AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by obnoxion »

Nefastos wrote:Riittääkö vastaukseksi tässä yhteydessä: "Kyllä"?
Riittää tietenkin.
Nefastos wrote:Juuri sen vuoksi, että nämä asiat ovat nyt hermolla & käsittelyssä & niin olennaisia muodostaa oikein, tuntuisi tavallaan liian varhaiselta pyrkiä pelkistämään laajempi vastaus kysymykseesi mihinkään alttaritaulua kompaktimpaan tilaan.
Ymmärrän. Mutta omasta puolestani pitäisin erittäin toivottavan jos aiheesta saataisiin joskus julkaistua oma "Uusi Atlantis", "Valtio" tai vastaava. Tällainen visio on vertaansa vailla eksoteerisen rakennustyön likkeellepanevana voimana.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Lux

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Lux »

Nefastos wrote:Ongelma on kuitenkin vähemmän Saatanan Kirkon ja enemmän nykytieteen yleinen ongelma, ja syypää tähän on puolestaan itsekkäistä ja sokeista lähtökohdistaan Totuuden pilventakaiseksi ja saavuttamattomaksi heittänyt kirkko. Ensimmäisten vuosisatojen kirkkoisillä on harteillaan melkoisiin mittasuhteisiin kasvanut velkataakka koko nykyisen järjestelmän liikkeellepolkaisijoina.
Tätä oikeastaan ajoinkin takaa sillä aikaisemmalla maininnallani, että CoS ja Laveylainen satanismi on oikeastaan vain yksi protestanttisen uskon ja vallitsevan tieteisuskovais-rationalistisen kulttuurin äpärälapsi, josta henkisyys on leikattu pois horisontaalisen kehityksen ja "tieteellisen" näkemyksen nimissä. Protestantismihan on kapitalistisen dog-eat-dog -etiikan ytimessä, kun taas materialistisen darwinismin hedelmiä on käsitys ihmisestä puhtaasti biologisen ja mekanistisen evoluution tuloksena ("karvaton apina"). Kun nämä naitetaan yhteen itsekkyyden, hedonismin ja utilitarismin alttarilla, ei siitä voi seurata mitään hyvää.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Insanus »

LaVey oli ihan kova jätkä vaikka tulee silloin tällöin dissailtuakin.

Tao te chingissä lukee about niin että joka tietoa lisäämättä hallitsee kansaa on viisas. CoS on puutteellinen, kenties tarkoituksella, kenties tarkoituksettomasti ja ehkäpä juuri äärimmäinen vapaus kyseisessä lafkassa antaa sille imagon 'ihansamamitävaan-rahaa-autoja-naisia-poppoona'. LaVeyn heitot 'metafyysisestä höpinästä irroittautumisesta' ja siitä että 'kurinalaisen joogin on ihan yhtä vaikea lopettaa tupakointiaan' ovat toki äärimmäisen kyynisesti esilletuotuja, mutta jos kristinuskon (jolla tarkoitetaan luonnollisesti kirkko'uskontoa') vastustus ja lihallisen luonnon korostus nähdään elinvoiman palauttamisena turtuneeseen ihmiseen, pelon kitkemisenä huumorintajulla, ja muistetaan että rituaaleissa heikäläisillä on kuitenkin tarkoitus jollain tavalla herkistyä ja päästä kosketuksiin elämän itsensä (tarkoitan: Merkityksen Hengen itsensä) kanssa, niin ongelma CoS:a ei olekaan kapitalismi ja typeryys, vaan vain epäselvyys, jolla ei silläkään ANTAUMUKSELLISELLE ihmiselle ole niin väliä. Ideahan ei koskaan ollut piirtää ympyrää Jumalan ympärille, vaan rikkoa se, johon vähän pöhkön näköinen LaVeylaisuus voi olla ihan hyväkin setti, ellei se jää pinnalliselle 'olen satanisti, joten voin tehdä ihan mitä vaan, koska uskon siihen, katso jäsenkorttiani'-tasolle, vaan totiseen LaVeylaisuuteen. Ettei ole enää uskontolokeroa, vaan uskonnon 'harjoittamisesta' tulisi todella aidosti turhaa jne, että arvostus ja hengellisyys nähtäisiin myös maassa, että maa nähtäisiin myös henkenä.

