä.

Jos entheogeeneillä saavutettaisiin todellisia ja varmoja tuloksia, niiden käyttö olisi varmasti normalisoitu osaksi käytänteitä samoin kuin vaikkapa suitsukkeet, eikö? On myös melko hankala sivuuttaa faktaa, että hyvin usein missä tahansa henkistä kehitystä ohjaavassa rakenteessa päihteistä irtisanoutuminen on suuressa osassa (läheisenä esimerkkinä vaikkapa AT:n filosofia), mikä on hyvä pitää mielessä näiden rakenteiden toimiessa usein myös etiikan ohjaajina.

Näen asetelman "yksi kerta ei aiheuta addiktiota" mutta kuitenkin "kokemus tekee mestarin, ja liikkuessamme näissä muissa olemassaolon tiloissa me tulemme oppimaan mitkä näyistä ovat harhaa" ristiriitaisena, koska yhdestä kokemuksesta ei voi saada selville totuutta ja kokemus tuo mukanaan addiktion.

Addiktio itsessään hankaloittaa Tien kulkemista paitsi sotkiessaan täysin ihmisen psyko-fyysis-henkisen kokonaisuuden, myös sotkiessaan ihmisen sosiaalisen elämän tukirakenteet sen nostaessa aineen saantia ylläpitävät ihmissuhteet ja verkostot prioriteeteiksi. Itse lasken addiktioksi sen, että henkilö kokee rituaalinsa ylipäätään vaativan aineita, sen johtaessa väistämättä ainakin alitajuiseen mietelmään siitä, ettei tämä voi onnistua ilman.

Tuntuu myös keskeneräisesti ajatellulta väittää, että entheogeeneistä kieltäytyvät tekisivät näin vain addiktion pelosta; mielestäni kenelläkään Totuutta vakavasti etsivällä ei ole syytä pelätä aineellista riippuvutta. Näen asian niin, että puhtaalta pohjalta lähtevä etsijä saa ihan samat edut muista nautintoaineista, olivat ne mitä hyvänsä; erona on että a) edistyminen on yhtälailla mahdollista ilman ainettakin ja b) kyseessä ei ole tajuntaa sotkeva aine.

Toisinsanoen: jos mieli on vahva, se tarvitsee vähemmän huumetta kokemusten laukaisemiseen.Tarpeeksi vahva mieli ei koe tarvetta laukoa kokemuksia, ne kokee todellisuudessa, selvin päin, sitten kun aika on.
Ole itse se särö, joka täydellistää.
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Entheogeenit ja magia

Post by Wyrmfang »

En usko itsekään, että entheogeenit voisivat nykyajalla olla ns. oikeaoppisena metodina. Toisaalta kuitenkin, moniko vakava okkultisti on kyennyt käymään tiensä "oikeaoppisesti"; olen melko vakuuttunut, että lähes kaikki ovat jollain tavalla myös vakavasti vinoutuneet edistymisensä ohessa. Jos näin ei olisi, kaikki olisi jotenkin aivan liian yksinkertaista. Ts. täysi tuomiteminen ei liene hyvästä, sillä on mahdotonta ennustaa, mikä kenenkäkin kohdalla johtaa lopulta mihinkäkin.

Silti ideassa, että ottamalla mekaanisesti jotain ulkoista substanssia, voisi saada aikaan henkisiä tuloksia, on tosiaan jotain varsin väärää. Suorastaan okkultistisen maailmankuvan perusvirettä (luonto on elävä) vastaan sotivaa. Minua vaivaa kuitenkin se, että tämä on lopulta ainoastaan intuitio. Mikä täsmälleen ottaen erottaa entheogeenit vaikkapa urheilusta? Jos joku osaa vastata tähän täsmällisesti, olisin varsin kiitollinen, vaikka ongelma ei henkilökohtaisesti hirvittävän polttava olekaan. Naturalistinen virhepäätelmä erinäisten asioiden luonnollisuudesta ja "ei-luonnollisuudesta" on kuultu monesti, eikä vaakuuta ainakaan minua.
Locked