Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Vakaumukset, moraalisäännöt, muut seurat ja uskonnot.
Locked
User avatar
otus666
Posts: 29
Joined: Sat May 30, 2015 10:11 pm

Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by otus666 »

Mitä mieltä olette näistä kirosanoista? Koska joskus olen pohtinut sitä että onko jotkut sanat loukkaavia Saatanaa kohtaan? Vähän niinkuin sellaista ns. "Saatananpilkkaa". Onko sellaista olemassa?

Mä sen tiedän että "Saatana" ei oo edes nimi, vain suomenkielinen muunnos heprean sanasta "HaSatan". Ja yleensä ku saatan sanoa "voi Saatana!!!" tai siihen suuntaan, niin ei todellakaan ole mulla tarkoitus syyttää tai loukata yhtä mun jumalista joka sattuu olemaan Saatana.

Ja sit tiedän sen että Helvetti on eri asia ku alimaailma. Helvetti on Abrahamilaisten (ja iha joidenki toisten uskontojen) kuoleman-jälkeinen kidutuspaikka, jota ei ole yhtään missään päin henkiulottuvuutta. Sitten muissa tapauksissa Helvetti vaa tarkoittaa muuten iha mitä vaa tuskaa. Joten ei oo mitään tarkoitusta syyttää tai loukata alimaailmaa mistään, jos satun sanoo että "voi helvetti".

Mitä ootte ite mieltä? Onko se iha ok käyttää näit kirosanoja, vai voiko nää kirosanat just olla loukkaus, vai mitä? Kysyn vaa mielenkiinnolla.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Nefastos »

Vaikka puhutaan Jumalan "pilkasta", kirosanoja ei ole kirkon piirissä kielletty sen vuoksi että niillä olisi ollut tarkoitus pilkata jumalaa, vaan koska voiman ammentamista jumalnimistä pidettiin – sinänsä korrektisti – magian muotona. Monet kabbalistiset, ja muutkin, loitsut koostuvat yksinomaan erilaisista jumalnimistä.

Jos ja kun toistelen tiukan paikan tullen "Saatana!" (ja usein vielä hiemman vulgaarimmin anatomisilla lisäyksillä), kyseessä on pienimuotoinen voiman ammentaminen kyseiseen entiteettiin turvautumalla. Lienee näkökulmakysymys, onko epäkunnioittavaa kutsua yli-inhimillisiä olemuksia mukaan omaan arkeensa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
otus666
Posts: 29
Joined: Sat May 30, 2015 10:11 pm

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by otus666 »

Nefastos wrote:Vaikka puhutaan Jumalan "pilkasta", kirosanoja ei ole kirkon piirissä kielletty sen vuoksi että niillä olisi ollut tarkoitus pilkata jumalaa, vaan koska voiman ammentamista jumalnimistä pidettiin – sinänsä korrektisti – magian muotona. Monet kabbalistiset, ja muutkin, loitsut koostuvat yksinomaan erilaisista jumalnimistä.

Jos ja kun toistelen tiukan paikan tullen "Saatana!" (ja usein vielä hiemman vulgaarimmin anatomisilla lisäyksillä), kyseessä on pienimuotoinen voiman ammentaminen kyseiseen entiteettiin turvautumalla. Lienee näkökulmakysymys, onko epäkunnioittavaa kutsua yli-inhimillisiä olemuksia mukaan omaan arkeensa.
Mielenkiintoista... Toisaalta, ite en usko että pelkkä nimen sanominen tuoo ketään entiteettiä tosta vaan, ellei se entiteetti oo jo paikalla valmiiksi tai henkilöllä on joku yhteyslanka siihen entiteettiin. Muuten entiteetin kutsuminen paikalle vaatii tahdonvoimaa, ja tarkoitusta. Enkä ole tarkoittanut sitäkää että tarttisin Saatanan heti siihen arjen pulmaakaa... Toisaalta, en sanoisi koskaan että "voihan Lucifer!!" tai vaikka "voihan Asmodeus!!' koska sit se on eri asia periaatteessa.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Nefastos »

otus666 wrote:ite en usko että pelkkä nimen sanominen tuoo ketään entiteettiä tosta vaan, ellei se entiteetti oo jo paikalla valmiiksi tai henkilöllä on joku yhteyslanka siihen entiteettiin.

Toisaalta, myös negatiivinen mielenkiinto on mielenkiintoa, joka lataa jännitteisyyttä.

Esimerkiksi, jos uskon että vaikkapa Jahven nimen lausuminen on maaginen toimi jota siis tulee välttää turhaan tekemästä, luon itse sanaan sellaisen assosiaatioapparaatin (vahvoja mielteitä ja siten energiaa laukaisevan psykologisen rakenteen), joka todella alkaa toimia minulle taikasanana. Jos tähän liittää uskon siihen että nimillä on myös itsenäisiä merkityksiä riippuen esim. niiden sisältämistä teknisistä äänteistä, ollaan tekemisissä jo hiukan syvällisemmän magian kanssa.

