Dhaca wrote:Tnahara wrote:Eräs hauska ajatus, johon olen törmännyt, on se että lopulta kaikki mitä laitat suuhusi on enemmän tai vähemmän psykedeelistä. Lsd-lapun tai esim. perunan tuottama vaikutus vain liikkuu hieman eri tasolla intensiivisyydessään.
Tämä pitänee hyvinkin osuvasti paikkansa. Totesin vaikutuksen itse muutama viikko sitten, kun välttelin sokeria parhaani mukaan kaikissa muodoissa ja kahden viikon tauon jälkeen söin sokeroituja karamellejä. Vaikutukset olivat yllättävän voimakkaat ja hyvin huomattavat. Tosin ei psykedeeliset, mutta kuitenkin huomattavat.
Sokeri on tosiaan käsittämättömän voimakasvaikutteinen aine, jonka huomaa mainitsemallasi tavalla erittäin hyvin. Sama pätee myös kahviin. Välttelin aikaisemmin molempia "kuin ruttoa", ja kahvin juonninkin aloitin opiskeluaikoina vasta n. 23-vuotiaana. Jossain vaiheessa sokeripitoisia tuotteita pääsi livahtamaan mukaan ruokavalioon kuin varkain, ja huomasin jälkikäteen niiden erittäin hermostuttavan psykosomaattisen vaikutuksen hyvin voimakkaasti. Nimenomaan valkoinen tehdassokeri on pahinta myrkkyä. (Jonkin sortin kahviaddiktiksi tunnustaudun nykyisin.)
Dhaca wrote:Miten pitäisi suhtautua esim. Yage-shamaanien ideaan Ayahuasca-todellisuudesta aitona todellisuutena ja hereilläolona sekä tämän todellisuuden pitämisenä vain unena, ei toisin päin niin kuin yleisesti ajatellaan? Psilocybe-sienien nimi "Teonanacatl" tarkoittaa Jumalten ruokaa, Ayahuasca kääntyy suomeksi henkien köynnökseksi. Ovatko kaikki näin ajattelevat "heimojen pyhät miehet" vain pahasti harhautuneita?
Ensinmainittu ajatuskuvio kuulostaa aika lailla itämaisen joogan filosofian kanssa yhtenevältä, tosin sillä erotuksella, että tosi joogi pitäisi varmaankin myös ayahuascan avaamaa todellisuutta ihan yhtä lailla harhana.
Ayahuasca taitaa kääntyä myös "Jumalten Viiniksi". Luin aikoinaan näitä asioita käsitellessäni aiheesta kirjoitetun kirjan (olikohan Ralph Metzner kirjailija nimeltään), missä oli sekä teoriaa, matkatarinoita että tiedettä asian pohjalta, ja joka kyllä vakuutti siitä, että mm. kyseisellä entheogeenilla voidaan saavuttaa sekä hienoja visioita, voimakasta psykofyysistä puhdistautumista että apua henkisen tien kulkemiseen. En missään nimessä lähtisi arvostelemaan tai ainakaan moralisoimaan henkilöä, joka kokeilee sitä tai jotain muuta "pyhää luonnonlääkettä" merkittävän valmistautumisen jälkeen ja noiden muiden aiemmin mainitsemieni lähtökohtien kanssa, puhumattakaan siitä että tällaista voisi redusoida pelkäksi hippien haihatteluksi.
Aiemmalla viittauksellani kultturiilisen kontekstin tärkeyteen on mainittava kysymykseesi liittyen edelleen, että shamaanien ja muiden luonnonkansojen tietäjien tavoista ei voida puhua edes samassa lauseessa modernin länsimaisen kaupunkilaisen kanssa. Kulttuurillinen konteksti vaikuttaisi näyttelevän aika suurta osaa myös näiden aineiden avaamissa kokemuksissa so. kristitty saattaa kokea aineen avulla saadulla yhteydellä Jeesus Kristuksen henkilökohtaisen läsnäolon, siinä missä esim. Amatsonin shamaani jonkun oman kulttuurinsa pyhän hahmon, esi-isän tai olennon. Kyse lienee muoto- ja kulttuurisidonnaisen mielen luonteesta, joka kääntää tämän yhteyden yksilön omaan korkeampaan tajuntaan alemman mielen ymmärtämälle kielelle.
