obnoxion wrote:Itse näen asian ensisijaisesti runollisesti, "jolloin yhdistelyt luodaan tilanteen mukaan". Siispä, uuden merkityksen liittyminen näinkin vahvasti Perkeleen nimeen, kertoo uuden, ehkä odottamattomankin aspektin paljastumista arkkityypistä. Taas jonkin alkuperäisenä pidetyn merkityksen katoaminen tarkoittaa tietyllä tapaa, että kyseisessä ajassa tai paikassa arkkityyppi, jumaluus, on kätkenyt tämän osan itsestään. Tässä Jumaluus on elävä. Se paljastaa itseään jokahetkisesti. Emme voi sanoa että arkkityyppi on tällainen, vaan että se tuhat vuotta sitten ilmeni tällaisena.
Tämä on viisautta.
"AT:n seitsenkohtainen perusta" lähtee liikeelle teesistä: "Jumaluus on absoluuttinen". Tämä tarkoittaa, että kaikki mikä on jumalallista on ykseyttä. Se mikä kaikkein ylimpänä voi olla vain Absoluutti Josta Ei Voi Mitään Sanoa ja seuraavalla askeleella Jahve-Ashera (tai kuten itse helpommin sen koen, Shiva-Shakti), Jumala ilmenneenä kaksinaisuutena, ja hetken kuluttua seitsemän kosmokraattoria, on jumaluutena aina yksinkertaisesti ykseyden manifestaatio. Toisin sanoen tapa, jolla muodoissa kokeva ihmismieli johdatetaan kohtaamaan numeeni. Numeenissa taas ei ole poissuljettua osuutta, on vain täyteys.
Tämä ei mitenkään tee mahdottomaksi käsitellä arkkityyppejä eri kannoilta (mistä viitatussa toisessa keskustelussa puhutaan), mutta kun niihin eläydytään, niiden rajoittavuuden tulee kadota. Siten jokainen Jumaluuden tosi ilmaus on aina viimeistään praktisessa mielessä täysin ambivalentti ja totaalisen mystinen.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
"Metallit" (maanalaiset voimat) edustavat osaltaan sitä "Saatanaa", joka puolestaan ei anna ihmiselle vain sitä mitä tämä todella tarvitsee, vaan myös sitä mitä tämä pyytää.
-Johannes Nefastos-
Pahan pehmeillä patjoilla Suuri Saatana pitkään
lumon valtaan saatua sielua tuudittaa,
ja tahtomme kalliin metallin höyryksi saa
tuo viisas alkemisti, muut keinot ei mitkään.
-Charles Baudelaire-
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Alkuaikojen itsensä kieltävästä asketismista ja maailmankielteisyydestä kristinusko on kehittynyt keskiluokkaisten elämäntuntojen heijastajaksi siinä määrin, että on vaikea tehdä eroa erityisesti kristillisen moraalin ja perinteisten hyvien tapojen välillä.
-Heikki Räisänen: Uskonnot maailmassa-
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
obnoxion wrote:Alkuaikojen itsensä kieltävästä asketismista ja maailmankielteisyydestä kristinusko on kehittynyt keskiluokkaisten elämäntuntojen heijastajaksi siinä määrin, että on vaikea tehdä eroa erityisesti kristillisen moraalin ja perinteisten hyvien tapojen välillä.
-Heikki Räisänen: Uskonnot maailmassa-
Sivistynyt tapa ilmaista se tosiasia, että 'kristinusko' tai 'konservatismi' tarkoittaa yhtä kuin tympeää pienporvarillista moralismia.
"Viisas mies näkee koko maailman omien ikkunoidensa lävitse." - Laotse
Vaikka suuri Laotse tarkoittaakin tällä ensisijaisesti sielun ja tietoisuuden ikkunoita, niin maalaisjunttina lisäisin tähän suureen ja kyseenalaistamattomaan viisauteen silti, että etenkin jos on vastikään puhdistanut ne kevään suureksi kunniaksi Fairylla - sekä ulkoa että sisältä. [hymiö]
Autuaita ne, jotka pesevät vaatteensa: he pääsevät syömään elämän puusta ja saavat mennä porteista sisälle kaupunkiin. Ulkopuolelle jäävät koirat ja noidat, irstailijat, murhaajat ja epäjumalien palvelijat ja kaikki, jotka rakastavat valhetta ja noudattavat sitä.
-Ilm. 22:14-15
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä