Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by obnoxion »

Tunnen erittäin läheisesti kaksi usean peruskoulun luokan kotona käynyttä henkilöä, joista toinen kävi sekä 5.ja 6 luokan yhden vuoden aikana. Molemmissa tapauksissa vaihtoehtona oli käsittääkseni tarkkailuluokka tai vastaava järjestely. En minä vierestä seuranneena kotikoulua lähtökohtaisesti suosittelisi, vaikka se voikin olla vähiten huono ratkaisu joissain tapauksissa. Arvosanat kyllä paranivat huomattavasti, mutta sosiaalinen poroblematiikka saattoi jopa pitkällä tähtäimellä hankaloitua, joskin se lakkasi ajankohtaisesti haittaamasta oppivelvollisuuden suorittamista.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Benemal »

En kyllä tiedä juuri mitään siitä, kuinka paljon edistystä on tapahtunut kahdenkymmenen vuoden aikana. Ehkä opettajat (ja opetuksen sisältö) ovat entistä parempia. Kouluruoka oli laadukasta lähes aina ja harvoin jätin väliin. Mielestäni sosiaalinen kanssakäyminen on paljon tärkeämpää, kuin mitä oppitunnillla yritetään opettaa. Luultavasti aika moni on samaa mieltä ja samaa mieltä myös siitä, että vaikka pääasissa olisi vihannut koulua, niin mieluummin kuitenkin siellä, kuin pellolla töissä.

Niillä auktoriteeteilla tarkoitin pikemminkin ihmisiä, joilla ei ole auktoriteettia. Hengettömiä byrokraatteja, joiden tottelemista edellytetään jokaiselta, väkivallan uhalla. Väkivaltaa on uhkaileminen vaikeuksilla, joka ei ole yhtään parempi asia, kuin turpaanveto. Todellisia auktoriteetteja oli opettajien joukossa kourallinen. Heidän ei tarvinnut kuin sanoa, että istukaa alas, nyt aloitetaan, niin teinijoukko hiljeni. Toisaalta he eivät myöskään olleet autoritaarisia, vaan luontevia ja pystyivät vastaanottamaan teinien pientä vittuilua ja muuta läppää. Voisin uskoa, että nykyään sen kaltaisia on entistä enemmän.

Olen kyllä lievästi yllättynyt tästä kurin ja järjestyksen arvostuksesta, joka keskustelussa esiintyy. Johtuu varmaan siitä, että minulle kapinahenki ei ole joku vaihe, josta "kasvetaan ulos", kun "aikuistutaan", vaan korkea ideaali, josta ei tingitä hengenkään uhalla. Toisaalta olen päässyt helpolla, kun en käynyt läpi niitä tyypillisiä vaiheita, joten myös epämiellyttävät seuraukset on pääasissa kokematta.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Shivaprasaada »

On totta, että kotiopetustakin voi käyttää väärin, koska silloin sen sisältöä voi valvoa enemmän ja fanaattiset uskonnolliset liikkeet käyttävät tätä hyväksi.

Kotiopetus on kuitenkin joillekin paljon parempi vaihtoehto kuin peruskoulu. Minusta kaikille joille se sopii paremmin, pitäisi olla mahdollisuus saada se vaihtoehto.

Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus.

Jos kotiopetus järjestetään hyvin eikä sitä käytetä väärin, vaan opetussuunnitelmaan kuuluvat tiedot opitaan, samalla oppilas voi kuitenkin opiskella enemmän häntä kiinnostavia aineita.

Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että hyvin järjestetystä kotiopetuksesta tulee paljon parempia oppimistuloksia, koska kotiopetus on yksilöllistä eikä siellä ole samanlaisia häiriötekijöitä kuin peruskouluympäristössä.

Jos minä olisin ollut kotiopetuksessa, yksilölliset tarpeeni ja toiveeni olisi voitu ottaa paremmin huomioon ja olisin säästynyt niiltä kiusaamiskokemuksilta, jotka ovat jättäneet pysyvät arvet sieluuni, jotka vaikuttavat minuun jopa tänäkin päivänä.

Olen katkera vanhemmilleni, että en saanut mahdollisuutta kotiopetukseen, vaikka sitä ehdotin ylä-asteikäisenä. Olen ilmaissut tämän myöhemmin äidilleni ja hän on myöntänyt, että nyt jälkeenpäin ajatellen, kotiopetus olisi ollut minulle parempi vaihtoehto, mutta silloin kun minä olin lapsi, kotiopetuksen järjestäminen olisin ollut hankalaa.