Pointtina siis lähinnä se, ettei LaVeylaisuudesta ole VÄLTTÄMÄTTÄ kitketty henkisyyttä pois (Satanisti uskoo tai on uskomatta, niinhän se sano ukko ite) vaan se on humoristisesti käännetty kielelle joka on helpommin lähestyttävää "materialismin orjuuttamille korporaatiolampaille :twisted: ".
Kuolemaan ja Saatanaan lähentyminen on täällä hieno juttu miten tahansa!
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Nefastos »

Goreart wrote:Tao te chingissä lukee about niin että joka tietoa lisäämättä hallitsee kansaa on viisas. CoS on puutteellinen, kenties tarkoituksella, kenties tarkoituksettomasti ja ehkäpä juuri äärimmäinen vapaus kyseisessä lafkassa antaa sille imagon 'ihansamamitävaan-rahaa-autoja-naisia-poppoona'.


Näin on, mutta tällaisissa tapauksissa (ja kaikissakin tapauksissa) palataan aina intentioon. Mitä sydämellä on, sitä sieltä nostetaan. Jos tahdotaan "hallita kansaa" pitää olla tuon kansan paras mielessä, ei sen trickster-henkinen älyttäminen, jota modernit "mustat maagikot" niin mieliisti lähtevät tekemään omaksi hyödykseen. Tyhmän ihmisen hybris on toki vähemmän vaarallista kuin älykkään, mutta silti se tuskin on aplodien arvoista. Laotsen sanat voi toistaa vaikka joku degeneraatiossaan loikova tsaari, mutta on tällöin aivan eri kartalla kuin Laotse, & tulokset täysin erilaiset.

Goreart wrote:jos kristinuskon ... vastustus ja lihallisen luonnon korostus nähdään elinvoiman palauttamisena turtuneeseen ihmiseen, pelon kitkemisenä huumorintajulla, ja muistetaan että rituaaleissa heikäläisillä on kuitenkin tarkoitus jollain tavalla herkistyä ja päästä kosketuksiin elämän itsensä (tarkoitan: Merkityksen Hengen itsensä) kanssa, niin ongelma CoS:a ei olekaan kapitalismi ja typeryys, vaan vain epäselvyys, jolla ei silläkään ANTAUMUKSELLISELLE ihmiselle ole niin väliä.


Samaa mieltä. Kuitenkin näkisin, että sellaisenaan CoS ei riitä tulevaisen Ihmisyyden Uskonnon ulkomalliksi, vaikka muodostaneekin sen yhden osatekijän. Kyllä aasi seuraa porkkanaa vaikka se olisi muovista tehty, mutta ennemmin tai myöhemmin tuollainen rakenne kaatuu. Tarkoitan: vaikka yksinkertaisen silmään esteettinen ja hengellinen rituaali näyttäisi samalta kuin tyhjänpäiväinen ja merkityksetön, niin jälkimmäisen antama liike-energia on tosiasiassa erittäin minimaalinen. Paljon hiotumpia välineitä tarvitaan muodostamaan todellisen "Saatanan kirkon" muodollinen puoli, vaikka mainitsemallasi tasolla (elinvoiman palauttaminen &c.) on CoS:issa otettu juuri se oikea askel.

Goreart wrote:Ettei ole enää uskontolokeroa, vaan uskonnon 'harjoittamisesta' tulisi todella aidosti turhaa jne, että arvostus ja hengellisyys nähtäisiin myös maassa, että maa nähtäisiin myös henkenä.


Tässä on mielestäni kaksi eri asiaa. Uskonto kuten se ennestään käsitetään - nimittäin dualistisesti ja tekopyhästi - ei saa elää edelleen, ja tämän eteen on tehtävä työtä. Mutta että uskonnon idea itsessään katoaisi ei tunnu minusta mahdolliselta. Se, että "hengellisyys nähtäisiin myös maassa, että maa nähtäisiin myös henkenä" (hyvin sanottu) tarkoittaa vain uudenlaisen, laajemman uskonnollisuuden ilmentymisenä: pyhän tuntu ei ihmiseltä katoa mihinkään, sillä se on askension - henkisen evoluution - omaa pyhyyden tuoksua. Lopputulos ei siis ole "ei enää uskontoa" vaan "ei enää muuta kuin uskontoa" (= ei uskonnon kanssa ristiriidassa olevia asioita, sillä kaikki palaa henkiseen, pyrinnön & merkityksen & sisäisen kauneuden kontekstiin). Muut ovat välivaiheita.

Goreart wrote:Pointtina siis lähinnä se, ettei LaVeylaisuudesta ole VÄLTTÄMÄTTÄ kitketty henkisyyttä pois (Satanisti uskoo tai on uskomatta, niinhän se sano ukko ite) vaan se on humoristisesti käännetty kielelle joka on helpommin lähestyttävää "materialismin orjuuttamille korporaatiolampaille :twisted: ".


Paradoksi on läsnä, ei siinä mitään. Mutta väkijoukkoon sokeasti heitellyt paradoksit ovat sellaisia älyn räjähteitä, että parempi olisi tietää mitä viskaa ja minne. LaVey peri Crowleyn koulukunnan leikkisyyden suhteessa okkultismiin, ja kuten sanottua, tuollainen trickster-asenne on tavattoman terävä ase kenen tahansa kädessä. Joka ajattelee että jokainen huitaisu osuu perille koska se johonkin osuu, ei ole ajatellut asiaa loppuun asti.

Nämä kommentit siis vain keskustelun hengessä, minusta näyttää että olemme aika lailla 1:1 samankaltaisilla linjoilla tässä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by obnoxion »

Erinomaista keskustelua!
Nefastos wrote:Lopputulos ei siis ole "ei enää uskontoa" vaan "ei enää muuta kuin uskontoa" (= ei uskonnon kanssa ristiriidassa olevia asioita, sillä kaikki palaa henkiseen, pyrinnön & merkityksen & sisäisen kauneuden kontekstiin). Muut ovat välivaiheita.
Tällainen tilanne josta Goreartin kanssa puhutte, voidaan helposti kuvitella katsomalla hindulaisuutta. Tässähän on hyvin kokonaisvaltainen uskonto, jossa hyvin pitkälti "kaikki on uskontoa", ja jossa kuitenkaan ei ollut uskonnon käsitettä ennen kuin se tuotiin länsimaista. Uskonnon käsitteelle ei ole tarvetta kun kaikki on uskontoa.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Insanus »

Nefastos wrote:
Näin on, mutta tällaisissa tapauksissa (ja kaikissakin tapauksissa) palataan aina intentioon. Mitä sydämellä on, sitä sieltä nostetaan. Jos tahdotaan "hallita kansaa" pitää olla tuon kansan paras mielessä, ei sen trickster-henkinen älyttäminen, jota modernit "mustat maagikot" niin mieliisti lähtevät tekemään omaksi hyödykseen. Tyhmän ihmisen hybris on toki vähemmän vaarallista kuin älykkään, mutta silti se tuskin on aplodien arvoista. Laotsen sanat voi toistaa vaikka joku degeneraatiossaan loikova tsaari, mutta on tällöin aivan eri kartalla kuin Laotse, & tulokset täysin erilaiset.
Kyllä, mutta LaVey/Crowley-hengen tricksteriys taitaa pohjautua huumoriin ja 'vallan viemiseen tyrannijahvelta'. Nämä kaksi taisivat loikoa degeneraatiossaan pilke silmäkulmassa ja kansan paras mielessä (:
Nefastos wrote: Kuitenkin näkisin, että sellaisenaan CoS ei riitä tulevaisen Ihmisyyden Uskonnon ulkomalliksi, vaikka muodostaneekin sen yhden osatekijän. Kyllä aasi seuraa porkkanaa vaikka se olisi muovista tehty, mutta ennemmin tai myöhemmin tuollainen rakenne kaatuu. Tarkoitan: vaikka yksinkertaisen silmään esteettinen ja hengellinen rituaali näyttäisi samalta kuin tyhjänpäiväinen ja merkityksetön, niin jälkimmäisen antama liike-energia on tosiasiassa erittäin minimaalinen. Paljon hiotumpia välineitä tarvitaan muodostamaan todellisen "Saatanan kirkon" muodollinen puoli, vaikka mainitsemallasi tasolla (elinvoiman palauttaminen &c.) on CoS:issa otettu juuri se oikea askel.
Ei riitäkään. CoS sellaisenaan ei oikeastaan olekaan yhtään mikään, paitsi vitsi. Tässä kuitenkin oikeastaan on juuri se 'kansan hyvällä tahdolla hallitsemisen pointti'. LaVeyn porkkana on hyvä alkupala, ja jos luterilaisesta porkkanasta on jäänyt syntitraumainen 'hyi-yäk'-fiilis koko uskonnon porkkanamaahan, saa LaVeylainen 'hölmöilysatanismikin' todnäk.enemmän hyvää kuin pahaa aikaan. Varmaankin myös pienemmällä riskillä kuin syvempi okkultismi, johon saman tien loikkaamisella voisi olla ikäviä seuraamuksia kehityksen kannalta.
Nefastos wrote:
Tässä on mielestäni kaksi eri asiaa. Uskonto kuten se ennestään käsitetään - nimittäin dualistisesti ja tekopyhästi - ei saa elää edelleen, ja tämän eteen on tehtävä työtä. Mutta että uskonnon idea itsessään katoaisi ei tunnu minusta mahdolliselta. Se, että "hengellisyys nähtäisiin myös maassa, että maa nähtäisiin myös henkenä" (hyvin sanottu) tarkoittaa vain uudenlaisen, laajemman uskonnollisuuden ilmentymisenä: pyhän tuntu ei ihmiseltä katoa mihinkään, sillä se on askension - henkisen evoluution - omaa pyhyyden tuoksua. Lopputulos ei siis ole "ei enää uskontoa" vaan "ei enää muuta kuin uskontoa" (= ei uskonnon kanssa ristiriidassa olevia asioita, sillä kaikki palaa henkiseen, pyrinnön & merkityksen & sisäisen kauneuden kontekstiin). Muut ovat välivaiheita.
Tästä täysin samaa mieltä, allekirjoittaneen oma 'tricksternihilistinen' ilmaisu loi kielimuurin. Pyhän tuntu, 'ajan ja ajatuksen ylittäminen', 'elämän ja kuoleman takana' as in 'universumin tuhoaminen', ettei jäljelle jää mitään, että konsentraatio on ilmentymättömässä, tai että voi rakastaa Mayaa, tjsp.
"Kun ei tarvitse mitään, on kaikki".
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Kenazis »

CoS ja LaVey teemaan ei ole juurikaan lisättävää (paitsi henkilökohtaisia ja tämän aiheen kannalta hedelmättömiä, osittain siksi, että ne on jo tullut ilmi muiden toimesta). Eikö tässä olisi hedelmällistä käsitellä Temple of Set- järjestöä samassa hengessä? Itse näen Temple of Setin lähteneen juuri oikeaan suuntaan erkaantuessaan Church Of Satanista (Tarkemmin Aquino lähti oikeaan suuntaan). Siltikin Temple of Set ei mielestäni mene tarpeeksi "syvälle" okkultismiin, mutta ei jää täysin ateismiin kuten CoS. Kuitenkin voisin nähdä optimaalisesti toteutuessaan eksoteerisen rakenteen ja ilmenemisen olevan samansuuntainen kuin Temple of Set. Mielestäni ToS erottuu CoS:stä siinä, että se on painottuneempi filosofiaan (metafysiikkaan), etiikkaan ja tietoisuuden tutkimiseen ja kehittämiseen, siinä missä CoS painottaa materiaalista menestystä (niin materian kuin työelämässä menestymisen muodossa) ja kapinaa vallitsevia auktoriteetteja vastaan. ToS on ikään kuin yksi askel eteenpäin CoS:ista. CoS = Kapina ja irrottautuminen yhteiskunnan kahleista, ToS = kapinan loppuminen ja vanhan korvaaminen. Mielipiteitä?
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Nefastos »

Dhaca wrote:Eikö tässä olisi hedelmällistä käsitellä Temple of Set- järjestöä samassa hengessä? Itse näen Temple of Setin lähteneen juuri oikeaan suuntaan erkaantuessaan Church Of Satanista (Tarkemmin Aquino lähti oikeaan suuntaan). Siltikin Temple of Set ei mielestäni mene tarpeeksi "syvälle" okkultismiin, mutta ei jää täysin ateismiin kuten CoS. Kuitenkin voisin nähdä optimaalisesti toteutuessaan eksoteerisen rakenteen ja ilmenemisen olevan samansuuntainen kuin Temple of Set. Mielestäni ToS erottuu CoS:stä siinä, että se on painottuneempi filosofiaan (metafysiikkaan), etiikkaan ja tietoisuuden tutkimiseen ja kehittämiseen, siinä missä CoS painottaa materiaalista menestystä (niin materian kuin työelämässä menestymisen muodossa) ja kapinaa vallitsevia auktoriteetteja vastaan. ToS on ikään kuin yksi askel eteenpäin CoS:ista. CoS = Kapina ja irrottautuminen yhteiskunnan kahleista, ToS = kapinan loppuminen ja vanhan korvaaminen. Mielipiteitä?


Oma tuntumani vastaa melko tarkalleen tuota juuri esittämääsi. Siitä ei ole montaakaan viikkoa, kun veli Rosariuksen kanssa puhuimme tästä samasta asiasta. ToS on epäilemättä askel hyvään suuntaan, kuten sanoit, mutta näyttää siltä kuin se tämän askeleen ottaessaan olisi menettänyt jotakin alkuperäisestä energiastaan.

Osa tästä on nähdäkseni seurausta Saatanan hahmon hunnuttamisesta abstraktimmaksi pimeyden ruhtinaaksi, jota käsitellään psykologisena entiteettinä. Samalla tapaa kävisi AT:n piirissä, jos joku ajattelisi tähän tapaan: "Tässä seurassa on selvästi paljon hyviä ajatuksia ja se iskee jollain tapaa ajankohtaiseen hermoon. Mutta miksi puhua niin paljon Saatanasta, joka aiheuttaa niin ikäviä assosiaatioita? Otetaan seurasta sen parhaat puolet, jotka moni älykäs ihminen voi allekirjoittaa, muutetaan nimi Sarastuksen Enkelin Seuraksi, ja edetään kehittyneemmälle tasolle." Mutta okkultismissa asiat eivät toimi niin.

Goreart wrote:Kyllä, mutta LaVey/Crowley-hengen tricksteriys taitaa pohjautua huumoriin ja 'vallan viemiseen tyrannijahvelta'. Nämä kaksi taisivat loikoa degeneraatiossaan pilke silmäkulmassa ja kansan paras mielessä (:


Niin... tai sitten oma suu oli lähempänä kuin kontin suu. Voidaan kysyä mitä väliä sillä on, jos kirjoituksissa - puhun nyt taas Crowleysta - on edelleen niin paljon asiaa ja oivallusta. Väitän, että merkitys on kuitenkin valtava. Yksinkertainen ihminen joka pyrkii elämään oikein ja epäitsekkäästi saa pelkällä elämällään aikaan paljon suurempia positiivisia vaikutuksia kuin älykäs henkilö joka kirjoittaa miljoonille nokkelasti ja taiteellisesti, mutta jolle kuitenkin kaikkein olennaisinta on esittää kuinka cool hän itse onkaan.

Mutta tämä on tietysti pelkkää sanahelinää ja uskonvarainen asia, ellei sitten "Dangman silmä" kerro meille toisin.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Kenazis »

tuli tällainen kiva aihe mieleen.

Jos ajatellaan, että esim. Azazelin Tähdelle "tarjottaisiin" valtionuskonnon paikkaa, niin olisiko siihen varaa olla tarttumatta? Itse näen valtionuskonnon huonona esimerkiksi siitä syystä, että se vie tasa-arvoisen vaikuttamistilanteen muilta uskonnoilta ja uskomusjärjestelmiltä. Toisena negatiivisena asiana näen sen, että Uskonnon/järjestön siirtyessä noinkin vahvasti massoille, se pakostakin vesittyy ja alkaa poikimaan erilaisia suuntauksia jolloin kohta ollaan taas vanhassa tilanteessa. Positiivisena toisaalta se vaikuttamisen mahdollisuus minkä valtionuskonto saa, on aivan eri sfääreissä kuin jokin pieni järjestö. Voittaisiko tässä tapauksessa "uuden viran" hyödyt sen haitat? Nopeasti ajateltuna voisin visioida asian niin, että Azazelin Tähti "osittain vesittyisi", mutta silti kansan kokonaishyvinvointi voisi nousta.
"We live for the woods and the moon and the night"
Lux

Re: AT ja Church of Satan ym. eksoteerinen satanismi

Post by Lux »

Dhaca wrote:tuli tällainen kiva aihe mieleen.
Aloitteellisuudesta yksi plussa-appelsiini koriisi! Hyvä saada foorumille välillä tällaistakin (hypoteettista) keskustelua.
Dhaca wrote:Jos ajatellaan, että esim. Azazelin Tähdelle "tarjottaisiin" valtionuskonnon paikkaa, niin olisiko siihen varaa olla tarttumatta?
Sanoisin itse, että ainakaan tässä vaiheessa siihen ei tulisi tarttua missään nimessä, etenkin kun itse AT:nkin eksoteria, satanismista / luciferismista yleisemmin puhumattakaan, ottaa vasta muotoaan ja elämme uuden ajan alkuhämärässä / kahden aikakauden kaoottisessa välitilassa. Tässä vaiheessa tärkeintä on tehdä alustavaa ruohonjuuritason - kuin myös "taivaallisen", abstraktin ja henkisen tason - työtä tulevan kulttuurin hyväksi; yhtäkkinen muutos olisi liian radikaali ihmisten ymmärrettäväksi, ja se aiheuttaisi todennäköisesti enemmän hallaa kuin hyötyä sekä AaTteelle kuin ihmisillekin. Uuden Valtionuskonnon ylipapiksi en suostuisi itse ainakaan itseäni julistamaan tai hyväksymään tällaista virannimitystä, korkeintaan voisin kuvitella itseni verhon takana toimivaksi vilpittömäksi neuvonantajaksi. Vielä helpompi minun on nähdä itseni ja AT:n veljet ylipäätään erämaassa huutavina profeettoina ja uhrivuohina, ilman itsetarkoituksellista marttyyrihenkeä tai salaista itsekorostusta kuitenkaan.
Dhaca wrote:Itse näen valtionuskonnon huonona esimerkiksi siitä syystä, että se vie tasa-arvoisen vaikuttamistilanteen muilta uskonnoilta ja uskomusjärjestelmiltä.
Tämä on suurelta osin ja hyvin usein totta, etenkin kristinuskon ja islamin tapauksessa, mutta ei kuitenkaan välttämättä. Esim. intiassa virallisena valtionuskontona vuosituhansia toiminut hindulaisuus ei ole ollut tietääkseni koskaan millään tavoin vihamielinen tai rajoitteellinen muita uskomusjärjestelmiä kohtaan, elleivät nämä ole suorastaan pyrkineet kaappaamaan valtaa itselleen (kuten islam ja kristinuskokin on monilla entisillä hindualueilla tehnyt tai yrittänyt tehdä), jolloin vastustusreaktio on ollut mielestäni hyvin ymmärrettävä ja hyväksyttävä.

Jos valtionuskontonamme olisi jokin muu kuin täysin suolansa menettänyt ja rappeutunut (ev. lut.) kristinusko, ja tämä hypoteettinen uskonto ei olisi automaattisen vihamielinen muille uskonnoille, tietämätön esoteerisista järjestelmistä tai vihamielinen näille, niin itse en pitäisi virallista valtionuskontoa yhteenliittyneenä ja integroituneena muun kulttuurin kanssa mitenkään huonona asiana. Monikulttuurinen hajanaisuus ja väärällä tavoin käsitetty universalismi / kosmopolitismi eivät ole mielestäni millään tavoin yhteiskunnan, kulttuurin ja sivilisaation vakautta ja terveyttä kuvastavia ilmiöitä, vaikka se tällä nykyisellä väliajallamme onkin pakon edessä hyväksyttävä, mutta pidemmällä tähtäimellä uskoakseni ohimenevä ilmiö, joka vain heijastaa edellisen kulttuurin ja sivistyksen liukenemis- ja mätänemisvaihetta (vrt. 2000:n vuoden takainen Rooma).
Dhaca wrote:Toisena negatiivisena asiana näen sen, että Uskonnon/järjestön siirtyessä noinkin vahvasti massoille, se pakostakin vesittyy ja alkaa poikimaan erilaisia suuntauksia jolloin kohta ollaan taas vanhassa tilanteessa.
Totta, mutta kuten itsekin sanoit, tämä tietynlainen vesittyminen on aina väistämätön ilmiö, kun puhutaan suurista ihmisjoukoista ja eksoteerisista uskonnonmuodoista. Tärkeintä on se, mihin itsekin tällä viestilläsi ilmeisesti viittasit, että tuo kulloinenkin uskonnonmuoto inspiroi ja ruokkii ihmisten sieluja aidosti, vie ihmisiä eteen- ja ylöspäin, ja antaa heille kulloisellekin ajalle tärkeät kysymykset ratkaistaviksi, ja mahdollisesti myös vastausehdotukset tai viitteet oikeaan suuntaan.

EDIT: esimerkkinä tästä hyödyllisestä vesittymisestä voi toimia se, että mikäli kaikille ihmisille kyettäisiin täysin esteettä ja ilman epäilyksiä todistamaan magian toimivuus ja esoteerisen maailman todellisuus, niin todennäköisesti hyvin suuri osa tulisi välittömästi joko mielipuoliksi ja / tai lankeaisi suoraan mitä itsekkäimpään mahdolliseen mustaan magiaan. Lannoitteen lisäämisessä veteen on oltava hyvin varovainen tai vasta valoa kohti pyrkivät taimet kuolevat ennen aikojaan.

Sivumennen sanoen, tämähän on syy siihen miksi minkäänlaista takapakkia menneisiin homogeenisiin kulttuurin-, uskonnon- ym. muotoihin on tässä vaiheessa enää täysin mahdotonta tehdä, mikäli halutaan estää taantumusta tai suoranaisesti alaspäin vievää vaikutusta. Katolisen kirkon räpistely ja matelu modernin ajattelun edessä on tästä yksi parhaista ja kirkkaimmista esimerkeistä. Väliajalla vapautuneet ja uuden impulssin avautuvat energiat ovat aivan liian intensiivisiä, jotta niitä voitaisiin asettaa edellisen kulttuurin raameihin ilman hyvin merkittäviä ongelmia; sen sijaan niitä on pyrittävä ohjastamaan mahdollisimman hyvin uuteen suuntaan, ottamalla entisistä järjestelmistä ja kulttuureista niiden parhaat tekijät ja hylättävä huonot sekä aikansaeläneet.
Locked