Kuuntelettko podcasteja?

Veljille esitetyt kysymykset.
Locked
Neigma
Posts: 3
Joined: Sat Nov 05, 2016 5:10 pm

Kuuntelettko podcasteja?

Post by Neigma »

Tervehdys kaikille!

Olen jo pidemmän aikaa seurannut Azazelin Tähden toimintaa nettisivujen, foorumikeskustelujen ja valtakunnallisen mediankin kautta ja nyt rohkaistuin ihan reskisteröitymäänkin tänne foorumille ja ottamaan osaa aktiivisesti keskusteluihin.

Juolahtikin tuossa heti mieleen kysymys, että onko veljeskunnan piirissä kukaan innostunut kuuntelemaan podcasteja, jotka käsittelvät, tai ainakin sivuavat seuran piirissä käsitelyjä aiheita? Itse olen ahnaasti kuunntellut ainakin suomalaista Radio Wyrd -podcastia, jonka jaksot käsittelevät sellaisa aiheita, jotka varmasti seuran jäseniä tai muita foorumia tutkailevia kiinnostaa. Podcasin isäntinä toimii Aki Cederberg ja Konstantin Tuonihovi, joista Aki on myös muun muassa kirjoittanut mielenkiintoisen kirjan Pyhiinvaellus (http://www.salakirjat.net/product/10/py ... -nepalissa), joka on matkakertomus, jossa hän muun muassa hengailee Intiassa varsin läheisesti “pyhien hullujen” eli naga-babojen kanssa anten mieleniintoista "sisäpiirin" tietoa siitä maailmasta.

Rapakon takaa podcasteista tulee mieleen Joe Roganin hostaama Joe Rogan Experience, jossa kyllä käsitellään aiheita laidasta laitaan vieraista riippuen, mutta joista jotkut kyllä sivuaa selävsti täälläkin käsitelyjä aiheita. Äkkiseltään mielenkiintoista vieraista tulee mieleen ainakin Duncan Trussel, joka on kiinnostnut esoteerisista ja okkulttisista aiheista ja on ilmeisen innostunut ainakin Aleister Crowleystä. Toinen mielestäni kiinostava vieras on Aubrey Marcus, joka on hyvin perehtynyt Ayahuasca-rituaaleihin ja kertoo todela kiehtovia ja värikkäitä tarinoita omista kokemuksistaan ja oivalluksistaan niiltä retriiteiltä.

Tykkään itse suuresti podcastien rennosta keskusteluilmapiiristä, jossa ajatukset lentävät vapaasti ilman turhaa pönötystä. On myös hauska huomata kuinka erilaiset ihmiset ovat aidosti kiinostuneet näistä asiosta. Oletteko te kuunnelleet kyseisiä podcasteja, tai kenties jotain muita mielenkiintoisia podcasteja, joita haluaisitte suositella?

Radio Wyrd: http://www.radiowyrd.fi/info.html

Joe Rogan Experience: http://podcasts.joerogan.net/
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Kavi »

Tervehdys ja tervetuloa mukaan! :)

Itselläni oli tämän vuoden alussa aikakausi, jolloin kuuntelin Duncan Trusselin podcasteja päivittäin, johtuen silloisesta työstäni joka mahdollisti työnteon ja podcastien kuuntelun samanaikaisesti.
Erityisesti Duncan Trusselin persoonaan on helppo samaistua - henkilö joka on fiiliksissään kaikesta uudesta, mutta laiskuudessaan jääkin sitten pelaamaan sitä Hearthstonea :D
Myös Trusselin ajoittainen rienaava huumori uppoaa itseeni. Esimerkkinä juurikin Joe Rogan Experiencen jakso nro 666.
Toisaalta amerikkalainen kulttuuri on sitten tekijä joka vieraannuttaa minua paljon joissain podcasteissa, mukaan lukien Joe Rogan Experience.
Turhan paljon ajatusten keskittäminen "psykedeelit on jees"-puheisiin ja jossain mielessä ne harvat puheet okkultismista ovat aika relativistisen tai epämääräisen kuuloista läppändeerusta, johon suhtaudun hiukan kriittisemmin ja varauksella.
Tässä toki oma mielipiteeni, mutta ehkä hienoin asia on se yhdistävä vaikutus mitä podcasteilla on - joku pallon toisella puolella on ajatellut asioista lähes samalla tavalla ja vielä mahdollisesti samaan aikaan.
User avatar
Ratnaraj
Posts: 20
Joined: Sun Jul 14, 2013 12:36 am