Nykyään on enemmän tahoja jotka järjestävät kotiopetusta. Nykyään on olemassa jopa nettilukiokin, jossa lukio-opinnot voi suorittaa internetin välityksellä.

Toivon, että tulevaisuudessa kaikki sitä tarvitsevat lapset saavat sitä.

Auktoriteetin tottelemista ja sääntöjen noudattamista voi oppia muualtakin. Sitä paitsi kavereita voi löytyä myös pihapiiristä ja harrastusporukoista.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Thelithiz »

Uruan wrote: Lapsi oppii työskentelmään ryhmässä, perustelemaan oman näkökulmansa sekä arvostamaan muiden erilaisia näkemyksiä.
Tämän lisäksi peruskoulussa opitaan oppimaan ja oppimisen metodit (jotka eivät toki sovi kaikille). Sisältöhän on yleissivistävää, pohjakoulutusta, joskin totta että hyviin numeroihin kaikissa aineissa painostetaan liikaa. Itse inhosin koulua yli kaiken koska tunsin että minua aivopestiin joksikin robotiksi, tungettiin väkisin ympyrän muotoista palaa kolmion reikään. Eikä tässä yhteiskunnassa voikaan muuta kuin yrittää sopeutua. Opetusmenetelmät ja sisältö ovat valtavasti parantuneet aikojen saatossa, ja nytkin muuttuvat nopeasti. Testaamalla näkee, mihin suuntaan. Suurenevat luokkakoot ovat varmasti ongelma kiusaamisen, yksilöllisyyden ja työrauhan kannalta. Melkein mitä pienempi luokka, sen parempi, mutta eristävä kotiopetus ei vaikuta järkevältä jälkeenpäin ajateltuna. En muuten varmaan olisi koskaan tavannut perheen ulkopuolisia ihmisiä senkään vertaa. Jos oma lapsi olisi, harkitsisin steiner-koulua joka vaikuttaa vapaammalta ja kannustavammalta laitosmaisuuden sijaan.

"Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?" Ainakin antamalla juuri noita työkaluja ihmiselämään tässä ajassa ja paikassa, ymmärtämään omaa ympäristöä.
Uruan
Posts: 11
Joined: Mon Mar 13, 2017 10:21 am

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Uruan »

Thelithiz wrote:Jos oma lapsi olisi, harkitsisin steiner-koulua joka vaikuttaa vapaammalta ja kannustavammalta laitosmaisuuden sijaan.
Itselleni ei ole Steinar-pedagogiikka kovinkaan tuttua, mutta sillä vähäiselllä tietämyksellä, mikä itselläni on, niin kouluna varmasti hyvä ja toimiva. Olisi joskus mielenkiintoista vierailla!
User avatar
Jezebel
Posts: 8
Joined: Sun Apr 09, 2017 9:01 am

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Jezebel »

Itse olen ollut pahasti koulukiusattu yläasteella. Koulu sinänsä oli yhtä helvettiä sen takia, mutta silti koen, että kotiopetus olisi ollut huonompi vaihtoehto. Itse sain koulusta mukaani ystäviä, joihin vieläkin voin tukeutua. Parhaaseen ystävääni tutustuin ekalla luokalla, kun olimme 7-vuotiaita. Nyt olemme 35-vuotiaita, ja edelleen parhaita ystäviä. Ilman koulujärjestelmää olisin tuskin koskaan tutustunut näihin ihmisiin, jotka ovat edelleen tärkeitä ja rakkaita. Itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta. Jos olisin lähtenyt julkiseen koulumaailmaan vasta lukioikäisenä, olisin ollut hyvin yksinäinen. Kaveruussuhteet kun olivat muodostuneet jo peruskouluaikana, ja hyvin vähän uutta porukkaa näkyi kouluissa peruskoulun jälkeen.

Lapsi vielä peruskouluiässä harvoin muutenkaan tietää, mitä tietoja ja taitoja hän tulee tarvitsemaan elämänsä aikana. Toki mielenkiinnon kohteita kannattaa tukea, mutta aina elämä ei mene niinkuin kuvittelee. Joskus päätyy täysin erilaiseen elämäntilanteeseen kuin koskaan olisi odottanut. Tällöin myös ne aikanaan turhilta tuntuneet opit voivatkin olla tärkeitä. Uskon myös, että ihmisen tulee oppia sietämään myös sellaisten asioiden käsittelyä, joka itsestä tuntuu turhalta. Itse olen tämän opin saanut hyvin käyttöön mieheni kanssa (molemmin puolin), meidän mielenkiinnon kohteet kun ovat hyvin, hyvin erilaiset. Silti pitäisi toista kuunnella, tukea, ja olla mukana hänen elämässään.

