Page 1 of 9

Entheogeenit ja magia

Posted: Thu Oct 21, 2010 12:28 pm
by Kenazis
Löytyisiköhän keneltäkään mielenkiintoisia mielipiteitä aiheista Entheogeenit (to generate God Within) ja eri kulttuurien "uskonnollisissa" traditioissa käyttämistä psykedeelisistä kasveista? Hyvin harvalla on näihin aiheisiin neutraalia mielipidettä ja se yleensä on jonkinnäköinen merkki siitä, että kyseisisiin aiheisiin kannattaa kallistaa pohtiva ajatus, jos toinenkin. keskusteluun suuntaa antavia kysymyksiä voisi olla vaikka:
Onko kyseisten kasvien käyttö hyödyllistä vai haitallista ihmisen kehityksen kannalta?
Mikä on magian ja entheogeenien suhde? Onko sellaista?

Teorioitahan on aiheesta mielin määrin. Osa todella mielenkiintoisia ja toiset vähemmän. Mielestäni aihetta ei pidä sivuuttaa esimerkiksi lakiin vedoten (tai vertaamalla niitä aineisiin joilla ei ole mitään tekemistä psykedeelien kanssa), koska kyseiset kasvit ovat näytelleet (ja näyttelevät. Selkeimmät esimerkit Native American Church ja Amazonin Ayahuasca-heimojen uskomukset) suurta osaa ihmiskunnan historiassa (varsinkin uskonnollisuudessa). Aihe on todella haastava ja omasta puolestani sanoisin, että mahdoton ihmiselle, jolta ei löydy omakohtaista kokemusta aiheesta. Kaikkien mielipiteet ovat silti enemmän kuin odotettuja ja tarpeellisia.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Thu Oct 21, 2010 12:55 pm
by obnoxion
Mikäli jokin asia tarvitsee toimiakseen ulkoisen tekijän, voimme varmasti sanoa vaikutusta väliaikaiseksi. Kun meillä ei ole enää pääsyä tuohon ulkoiseen tekijään, häviävät myös mahdollisuutemme. Ja tämän lisäksi, mitä enemmän me nojaudumme työssämme ulkoiseen tekijään, me samalla helposti alamme surkastuttamaan tai tyrehdyttämään vastaavaa potentiaalia sisällämme, mikä on tietenkin epätoivottavinta mahdollista kehitystä.

Toisin sanoen, mitä enemmän meidän magiamme on riippuvainen sellaisita asioista kuten lantamadonlakeista, nga nga padoista, mustalla kepillä piestyn valkoisen kanan verestä, tai tiukasti maantieteellisestä voimapaikasta, sitä avuttomammassa asemassa me olemme. Me olemme kuin Ozin ihmemaan noita, joka kaikesta vallastaan huolimatta sulaa kun hänen päälleen heitetään vettä. Minun ei siis tarvitsisi kuin estää tällaiselta maagikolta pääsy hänen ulkoiseen voimanlähteeseensä, ja hän olisi avuttomampi kuin lapsi. Ja jos en minä hänelle näin tekisi, kuolema tekisi sen lopulta varmasti. Näin maagikko jäisi tilaan, jossa hän olisi paitsi täysin voimistaan riisuttu, myös sisäisesti niin surkastunut ettei hänestä olisi nousemaan takaisin asemaansa moniin aikoihin.

Tämä ulkoisen tekijän varaan laskeminen on siis selkeä vaara, joka liittyy myös entheogeeneihin.

