Satanismin kielteiset mielikuvat

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.

Koen satanismin kielteiseksi koska...

Saatana on väistämättä paha, vaikka asiaa kuinka uudelleentulkitsisi
2
6%
Saatana on osa kulttuurisesti vanhentunutta nimikkeistöä, jolla ei tulisi olla ihmisille enää merkitystä
1
3%
Se on shokeeraava sana, herättäen liian nopeita ja voimakkaita mielleyhtymiä
9
29%
Samat asiat voisi sanoa käyttäen positiivisempaa kieltä, kiinnittämättä niin paljon huomiota vaikeisiin asioihin
5
16%
En usko satanismin voivan aidosti kiinnostaa muita kuin mielisairaita ja huomionkipeään teini-ikään jääneitä
0
No votes
Muu syy
2
6%
En koe satanismia liian hankalaksi nimikkeeksi
12
39%
 
Total votes: 31
User avatar
Asaruludu
Posts: 6
Joined: Wed Jan 17, 2018 9:33 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by Asaruludu »

Sanan "satanismi" hätkähdyttävyys ja hiertäminen ympäröivää yhteiskuntaa vasten on itselleni juurikin sitä positiivista puolta.

Sen sijaan kielteinen tai ongelmallinen elementti on sen määritelmällinen rönsyilyvyys. Kentällä kuka tahansa on voinut julistautua satanistiksi ja selitellä tueksi itselleen mukavasti sopivan (uus)määritelmän sanalle. Tästä on seurannut iloinen sekamelska jossa näyttää olevan yhtä monta erilaista satanismia (toiset jopa keskenään vastakohtaisia) kuin satanistejakin. Koko sana liukenee väljäksi lammikoksi jossa ainoa kiinteä yhteispiste mistä ulkopuolisen saada otetta on estetiikka, jos aina sekään.

Itse silloin joskus vihaisena muottia hajalle potkivana nuorukaisena kompastuin nimenomaan tähän kun aloin tutkia asiaa saatanallisuuden kaipuussani. Esimerkiksi pettymys oli miltei välitön kun Church of Satanin tms. kotisivuilla lässytettiin jotain tyyliin "We are normal fun-loving people. Send us $100 for the membership card!" Taustalla vaikutti kieltämättä myös 90-luvun ilmapiiri true vs. poser -kiistoineen (eli piti olla kova jätkä fanaattisen aggressiviisine ulkokuorineen ennenkuin sait luvan kutsua itseäsi satanistiksi), joka sekin vaikutti ontolta.

Hylkäsin kaikenlaiset ismien jahtaamiset keskittyen yrittämään tarttumaan tiukemmin sanoista riippumattomaan todellisuuteen ja oman varsin huonossa jamassa olleen hyvinvoinnin paranteluun, vaikka mystiikan kaipuu pysyi aina läsnä.

Suureksi yllätyksekseni niinkin myöhään kuin pari vuotta sitten sain etheogeenin (ayahuascan) jouduttamana hurmoksellisen yhteyden Luciferiin, jota yhteyttä olen siitä lähtien pyrkinyt pitämään yllä jokapäiväisessä elämässäni ajatuksissani ja sydämessäni. Ja tästä teille puhuessani joudun taas edellä mainittuun semanttiseen ongelmaan: Mikä ihmeen Lucifer? Sekö mitä se merkitsee itselleni? Eli se minkä voisin konkreettisemmin esittää vaikkapa tiikerin henkenä (kauneus, vahvuus, älykkyys, ja itsenäisyys yhdistettynä vaarallisuuteen, raivokkuuteen, ja kontrollifriikkien ihmisten pelkäämään villiyteen)? Riittääkö tämä? Vai pitäisikö sen olla se mikä on jonkun oppineemman auktoriteetin määritelmä? Kenen? Eli vaikka nimi Lucifer (salatun valon kantaja) on minulle henkilökohtaisella tasolla helpompi ja rakkaampi kuin nimi Saatana, ei sekään ole ilman käsitteellistä ansakuoppaa siinä vaiheessa kun muut ihmiset kutsutaan kuulolle.

Eli aina kun satanismi mainittaisiin vain ohimennenkin, se vaatisi kylkiäisiksi A4:sen kokoisen sepustuksen joka sekin olisi eri puhujilla eri. Tämä kommunikaatio-ongelma painaa jokaisen satanistin niskassa, myönsi sen tai ei. Vaikka toisaalta, jokainen tajuaa ettemme nyt puhukaan niin helpoista käsitteistä kuin vaikkapa kampiakseli.