En myöskään välttämättä näe pahana tiettya opetusta kuriin ja auktoriteetteihin. Olen itsekin aina ollut voimakkaasti kapinallinen, mutta susien salametsästys on saanut miettimään sitäkin toiselta kantilta; jos täällä ei olisi kuria (lakia) ja auktoriteetteja määrittelemässä mitä kukin saa tehdä, olisi vallalla anarkia. En usko, että kovinkaan moni meistä nauttisi anarkistisessa yhteiskunnassa elämisestä, vaan tiettyjä turvallisuuteen liittyviä perusrakenteita suurin osa ihmisitä kaipaa.

Muuten asiaa ovatkin muut käsitelleet jo samalta kantilta kuin omat ajatukseni; opitaan oppimaan, sosiaaliset suhteet, yhteistyökyvyt ynnä muut. Itse siis koen, että peruskoulu on pääsääntöisesti hyvinkin positiivinen asia, jossa lapsi oppii paljon tarpeellisia asioita tulevaisuuttaan varten. Koko ajan mennään opetuksessa parempaan suuntaan. Toki kotiopetuksen mahdollisuutta ei kannata sulkea pois, on hyvä aina olla vaihtoehtoja niille, keille tavanomainen järjestely ei sovi.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Shivaprasaada »

Kyllä kotiopetuksessakin hyvän kotiopettajan tai opettajien alaisuudessa opitaan auktoriteettien kunnioittamista ja kyllä kotiopetuksessa pitää opettaa tavalla tai toisella sama sisältö kuin opetussuunnitelma vaatii. Joustavuutta ja sisällön laatua voi kuitenkin kontrolloida enemmän ja opetus voi siten olla keskimäärin laadukkaampaa.

Itselläni ei ole kouluista jäänyt ystäviä. Ihmiset muuttuvat ja elämäntilanteet muuttuvat. Olen kasvanut erilleen kaikista entisistä koulukavereista ja en ole nähnyt syytä pitää yhteyttä heihin enää. Ainoat jäljelle jääneet ystävät lapsuudesta ovat pihapiiristä ja myöhemmällä iällä muualta. Netistä olen löytänyt myös ystäviä. Paras lapsuuteni tyttökaveri on ainoa lapsuuden ystävä, joka on pysynyt yhä rinnallani. Minä olin myös hänen lapsuutensa paras poikakaveri. Kun tapasimme, minä olin 6 vuotta vanha ja hän 4 vuotta vanha. Vaikka asumme nykyään eri kaupungeissa, ja vaikka joskus on vierähtänyt jopa vuosia yhteydenpitojen välillä, kun olen aina ottanut häneen uudestaan yhteyttä, hän on vastannut ja juttu on aina jatkunut siitä mistä se viimeksi jäi kesken.

Ei kotiopetus tietenkään kaikille ole paras mahdollinen vaihtoehto. Kyllä peruskoulussa opitaan tietenkin sosiaalisuutta, ryhmässä toimimista ja niihin liittyviä asioita, mutta nuo koulukiusaamisongelmat ja vertaisryhmän huono vaikutus voidaan kuitenkin poistaa mahdollisimman hyvin kotiopetuksella. Myös nettikiusaamis-ilmiö voidaan minimoida. Ennen nykyistä nettikulttuuria oppilaiden kesken koulun ja kodin välinen välimatka suojeli paremmin kiusattua. Nykyajan Facebook saattaa mahdollistaa nettikiusaamisen joka on alkanut koulusta jopa Maapallon toiselta puolelta.

Lukekaa artikkeli:

http://fi.newsner.com/isa-luuli-etta-ki ... ee-sokkiin
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by obnoxion »

Moni varmaan olikin samaa mieltä että vaihtoehtoja on hyvä olla, ja kotikoulu voi kuulua vaihtoehtojen valikoimaan. Tosin peruskoulut pyrkivät jo nyt huomioimaan oppilaiden yksilöllisyyden. Kotikoulu voi kuitenkin olla esimerkiksi ratkaisu joihinkin kiusaamis- tai sopeutumisongelmiin.

Jos kuitenkin ajattelemme tilannetta jossa suuret joukot tai jopa selkeä enemmistö kävisivät kotikoulua, käy varmaan itsestään selväksi miksi sellainen ei voisi toimia. Samoin kotikoulun käynti ideologisista syistä olisi pienessä mittakaavassa haitallista yksilölle, ja suuressa mittakaavassa tuhoisaa yhteisöille.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Uruan
Posts: 11
Joined: Mon Mar 13, 2017 10:21 am

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Uruan »

Shivaprasaada wrote:Kyllä kotiopetuksessakin hyvän kotiopettajan tai opettajien alaisuudessa opitaan auktoriteettien kunnioittamista ja kyllä kotiopetuksessa pitää opettaa tavalla tai toisella sama sisältö kuin opetussuunnitelma vaatii. Joustavuutta ja sisällön laatua voi kuitenkin kontrolloida enemmän ja opetus voi siten olla keskimäärin laadukkaampaa.
Minua jäi kiinnostamaan, kuka kotikouluissa toimisi opettajana? Jos opettajana toimii esimerkiksi vanhemmat niin uskallan väittää, että ihan kaikilla ei ole tietämystä ja pedagogisia valmiuksia opettaa kaikkia yläkoulun aineita. Sitten taas jos hommaan palkataan joku, niin hinta muodostuu kyllä asiakkaan eli oppilaan kannalta melko korkeaksi.
Toki on oppilaita, jotka pystyvät omaksumaan kaiken tiedon itsenäänkin, mutta esimerkiksi kemian labratöitä on suhteellisen hankala toteuttaa kotioloissa. Siitä tietysti voidaan olla montaa mieltä, ovatko nämä labrakokeet kuinka tärkeitä.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Suomen peruskoulujärjestelmä. Auttaako se mitenkään Suuressä työssä?

Post by Shivaprasaada »

Laitan tähän kotiopetusta Suomessa kaikista kuuluisimman ja aktiivisimman ajajan Marko Koskisen ajatuksia hänen sivuiltaan vapaus.net

Koulu – vankila vai kasvun edistäjä

Koulu = vankila?

Mitä on koulun arki nykyään? Onko se muuttunut ajasta, jolloin karttakepillä näpäytettiin sormille, jos ei totellut? Ehkei enää käytetä karttakeppiä, eikä muita ruumiillisia kurituskeinoja - psyykkisiä ehkä sitäkin enemmän. Suurin osa kouluista toimii edelleen saman oppimiskäsityksen mukaan, kuin keskiaikaiset katedraalikoulut. Ihminen oppii kun häntä opetetaan. Muuten ihminen ei juuri opikaan, tai oppii lähinnä turhia asioita. Tämän oppimiskäsityksen ovat psykologia ja kognitiotiede jo aikoja sitten kumonneet. Kuitenkin sen mukaan toimitaan edelleen.

Lapsi menee aamulla kouluun ja tekee kokonaisen päivän juuri niin kuin hänen käsketään tehdä. Miten tämä eroaa vankilasta? Siten, ettei lapsi ymmärrä olevansa vanki, eikä siksi kapinoi (ennen kuin yläasteiässä), toinen ero on se että lapsi on aina syytön - vangit vain joskus.

Mitä koulussa opitaan?

Mitä lapsi oppii koulussa, jossa hän joutuu tekemään mitä muut sanovat? Hän oppii selviämään. Hän oppii lukemaan kokeisiin siten, että muistaa tärkeimmät nippelitiedot kokeen ajan, minkä jälkeen hän yleensä unohtaa ne. Ymmärtämistä ei yleensä tarvita - poikkeuksena tästä on esim. matematiikka, johon kyseinen selviytymiskaava ei toimi. Tämän vuoksi monet kiltit oppilaat eivät pärjää matematiikassa, koska he ovat sisäistäneet kyseisen selviämiskeinon. He eivät ole tyhmiä, vaan selviytyjiä.

Pahinta tässä kaikessa on se, että ihmisellä on taipumus mielessään tehdä oikeutus kokemilleen vääryyksille. Tämän vuoksi aikuiset eivät yleensä kyseenalaista koulukäytänteitä, vaan tulkitsevat ne itsensä kannalta hyvin toimineiksi. Tämä johtuu siitä, että ristiriita ihmisen vapauskäsityksen ja koulun käytänteiden välillä on niin suuri, ettei sitä pysty sulattamaan ilman voimakasta kriisitilannetta - tästä selvitään hyväksymällä koulukäytänteet sellaisinaan, alistumalla, menettäen oman tahdon.

Kun aikuinen on sisäistänyt ja oikeuttanut mielessään kyseisen mallin, hän myös toimii sen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sisäistyneitä arvoja, kuten epätasa-arvo, auktoriteettiusko, passiivisuus, negatiivinen asenne oppimista kohtaan, aloitekyvyttömyys, ym. ym.
Voimmeko jättää tulevan yhteiskunnan tällaisten aikuisten hoidettavaksi - yhteiskunnan, jossa teknologian kehitys on niin huimaa, että tulee vääjäämättä se päivä, jolloin jokaisella on mahdollisuus päästä käsiksi joukkotuhoaseisiin. Tällöin ainoa keino ihmiskunnan säilymiseksi on vahva sisäistetty moraali. Tätä ei nykyinen koulujärjestelmä mahdollista!

Koululaki ja koulun tehtävä

Mikä sitten on koulun tehtävä? Peruskoululaki määrittelee sen seuraavasti. Perusopetuslaki 1998, 2 § Opetuksen tavoitteet: "Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvamista hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä. Opetuksen tulee edistää tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana."
Toteuttaako koulu nykyisellään tätä lakia. Väitän että alle 10 % kouluista pääsee edes lähelle. Miten yhteiskuntamme sitten on edelleen pystyssä? Siksi, että lapsilla on sentään illat vapaina (tosin koulu yrittää viedä tämänkin antamalla huimia määriä kotitehtäviä), jolloin he voivat korjata koulussa vääristyneitä arvojaan. Tämän todistaa jo se, että lapset eivät yleensä ymmärrä, miten koulu liittyy todellisuuteen.

Koulu kasvun edistäjänä

Voisiko koulu sitten olla jotain muuta, ja voisiko koulu edes päästä kyseisiin tavoitteisiin?
Väitän, että hyviä ja tasapainoisia ihmisiä ja yhteiskunnan jäseniä kasvaa hyvässä ja tasapainoisessa yhteiskunnan valtarakenteita jäljittelevässä yhteisössä. Koulun tulisi siis olla mahdollisimman suureen yksilönvapauteen pyrkivä, demokraattiseen päätöksentekoon perustuva yhteisö, jossa toimisivat kysynnän ja tarjonnan lait.

Tarpeellisten tietojen ja taitojen antaminen on hieman kyseenalainen tavoite, kun lapsia kasvatetaan tulevaisuuden yhteiskuntaan, jonka tieto-/taitotarpeita ei tiedetä. Tähän pääseminen edellyttää vahvaa näkemystä nykyisestä yhteiskuntatilanteesta ja sen mahdollisista tulevaisuuksista.
Oppimisedellytysten parantamisella tarkoitettaneen oppimaan oppimisen taitoja, jolloin tärkeintä on lapsen asenne oppimista kohtaan. Tällöin oppimiseen ei saisi liittyä minkäänlaista pakkoa, vaan oppimiselle pitäisi antaa tilaa. Opetuksen tulisi perustua virikkeellisen ja monipuolisen ympäristön luomiseen.
Miten sitten edistää tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa? Varmastikaan ei lajittelemalla lapsia hyviin ja huonoihin. Tasa-arvo on varsin monisäikeinen käsite ja se voidaan selittää monella tavalla. Oma käsitykseni tasa-arvoisesta yhteiskunnasta on yhteiskunta, jossa jokaiselle ihmiselle annetaan yhtäläiset mahdollisuudet. Millaisessa koulussa sitten jokaiselle voitaisiin antaa yhtäläiset mahdollisuudet? Väitän että tässäkin kohden vapaus on merkittävä vaikuttaja. Mikäli jokaiselle annetaan vapaus tehdä omat valintansa järjestelmässä jonka säännöt sovitaan yhdessä demokraattisesti, annetaan silloin jokaiselle yhtäläiset mahdollisuudet.

Jatkokoulutukseen osallistuminen on varsin tyhjä käsite, koska jokaisella suomalaisella on tällä hetkellä mahdollisuus osallistua jatkokoulutukseen. Jos tällä tarkoitetaan sitä, että ihmisten tulisi kouluttautua mahdollisimman pitkälle, vaatii se vahvaa tiedonjanoa ja positiivista oppimisasennetta, josta esitin jo ylempänä oman kantani.

Itsensä kehittäminen vaatii vahvaa itsetuntemusta ja positiivista asennetta oppimista kohtaan. Vahva itsetunto syntyy varmasti ympäristössä, jossa saa vapaasti hakea rajojaan, tehdä virheitä ja myös kokea onnistumisen elämyksiä ja jossa muut ihmiset antavat vilpitöntä palautetta.
Olen esittänyt oman näkemykseni koulusta, jollaisessa nämä tavoitteet voisivat toteutua. Lähimmäs tällaista ideaalia pääsee mielestäni Amerikassa sijaitseva Sudbury Valley School.

En lähde tässä pohtimaan sitä, miten nykyinen koulujärjestelmä epäonnistuu näissä tavoitteissa, koska siitä ei varmasti tulisi loppua. Tämän kirjoituksen tarkoituksena onkin saattaa keskustelu käyntiin.

1999, Marko Koskinen
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Locked