Hyvää keskustelua Gurdjieffiin ja okkultismiin ylipäätään liittyen, ja etenkin tämä "myötätunnon kategorinen imperatiivi" sekä muut huomautukset purematta nielemisestä ovat ehdottoman tärkeitä kaiken opetuksen arvioimisen ja omaksumisen suhteen. Ketään ei tule kumarrella pelkän voiman ja mieltymysten mukaan, ja oma
persoonallisesti miellyttävin sekä puhuttelevin mestari tai opettaja tulee voittaa ensimmäisenä.
Koska juuri mainitsin Gurdjieffin toisaalla liittyen mm. kahteen Khrisnamurtiin ja Anthony de Melloon, niin täytyy tähän yhteen kohtaan kommentoida.
Nefastos wrote:Aika ei ole oleellinen tekijä, itse asiassa ei edes todellinen tekijä, joten miksi olisi hyödyllistä ravistella kaikki hereille niin nopeasti kuin mahdollista?
Itse asiassa Gurdjieff on nimenomaan korostanut opetuksissaan sitä, että "kaikkien hereille ravisteleminen" olisi sekä a) mahdotonta että b) äärimmäisen vaarallista, ja sitä tulee välttää niin paljon kuin mahdollista. Gurdjieffin ravistelut - hän itse puhui isommista ja pienemmistä "shokeista" - koskevat ainoastaan hänen opetuksiaan noudattavia oppilaita, ja nämäkin annettiin ymmärtääkseni hyvin tarkan valvonnan alaisena ja vasta tiukan valmistautumisen jälkeen.
Tämä ei ole tosiaan yritys valkopestä Gurdjieffia enkelimäisen puhtaaksi. Häntä on kuvattu enemmänkin Sokrateen tai kepillä sormille näpäyttelevän zen-mestarin tapaiseksi henkilöksi ja opettajaksi kuin täysin buddhin alaisuudessa työskenteleväksi valkoiseksi tietäjäksi. Hänen opetuksissaan on ongelmakohtia nykyajalle ja moderneille oppilaille sellaisenaan opetettuna, metodit ovat osittain "harmaita" ja ankaria, ja sen vuoksi ne soveltuvat todellakin paremmin vanhan liiton teitä kulkeville oppilaille, ja vieläpä sellaisille, jotka työskentelevät rauhallisemmissa ja suljetuimmissa olosuhteissa. Nykyajan maailmassa toimiville oppilaille shokkeja tulee varmastikin ikäkausien pyörähdysten ja "automaattisten shokkien" lisäksi - silloin kun pyrkimys on sielullisesti todellinen, haasteet tulevat vastaan aivan varmasti ajallaan - ihan riittämiin pelkästään siitä, että he hengittävät maailmanaikamme lopun ilmapiiriä joka henkäyksellään. Maailmassa ollessa kun saa olla usein onnellinen jo siitä, että pysyy suurin piirtein saappaat jalassa seisaallaan ja selkä suorassa.