Jos joku vain hokee mitään ajattelematta jotakin jumalan tai paholaisen nimeä, vaikutus on olematon. Mutta usko, jossa tietty maailmankatsomus liittyy tahtoon & tietyn maailmankuvan kautta rakentuvaan imaginaation hyödyntämiseen todellisena eikä vain ihmisen sisäisenä tekijänä, antaa taikasanoille/-nimille aivan toisenlaisen vaikutusvallan.

Lisäksi, alitajuinen usko riittää. Ihminen joka normaalitilanteessa on rationalistinen, saattaa kuitenkin pitää takaraivossaan pientä taikauskon siementä, halusi tai ei. Sellainen voi jossain tilanteissa riittää saamaan aikaan vaikutuksen, aivan kuten kaikki epäilys vastaavassa määrin tekee magiasta epäluotettavampaa. Tämä asia ei kuitenkaan ole koskaan absoluuttisesti niin tai näin, vaan ihmisen "maaginen usko" sijoittuu aina jonnekin nollan ja sadan prosentin välille, eikä kumpaankaan näistä äärimmäisyyksistä.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Abhavani
Posts: 45
Joined: Thu Feb 12, 2015 1:11 pm

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Abhavani »

Olen aina pitänyt kirosanoja mielenkiintoisina juuri tuon "voimanliikuttelun" takia. Ei niitä syyttä kutsuta vaihtoehtoisesti voimasanoiksi. Kuitenkin, ehkä kasvatuksestani johtuen, pidän etenkin vulgaarin ja alatyylisen sanaston latelua ruman kuuloisena, ja yritänkin välttää tätä itse. Jumalsanasto tuntuu "sopivammalta" ja relevantimmalta kiroilun muodolta.
Veneficus
Posts: 2
Joined: Sun May 15, 2016 1:18 pm

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Veneficus »

Olen itse aika rääväsuinen tapaus, en asialla tosin ylpeile. Enemmänkin huono tapa, josta voi tulla äkkiä ongelmiakin. :D

Käytän kyllä myös näitä otsikossa mainittuja. Tosin varmaan sen takia, että kyseessä on vanha tottumus. En ainakaan tietoisesti yritä kutsua entiteettejä arkeeni, vaikka varmasti sitten alitajunnan tasolla ainakin kyse on nimenomaan jonkinlaisesta voiman hakemisesta.

"Saatananpilkkaan" en oikein usko. Ei mikään aidosti pyhä ja korkea voi loukkaantua siitä, mitä ihmiset puhuvat. Blasfemiaa voi kuitenkin toki harjoittaa suuntaan jos toiseenkin, mutta se on sitten ihmisen oma asia, mitä sillä haluaa saavuttaa.
User avatar
Shivaprasaada
Posts: 127
Joined: Fri Feb 24, 2017 8:40 pm

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Shivaprasaada »

Itse kiroilen ja haukun toista solvaussanoin harvoin, koska se ei ole kovin hyvä tapa ja tuo ympärille huonon ilmapiirin ja on usein hyvin moukkamaista ja alhaista käytöstä.

Minä en alistu mielelläni moiseen moukkamaisuuteen ja alhaisuuteen. Usein on parempi pitää tällaisissa asioissa mölyt mahassaan.

Itse en käytä sanaa Saatana, koska siihen liittyy niin negatiivinen lataus ja se tulee hepreankielisestä sanasta, joka tarkoittaa vastustajaa ja sen alkuperäisellä merkitykselläkin on mielestäni liian negatiivinen lataus.

Enkä varsinkaan käytä sanaa perkele, koska se tarkoittaa nykyään pahaksi miellettyä jumaluutta ja sitä pidetään saatanan synonyyminä.

En mielellään käytä edes sanaa helvetti, koska silläkin on negatiivinen lataus.

Mieluummin käytän nimityksiä Lucifer (Valontuoja) tai Shukrācharya (Valon/Siemennesteen korkein mestari).
Jos on itse paha, koko maailma on paha. Intialainen sananlasku, Urdu
Joka ei toisille pahaa toivo kuten ei itselleenkään, häntä ei paha kohtaa syyn puuttumisen vuoksi. Viṣṇupurāna, Intia
User avatar
Umbrosis
Posts: 8
Joined: Sun Dec 14, 2014 1:58 am
Location: Satakunta

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Umbrosis »

User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Saatana-, perkele-, ja helvetti-kirosanat

Post by Benemal »

Ironista. Olen viime vuosien aikana taantunut henkisesti ja myös kiroilu on jäänyt pois. Aika usein silti yhä sanon, että jokin on ihan paskaa.
Locked