Miksi Kristus?

Veljille esitetyt kysymykset.
Lux

Re: Miksi Kristus?

Post by Lux »

Kristus-monogrammihan löytyy myös riimukielestä Hagalaz -riimun muodossa, mitä on käytetty ennen kristinuskon saapumista mm. joulupuun kuusisäteisenä tähtenä, ja mikä symboloi "kuutta ilmansuuntaa" seitsemännen ollessa ilmentymätön keskipiste.

H-kirjaimen symboliikka, mikä on kuusisakaraisen "rakeen" (hail) ja lumihiutaleen rakennetta muistuttavan rakenteensa lisäksi riimun kirjoitusasu, tuo sellaisenaan "pseudo-tieteellisen etymologisesti" ajateltuna mieleeni elämänpuun kaksi pilaria yhdistyneenä.

Kun kerta sloganeita suositaan, niin tämä muinais-skandinaavinen riimuruno on hyvin puhutteleva:

Hagall er kaldastr korna;
Kristr (Hroptr-Odin) skóp haeimenn forna.
Hagall er kaldakorn ok krapadriífa
Ok snáka sótt.


Rae on jyvistä kylmin
[Kosminen] Kristus (/Odin) muovasi maailman muinaisina aikoina.
Rae on kylmä jyvä ja räntäsade,
ja käärmeiden sairaus.
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Miksi Kristus?

Post by A.A. »

Kiitos tästäkin.

Tuo "pseudo-tieteellisen etymologinen" lähestymistapa on hyvä tiedostaa toisinaan -> tietty skeptisyys on hyvä pitää mielessä, vaikka asia sinänsä olisikin ok.
Lux

Re: Miksi Kristus?

Post by Lux »

A.A. wrote:Tuo "pseudo-tieteellisen etymologinen" lähestymistapa on hyvä tiedostaa toisinaan -> tietty skeptisyys on hyvä pitää mielessä, vaikka asia sinänsä olisikin ok.
Todellakin, enkä väitä asiassa olevan sen enempää eksaktia asiaa kuin sen mitä mieleni siinä haluaa nähdä.

Pakko kuitenkin mainita vielä tästä. Samalla subjektiivisella ja hyvin "uusiaikalaisen" ja synkretistisen, yhtäläisyyksiä tuloksenaan oksentavan metodin kautta katseltuna, suhteuttaen hagalaz-riimun muodon kabbalistisen maailmanpuun rakenteeseen, pilarit yhdistävä viiva näyttäisi kuin kulkevan Binahista Tipherethin läpi Chesediin. Binah on puolestaan Saturnuksen (feminiini Aima-Saatana-äiti) vastaavuus ja Chesed Jupiterin (Apollo-Kristus-isä). Näiden kulkeminen Tipherethin läpi ilmentäisi näin ollen näiden kahden veljen tasapainoa yksilöllisen tietoisuuden subjektiivisessa auringossa.

Tämä viimeisin pohdinta syötäköön helvetillisen ison jääsuolarakeen kera!
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Miksi Kristus?

Post by Shivaprasaada »

Itse uskon Jeesus Nasaretilaisen olevan Jumalan avatara, koska Bhavishya Purana mainitsee Hänet ja vahvistaa Hänen jumalallisuutensa.

Johannes Nefastoksen kirja Argarizim Luciferin lankeemus kuitenkin täydensi ymmärrystäni Jeesuksesta.

Jeesuksen vuorisaarna on yksi lempikohtiani Raamatusta, mutta Argarizimin mukana tullut osio Kristus vai Kristinusko? täydensi ymmärrystäni Jeesuksen vuorisaarnan sanomasta.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Miksi Kristus?

Post by Kenazis »

Tämä alue on kysymyksiä veljille ja tulisi mielestäni sellaisena siis pitää.

"Tämän aihealueen alla vastataan kaikkiin erityiskysymyksiin, elleivät ne tule luontevasti esille muissa yhteyksissä. Kysymykset voi esittää veljeskunnan jäsenille yleisesti (jolloin jokainen voi tietysti antaa vastaukseksi vain oman henkilökohtaisen näkemyksensä) tai jollekin veljistä erityisesti, jos kyse on esimerkiksi ajatuksesta tietyssä artikkelissa, tms." - Nefastos

Tehostukset ja ehostukset lainauksessa omia lisäyksiäni.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Miksi Kristus?

Post by Shivaprasaada »

Kiitos paljon palautteestasi ja tarkentavasta ohjauksestasi Kenazis!

Olet oikeassa, että tämä palsta on kysymyksiä Azazelin Tähden veljeskunnan jäsenille ja olet oikeassa, että se on parempi sellaisena pitää.

Olen vain hyvin innostunut keskustelemaan lähes kaikesta täällä koko foorumilla. Olen myös toisinaan aika kärkäs sanomaan omia mielipiteitäni ja kertomaan omista näkemyksistäni ja uskomuksistani. Mutta ne ovat minun omia näkemyksiäni ja uskomuksiani, eivätkä mitään absoluuttisia täysin varmoja kuolemattomia, ikuisia ja äärimmäisiä totuuksia.

Kaikella Ystävällisyydellä: Shivaprasaada
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
Locked