Ja enimmäkseen tästä syystä olen kasannut esteitä kuin omiksi haasteikseni sen tielle että saanko kutsua itseäni siksi tai täksi, enkä ole leimannut otsaani mitään ismiä. Tietenkin ymmärrän etten tarvitse "isojen poikien" lupaa, mutta haluan tunnustaa olevani kielellisesti heikoilla jäillä koska en omaa akateemista taustaa. Selkeintä onkin vain se mitä tunnen sydämessäni. Kieli on filtteri. Se paitsi yhdistää ihmisiä, myös erottaa meitä toisistamme.
Äären viha Monadinen rakkaus
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by obnoxion »

Oma lähestymistapani olisi selkeämmin mainittuna vasemman käden polku. Ja tarkoitan tätä nimenomaan monistisessa kontekstissa, eli lähinnä itämaisittain. Satanismia tällaisessa yhteydessä vaatisi viiden opintopisteen kurssin tullakseen käsitetyksi jokseenkin oikein. Ja tantrasta on lähes yhtä turha puhua, kun se ei oikeastaan mitenkään liity siihen mitä tantrasta suomeksi kirjoitetaan. Mutta tällaistahan se on kun joku itselle keskeinen asia ankkuroi sinut huonosti ymmärrettyyn vähemmistöön. Olisi ihanaa elää koko elämänsä niin että näin henkilökohtaisesta asiasta ei tarvitsisi tehdä kovin suurta numeroa. Mutta jos niikseen tulee, niin ei tässä ole syytä alkaa ripotella tuhkaa päälleen.

Ihmiset ovat tottuneet määrittelemään kaiken Saatanaan liittyvän lähes täysin piilotajuntansa ja traumojensa ehdoilla. Saatanaan samaistuva henkilö lakkaa helposti olemasta ihminen muiden silmissä. Saatanan kollektiivisesta voimasta kertoo edelleen se kuinka tämä erisnimi kaikkialla kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Aiemminhan se oli Jahven nimi jota ei saanut kirjoittaa oikeassa muodossaan. Jo tästä syystä Saatana on oikeutetusti minkä tahansa vaativan monistisen hengellisyyden keskiössä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by Tähti »

Miksei Azazelin Tähdellä voi olla mahdollisuutena esim tän tyyppinen kaaviokuva, missä verrattaisiin vaikka kahta eri näkökulmaa asiaan, eli esim tavallisimmat mielikuvat vs. Azazelin Tähden omat mielikuvat.
IMG_0883.JPG
IMG_0883.JPG (421.85 KiB) Viewed 1642 times
http://hyvinvointi.ts.fi/terveys-tiede/ ... kuttavuus/
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by Benemal »

Sanat ja kaaviot eivät selitä elävää todellisuutta, vaan osoittavat siihen ja liian helposti päätyy sormi osoittamaan sormea. Yksinkertaisinta lienee sanoa, että satanismi ei ole pahuuden palvontaa. Se ei myöskään ole humanismia, vaikka eettiset periaatteet varmasti juuri siltä kuulostavat. Pimeä puoli on hyvn todellinen ja sen löytäminen on vapauttavaa, vaikka joskus myös pelottavaa ja surullista.
Amantes
Posts: 22
Joined: Sun Jun 11, 2017 4:30 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by Amantes »

Tää on jotenkin herkkä paikka nähtävästi. Tosin täytyy muistuttaa itseään, että kyseessä on nyt satanismi; ei Hän itse. Mutta toisaalta satanismi on joka tapauksessa yritystä luoda suhdetta kyseessä olevan kanssa.

Vaikea nähdä satanismia, juurikin rönsyilevänä hämäränä kokonaisuutena, kielteisenä. Ainoa ehkä tuo, että olisi kulttuurisesti vanhentunut. Mutta ei sekään pidä paikkaansa; näissäkin kommenteissa esitetty päin vastoin ja omat kokemukset osoittavat myös, että jo pelkässä sanassa on voimaa. Joissain lämpimissä ihmissuhteissa alastomina hetkinä tuonut enemmän tai vähemmän asiaa ilmi, ja reaktiot ovat olleet hyvin vahvoja.

