Esineet

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Esineet

Post by mrd »

En ihan lyhellä etsimisellä löytänyt erillistä keskustelua esineiden* maagisesta voimasta.

Muutamia kertoja herätellyt keskustelua aiheesta eri yhteyksissä. Yleinen mielipide kallistuu yleensä vahvasti käsitykseen, että millään esineellä ei ole kovin erityistä voimaa itsessään, vaan tavalla tai toisella syntynyt usko/luottamus esim oikein suoritetun rituaalin yteydessä tuo voimaa, jota esine ei kuitenkaan itsessään sisällä(ainakaan merkittävässä määrin).

Itse en halua nähdä asiaa liian mustavalkoisesti. Maaginen/henkinen lataus syntyy harjoitusten/rituaalien yhteydessä mielessä, mutta imo esine voi sisältää tavalla tai toisella syntynyttä latausta riippumatta mistään seremoniasta tai henkilöstä. Siis vaikkapa talossa oleva maaginen esine voi vaikuttaa ympäristöön riippumatta tietävätkö talon asukkaat esineen olemassaolosta.

* Esine....en halua rajata liian tarkkaan...oman näkemyksen mukaan voi olla mitä tahansa materiaalia, kuolleen ihmisen tai eläimen kehon osanen, miksei kasvi jne.

Toivottavasti pystyin selostamaan pointtini jollain tasolla selkeästi. Pidän aloitukset mieluummin lyhkäisinä

-mrd
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Esineet

Post by mrd »

Tämän pohjalta voisi tietty moneen suuntaan laajentaa. Esine voi tietysti olla myös astraalilla/mentaalilla tasolla. Luin mm mielessä rakennetuista rukoushelmistä jotka koostuvat devanagari-aakkosista. No ei ainakaan omat visualisointikyvyt riitä kokeilemaan :lol:
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Esineet

Post by Shivaprasaada »

Esineisiin voi toisinaan liittyä maagisia voimia. Todellinen voima tulee kuitenkin maagista, joka käyttää kyseisiä esineitä. Maagiset esineet vain vahvistavat maagisia voimia ja auttavat kanavoimaan ihmisen sisäistä maagista voimaa ulkoiseen fyysiseen todellisuuteen.

Jotkin maagiset esineet voivat vaikuttaa vain pelkällä olemassaolollaan, mutta niihin ei kannata koskaan liikaa luottaa, edes maagikkojen.

Todellinen magia on sisäsyntyistä, ei niinkään esineistä kumpuavaa.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Esineet

Post by mrd »

Aika monissa fiktiivisissä elokuvissa ja kirjoissa tuntuu korostuvat ajatus, että jonkin voimallisen esineen, esim Jeesuksen lävistämiseen käytetty keihäs, haltuunsa saaja voittaa automaattisesti vihollisensa. Tuo on kai tarinankerronnallisesti suht helppo ratkaisu. Tai haluaako joku antaa muita selityksiä?
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Esineet

Post by Shivaprasaada »

Elokuvissa esineet ilmeisesti toimivat symboleina ja tavallisten ihmisten on helpompi ymmärtää käsitettä esineiden voimallisuudesta. Se tekee elokuvista myös näyttävämpiä, mutta esineiden merkitystä ei pidä vähätellä.

Itse olen onnistunut langettamaan loitsuja kanavoimalla niitä jopa rihkama sormusten kautta. Kerran kun minun piti mennä kauppaan ja satoi melkein kaatamalla. Intuitioni kertoi, että oikeankäden etusormessa oleva kuparinen rihkamasormus, jossa on vihreä lasikivi, toimii kanavoijana loitsulleni tauottaa sade.

Lausuin keksimäni loitsun suomeksi ja käskin sateen tauota tasan puoleksi tunniksi. Sade lakkasi täysin kahdessa minuutissa ja pysyi poissa tasan puolituntia kunnes se alkoi uudestaan.

Myös eräät rukousnauhat, joilla olen toistanut mantroja, ovat saaneet mystisiä voimia ja niillä lausutut mantrat ovat voimakkaimpia.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Fatuus
Posts: 135
Joined: Thu May 27, 2010 1:52 pm

Re: Esineet

Post by Fatuus »

Tästä keskustelusta palautuu mieleeni eräs tulkinta sanojen amuletti ja talismaani merkityseroista. Amuletti on jotain, joka luontaisesti omaa jonkin oletetun ominaisuuden. Tällaisia ovat usein esimerkiksi mineraalit ja (muut) eloperäiset ainekset. Talismaani taas on esine, johon on keinotekoisesti kehkeytetty jokin tavoiteltu ominaisuus. Se voi olla perustaltaan materiaalina luontaisesti johonkin ominaisuuteen resonoiva (amuletti), mutta ennen kaikkea se on ladattu erilaisten maagisten menetelmien avulla tavoiteltavan hyveen tai ominaisuuden välittäjäksi.

Materia vaikuttaisi heijastavan niitä värähtelyitä joita se itseensä ympäriltään kerää, ja se onkin yksi elementaalisen magian periaatteista – seura tekee kaltaisekseen. Tämä on yksi syy miksi itse mielelläni pidän tiettyjä esineitä henkilökohtaisina – tai miksi yhä enemmän vierastan kehokosketusta muiden kuin läheisten ihmisten kanssa. Toki vieras magnetismi voi olla myös vaikutukseltaan positiivista. Etenkin vanhojen uskonnollisten esineiden hankkiminen ja tutkiminen voi olla inspiroivaa niihin kertyneen hartaan vaikutelman myötä. Tai etenkin hyvien ja puhdassydämisten ihmisten seura.
Alanor Nestor
Posts: 14
Joined: Mon Dec 05, 2016 3:43 pm

Re: Esineet

Post by Alanor Nestor »

Oma näkemykseni on,että esineillä on omanlaisensa energinen lataus riippuen mistä se on tehty ja ketä,miten,mihin sitä on mahdollisesti käytetty. Jos esineellä on oma selkeä "elämänsä" niin uskon,että siihen on mahdollisesti sitoutuneena keinotekoinen ajatusmuoto,(esim.talismanissa)muita olento/ja(luonnon henkiä tms), mitkä tuntevat vetoa sen magnetismiin. Antiikin aikoihin Kreikassa tunnettuja ilmiöitä olivat animoidut patsaat.

Tällaiset voimaesineet ovat varsin mielenkiintoisia kapistuksia mutta tuntuvat olevan suht vähälukuisia määriltään nykyään.Uskon,että kirotuilla esineillä itsenäinen toiminta on kaikista selkeimmin nähtävillä mutta sellaista ei usein ole kovin kiva pitää nurkissa pyörimässä.
Lux et veritas
mrd
Posts: 37
Joined: Thu Jul 04, 2013 6:06 pm
Contact:

Re: Esineet

Post by mrd »

Tarkennetaan, että taustalla oli mielessä mm tulasi-puu. Itämailla tulsia ajatellaan henkisenä henkilönä joka puhdistaa ympäristönsä voimallisesti. Jopa kuivien tulsin oksien sanotaan vaikuttavan esim asunnossa, riippumatta uskovatko asukkaat asiaan
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Esineet

Post by Shivaprasaada »

Itse kannan tulasi-nauhaa kaulassani ja huomaan, että se suojelee minua negatiivisilta voimilta. Olen myös huomannut rukousnauhoissa, että santelipuusta tehdyt nauhat ovat luonnostaan voimakkaita.

Olen kuitenkin askarrellut itse rukousnauhoja ja huomannut että mitä enemmän niitä käytän ja minkälaisia mantroja niillä lausun, ne vaikuttavat niiden mystisiin voimiin puulajista tai materiaalista riippumatta.
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Esineet

Post by Insanus »

On vaikea sanoa onko esineellä itsessään mitään voimaa, koska esineen havaitseminen puhtaasti, ilman uskoa, pyydettä, assosiaatioita jne. olisi jo niin korkea henkisen heränneisyyden vire, ettei minulla ole sellaisesta oikein kokemusta. Esine jota kukaan ei havaitse eikä muista eikä tiedä, mutta joka kuitenkin vaikuttaa kuulostaa about Jumalan määritelmältä. Minua kiinnostaa tässä ehkä esineellistämisen akti, eli se kuinka ymmärrämme jotain esineeksi. Kun vain hengailen silmät auki ja näen keittiön tai olohuoneen tai ikkunasta maiseman ei mikään vielä piirry esineenä mieleeni: katson rakennetta, en yksityiskohtaa. Toisaalta, vaikka katsoisin tietokonetta joka on tietyssä mielessä selkeästi yksi esine, se on kuitenkin samalla kone rakenteena, siis koostuu monista osista joilla on itsenäisetkin funktiot. Henkilökohtaisesti minulle on ollut tärkeä havainto tehdä ero muodon ja tarkoitteen välille, jossa muoto voidaan hyvin pitkälle korvata toisella & tarkoite on se joka tekee asiasta esineen. Jos lyön naulaa seinään kahvimukin muotoisella posliiniesineellä, se on kontekstissaan silloin efektiivisesti huono vasara eikä kahvimuki. Tässä määrittelyssä on se juju, että fyysinen materia ei ole välttämätön esineen piirre vaan voin pitää vaikka numeroa 7 "huonona vasarana" jos kehtaan koettaa hakata naulaa meediovoimillani. (Ei onnistunut, I quit)
Pitäisin esimerkiksi rituaalivälineistön pyhittämistä tiettyyn tarkoitukseen sen assosiaatioiden kietomisena maagisiin funktioihin. Kaikki mitä ylipäänsä havaitsemme ja käsitämme (tässä astraalis-maagisessa merkityksessä) on jo ymmärretyksi tullessaan näyttäytynyt sopivaksi johonkin ja ritualismi on vain tapa voimistaa (tai heikentää) psyykeen sidosta, sanotaan sitä vaikka intensiiviseksi tottumukseksi. Ainakaan tällaisessa kontekstissa asioiden näkeminen "vain esineinä" ei ole mahdollista, vaan kaikki on paitsi jotain, myös johonkin jonkin takia. Kai.

Jos esineissä on sinänsä jo jotakin ladattua maagista voimaa, sitä ei ainakaan kykene arvostamaan kukaan muu kuin maagikko joka näkee sen "käyttötarkoituksen" koko laajuudessaan. Tässä mielessä voin olla samaa mieltä avaajan kanssa: varmasti on vaikutuksia joita kukaan ei ymmärrä, mutta en ymmärrä mistä sitten tunnistamme tuntemattoman latauksen tuntemattomassa esineessä? Tuntuu tasapainoilulta tietoisen ja alitajuisen välillä? Vai onko maagikolla vain kehittynyt vaisto tähän hommaan?
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Locked