Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Fatuus »

Länsimaisessa astrologisessa perinteessä ei ole huomioitu prekessioliikkeen aiheuttamaa maan akselin siirtymää suhteessa astrologisen eläinradan kuvioihin. Länsimaisen astrologian eläinrata on siis sovittu alkavaksi Auringon kulun mukaan kevätpäiväntasauksen osoittamasta nolla-asteesta Oinaan merkissä, vaikka astronomia kertoo että piste lähestyy muutaman asteen päässä Vesimiehen merkkiä. Tätä kutsutaan trooppiseksi eläinradaksi. Sideeriseksi astrologiaksi kutsutaan taas koulukuntaa, joka suhteuttaa astrologisen eläinradan jotakuinkin vallalla oleviin astronomisiin tekijöihin perustuvaksi. Tämä käytäntö on vallalla idässä, etenkin Intiassa vedalaisessa astrologiassa. Tällä hetkellä aste-ero trooppisen ja sideerisen eläinradan välillä on noin 25 astetta.

Olen itse tottunut käyttämään trooppista eläinrataa astrologian käytännöissä, ja kokenut sen jokseenkin toimivaksi systeemiksi. Olen kyllä joutunut rakentamaan aika ajoin selitysmalleja itselleni siitä, että miksi trooppinen järjestelmä voisi olla mahdollinen ja käytössä. Mutta koska opintoni astrologian saralla on ylipäätään aika lapsenkengissä, niin olen jättänyt kysymyksen hautomaan ja pyrkinyt vain ymmärtämään ensin länsimaista astrologian käytäntöä laajemmin. Astrologian haarasta riippuen, eläinradan merkitys ei ole kuitenkaan valtavassa roolissa. Osa astrologeista eivät sitä noteeraa lainkaan.

Orastavan hinduastrologiakiinnostuksen myötä olen viime aikoina tehnyt varovaista vertailua sideerisen ja trooppisen eläinradan välillä eri kaavojen kautta, ja laskenut joitakin pöytälaatikkojen karttoja sideerisiksi. Vertaillessa tuntuisi kohdittain sideerinen kartta jollain tapaa osuvammalle – oma syntymäkartta mukaanlukien. Nyt kiinnostaisi laajemmin perehtyä järjestelmiin, ja kuinka esimerkiksi länsimaisen astrologisen magiaperinteen soveltaminen sideeriseen järjestelemään mahtaisi istua. Sen kaavat voivat kuitenkin juontua ajoilta, jolloin trooppisen ja sideerisen eläinradan ero ei ollut merkittävä – tai eivät olleet toisistaan edes erkaantuneet.

Onko teillä millaisia kokemuksia sideerisen ja trooppisen eläinradan käytössä? Millaisia merkityksiä, painotuksia tai mahdollisuuksia niillä näette? Tulisiko näitä järjestelmiä ajatella jotenkin rinnakkaisina?
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Benemal »

Meillähän on ylipäätään virheellinen kalenteri karkausvuosineen ja eri mittaisine kuukausineen. Yritin aikoinaan tajuta tuota länsimaisen astrologian mahdollista virheellisyyttä, mikä vaatisi kai parempaa matemaattista kykyä. Onko horoskooppi myös virheellinen? Lasketaanko astrologinen kartta virheellisesti jokaiselle? Eli meillä olisi väärät horoskoopit. Useista lähteistä olen aina saanut saman tuloksen, joka on melko osuva. Oletan, että kuukauden heitto pilaisi koko asian. Siitäkään ei ole asiantuntijoiden joukossa yksimielisyyttä, milloin vesimiehen aika alkaa, tai on alkanut. Ehdotan, että joku matemaatikko veljeskunnassa yrittää selvittää sen. Voin itsekin yrittää, jos sellainen päivä sattuu.
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Yinlong »