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Ratnaraj »

Radio Wyrdin podcastit ovat tuttuja, niiden lisäksi olen kuunnellut myös Perttu Häkkisen ohjelmia ja Maailmanpuu -joogapodcasteja. Pidän myös kovasti tuosta Aki Cederbergin Pyhiinvaellus -kirjasta. Kerronta oli mielestäni elävää ja tempaisi hienosti mukaansa.
"The intelligent man finds almost everything ridiculous, the sensible man hardly anything." -Goethe
User avatar
Lumen
Posts: 27
Joined: Sat Aug 13, 2016 11:56 am

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Lumen »

Voi kyllä! Tuntikausia joka arkipäivä :D En tiedä miten selviäisin töistä muuten. Duncan Trussel on ollut minun suosikkini jo kauan. Mahtavaa kuulla että löytyy muitakin faneja! Olen somessa mainostanut monesti että kuunnelkaa nyt tätä tyyppiä mutta ei kukaan tunnu tajuavan :D Radio wyrd on kova, saisi vaan tulla uusia jaksoja taas. Perttu Häkkinen tietysti. Viime aikoina kuunnellut myös paljon Unexplained with Howard Hughesia, jossa aiheet ufoista meedioihin sekä Thelema now-podcastia. Listataanko tähän ketjuun hyviä sitä mukaa kun tulee vastaan? Itselle ainakin on nimittäin erittäin tervetulleita aina uudet hyvät podcast-vinkit.
Neigma
Posts: 3
Joined: Sat Nov 05, 2016 5:10 pm

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Neigma »

Onpas mukava huomata, että muillekkin maistuu podcastit! Täytyypä tarttua nuihin vinkkeihin mistä en ollut vielä kuullut. Radio Wyrdiltähän on tosiaan tuloillaan uusi jakso, jossa vieraana muusikko ja kääntäjä Ike Vil. Ja en kyllä pistäis pahitteeksi jos jaksojen julkaisutahti olis vähän rivakampi kun ovat niin hyviä, vaan eipä tuota voi liikoja vaatia kun imaiseksi niitä vääntävät.

Tuo podcastien listaaminen on hyvä idea. Voisi myös listata ihan yksittäisiä lähetyksiä, jos jotain oikein maukkaita kohdalle sattuu. (vai tarkoititko juurikin sitä? :D )
Neigma
Posts: 3
Joined: Sat Nov 05, 2016 5:10 pm

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Neigma »

Ei suoranaisesti liity podcasteihin tämä, vaikka tässäkin kyllä äänitteestä kyse, mutta oletteko törmänneet suomalaiseen, paremman sanan puutteessa totuuden etsijään nimeltä Orvo Raippamaa?

Markku Siivola kirjoitta:

"Yläpuolelle kaikkien uskonnollisten, filosofisten, poliittisten, tieteellisten ja taiteellisten mielipidesuuntien kohoavalla laajapohjaisella ja lämpimällä ymmärryksellään ihmisten tuhatmuotoisten tuskien yhteisestä pohjasta jätti hän korvaamattoman arvokkaan henkisen perinnön häntä ympäröineille ihmisille. Tunnetuksi hän tuli myös Suomen Parapsykologisen Tutkimusseuran parikymmenvuotisen jäsenyytensä ja 16-vuotisen sihteerikautensa aikana ihmisenä joka antoi kaikkien kukkien kukkia pysyen vastakkaistenkin mielipiteiden myrskyssä aina yhtä tarkkaavaisena kuuntelijana, sovittelijana, ymmärtäjänä tavalla joka kuvasti pään ja sydämen, järjen ja intuition aivan poikkeuksellisen täydellistä ja tasapainoista yhteistyötä."

Törmäsin itse Orvoon jo tuossa jokunen vuosi sitten, ja erityisen antoisaksi koin netistä löytyvän äänitteen 70-luvun alusta, jossa hän ja Markku Siivola keskustelee "tajunnan rakenteesta". Tämä parinkymmenen minuutin äänite ainakin itselle selvensi hienosti tajunnan tasoja ja niiden toimintaa. Äänitteessä Orvo selventää omia käsitteitään minä, minäisyys, minuus:

Minä - itse vertaisin tätä Jungin käsitteeseen Itsestä.
Minäisyys - persoonallinen, päivätajunta
Minuus - "energeettinen perusyksikkö", monadi. (henkilökohtaisesti tämä on minulle puhtaasti käsitteellinen, en ymmärrä mitä tämä tarkoittaa tai miten se toimii.)