Erityisesti entheogeeneihin liityvä vaara on se, että niiden vaikutukset ovat monella tapaa erittäin miellyttäviä, tai epämiellytävimmilläänkin erittäin kiehtovia. Näin ollen pyrkijä, jota missään määrin motivoi valinnoissaan nautinto ja kärsimys, on jatkuvassa vaarassa. Jälleen tulemme siihen okkultistiseen faktaan, että kun entheogeenejä olisi täysin turvallista käyttää, niille ei ole enä tarvetta. (Tietooni tuotiin juuri päivä sitten eräs tutkimus, jossa buddhalaisille munkeille oli annettu lsd:tä, mutta sillä ei ollut vakutusta, sillä tajunta oli jo valmiiksi niin "laajentunut").
Dhaca wrote:Native American Church ja Amazonin Ayahuasca-heimojen uskomukset
Tuttuja esimerkkejä. Ja tällaisten perinteiden sisällä entheogeenien käyttö on aivan eri asia kuin modernin kulttuurimme viitekehyksissä. Kuinka eri asia? Yhtä eri kuin syntyä shamanistiseen kulttuuriin amazonin viidakossa, tai syntyä Riihimäelle.
Dhaca wrote:Aihe on todella haastava ja omasta puolestani sanoisin, että mahdoton ihmiselle, jolta ei löydy omakohtaista kokemusta aiheesta.
Minulta löytyy omakohtaista kokemusta aiheesta, ja ymmärrän mitä tarkoitat. Myönnän että aihe voi olla kokemattomalle haastava, mutta ei missän tapauksessa mahdoton käsittää. Riittänee että on kokemusta tajunnan laajenemisesta sekä lääkkeiden vaikutuksesta. Siispä asperiinin syöminen ja jiva-muktan saavuttaminen riittävät minusta mainiosti tämän aiheen hallitsemiseen. ;)

En suostu sanomaan että mielenkiinto ja kokeilunhalu olisivat väärin. Mutta en suostu myöskään entheogeenejä suosittelemaan. Ne jotka aiheeseen aikovat joka tapauksessa perehtyä, tekevät niin varmasti huolimatta mistään suosituksistani tai varoituksistani. Mutta tässä tapauksessa sanoisin, että on paljon parempi ottaa asia viihdekäytön ja uteliasuuden tyydyttämisen kannalta, kuin tehdä tällaisista substansseista vakava ja pysyvä osa magiaansa.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Thu Oct 21, 2010 1:26 pm
by Lux
Veli Obnoxion kiteyttikin asiasta melkein kaiken olennaisen. Jotkut aineet yhdistyneenä oikeanlaiseen valmistautumiseen, asenteeseen ja "uhrauksellis-uskonnolliseen" suhtautumiseen voivat toki toimia henkisenkin kehityksen väliaikaisena katalysaattorina tai yksilön havahduttajana, mutta viimeistään tämän vaiheen jälkeen ne olisi kyettävä hylkäämään täysin. Toinen mahdollisuus on tietty se, että saattaa itsensä niin huonoon kuntoon tai tilaan päihteillä / entheogeeneilla, että sen luoma kärsimys havahduttaa hereille pysyvästi, mutta tämä on kuitenkin aika vaarallinen ja ei-suositeltava metodi.

Joku 1900-luvun alun mystikko taisi sanoa, että huumeiden käyttäjät ovat materialistisen ajan mystikkoja, mikä pitää tietyllä tapaa paikkaansa. Monella päihde-mystikoilla - ellei nyt puhuta ihan pelkästä viihdekäytöstä - vaikuttaisi olevan kuitenkin aito kiinnostus henkisyyttä kohtaan, mikä ilmenee sekavalla ja tiedostamattomalla tavalla. Tällaisissa tapauksissa kyse on kuitenkin useimmiten aidon henkisyyden joko tietoisesta tai alitajuisesta korvikkeesta, millä yritetään epätoivoisesti korvata "puuttuvaa puoliskoa". Hyvin helposti käy niin, että tällä tavalla toteutettu "Jumalan etsiminen", vaikka ei johtaisikaan "lankeemukseen", avaa kuitenkin ajan kanssa aika huonoja väyliä mistä mörköjen mennä ja voi johtaa helposti entistä tiiviimpään aineellisuuden vankeuteen tai astraalisuuteen/mediumisuuteen, ja tällaisia väärällä tavalla avattuja psyyken portteja voi olla aika hankala sulkea niiden kerran avauduttua.

On jo suoranainen "newage-klisee" sanoa, että huumeiden käytöllä saavutettu psyykkinen/maaginen kehitys tapahtuu henkisen kehityksen kustannuksella, mutta näin asia taitaa kuitenkin olla. Oikoteitä ei ole, mutta näennäisesti helppoja kiertoteitä riittää. Kokemusten, "hienojen vibojen" ja siistien elämysten etsimisellä ei ole mitään tekemistä aidon kehityksen kanssa, pikemminkin päinvastoin.

