Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Keskustelu muusta kuin Azazelin Tähden omasta kirjallisuudesta.
Locked
Ater Candeo Sol
Posts: 24
Joined: Sun Jul 25, 2010 3:18 am

Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Ater Candeo Sol »

Törmäsimpäs tuolla netin ihmeellisessä maailmassa Urantia-säätiöön, jonka funktio on julkasta ja levittää Urantia-kirjaa.
Ite en oikeen tiedä, mitä Urantiasta ajattelisin. Jäi aika new age-fiilis, mutta silti tuntuu että tässä saattaa olla jotain normaalia syvempää...

Kysympi siis, liekkö joku tutustunu aiheeseen enemmälti, tai jopa lukenu Urantia-kirjaa?

Ja täysin tietämättömille, tsekatkaa tämä sivu: saatio.urantia.fi/esittely.html
Wikistäkin asiasta jotain löytyy.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Nefastos »

Ater Candeo Sol wrote:Ite en oikeen tiedä, mitä Urantiasta ajattelisin. Jäi aika new age-fiilis, mutta silti tuntuu että tässä saattaa olla jotain normaalia syvempää...


Varmasti myös syvempää - niin kuin New Agessa (käytännössä: astralismissa) melkein aina. Psyykkisyyttä voisi osaltaan määritellä jonkinlaisilla intuitiivisen oivalluksen prosenttiluvuilla, jossa 0.1% edustaa täysin oman aivojärkensä tahmaamaa ajattelua ja 50.0% erinomaista kykyä tuoda astraalitason läpi (kanavoimalla tms.) syviä ajatuksia, jotka kuitenkaan eivät voi olla tahraantumatta matkan varrella.

Jopa "oikeissa" kanavoinneissa ongelmallisuus on huomattavaa. Joitakin syitä:

1) Kun asioita ei esitä niiden kirjoittaja vaan jokin tämän ulkopuolinen auktoriteetti, asiasta kuin asiasta tulee uskonkappale. Siitä ei voida keskustella, sitä ei voida hedelmällisesti analysoida. Ja kuitenkin on varmaa, että välittäjä on vaikuttanut teoksen muodostumiseen. Tämä pätee niin Lain kirjaan kuin Mestarien kirjeisiin.

2) Kun psyykkisille virtauksilla avaudutaan subjektiivisesti mutta esitetään lopputulos objektiivisesti, ihmisen oma mieli ei lunasta paikkaansa maailman muodottajana. Syntyy "dharminen aukko", joka helposti johtaa mediumismiin & oman sielullisen kyvyn heikkenemiseen.

3) Jos kanavoidulla esityksellä annetaan oikeaakin tietoa, sen vastaanottaja jää sitä enemmän auki myös väärälle tiedolle, jota on miljoona yhtä vastaan kaikessa psyykkisessä kokemuksessa. Siten oikea astraalislähtöinen opetus voi olla ja onkin (tahaton) keino saada läpi väärää opetusta.

&c. Nämä siis vain sivuhuomioina asian ilmituomisen tavasta, ei Urantia-kirjan varsinaisesta sisällöstä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Aquila »

Lueskelin kirjaa sieltä täältä. Sehän on internetissä kokonaisuudessaan ja muutama ihan kiinnostava kohta osuikin heti silmään, esim. Luciferiin liittyen (Luciferin Manifesti kuulosti muuten ihan hienolta joiltain kohdin, kaikesta sekavuudesta huolimatta. Kirjoittajan sävy on hieman kauhisteleva/tuomitseva, mikä vain lisää kohdan sympaattisuutta). Ongelmallista mielestäni on se, että esoteerisesti ajateltuna kirjasta voi kyllä löytää paljonkin hyvää, mutta muilla tasoilla se vaikuttaisi olevan jopa enemmän dualismiin kallellaan kuin monoteististen uskontojen piirissä pyhiksi katsotut teokset. Yleinen sekavuus ja kaikenlainen "scifi-meininki" ei ainakaan vähentänyt tuota vaikutelmaa. Teos on osittain ikään kuin dokumentti jostakin jumalallisesta historiasta. Ja tuo historia on luonnollisesti "voittajien" kirjoittama.
LUCIFERIN MANIFESTI


Mitkä Luciferin ja Saatanan sydämessä vallinneen levottomuuden alkuperäiset syyt sitten lienevätkään olleet, sen lopullinen esiinpuhkeaminen joka tapauksessa tapahtui Luciferin vapaudenjulistuksen muodossa. Kapinallisten ajama asia esitettiin kolmen otsakkeen alla:


1. Universaalisen Isän todellisuus. Lucifer väitti, ettei Universaalista Isää todellisuudessa ollut olemassa, että fyysinen gravitaatio ja avaruusenergia kuuluivat luonnostaan maailmankaikkeuteen ja että Isä oli myytti, jonka Paratiisin-Pojat olivat keksineet, jotta se mahdollistaisi heidän Isän nimissä harjoittamansa universumeihin kohdistuvan jatkuvan hallitusvallan. Hän kiisti persoonallisuuden olevan Universaalisen Isän antama lahja. Hän jopa antoi ymmärtää, että finaliitit olisivat solmineet Paratiisin-Poikien kanssa salaisen sopimuksen koko luomakuntaa petkuttaakseen, sillä nämä eivät koskaan esittäneet tuomisinaan kovinkaan selkeää käsitystä Isän aktuaalisesta persoonallisuudesta, sellaisena kuin se on Paratiisissa havaittavissa. Finaliittien tuntemaa kunnioitusta hän käytti häikäilemättä hyväkseen selittämällä sen tietämättömyydeksi. Väite oli raju, kauhea ja häpäisevä. Juuri tämä verhottu hyökkäys finaliitteja vastaan epäilemättä vaikutti tuolloin Jerusemissa olleisiin ylösnousemuskansalaisiin niin, että nämä pysyivät lujina ja vastustivat järkkymättä kaikkia kapinallisen kosiskeluja.

2. Luoja-Pojan – Mikaelin – universumihallitus. Lucifer väitti tosissaan, että paikallisjärjestelmien tulisi olla autonomisia. Hän protestoi sitä vastaan, että Mikaelilla, Luoja-Pojalla, oli oikeus ryhtyä Nebadonin hallitsijaksi jonkun olettamusten varassa olevan Paratiisin-Isän nimissä ja vaatia kaikkia persoonallisuuksia tunnustamaan alamaisuutensa tälle näkymättömälle Isälle. Hän väitti, että palvontajärjestelmä kaikkineen oli ovela salajuoni Paratiisin-Poikien merkityksen suurentelemiseksi. Hän suostui tunnustamaan Mikaelin Luoja-Isäkseen, muttei Jumalakseen ja lailliseksi hallitsijakseen.

Erittäin kitkerästi hän vastusti sitä, että Päivien Muinaisilla – ”muukalaisruhtinailla” – oli oikeus puuttua paikallisjärjestelmien ja -universumien asioihin. Hän tuomitsi nämä hallitsijat tyranneina ja vallananastajina. Hän kehotti kannattajiaan uskomaan, ettei kukaan näistä valtiaista voisi tehdä mitään puuttuakseen täysimääräisen itsehallinnon toimintaan, jos ihmisillä ja enkeleillä vain riittäisi rohkeutta pitää puoliaan ja vaatia pelottomasti oikeuksiaan.

Hän väitti, että Päivien Muinaisten täytäntöönpanijoiden toiminta paikallisuniversumeissa olisi estettävissä, jos niiden syntyperäiset olennot vain asettuisivat puolustamaan riippumattomuuttaan.

Hän uskotteli, että kuolemattomuus oli järjestelmän persoonallisuuksille myötäsyntyistä, että kuolleistaherääminen oli luonnonmukaista ja automaattista ja että kaikki olennot eläisivät ikuisesti, ellei olisi Päivien Muinaisten täytäntöönpanijoiden mielivaltaisia ja epäoikeudenmukaisia toimia.


3. Hyökkäys ylösnousemuskuolevaisten universaalista koulutusjärjestelmää vastaan. Lucifer väitti, että aivan liian paljon aikaa ja voimia tuhlattiin järjestelmään, jolla ylösnouseville kuolevaisille annetaan näin perinpohjaista koulutusta universumin hallinnon periaatteista. Nämä periaatteet olivat hänen väitteidensä mukaan sitä paitsi epäeettisiä ja epäterveitä. Hän vastusti tätä aikakausien pituista ohjelmaa avaruuden kuolevaisten valmistamiseksi jotakin tuntematonta kohtaloa varten ja esitti finaliittikunnan läsnäolon Jerusemissa todisteeksi siitä, että nämä kuolevaiset olivat uhranneet aikakauden toisensa perään valmistuakseen jotakin puhtaasti kuvitteellista määränpäätä varten. Ivallisesti hän huomautti, ettei finaliittien osaksi koitunut määränpää sen loistavampi ollut kuin, että heidät palautettiin omien synnyinmaailmojensa kaltaisille vähäpätöisille sfääreille. Hän antoi ymmärtää, että nämä oli pilattu liiallisella harjoituksella ja pitkitetyllä koulutuksella ja että nämä olivat todellisuudessa kuolevaistovereidensa kavaltajia siksi, että olivat nyt mukana hankkeessa, jonka tarkoituksena oli tehdä koko luomakunnasta sellaisten tarujen orja, joiden mukaan kaikilla ylösnousemuskuolevaisilla muka oli jokin myyttinen iäisyysmääränpää. Hän puhui sen puolesta, että taivasmatkalaisilla tulisi olla yksilön itsemääräämisoikeuden suoma vapaus. Hän asetti kyseenalaiseksi ja tuomitsi koko kuolevaisten ylösnousemusjärjestelmän, sellaisena kuin Jumalan Paratiisin-Pojat sitä pitävät yllä ja sellaisena kuin Ääretön Henki sitä tukee.

Ja tällaisella vapaudenjulistuksella Lucifer antoi lähtömerkin pimeyden ja kuoleman orgioilleen.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Nefastos »

Käytetyn kielen perusteella näyttää, että edes siirtyessämme Kosmokseen emme pääse irti poliittisesta byrokratiasta.

Mutta vakavasti ottaen, juuri tällainen käytetyn kielen äärimmäinen antroposentrismi osoittaa minusta aina parhaiten, kuinka huonosti ei-inhimillisten henkien todellista luontoa on ymmärretty. Se että jokin on älyolento ei tarkoita, että sen äly loisi millään tavoin inhimilliseen kulttuuriin verrattavissa olevia rakenteita. Sellaiset jumalat (/enkelit/&c.) ovat vain ihmisten varjokuvia. Yhtä järjetöntä on ajatella enkelit toogissaan ympäri kosmosta pasteerailevina demokraatteina ja republikaaneina kuin on ajatella toisten planeettojen olennot matkustuskoneissaan avaruutta halkoviksi harmaiksi pikkumiehiksi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Lux »

Nefastos wrote:Mutta vakavasti ottaen, juuri tällainen käytetyn kielen äärimmäinen antroposentrismi osoittaa minusta aina parhaiten, kuinka huonosti ei-inhimillisten henkien todellista luontoa on ymmärretty. Se että jokin on älyolento ei tarkoita, että sen äly loisi millään tavoin inhimilliseen kulttuuriin verrattavissa olevia rakenteita. Sellaiset jumalat (/enkelit/&c.) ovat vain ihmisten varjokuvia. Yhtä järjetöntä on ajatella enkelit toogissaan ympäri kosmosta pasteerailevina demokraatteina ja republikaaneina kuin on ajatella toisten planeettojen olennot matkustuskoneissaan avaruutta halkoviksi harmaiksi pikkumiehiksi.
Näinpä, ja juuri tässä Urantia-opusten ja kaiken maailman ufo-okkultismien kaltainen post-moderni demonismi - sillä sitä se nimenomaan on - tulee kaikista parhaiten ilmi. Kyse on uskonnollisten ja metafyysisten totuuksien perversseistä vääristelyistä, joiden osittaiset totuudenpilkahdukset vain tekevät entistä enemmän hallaa noille totuuksille. Vaikka Urantia-opus ei kehotakaan ihmisiä suoranaiseen alaspäiseen kehitykseen ja pahuuteen, niin todennäköisesti tällaisten oppien omaksumisen vaikutukset ovat kuitenkin lähes yhtä negatiivisia aidon henkisen ymmärryksen kehittymiselle.

"...to someone with the slightest understanding of what a religion is, the vulgar and tasteless tricks produced by todays 'aliens', whose spiritual level seems in many cases to be little above that of the neighborhood child molester, when compared with those profoundly wise, good, and beautiful manifestations which are the world's religions and wisdom traditions - as awesome in aspect as they are sublime in conception - will necessarily appear as just so much excrement. And just because a piece of excrement is pulled like a rabbit out of a hat doesn't make it smell any sweeter."