Benemal wrote:Meillähän on ylipäätään virheellinen kalenteri karkausvuosineen ja eri mittaisine kuukausineen. Yritin aikoinaan tajuta tuota länsimaisen astrologian mahdollista virheellisyyttä, mikä vaatisi kai parempaa matemaattista kykyä. Onko horoskooppi myös virheellinen? Lasketaanko astrologinen kartta virheellisesti jokaiselle? Eli meillä olisi väärät horoskoopit. Useista lähteistä olen aina saanut saman tuloksen, joka on melko osuva. Oletan, että kuukauden heitto pilaisi koko asian. Siitäkään ei ole asiantuntijoiden joukossa yksimielisyyttä, milloin vesimiehen aika alkaa, tai on alkanut. Ehdotan, että joku matemaatikko veljeskunnassa yrittää selvittää sen. Voin itsekin yrittää, jos sellainen päivä sattuu.
Koska itselläni ei ole aikaa tätä tulkita (vaikka matematiikassa voin mahdollisesti auttaa - sain lähes aina korkeakoulussa parhaat pisteet aiheen kursseista ja teen mm. sitä työkseni) - odotan innolla tuloksianne tutkimuksesta!
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Fatuus »

Benemal wrote:Meillähän on ylipäätään virheellinen kalenteri karkausvuosineen ja eri mittaisine kuukausineen.
Haluatko avata tätä? Astrologian kanssa tällä kuitenkaan tuskin on tekemistä?
Benemal wrote:Yritin aikoinaan tajuta tuota länsimaisen astrologian mahdollista virheellisyyttä, mikä vaatisi kai parempaa matemaattista kykyä. Onko horoskooppi myös virheellinen? Lasketaanko astrologinen kartta virheellisesti jokaiselle? Eli meillä olisi väärät horoskoopit.
Ei minusta voida kuitenkaan puhua virheellisistä syntymähoroskoopeista, mikäli ne tehdään trooppisen astrologian pohjalta. Se on oma järjestelmänsä. Tai tämä riippuu tietysti osaltaan siitä, että kuinka tahdotaan selittää astrologian toimintaperiaatteita. Voidaan ajatella että trooppinen eläinrata ei edes oikeastaan perustu kiintotähtien tarhoihin, vaan esimerkiksi maan ja Auringon keskinäiseen suhteisiin, astelukuihin niiden välillä, ja joiden jaoista vain puhutaan astronomisin termein. Tämä selittäisi osaltaan oppilinjan vakautta läpi vuosituhansien. Prekessioliike on kuitenkin huomattu virallissa lähteissä jo ennen 100 vuotta ennen ajanlaskun alkua, luultavasti aiemminkin. Eli asia on osattu jo huomioida varhaisimpien (säilyneiden) länsimaisten astrologisten manuaalien kohdalla. Oma empiirinen totuutensa trooppisessa järjestelmässä vaikuttaisi jokatapauksessa olevan.
Benemal wrote:Siitäkään ei ole asiantuntijoiden joukossa yksimielisyyttä, milloin vesimiehen aika alkaa, tai on alkanut. Ehdotan, että joku matemaatikko veljeskunnassa yrittää selvittää sen. Voin itsekin yrittää, jos sellainen päivä sattuu.
Tapoja laskea on monenlaisia. Ja kyse on enemminkin tässä laskemisessa astronomisten tekijöiden tulkitsemisesta astrologisilla vaikutuksilla ja käytännöillä, kuin niinkään matematiikalla. Vesimiehen merkin astrologiset painotukset huomioonottaen, vaikuttaisi että tuo ajan henki on jo läsnä.
Vanadís

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Vanadís »

Mielenkiintoinen aihe, hyvä kun otit esille! Laskin tästä inspiroituneena itselle sideerisen kartan. Aika oudolta se näytti, oman tulkintani mukaan se olisi paikoin aika päinvastainen luonteenpiirteiltä kuin trooppisen astrologian kartan meikäläinen. Mutta: tässä piilee hyvä harjoituksen aihe; kirjoitan auki sideerisen karttani samalla tavalla, kun olen kirjoittanut trooppisten karttojen kuvaukset ja kokeilen nähdä itseni tämän kartan valossa.

