Mikkelinpäivä

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Locked
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Mikkelinpäivä

Post by obnoxion »

Juhlitko tai oletko joskus juhlinut Mikkelinpäivää, eli Mikaelin ja muiden arkkienkelien kirkollista juhlapäivää? Kysyn, koska olen itse tänään osallistumassa mikkelinpäivän kirkonmenoihin ensimmäistä kertaa, ja ajatus tuntuu mukavalta.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Mikkelinpäivä

Post by Nefastos »

Kävin joskus ulkopuolisena Steiner-koulun Mikkelinpäivän juhlassa, johon liittyi pieniä interaktiivisia kuvaelmia. Osallistuttuani kohteliaasti yhteen tällaiseen minirituaaliin ihmettelin sitä valvomassa olleiden oppilastyttöjen kikattelua kunnes myöhemmin ymmärsin, että olin epähuomiossa asettanut symbolisen panostukseni langenneille enkeleille.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Mikkelinpäivä

Post by obnoxion »

Olenkin ymmärtänyt että mikkelinpäivä on pääsiäisen ohella steineriläisyyden tärkein juhlapäivä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Vanadís

Re: Mikkelinpäivä

Post by Vanadís »

Enpä kyllä, mutta osallistuin muutama vuosi sitten erilaisiin ortodoksisiin menoihin, enkä muista olivatko pyhimysten vai enkeleiden vai minkä juhlia, kun keskityin muotoseikkoihin, eli siihen etten pyöri väärään suuntaan tai missaa jotakin kumarrusta tai kuperkeikkaa, jota muu kirkkokansa tuntui tekevän tiheään tahtiin. Mutta idea on aika kiintoisa, voisi joskus osallistua kirkonmenoihin pohtien niiden arkkienkeli- tai seremoniamagiayhteyksiä.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Mikkelinpäivä

Post by obnoxion »

Kirkossa oli hyvin miellyttävää, eikä vähiten seinien ja katon taideteosten ansiosta. Pappi lainasi Raamatusta Jeesuksen vastauksen kysymykseen "Kuka on suurin", jonka muistelisin olevan Matteuksesta. (Sivuiltamme löytyy myös Johanneksen kirjoittama saman niminen artikkeli, jota suosittelen).

Sor Vanadiksen kommenttien pohjalta sanon, että omaan krisillisyyteni kuuluvat enkelit, paholaiset, pyhimykset ja pyhäinjäännökset, sekä kaikki pyhyyden rikkaus ja runsaus jota toisenlainen temperamentti pitää tarpeettomana, joskus jopa vääränä.

Joka tapauksessa, kun minulla joskus on taas enemmän aikaa itselleni, luulen että ryhdyn käymää kirkoissa säännöllisemmin. Nyt illalla saan pohtia mikkelinpäivän ydinsanomaa, josta en ole vielä tehnyt itselleni tyydyttävästi selvyyttä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Locked