- Charles Upton
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Nefastos »

Epäilemättä kuitenkin myös tuo polku, jos joku sitä rehellisesti sydämestään seuraa, voi johtaa hyvään lopputulokseen. Henkilökohtaisesti minun on vaikea visioida silmieni eteen henkilö jolle New Age -henkinen maailmankuva ei kävisi myöhemmin vakavaa tarkastamista kaipaavaksi, mutta näissä asioissa on helppo erehtyä. Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi on hyvä ohje, ja sen käytännöllinen tarve melko itsestäänselvä jos itse palvoo Saatanaa.
1900-luvun alkupuolella eräästä Chicagossa praktikoivasta lääkäristä tuli kontaktikomissiona tunnetun ryhmän johtaja. Mainitulla pienellä ryhmällä oli keskeinen asema Urantia-kirjan lopullisen tekstin tuottamisessa ja sen ensivaiheen varjelemisessa. Heidän tuli vannoa, etteivät he paljasta ilmoituksen antamiseen liittyviä yksityiskohtia, jotteivät tulevat sukupolvet ryhdy palvomaan siinä mukana olleita. Pidettiin tärkeänä, ettei kukaan yksilö nouse jalustalle siksi, että hän oli tekemisissä Urantia-kirjan kanssa. Ilmoituksellisesta luonteestaan johtuen kirja menestyy omien ansioidensa, luonteensa ja sisältönsä varassa.


Tavallaan tämä on ylevä pyrintö. Mutta henkilökohtainen vallan- ja kunnianhimo voi ottaa liudentuneita muotoja & hiipiä salaa monenlaisiin ilmoitususkontoihin muillakin kuin ilmiselvillä tavoilla.

[Urantia] tuo esille uusia näkemyksiä ihmistä iäti yhä korkeammalle johdattavasta tutkimusmatkasta Universaalisen Isän löytämiseksi tässä ystävällisessä ja huolellisesti hallinnoidussa universumissamme.


Tähän kohtaan minulla olisi joitakin huomautuksia. "Huolellinen hallinnointi" näyttää ottavan myös vähemmän ihmisystävällisiä muotoja.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Lux

Re: Urantia-kirjasta (ja -säätiöstä)

Post by Lux »

Nefastos wrote:Epäilemättä kuitenkin myös tuo polku, jos joku sitä rehellisesti sydämestään seuraa, voi johtaa hyvään lopputulokseen. Henkilökohtaisesti minun on vaikea visioida silmieni eteen henkilö jolle New Age -henkinen maailmankuva ei kävisi myöhemmin vakavaa tarkastamista kaipaavaksi, mutta näissä asioissa on helppo erehtyä. Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi on hyvä ohje, ja sen käytännöllinen tarve melko itsestäänselvä jos itse palvoo Saatanaa.
Tuomitsemista ei tarvita, mutta erottelukykyä sitäkin enemmän (viveká!), mikäli ei halua joutua joko new age -pehmopupujen keskelle, muovikristalliterapeuttien nojatuoliin tai verenhimoisten psykopaattien käsiin. Mikäli fantasioiden avulla haluaa henkistä tietä kulkea, niin Harry Potter, Tähtien Sota, Sormusten Herra - huom. en samaista näitä kaikkia samanarvoisiksi asioiksi - toiminevat myöskin vallan hyvin, ja ovat sentään rehellisesti fantasiaa. Kaikista noistahan löytyy hyvin paljon ihan eksaktia okkulttista symboliikkaa ja legendaa, ja ainakin Tähtien Sodalla taitaa olla jopa oma varsin omistautunut kulttinsakin, jos oikein muistan. Myönnän toki sen, että myös tuosta Urantia -opuksesta voi löytyä ylös- ja eteenpäin inspiroivaa materiaalia, mutta kuitenkin aikamoisen sekasotkun joukosta.
Nefastos wrote:Tavallaan tämä on ylevä pyrintö. Mutta henkilökohtainen vallan- ja kunnianhimo voi ottaa liudentuneita muotoja & hiipiä salaa monenlaisiin ilmoitususkontoihin muillakin kuin ilmiselvillä tavoilla.
Tosiaan, on hyvin helppo kuvitella nimettömyyden verhojen taakse oman erinomaisuutensa ja henkisen ylivertaisuutensa pauloissa vellova egoisti. Jopa Samael Aun Weorin vaatimaton tapa julistaa itsensä uuden ajan korkeimmaksi profeetaksi ja avataraksi voittaa tällaisen touhun rehellisen ylimielisyytensä vuoksi.
Nefastos wrote:
[Urantia] tuo esille uusia näkemyksiä ihmistä iäti yhä korkeammalle johdattavasta tutkimusmatkasta Universaalisen Isän löytämiseksi tässä ystävällisessä ja huolellisesti hallinnoidussa universumissamme.


Tähän kohtaan minulla olisi joitakin huomautuksia. "Huolellinen hallinnointi" näyttää ottavan myös vähemmän ihmisystävällisiä muotoja.
Niin..."Universaali Isä" taitaa olla melko lailla misantrooppinen ihmisystävä, ainakin jos tämän ystävällisesti ja huolellisesti hallinnoidun universumimme ilmeisimpiin ja näennäisimpiin merkkeihin on uskominen.
Locked