Wyrmfang wrote:Pointti oli vain ja ainoastaan, että jos on halua perehtyä esoteriaan, kannattaa lukea myös esoteriaa itsessään, ei pelkästään jonkun ei-esoteristin tulkintaa siitä. Vastaavasti jos haluaa perehtyä valtavirtaiseen länsimaiseen tieteeseen ja filosofiaan, kannattaa lukea sitä itsessään, ei pelkästään esoteristin tulkintoja siitä.
Vaikka tämä asia onkin sellainen josta olemme eri mieltä (sillä kuten Obnoxion esitti, se pakottaa ihan jo ajanpuutteen takia spesialistit omiin poteroihinsa), siinä ei ole mitään mikä herättäisi minussa lohduttomuutta. Olisimme eri linjoilla asiassa joka on tietyllä tapaa maku- tai preferenssikysymys, eikä siinä sen kummempaa.
Epätoivoni syy oli siinä, että tätä vaatimusta olit käyttämässä - vaikka nyt muotoiletkin asian viisaasti toisin - yksinomaan vain tieteen(/)filosofian puhtaasti tarkastelemisen edellytykseksi, eikä kukaan nähnyt tässä epäsuhdassa ongelmaa. Joka tuntee jotakin mahayana-buddhalaisuuden suuntaa ja okkultismia esimerkiksi siinä muodossa kuin tästä asiasta on puhuttu vaikkapa jossakin Azazelin Tähden okkultismiesityksessä tai Agrippan teoksessa (jotka eivät nekään ole yhtäsuuruusmerkeillä toisiinsa liitettävissä) huomaa, että heittää nämä läjään keskenään on selvä erehdys. Se mitä kritisoin oli länsimaiselle tieteelle vaadittu erikoisasema, joka muitta mutkitta kiistettiin pois muilta aatteilta, & se mikä aidosti masensi minut oli huomio siitä, että vain yksin minulle tämä oli tai on ongelma.
Se että meillä kaikilla on omat lukkarinrakkautemme ei ole vielä niin vaarallista. Sinä rakastat tieteenfilosofiaa, minä shaivismia, Obnoxion buddhalaista tantraa, & cetera. Vaikka itse olen lukenut vasta harvoja kymmeniä teoksia siitä shaivatekstien corpuksesta jossa oma sivistykseni asiasta on pienen pieni pisara, olen ällistynyt siitä filosofisen syvyyden & viisauden merestä, minkä olen viime vuosina löytänyt. Eikä ainoastaan alkuteksteissä, niiden kommentaareissa & kommentaarien kommentaareissa, vaan myös näistä länsimaisten akateemikkojen tekemissä esityksissä. Jo pelkästään erilaisten sanskrit-termien vivahteiden moninaisuus vaikkapa erilaisille tietoisuuden, mielen tai itseyden käsitteille, on mieltäräjäyttävä... Kuten sinä kaipaisit länsimaisiin filosofeihin ensi käden perehtymistä mahdollisimman monilta, luonnollisesti minäkin etupäässä soisin että jokainen veljeskunnan jäsen & jokainen ihminen antaisi elämästään vaikkapa vain viisikin vuotta siihen, että tutustuu shaivalaisuuden alkuteksteihin, & muodostaa niiden ideoista valistuneen käsityksen... mutta olen myös erittäin tyytyväinen, jos vaikkapa ihan vain kourallinen ihmisiä lukee vaikkapa pari kolme toisen käden hyvää kirjaa näistä aiheista, kuten ne on hänen omaan kulttuuriinsa kuuluvan perehtyneen & antaumuksellisen tutkijan toimesta esitetty. Ja edelleen: itse asiassa olen täysin tyytyväinen siihenkin, että ihmiset eivät ikinä opiskele riviäkään shaivatantran metafysiikkaa, kunhan he eivät sitä itse tuntematta väitä, että sellaisen opiskeleminen olisi ajanhukkaa heidän omaan optimaaliseen käsittelytapaansa verrattuna. Veljeskunnan yhtenä tärkeänä toimintatapana näen juuri sen, että spesialistit (ja pinnallisemminkin eri asioihin perehtyneet) pystyvät tuomaan omasta tiedollisesta tai taidollisesta aarteistoistaan muiden hyväksi asioita. Eräs asia mistä aina olen ollut vahvasti samaa mieltä aiemmissa puheissasi on ollut se, että todella jonkin asian sisäistäminen näkyy siinä, että sen pystyy esittämään omin sanoin eteenpäin myös asiaa tuntemattomille.
Ts. ongelma siis syntyy vasta siitä, että omaa lukkarinrakkauttaan - mikä se kenelläkin on - ei tunnista sellaiseksi, vaan sen erehtyy näkemään objektiivisesti tärkeimpänä. Minäkin haluaisin kovasti väittää että shivalaisuus ymmärtää totuuden paremmin kuin buddhalainen tantra tai tieteenfilosofia, mutta kumoan ilolla tämän kalkin & sanon sen sijaan, että näillä kaikilla kolmella on vähän erilainen, toisiaan täydentävä & eri temperamenttien erilaisia fokusointitarpeita palveleva lähestymistapa maailmaan.
Sellaiset yksittäiset projektit missä filosofioita jotenkin pyritään tulkkaamaan toisilleen voivat olla tai voivat olla olematta hyviä yksittäisiä projekteja, mutta niiden mahdollisesta hyödyllisyydestä (johon kyllä uskon) tai pulmista (joihin myös uskon) ei tässä kritiikissäni ollut kyse. Jos sellaisia projekteja tulee, saatan osallistua, mutta vain jos aikaa muilta asioilta liikenee. Ne ovat vain eräitä mahdollisia sovellutuksia tästä laajemmasta keskinäisen ymmärtämisen & rakkauden pyrkimyksen perusideasta, joka voi näkyä monilla tavoin.