Dhaca wrote:Timothy Learyn mukaan aineet kuten LSD toimivat mikroskoopin tavoin ja näyttävät olemassaolevan todellisuuden puolia joita emme kykene normaalein aistein havaitsemaan. Eikö tällöin laiminlyödä pahasti maailman ymmärtäminen, jos kieltäydytään käyttämästä kyseisiä työvälineitä?
Tämä riippuu jossain määrin siitä, pidetäänkö maailman ymmärtämisessä tärkeämpänä aistimaailman rajojen avartamista vai sen rakenteen ontologista, eettistä ja henkistä ulottuvuutta. Toki mainitsen tämän muistaen samalla sen, että monilla etenkin luontaisilla entheogeeneilla on sellaisia merkittäviä psyykkisiä vaikutuksia, jotka voivat edesauttaa jälkimmäisten seikkojen avartumista.
Tiedän itsekin esim. ihmisen, joka on LSD:tä kokeiltuaan herkistynyt muiden olentojen kärsimykselle niin paljon, että lopetti lihansyönnin kertaheitolla, koska ei kyennyt enää ottamaan osaa sen tuottamaan kärsimykseen. Tämä lienee jonkinlainen buddhisen tajunnantason aktivoituminen psykedeelin katalysoimana, mutta olettaisin että sen on täytynyt olla jo aktivoitumaisillaan, ja henkilön joko alitajuiset tai tiedostetut motiivit ovat vaikuttaneet myös hyvin voimakkaasti kokemukseen. Viimeiset seikat ovat mielestäni erittäin olennaisia.
Dhaca wrote:Tnaharan kommenttiin siitä, että kulttuurimme ei niistä voisi hyötyä tuntuu itsestä oudolta, koska näen asian miltei päinvastaisena. Tänä Suurena materialismin aikana entheogeenien "pakottama" erilaisen todellisuuden/todellisuuksien näkeminen saattaisi olla juuri se "lääke" joka lisäisi ihmisten ymmärrystä tähän suuntaan. Omalla kohdalla asia meni jotakuinkin juuri tätä tietä aikoinaan.
Ehkä Tnahara ajoi kommentillaan takaa sitä, että kulttuurimme on lähtökohtaisesti niin erilainen, että sillä ei olisi kykyä "sulattaa" näin erilaiseen maailmankokemistapaan pohjautuvaa elämäntapaa ainakaan ilman merkittävää muutosta, mikä taas veisi paljon aikaa? Esim. Pekka Perusinsinöörillä tai Teppo Tapauskovaisella on varmasti mielessään sellaiset kulttuurilliset ohjelmoinnit, ennakko-olettamukset ja psyykkiset vastustukset esim. psykedeelien avaamaa todellisuutta kohtaan, että hänelle Ayahuasaa tai Psilosybiinejä syöttäessä matkat (ja seuraukset) voisivat olla aika huonot, heh. Valmius ja halukkuus käsitellä asiaa puuttuisi siis lähes täydellisesti, ja se on olennainen osa kaikessa vähänkään magian tai entheogeenien kanssa tekemisissä olevalla asialla.
Oli miten oli, niin (yhteiskunnan) kaksinaismoralisointi ja asioiden vääristely asian suhteen ei helpota ainakaan yhtään. Jokainen henkilö, joka polttaa (tehdas-)tupakkaa, juo alkoholia ja/tai kahvia vakituisesti on täydellisen jäävi arvostelemaan satunnaisesti käytettyjen psykedeelien mahdollisia positiivisia vaikutuksia, etenkin jos jälkimmäisiin liittyy vielä kaiken lisäksi "pyhä" suhtautuminen ja valmistautuminen. Samalla on kuitenkin myös muistettava, että suurimmalle osalle ihmisiä ne eivät todennäköisesti sopisi lainkaan, mutta eipähän "sovi" kyllä tupakka tai alkoholikaan, jos tarkkoja ollaan.