Hänen nimeensä tehdään mitä kamalimpia hirmutöitä; tosin tässä asiassa yksikään jumala ei ole poikkeus ja kyse onkin ehkä siitä, että Saatanan nimeen se pyritään tekemään tiedostaen. Mutta juuri tälläinen hirmutyö osoittaa kuinka kamalaa on olla eksynyt. Hän on hylättyjen, eksyneiden, osaamattomien ja rikkinäisten pelastaja ja kuuntelija. Tosin tämä pelastus on hiukka erilaista laatua mihin olemme yleisimmin tottuneet. Vain Hänen katseensa ei käänny pois tuossa yön pimeimmässä hetkessä, jota vasten hirmutyöt ovat epätoivoista "räpellystä". Siinä hädän syvimmässä pisteessä, tuli se sitten ilmi masennuksena, ahdistuksena, you name it tms, ollaan luullakseni hyvin lähellä ihmisen sisintä. Se ikäänkuin on heijastus hyvin henkilökohtaisesta kysymyksestä Jumalalle ja itselle (en tiedä onko näillä lopulta mitään eroa tässä hetkessä), mitä ei osata kysyä, mihin ei osata vastata.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by obnoxion »

Obscüürus wrote: Hänen nimeensä tehdään mitä kamalimpia hirmutöitä; tosin tässä asiassa yksikään jumala ei ole poikkeus ja kyse onkin ehkä siitä, että Saatanan nimeen se pyritään tekemään tiedostaen. Mutta juuri tälläinen hirmutyö osoittaa kuinka kamalaa on olla eksynyt. Hän on hylättyjen, eksyneiden, osaamattomien ja rikkinäisten pelastaja ja kuuntelija.
Olen itse ajatellut että Saatanan nimissä on tehty hyvin vähän väkivaltaa, koska esimerkiksi sotia ei ole käyty lainkaa....

Mutta hylättyjen ja eksyneiden Jumala hän totisesti on; Baudelairen sanoin, "Sinä annat myös vierottujen, taudinkantajien tuntea halua ja autuutta maistaa... Sinä annat henkipatolle tyynen ja ylvään katseen, joka tuomitsee mestausyleisön." (Les Litanies de Satan, suomentanut Antti Nylen).

Tämä käy yhteen Saatana teologisen Rudra-vastaavuuden kanssa. Uhrikuningas Rudra hyväksyy kaikki uhrit. Toisaalta hänelle voi uhrata mitättömästi epäpuhtaita asioita, kuten riisin keitinvettä kolmen tien risteyksessä; ja toisaalta sanotaan että Rudra hyväksyy myös ihmisen. Miten valtavan erilaista on ensimmäinen palvonta verrattuna jälkimmäiseen! Ensimmäinen toimitetaan otsalla, toinen kynnen alla. Rudra ottaa vastaan kaikki koska hän antaa uhriksi myös itsensä.

Minusta Saatanassa on olennaista juuri se, että hän pyhittää keitinveden. Hän ottaa vastaan kaiken, mutta ei vaadi muuta kuin keitinveden. Siksi muun tarjoaminen on lopulta epähenkistä, ihmislähtöistä, savua peilin edessä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Amantes
Posts: 22
Joined: Sun Jun 11, 2017 4:30 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by Amantes »

obnoxion wrote:
Obscüürus wrote: Hänen nimeensä tehdään mitä kamalimpia hirmutöitä; tosin tässä asiassa yksikään jumala ei ole poikkeus ja kyse onkin ehkä siitä, että Saatanan nimeen se pyritään tekemään tiedostaen. Mutta juuri tälläinen hirmutyö osoittaa kuinka kamalaa on olla eksynyt. Hän on hylättyjen, eksyneiden, osaamattomien ja rikkinäisten pelastaja ja kuuntelija.
Olen itse ajatellut että Saatanan nimissä on tehty hyvin vähän väkivaltaa, koska esimerkiksi sotia ei ole käyty lainkaa....

Mutta hylättyjen ja eksyneiden Jumala hän totisesti on; Baudelairen sanoin, "Sinä annat myös vierottujen, taudinkantajien tuntea halua ja autuutta maistaa... Sinä annat henkipatolle tyynen ja ylvään katseen, joka tuomitsee mestausyleisön." (Les Litanies de Satan, suomentanut Antti Nylen).

Tämä käy yhteen Saatana teologisen Rudra-vastaavuuden kanssa. Uhrikuningas Rudra hyväksyy kaikki uhrit. Toisaalta hänelle voi uhrata mitättömästi epäpuhtaita asioita, kuten riisin keitinvettä kolmen tien risteyksessä; ja toisaalta sanotaan että Rudra hyväksyy myös ihmisen. Miten valtavan erilaista on ensimmäinen palvonta verrattuna jälkimmäiseen! Ensimmäinen toimitetaan otsalla, toinen kynnen alla. Rudra ottaa vastaan kaikki koska hän antaa uhriksi myös itsensä.