Minusta on jotenkin todella sympaattista sekä kiehtovaa kuunnnella suomalaista lämminhenkistä keskustelua aiheesta. Ihan kuin ukki selittäisi lapsen lapselleen hieman mistä tässä koko olemisesta on kyse, samalla kun mummo häärää vieressä ja parhaansa mukaan sotkee keskustelua.. Halusinkin vain jakaa tämän teidän kanssa, itselleni ainakin tuli hyvä mieli tuosta keskustelusta. Sivulta löytyy myös muuta materiaalia Orvosta.

http://siivola.org/orvo/orvo.html
Yinlong
Posts: 121
Joined: Sat Feb 27, 2016 5:12 pm

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Yinlong »

Nämä eivät ole podcasteja mutta olen kunnellut niitä kuin podcasteja viimeaikoina. TV-ohjelman Closer to Truth kaikki haastattelut löytyy kategorisoituna aiheen ja haastateltavan mukaan osoitteesta: https://www.closertotruth.com/contributors En siis erityisesti pidä itse ohjelmasta enkä sen tekijästä, mutta haastatteluja kuuntelemalla voi keskittyä yhteen tutkijaan kerrallaan, joka on mielestäni mukavampi tapa tutustua kyseisten tutkijoiden ajatteluun. Muina etuina mainittakoon että näin ei tarvitse maksaa itse ohjelmista :)

Yksi mainitsemisen arvoinen ja mielenkiintoinen tutkija on Donald Hoffman (https://www.closertotruth.com/contribut ... an/profile), joka on lähtenyt tutkimaan todellisuutta näkökulmasta, että ainoastaan tietoisuus on todellinen. Pähkinänkuoressa hänen ajatuksena on muodostaa matemaattinen malli tietoisuudesta, josta voi johtaa fysiikan, erityisesti kvanttifysiikan lainalaisuudet.

Mielestäni tämä saitti on aika kattava tapa tarkastella tieteen nykyisiä näkökulmia ns. ratkaisemattomiin ja isoihin kysymyksiin fysiikan, uskonnon ja neurotieteiden yms. osalta. Ehkä saattaa toimia vastapainona okkultistisemmalle kirjallisuudelle tai muuten vain voi olla hyväksi hieman seurata tiedettä.
Quaerendo Invenietis - Na dìomhcuimhnich a-chaoidh - Feuer frei!
User avatar
E.Velestie
Posts: 40
Joined: Thu Feb 18, 2016 9:12 am

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by E.Velestie »

Kyllä vain! :)
Ja kiitos useista eri vinkeistä, jotka tässä itselleni on tullut paikoitellen täysin uusina.

Työmatkoilla tulee kuunneltua paljon eri podcasteja ja vlogeja youtubesta, sillä radion kuuntelusta on tullut lähes sietämätöntä. Usein kun työmatka kestää sen 2-4 h per suunta, niin olen täysin kyllästynyt radion tarjontaan ja jopa juontajien ääniin. Alkuun tuli kuunneltua paljon musiikkia omasta takaa, mutta on käynyt niin että olen jokseenkin ikävystyttävää melkein kaikkeen musiikkiin tilapäisesti.
☩ Ho Ophis Ho Archaios ☩
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Nefastos »

Aina välillä on kuulunut toiveita AT-podcastista, joten tällaistakin ajatusta on viime aikoina pyöritelty, toistaiseksi tosin epävirallisesti. Toivotaan, että jossain vaiheessa pätevät ihmiset ottavat asian omakseen & toteutuksen käytännön tasolle.
E.Velestie wrote:Usein kun työmatka kestää sen 2-4 h per suunta, niin olen täysin kyllästynyt radion tarjontaan ja jopa juontajien ääniin.

Viikonloppuna Tampereella käydessäni kävi ilmi, että siellä fyysistä välimatkaa voidaan laskea pertuissa. Yksi perttu on matkana se, minkä verran ihminen ehtii matkustaa yhden Perttu Häkkisen radio-ohjelman kestäessä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Lumen
Posts: 27
Joined: Sat Aug 13, 2016 11:56 am

Re: Kuuntelettko podcasteja?

Post by Lumen »

Töissä tauosta taukoon on siis n puolitoista perttua. Tosin ei ole enää aikoihin ollut uusia perttuja kuunneltavaksi kuin kerran viikossa.
Locked