Olen siis aloittelija itse karttojen teossa ja käytän niitä pohjana kirjoittaessani tulkintaa ihmiselle. Iso osa tulkintaa muodostuu kuitenkin intuitiivisesti; jos vaikkapa kauriille voisi valita 100 mahdollista ominaisuutta, tulee kullekin ihmiselle kirjoitettua niistä ehkä max 20 painotusta kartan tulkintaan, eli intuitio ja sisäinen näkökyky/tietäminen auttaa poimimaan "oikeat" piirteet. Voi toki olla, että tutulle tehdessä mielikuvani ja odotukseni värittävät tulkintaa. Oudoille ihmisille on siksi jännä tehdä, kun omat mielikuvat eivät vaikuta valintoihin. Eli siis piti sanomani, että mulle trooppinen kartta on toiminut hyvänä pohjana tulkinnoissa, mutta yhtä hyvin voisi käyttää vaikka tarot-kortteja planeettojen tilalla. Luulen, että trooppiseen järjestelmään on ajan saatossa sitoutunut energiaa ja se on oma egregorensa. Golden Dawn kuulemma käyttää sideeristä. Aloin nyt kurkkia sitä eka kertaa :)

PS. Fatuus, laitapa ehtiessäsi mailissa mulle niitä "harhaisia egopuusteja 2017" - sarjassamme astrologiaa arjessa ;)
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Fatuus »

Vanadís wrote:Mielenkiintoinen aihe, hyvä kun otit esille! Laskin tästä inspiroituneena itselle sideerisen kartan. Aika oudolta se näytti, oman tulkintani mukaan se olisi paikoin aika päinvastainen luonteenpiirteiltä kuin trooppisen astrologian kartan meikäläinen. Mutta: tässä piilee hyvä harjoituksen aihe; kirjoitan auki sideerisen karttani samalla tavalla, kun olen kirjoittanut trooppisten karttojen kuvaukset ja kokeilen nähdä itseni tämän kartan valossa.
Joo, sulattelemista on. Näkökulma asioihin painottuu erilailla (luonnollisesti), vaikka merkit ei välttämättä kärkien ja planeetojen alla vaihdukaan. Sideerisessä kartassa on jokin johdonmukaisesti puhutteleva sävy, mitä en aivan vielä tavoita sanoiksi. Ehkä trooppisen ja sideerisen astrologian taustafilosofioiden analysointi ja vertailu antaa tähän selkeämmän näkemyksen.

Vaihdetaan kokemuksia vaikka privana joskus sideerisista huomioista kartoissa.
Vanadís wrote:Olen siis aloittelija itse karttojen teossa ja käytän niitä pohjana kirjoittaessani tulkintaa ihmiselle. Iso osa tulkintaa muodostuu kuitenkin intuitiivisesti; [...], eli intuitio ja sisäinen näkökyky/tietäminen auttaa poimimaan "oikeat" piirteet.
Tämä on astrologian suhteen tärkeä huomio. Tulkinnassa nimenomaan intuitio ja sen pohjalta kokonaiskuvan hahmottaminen on oleellista. Ja tämä tekijä tekee tieteellisen lähestystavan aikalailla mahdottomaksi karttojen tulkinnassa, vaikka tietysti yksittäisiä tekijöitä voidaan tieteen keinoin mitata.
Vanadís wrote:Luulen, että trooppiseen järjestelmään on ajan saatossa sitoutunut energiaa ja se on oma egregorensa.
Varmaankin näin.
Vanadís wrote:PS. Fatuus, laitapa ehtiessäsi mailissa mulle niitä "harhaisia egopuusteja 2017" - sarjassamme astrologiaa arjessa ;)
Ainiin! Pyrin laittamaan transiittikuvioista juttua vielä tällä viikkolla.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Benemal »

Fatuus wrote:Benemal kirjoitti:Meillähän on ylipäätään virheellinen kalenteri karkausvuosineen ja eri mittaisine kuukausineen.Haluatko avata tätä? Astrologian kanssa tällä kuitenkaan tuskin on tekemistä?
Ei välttämättä. Tehän siitä enemmän tiedätte. Eli kuukaudessa on neljä viikkoa, eli 28 päivää ja vuodessa 13 kuukautta (13x28=364). Näin esim. Maya kalenterissa, joka on käsittääkseni tarkin, mitä tiedetään. Miksi merkkejä on vain 12 (juuri googletin:alunperin oli 13) Astronomia ja astrologia olivat ennen sama asia, kuten kemia ja alkemia, tai filosofia ja psykologia. Oletan, että ennen nykyaikaa, astrologia ja astronomia ovat molemmat perustuneet eksaktiin tietoon. En tiedä, miten nykyajan eksakti astronominen data (jota on niin paljon, että koko ajan pitää rakentaa uusia supertietokoneita) on vaikuttanut astrologian asiantuntijoiden työhön. Aika vähän olen näitä tutkinut ja voi tosiaan olla, että matikkataidot jää kesken. Jätän teille asiantuntijoille ainakin toistaiseksi kelailtavaksi, meneekö astrologia uusiksi. Asia on kyllä mielenkiintoinen, mutta tässä muutakin. Katsotaan, pitääkö ottaa käytöön AT astrologia, jossa Ophiuchus - merkki on käytössä.
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Re: Trooppinen ja sideerinen eläinrata

Post by Fatuus »

Benemal wrote:
Fatuus wrote:Benemal kirjoitti:Meillähän on ylipäätään virheellinen kalenteri karkausvuosineen ja eri mittaisine kuukausineen.Haluatko avata tätä? Astrologian kanssa tällä kuitenkaan tuskin on tekemistä?
Ei välttämättä. Tehän siitä enemmän tiedätte. Eli kuukaudessa on neljä viikkoa, eli 28 päivää ja vuodessa 13 kuukautta (13x28=364). Näin esim. Maya kalenterissa, joka on käsittääkseni tarkin, mitä tiedetään. Miksi merkkejä on vain 12 (juuri googletin:alunperin oli 13)
Ok. Kysyin tarkennusta, kun "kalenterin virheellisyys" kuulosti aika voimakkaalle ilmaisulle. Mutta joo, siis tiettyä säätöä sen käytössä on. En ole tutustunut juurikaan muihin kalenterisysteemeihin kuin nyt käytössä olevaan aurinkokeskiseen. Täytyy ottaa joskus asiakseen erilaisiin almanakkoihin perehtyminen. Antaa kiinnostavasti perspektiiviä eri kulttuureihin liittyen että minkälaisia astrologisia/astronomisia rytmejä on ajanlaskussa painotettu.

Osaatko muuten kertoa missä on ollut aiemmin kolmentoista merkin eläinrata käytössä? En ole tästä itse tiedä. Kymmenen merkin eläinradasta ennen hellenististä kahdentoistamerkin uudistusta olen lukenut kirjasta "Secret Teaching of All Ages". Sittemmin se olisi jaettu 12 merkkiin, erottamalla Skorpioni-Neitsyestä ja merkit Skorpioni, Vaaka ja Neitsyt erilleen omiksi merkeikseen.

Benemal wrote:En tiedä, miten nykyajan eksakti astronominen data (jota on niin paljon, että koko ajan pitää rakentaa uusia supertietokoneita) on vaikuttanut astrologian asiantuntijoiden työhön.
Tämä on kiinnostava kohta. Kyllä astronominen kehitys on heijastunut jossain määrin astrologiaan esimerkiksi uusien löydösten kautta, joiden sielullisia vaikutuksia moderni astrologia on selvitellyt. Näistä viimeisin huomattavin taitaa olla komeetta Chiron, joka löydettiin 1977. Myös tiedot laskukaavoista, taivaankappaleiden ominaisuuksista ja liikeradoista kehittyvät. Ja kuten muidenkin okkultismin osa-alueiden suhteen on, niin tieteellinen tutkimus avartaa osaltaan myös astrologian näkemyksiä analogian kautta. Uskoisin että annettavaa olisi molempiin suuntiin.
Locked