Luonnonkansojen ja shamanististen kulttuurien tietäjien tavoista täytyy toki puhua ihan eri kontekstissa.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Thu Oct 21, 2010 10:15 pm
by Aquila
Aiheesta olen ollut hyvinkin kiinnostunut, mutta käytännön kokemuksista olen pysytellyt erossa.

Uskon, että näilläkin keinoin voidaan edetä tietyssä vaiheessa ja saavuttaa jotakin. Vähintään itsetuntemusta, mutta kuten jo sanottua, ei psykedeelisillä huumeilla voida jatkaa loputtomiin ja uskon niiden käynnistämän tien olevan tarkoitettu hyvin harvoille. Tässäkin, kuten missä tahansa, voi väline muuttua rasitteeksi ja esteeksi. Ja siinä missä ihanteellisessa henkisessä pyrinnössä kaikki tulee ajallaan ja luontevin tavoin, on psykedeeleissä vaara, että niiden käyttäjä avaa itsensä liian nopeasti kaikelle, ollen mahdollisesti vaiheessa, jossa "maallinen astia" ei ole valmiina ottamaan vastaan. Myöskään näkyjen alkuperästä ei voida olla täydessä varmuudessa.

Jos pitäisi miettiä suurinta saavutusta, joka esim. LSD:n avulla on saatu aikaiseksi meidän aikanamme, on se mielestäni siinä, että monet muinaisetkin kertomukset ihmisen tietoisuuden saavutettavissa olevista tiloista, on ikään kuin todennettu ja tuotu tähän päivään edelleen pätevinä. Tälläkin on toki varjopuolensa: kaikki on helppo julistaa vain huumehörhöjen sekoiluksi. Mutta toisaalta, sitähän kaikki henkisyys on sopivasta näkökulmasta katsottuna muutenkin.

Olen päätynyt itse ajattelemaan, että aiheen kannalta on paljolti kyse juuri kulttuureista. Meidän kulttuurissamme näiden entheogeenien käyttö ei ole pinnalla, koska me emme kollektiivisesti voi kansana siitä tässä vaiheessa hyötyä tai se ei muusta syystä ole ajankohtaista. Luulen, että näitä aineita voidaan käyttää vain kooltaan pienempien kulttuurien tai ihmisryhmien yhteydessä, jossa vallitseva ilmapiiri on täysin erilainen, mitä meillä yleisesti Suomessa.

Eräs hauska ajatus, johon olen törmännyt, on se että lopulta kaikki mitä laitat suuhusi on enemmän tai vähemmän psykedeelistä. Lsd-lapun tai esim. perunan tuottama vaikutus vain liikkuu hieman eri tasolla intensiivisyydessään.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Fri Oct 22, 2010 1:34 pm
by Kenazis
Tnahara wrote:
Eräs hauska ajatus, johon olen törmännyt, on se että lopulta kaikki mitä laitat suuhusi on enemmän tai vähemmän psykedeelistä. Lsd-lapun tai esim. perunan tuottama vaikutus vain liikkuu hieman eri tasolla intensiivisyydessään.
Tämä pitänee hyvinkin osuvasti paikkansa. Totesin vaikutuksen itse muutama viikko sitten, kun välttelin sokeria parhaani mukaan kaikissa muodoissa ja kahden viikon tauon jälkeen söin sokeroituja karamellejä. Vaikutukset olivat yllättävän voimakkaat ja hyvin huomattavat. Tosin ei psykedeeliset, mutta kuitenkin huomattavat. Palaan paremmalla ajalla lukemaan täällä olevia kirjoituksia ja katson saanko itse jotain tätä viestiä kehittävämpää aikaiseiseksi.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Sat Oct 23, 2010 9:50 pm
by Kenazis
Vaikka entheogeenien kemiallinen vaikutus on väliaikainen, ei sitä kautta saadut kokemukset ja niiden kautta omaksuttu ymmärrys ja tieto ole vain väliaikaisia ilmiöitä. Mutta, jos ajattelemme magiaa "oman tahdon avulla vaikuttamisena ulkoisiin ilmiöihin" entheogeenit ja magia ei ole toimiva yhdistelmä, koska asiahan toimii juuri päinvastoin jolloin ulkoinen vaikuttaa sisäiseen.

Entheogeenien yksi tärkeä puoli on mielestäni juurikin se, että ne näyttävät mielen potentiaalin ja mahdollisesti tekevät itsestään hyödyttömiä ennen pitkään. Toisaalta ihminen, joka ei syystä tai toisesta vietä elämäänsä esim. buddhalaisten harjoitteiden ja elämäntavan parissa saa myöskin kokea jotain vastaavaa entheogeenien avulla.

Ehkä nämä substanssit pitäisikin nähdä ulkoisen maailmaan ymmärtämisenä sisäisen maailman ymmärtämisen sijaan? Monet ihmiset pitävät kyseisiä aineita keinona luoda yhteys toisiin olemassaolon tiloihin sekä näiden toisten maailmojen entiteetteihin.

Miten pitäisi suhtautua esim. Yage-shamaanien ideaan Ayahuasca-todellisuudesta aitona todellisuutena ja hereilläolona sekä tämän todellisuuden pitämisenä vain unena, ei toisin päin niin kuin yleisesti ajatellaan? Psilocybe-sienien nimi "Teonanacatl" tarkoittaa Jumalten ruokaa, Ayahuasca kääntyy suomeksi henkien köynnökseksi. Ovatko kaikki näin ajattelevat "heimojen pyhät miehet" vain pahasti harhautuneita?

Jos kerran nautittuaan psilocybe-sieniä leimaa ne turhiksi, syylistyykö kenties silloin hätäiseen virheratkaisuun? Ei tulokset meditaatiossakaan ilmene yhden kerran jälkeen vaan säännöllisellä meditaation harjoittamisella. Ihmisen tieto Egyptistä ei koskaan voi olla muuta kuin vajavainen, jos ei ole koskaan siellä käynyt (huonoa esimerkkiä käyttääkseni).

itse näen entheogeenien vaarat nimenomaan niitä liitettäessä viihdekäyttöön. Tässä näkemykseni Obnoxionin kanssa on jotakuinkin täysin vastakkainen, mutta myös itse olen vahvasti sitä mieltä, että entheogeenit tulisi nähdä nimenomaan työvälineinä oman tien kulkemisen apuna, ei itse tienä tai määränpäänä. Timothy Learyn mukaan aineet kuten LSD toimivat mikroskoopin tavoin ja näyttävät olemassaolevan todellisuuden puolia joita emme kykene normaalein aistein havaitsemaan. Eikö tällöin laiminlyödä pahasti maailman ymmärtäminen, jos kieltäydytään käyttämästä kyseisiä työvälineitä?