Minusta Saatanassa on olennaista juuri se, että hän pyhittää keitinveden. Hän ottaa vastaan kaiken, mutta ei vaadi muuta kuin keitinveden. Siksi muun tarjoaminen on lopulta epähenkistä, ihmislähtöistä, savua peilin edessä.
Yritän tuoda itseäni ja kokemustani maailmasta esille jonkinlaisella vaistolla. Tunnustelen kirjoittamaani, ja ikäänkuin jokin kertoisi minulle onko se totta vai valetta. Välillä en edes tajua mitä olen kirjoittamassa, mutta tiedän, että juuri näin sen pitää mennä. Monesti tiedän, että jonkin aiheen voisi ilmaista niin paljon syvemmin ja tarkemmin, mutta oma kapasiteettini ei siihen sillä hetkellä riitä. Ja välillä vain tiedän, että suunta on oikea ja viittaan johonkin syvempään, mikä toivon mukaan aukeaa minulle joskus myöhemmin. Parhaimmillaan tämä tapa rikkoo jo kirjoitus vaiheessa tutut ajatuskaavani ja pääsen käsiksi johonkin uuteen.

"Kamalat hirmutyöt" oli jotain tämän tapaista. Kertomalla Hänen tavastaan pyhittää kaiken ja vertauksen Rudrasta taisit juuri näyttää minulle mihin yritin osoittaa.

Juuri siksi sotia ei voi käydä esimerkiksi jonkin rauhaa rakastavan jumalan nimeen; tämän uhrin kaappaa jokin toinen tai se valuu hukkaan. On hyvin kaunis ajatus, että Saatana ottaa vastaan kaiken. Mutta kuten sanoit osa tästä on hyvinkin epähenkistä, myrkkyä sydämelle ja autenttiselle yhteydelle.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by obnoxion »

Obscüürus wrote: Yritän tuoda itseäni ja kokemustani maailmasta esille jonkinlaisella vaistolla. Tunnustelen kirjoittamaani, ja ikäänkuin jokin kertoisi minulle onko se totta vai valetta. Välillä en edes tajua mitä olen kirjoittamassa, mutta tiedän, että juuri näin sen pitää mennä. Monesti tiedän, että jonkin aiheen voisi ilmaista niin paljon syvemmin ja tarkemmin, mutta oma kapasiteettini ei siihen sillä hetkellä riitä. Ja välillä vain tiedän, että suunta on oikea ja viittaan johonkin syvempään, mikä toivon mukaan aukeaa minulle joskus myöhemmin. Parhaimmillaan tämä tapa rikkoo jo kirjoitus vaiheessa tutut ajatuskaavani ja pääsen käsiksi johonkin uuteen.
Kuulostaa hienolta menetelmältä! Ja erityisen hyvä tapa kirjoittaa foorumille. Liian selkeät ja tyhjentävät viestit olisivatki paremmin blogiin sopivia, koska ne helposti tyrehdyttävät keskustelun.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by Insanus »

Hieman synkkämieliseksi tulin tuosta teinit-ja-mielisairaat-kohdasta. Minusta on aika kurjaa että huomionkipeyttä ja sairautta käytetään lyömäaseena jotain maailmankatsomusta kohtaan. Minulle on jäänyt mysteeriksi minkä takia joku, joka on käyttänyt satanismia jonkinlaisena traumatiikan käsittelyn välineenä tahtoisi myöhemmin kääntyä pilkkaamaan sitä, tai miksi kukaan joka ei niin ole tehnyt haluaisi tuomita sen kielteisenä asiana. Minusta metallisatanismi ja satanismi nuorisoalakulttuurina ovat hyvin myönteisiä asioita jos ne kerran toimivat edes symbolina itsenäisyydelle ja voimaannuttavalle aggressiolle ja niin edelleen. Mikä argumentti se on että "ei voi aidosti kiinnostaa muita"? Onko viesti se, että koska minä en ole kiinnostunut satanismista en ole huomionkipeä enkä mielisairas? Hyvä tavaton :D

Se noissa muissakin kohdissa pahuudesta marilyn mansonin shokkiarvoonkin hiertää. "Emmää".
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Satanismin kielteiset mielikuvat

Post by obnoxion »

Insanus wrote:Minusta on aika kurjaa että huomionkipeyttä ja sairautta käytetään lyömäaseena jotain maailmankatsomusta kohtaan.
Niinpä.

Jos käy lukemassa englanninkielisestä wikipediasta haulla "paranormal", saa tietää että tutkimusten mukaan paranormaaleihin ilmiöihin uskoo huonosti koulutettu, alempaan sosiaaliluokkaan kuuluva työtön afrikkalainen nainen, joka kärsii persoonalöisuushäiriöstä ja dissosiaatiosta. Tarkoittaako tämä sitä että.vastaavasti okkultismista luopuminen vie minut lähemmäs hyvin koulutettujen, korkeassa sosiaalisessa asemassa olevien psyykkisesti terveiden valkoiste miesten joukkoa....?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked