Hetkessä eläminen

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Hetkessä eläminen

Post by Kavi »

Olin lähestulkoon luomassa uutta aihetta, mutta tajusin että voisin hyvin liittää sen tähän.
Kysyisin siskoilta, veljiltä ja miksei muiltakin veljeskuntaan kuulumattomilta keskittymisestä.
Sopiiko näinkin yksityiskohtainen viesti edes tänne?

Kaikissa kielen oppimisessa minulla on äärettömän vaikeata keskittyä kuunteluun.
Oli kieli sitten mikä hyvänsä, sanat menevät harakoille ja en osaa vastata oikein kysymyksiin.
Toisaalta olen huomannut, jos käytän tahdonvoimaa ja suljen silmät koittaen visualisoida jokaisen sanan, kykenen jonkinmoiseen suoritukseen, mutta tämä kuluttaa voimia todella paljon.
Suomen kuuntelua ei onneksi kouluissa ole ja luulen, että sekin tuottaisi ongelmia jos aihealue menisi hiukan abstraktimmaksi.
En jaksaisi oppimishäiriöitäkään enää tässä ikävaiheessa syyttä.

Olen huomannut, että tämä keskittymisen herpaantuminen tapahtuu joissain tapauksissa myös kaveriporukkan kanssa ja keskusteluissa "häviän" jonnekin sisäisen maailman dialogeihin ja tilanteisiin.
Sekin riippuu vielä onko omassa elämässäni ongelmia tai ristiriitoja.
Mitä enemmän niitä on - sitä syvemmälle siihen joudun ja sitä eläväisemmin ne visiot tilanteista mielessäni näen.
Oppitunneillakin muutamiin otteisiin olen huomannut kadonneeni tästä maailmasta toisaalle.

Armeijassa vartiossa seisoessani tästä oli tosin hyötyä, kun siirsin ajatukset toisaalle ja pystyi elämään ajatuksissaan 40 minuuttia putkeen, mutta nykyään tuntuu että tämänkaltainen piirre ennemin haittaa kaikkea kehitystä.
Uskoisin, että jos lisäisin liikunnanmäärää - saisin hiukan enemmän virettä nostettua, mutta se ei silti poista omaa luonteenlaatuani, joka tosiaan on enemmän alttiimpi yllämainitun kaltaiseen tilaan.
Onko muilla ollut samankaltaisia fiiliksiä? Ja miten olette onnistuneet pääsemään takaisin "hetkeen"?
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Hetkessä eläminen

Post by obnoxion »

Itse näyttäisin sopivani tuohon kuvaukseen, tosin en koe asiaa ongelmaksi. Toki hektisessä arjessa se voi toisinaan muodostua kompastukseksi, mutta enemmän se on suuressa mittakaavassa voimavara.

En usko että tie läsnäoloon käy omien piirteiden karsimisen kautta, vaan niiden tunnistamisen ja hyväksymisen kautta. Ymmärrän että tämä käytännöllinen neuvo kuulostaa kuluneelta ja muulta sellaiselta, mutta sitä ei olekaan tarkoitettu runoksi, julistukseksi tai jonkin yhtälön ratkaisuksi.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Hetkessä eläminen

Post by Smaragd »

Ajelehdin itse herkästi kirjojen ääreltä omiin ajatuksiini, mistä johtuen olen erittäin hidas lukemaan. Muistelen myös lukion kielikuunteluissa sekä isompien ihmisryhmien tylsäaiheisissa keskusteluissa käyneen samaa. Lukiessa se menee osaksi elävän lukemisen puolelle, kun taas toisinaan se on johonkin ajatusten väliin jumittumista. Ehkä jälkimmäisessä on kyse liiasta pakottautumisesta tekstissä etenemiseen. Taidanpa ottaa frater obnoxionin vinkistä vaarin ja kokeilla seuraavalla kerralla todella etsiä mitä mieli yrittää paljastaa. Silti pitää jonkinlainen keskittyminen yhteen asiaan säilyttää. Kysymykset tuuppaavat päätymään liian suuriksi, jolloin niihin ei sillä hetkellä voi saada vastausta.Täytyy kyetä laskemaan ne taka-alalle ja keskittyä taas tekemiseen.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Hetkessä eläminen

Post by obnoxion »

Olen itse myös sellainen lukija jonka yksi virke, lause tai pienempikin kokonaisuus kuten sana, tavu tai kirjain voivat johdattaa tuntien tai jopa päivien mittaisiin, vaihtelevan syvyisiin sisäisiin vaikutelmaretkiin. Tämä voi kuulostaa elämää vakavasti hankaloittavalta asialta, mutta todellisuudessa se on rikkaus joka harvoin aiheuttaa hajamielisyyttä vakavampia haittoja.

Lukemista se kyllä hidastaa, mutta samalla myös syventää. Tästä syystä luen mieluiten runoutta tai moniselitteistä ilmaisua. Kirjoittajana olen sen sijaan nopea. Ja osaan toki myös lukea nopeasti, mutta en nauti siitä. Jos joudun lukemaan vaativaan tenttiin, alleviivaan lähes kaiken lukemani neljällä tai viidellä eri värillä, ja se pitää ajatukseni tekstissä, sekä auttaa painamaan asiat mieleen. Värien käytössä on oma sisäinen logiikkansa, jota olisi kyllä vaikea selittää muille...
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Ratnaraj
Posts: 20
Joined: Sun Jul 14, 2013 12:36 am

Re: Hetkessä eläminen

Post by Ratnaraj »

Mikäli lukemani kirja on mielenkiintoinen, se tempaa helposti mukaansa ja pystyn elämään sen tapahtumat mielessäni hyvinkin voimakkaasti. Jos kirja sen sijaan on puisevampaa luettavaa, mieleni torjuu sitä lähes koko ajan ja lähtee todella helposti vaeltelemaan. Nuo asiat huomasin jo yläasteella. Siinä kohtaa ei juurikaan auta päättää, että nyt vain luen tämän hammasta purren. Epäkiinnostavista kirjoista myös muistan paljon vähemmän lukemaani, kuin kiinnostavimmista, joita muistan joskus jopa sanantarkasti. Olen kokeillut rauhoittaa lukuympäristöä siten, etten esimerkiksi samalla kuuntele musiikkia tai pidä televisiota päällä. Joissain tapauksissa siitä on ollut apua, useimmiten ei.
"The intelligent man finds almost everything ridiculous, the sensible man hardly anything." -Goethe
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Hetkessä eläminen

Post by Kavi »

Hei! Tänne pitikin vielä kirjoittaa aikaa sitten.
Teidän kaikkien viesteistä välittyi positiivinen tai ainakin neutraali kuva tämänkaltaisesta olemisesta ja se pistikin yllättäen miettimään, joskos ajattelen liian itse-kriittisesti omista taipumuksistani jotka eivät välttämättä edes niin negatiivisa ole.
Obnoxion totesikin, että hektisessä arjessa tuo voi muodostaa kompastuskiven ja totta tosiaan näin voi olla, mutta erittäin mukavaa kuulla teidän näkemyksiä tästä piirteestä!
Tuota värikoodi-systeemiä olen useasti miettinyt, kun tuntuu että välillä sanat muodostavat väreihin yhdistettäviä mielikuvia.
Locked