Benemal wrote:
Filosofia on laaja (ajattelen sitä enemmän kirjallisuutena, kuin käytäntönä, vaikka tietysti joskus teoriasta tulee käytäntö) käsite
Tosiaan, monia filosofioita voidaan ajatella
pelkkänä kirjallisuutena, kuten myös menneiden aikojen kirjaa lääketieteestä, jonka tietämys on vanhentunutta. Toisaalta filosofia ei ole aivan kuten lääketiede sikäli, että se tutkii esimerkiksi ajattelun yleisempiä lainalaisuuksia, kuten stoalaisen kategoriateorian 'jokin' (
ti) korkeimpana sukuna ja sikäli sellaisena mikä koskee kaikkea
jotakin. Ajatus siitä, että 'jokin' olisi
vain kirjallisuutta eikä sellaista mitä sovellamme ainakin kaikessa tavanomaisessa havainnossa ei näytä pätevältä. Tietysti sellaisella huomioilla ei ole samalla lailla ns.
käytännön sovelluksia kuin vaikkapa jollakin lääketieteen uudella tiedolla, sillä lääkärin ei tarvitse ymmärtää käsitteellisesti että se mitä hän havaitsee on
jotakin. Ylipäänsä monien asioiden suhteen joita sovelletaan myös tiedostamatta ei ole välitöntä haittaa vaikka ne käsitettäisiin väärin — kuten jos lääkäri ajattelisi että parannettava syöpä on
jonakin suku, huomioimatta että jokaisella suvulla on erottavia tekijöitä, mutta jollakin —
jonakin — ei ole. Lääkäri ei nimittäin paranna syöpää
qua tiedostamalla syövän
jonakin, eikä myöskään siksi että syöpä on jotakin vain
jonkin lajina, vaikka se olisi
totta ja syövän parantamiseksi olisi välttämätöntä ainakin tiedostamattaan käsittää sen olevan jotakin. Monet asiat jotka ovat tosia ja joita sovellamme käytäntöön, eivät ole sellaisia joiden tietämisestä olisi meille ns. käytännön hyötyä — käytäntö tosin on hyödyllistä vain suhteessa johonkin
päämäärään. Se joka pyrkii vaikkapa tietämään tietämisen vuoksi
hyötyy tiedostaan vaikka se ei ole kuten parannus syöpään — lääkärin keksimää parannusta pidetään hyödyllisempänä, koska useimmat ihmiset haluaisivat eroon syövästä ja pitävät sellaista toivottavana, mutta vain harvat pitävät toivottavana ja haluavat tietää totuuden yksinkertaisista asioista, joita ei ole välttämätöntä tietää tavanomaisten päämäärien kannalta, vaikka kaikki tavanomaiset päämäärät
soveltavat sellaista tietoa tiedostamattaan. Mikään ei estä yhtä ja samaa ihmistä olemasta hyvä lääkäri ja huono filosofi — vastaavasti huono lääkäri saattaa olla hyvä filosofi.