Gnostilaisuus

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Gnostilaisuus

Post by A.A. »

Perustan aiheen, koska monella täällä kävijällä on intressejä gnostilaisuuteen. Pelinavauksena heitän tässä linkin 2009 perustetun Gnostilaisen Seuran sivuille: http://www.gnosis.fi/

Seura vaikuttaa tuoreudestaan huolimatta (tai juuri sen takia) raikkaan "alkuperäiseltä" gnostilaisuudelta. Tarkoitan tällä sitä, että seura pyrkinee varsinaiseen gnostilaisuuteen sekoittamatta mukaan muita aatesuuntauksia.

Toistelematta seuran teesejä suosittelen perehtymään sivustojen sisältöön, mikäli gnostilaisuus kiinnostaa.

ps. en ole (ainakaan toistaiseksi) järjestön kätyri
Lux

Re: Gnostilaisuus

Post by Lux »

Erittäin asiallisen oloinen sivusto, jonne tulikin "eksyttyä" jokin aika sitten gnostilaisia linkkejä netistä jahdatessa. Tällaisten linkkien esiintyminen kotoisella maaperällä tuo aina mieleen, että ehkä ihmiskunnalla on vielä sittenkin toivoa... :)

Itse gnostilaisuuden käsittelyyn lupaan palata paremmalla ajalla.
Lux

Re: Gnostilaisuus

Post by Lux »

Tässäpä (näennäisesti) hieman toisenlainen näkökulma gnostilaisuuteen, tai missä kontekstissa gnostilaisuus voi myös toimia "maailmassa": http://www.gnosticliberationfront.com/
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Gnostilaisuus

Post by obnoxion »

Pidän itseäni gnostilaisena. Mutta mitä vakavammassa hengessä tätä termiä käyttää elävästä uskonnollisuudesta, sitä varovaisemmin sitä tahtoisi määritellä.

Minusta näyttäisi siltä että "alkuperäistä" gnostilaisuutta on hyvin vaikea löytää tutkimalla historiaa, tai sellaisia harvoja yhä harjoittavia gnostilaisia kuten mandealaisia. Näkisin myös että gnostilaisuutta on hyvin vaikea puhdistaa muista aatesuunnista. Tai paremminkin, että tällainen gnostilaisuuden puhdistamisen pyrkimys on lähtökohtana väärä. Gnosis on se joka puhdistaa "aatesuunnat".

Itselleni gnostilaisuus näyttäytyy erityisesti uutena tulkintana. Tätä pidän myös yhtenä gnostilaisuuden suurimmista arvoista. Aito ja elävä gnostilaisuus ei lopulta voi olla mikään kokoonpano vanhoista lähteistä, vaan sen on oltava todelliseen oivallukseen perustuva kaikkien opetusten uudeellen arviointi. Tätähän kristinuskokin - väitän - alunperin oli; "Uusi laulu", joka uudesta oivalluksesta käsin yhdisti kaikki traditiot.

Se että gnostilaista aineistoa on alkanut löytyä kuin maahan kätkettyjä aarteita, kertoo minusta paljon. Kaikkinaiset olosuhteet ovat otolliset uudelle oivallukselle; ei niinkään puhdistetulle antiikin gnostilaisuudelle, vaan puhdistavalle Gnosikselle, joka jälleen nostaa kuolleen kirjaimen hengen elämään.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Gnostilaisuus

Post by Nefastos »

Gnostilaisuuden nimi on kovin monitahoinen. Minua vastaan se tuli ensimmäistä kertaa lukiessani Hessen Demiania. Olin varhaisteini-iässä, ja kirjan vihjailu antinomismin mysteereihin ja okkultismin salaisuuksiin vaikutti minuun herättävästi; päädyin ahmimaan muutkin Hessen teokset, joista en sitten kuitenkaan enää löytänyt samaa mysteerin likeisyyttä, saati edemmäs johtavaa sanaa.

Jos olette lukeneet kirjan (ja jos minä muistan sen oikein) niin gnostilaisuus nostetaan Demianissa nimenomaan perinteisen polun vastakohdaksi tuossa yhteydessä. "Vasemman käden tieksi" perinteisemmän uskonnollisuuden "oikean käden tien" rinnalle tai jopa sitä vastaan. Toisissa yhteyksissä gnostilaisuutta voidaan taas pitää vain esoterialla laajennettuna tai siihen keskittyneenä kristinuskona. Tai esoterismina ylipäätään.

Uusgnostilaisia järjestöjä minun on vaikea linkittää täysin sekä siihen alkuperäiseen kristilliseen gnosikseen, jonka kirkkoisät & valtionkirkko tarkoituksellisesti murskasivat jo ensimmäisinä vuosisatoina, että myöskään tuohon Hessen "satanistiseen" gnostilaisuuteen. Ne näyttävät käsittävän tuon sanan useinkin vain, kuten sanottua, okkultismin synonyyminä. Silloin ei tietysti voi olla kuin gnostilaisuuden puolustaja ja koettaa itsekin ansaita gnostikon titteliä niin hyvin kuin taitaa.

Fra Obnoxionin viesti yllä on helppo allekirjoittaa, ja vaikkapa alleviivata, kokonaisuudessaan.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Gnostilaisuus

Post by A.A. »

Melko pirteä tapaus:
http://www.gnostilainenkirkko.fi

Kannattaa tutustua toimituksiin & liturgioihin, mikäli tällaiset sovellutukset kiinnostavat (erityisesti suomeksi esitettyinä). Ääninäytteitäkin löytyy.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Gnostilaisuus

Post by obnoxion »

A.A. wrote:Melko pirteä tapaus:
http://www.gnostilainenkirkko.fi
Sain erittäin sympaattisen vaikutelman. Painotus näyttäisi olevan eksoteerinen, mutta näinhän sen kirkoissa kuuluukin olla. Ave Sofia!
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
A.A.
Posts: 86
Joined: Wed Aug 04, 2010 9:15 pm
Contact:

Re: Gnostilaisuus

Post by A.A. »

"Painotus näyttäisi olevan eksoteerinen, mutta näinhän sen kirkoissa kuuluukin olla."
Toki, ja seuran sisäinen Gnostilainen Riitti edustaa esoteerista puolta.

Esoteerisen perinteen järjestöjen järjestelmät ovat jo sinänsä mielenkiintoinen aihe. Kyseisen seuran rakenne on siinä mielessä poikkeus, että monissa nykyisissä järjestelmissä eksoteerista puolta joko ei ole, tai se on vain "välttämätön paha".
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Gnostilaisuus

Post by Nefastos »

Tämä on todella hieno uutinen!
A.A. wrote:Esoteerisen perinteen järjestöjen järjestelmät ovat jo sinänsä mielenkiintoinen aihe. Kyseisen seuran rakenne on siinä mielessä poikkeus, että monissa nykyisissä järjestelmissä eksoteerista puolta joko ei ole, tai se on vain "välttämätön paha".


Niin... Jos nämä molemmat tekijät ovat todella tiedostetusti olemassa, niin esoteerisen on oltava määräävässä asemassa ja eksoteerisen muodon toimittava sen ehdoilla eikä vice versa. Historia näyttää lukuisin esimerkein mitä muussa tapauksessa tapahtuu.

Tästä seuraa, että esim. AT:ssa koko eksoteerinen ulkorakenne voi joskus tuntua unohdetun tai olevan lapsipuolen asemassa, koska sitä muodostetaan sisäisen mallin ympärille eikä päin vastoin. Tämä vie paljon aikaa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Einheri
Posts: 111
Joined: Sun Jun 06, 2010 12:23 am
Location: Etelä-Savo

Re: Gnostilaisuus

Post by Einheri »

Ajattelin herätellä vanhaa ketjua takaisin pystyyn, sillä silmiini eksyi lyhykäinen katsaus/kommenttiraita Juudaksen evankeliumiin liittyen.
http://www.youtube.com/watch?v=MU8W2UqxhIY

Varsin mielenkiintoinen pätkä, mutta jotenkin ei tullut yllätyksenä että pätkän loppupuolella muistettiin painottaa harhaoppisuuden leimaa, sekä haureutta.
En tietysti täysin puolueetonta katsahdusta odottanutkaan, mutta jotenkin pieni lähdetietojen oikominen, sekä provokatiivinen lähestymistapa oli vahvasti esillä.
Locked