Tnaharan kommenttiin siitä, että kulttuurimme ei niistä voisi hyötyä tuntuu itsestä oudolta, koska näen asian miltei päinvastaisena. Tänä Suurena materialismin aikana entheogeenien "pakottama" erilaisen todellisuuden/todellisuuksien näkeminen saattaisi olla juuri se "lääke" joka lisäisi ihmisten ymmärrystä tähän suuntaan. Omalla kohdalla asia meni jotakuinkin juuri tätä tietä aikoinaan. Tämä pieni keskustelukin on jo ollut omiaan laajentamaan käsitystäni aiheesta. Kiitän ja toivon vielä lisää, jos jotain sanottavaa tulee mieleen.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Sun Oct 24, 2010 12:29 am
by Lux
Dhaca wrote:
Tnahara wrote:Eräs hauska ajatus, johon olen törmännyt, on se että lopulta kaikki mitä laitat suuhusi on enemmän tai vähemmän psykedeelistä. Lsd-lapun tai esim. perunan tuottama vaikutus vain liikkuu hieman eri tasolla intensiivisyydessään.
Tämä pitänee hyvinkin osuvasti paikkansa. Totesin vaikutuksen itse muutama viikko sitten, kun välttelin sokeria parhaani mukaan kaikissa muodoissa ja kahden viikon tauon jälkeen söin sokeroituja karamellejä. Vaikutukset olivat yllättävän voimakkaat ja hyvin huomattavat. Tosin ei psykedeeliset, mutta kuitenkin huomattavat.
Sokeri on tosiaan käsittämättömän voimakasvaikutteinen aine, jonka huomaa mainitsemallasi tavalla erittäin hyvin. Sama pätee myös kahviin. Välttelin aikaisemmin molempia "kuin ruttoa", ja kahvin juonninkin aloitin opiskeluaikoina vasta n. 23-vuotiaana. Jossain vaiheessa sokeripitoisia tuotteita pääsi livahtamaan mukaan ruokavalioon kuin varkain, ja huomasin jälkikäteen niiden erittäin hermostuttavan psykosomaattisen vaikutuksen hyvin voimakkaasti. Nimenomaan valkoinen tehdassokeri on pahinta myrkkyä. (Jonkin sortin kahviaddiktiksi tunnustaudun nykyisin.)
Dhaca wrote:Miten pitäisi suhtautua esim. Yage-shamaanien ideaan Ayahuasca-todellisuudesta aitona todellisuutena ja hereilläolona sekä tämän todellisuuden pitämisenä vain unena, ei toisin päin niin kuin yleisesti ajatellaan? Psilocybe-sienien nimi "Teonanacatl" tarkoittaa Jumalten ruokaa, Ayahuasca kääntyy suomeksi henkien köynnökseksi. Ovatko kaikki näin ajattelevat "heimojen pyhät miehet" vain pahasti harhautuneita?
Ensinmainittu ajatuskuvio kuulostaa aika lailla itämaisen joogan filosofian kanssa yhtenevältä, tosin sillä erotuksella, että tosi joogi pitäisi varmaankin myös ayahuascan avaamaa todellisuutta ihan yhtä lailla harhana. ;)

Ayahuasca taitaa kääntyä myös "Jumalten Viiniksi". Luin aikoinaan näitä asioita käsitellessäni aiheesta kirjoitetun kirjan (olikohan Ralph Metzner kirjailija nimeltään), missä oli sekä teoriaa, matkatarinoita että tiedettä asian pohjalta, ja joka kyllä vakuutti siitä, että mm. kyseisellä entheogeenilla voidaan saavuttaa sekä hienoja visioita, voimakasta psykofyysistä puhdistautumista että apua henkisen tien kulkemiseen. En missään nimessä lähtisi arvostelemaan tai ainakaan moralisoimaan henkilöä, joka kokeilee sitä tai jotain muuta "pyhää luonnonlääkettä" merkittävän valmistautumisen jälkeen ja noiden muiden aiemmin mainitsemieni lähtökohtien kanssa, puhumattakaan siitä että tällaista voisi redusoida pelkäksi hippien haihatteluksi.

Aiemmalla viittauksellani kultturiilisen kontekstin tärkeyteen on mainittava kysymykseesi liittyen edelleen, että shamaanien ja muiden luonnonkansojen tietäjien tavoista ei voida puhua edes samassa lauseessa modernin länsimaisen kaupunkilaisen kanssa. Kulttuurillinen konteksti vaikuttaisi näyttelevän aika suurta osaa myös näiden aineiden avaamissa kokemuksissa so. kristitty saattaa kokea aineen avulla saadulla yhteydellä Jeesus Kristuksen henkilökohtaisen läsnäolon, siinä missä esim. Amatsonin shamaani jonkun oman kulttuurinsa pyhän hahmon, esi-isän tai olennon. Kyse lienee muoto- ja kulttuurisidonnaisen mielen luonteesta, joka kääntää tämän yhteyden yksilön omaan korkeampaan tajuntaan alemman mielen ymmärtämälle kielelle.
Dhaca wrote:Timothy Learyn mukaan aineet kuten LSD toimivat mikroskoopin tavoin ja näyttävät olemassaolevan todellisuuden puolia joita emme kykene normaalein aistein havaitsemaan. Eikö tällöin laiminlyödä pahasti maailman ymmärtäminen, jos kieltäydytään käyttämästä kyseisiä työvälineitä?
Tämä riippuu jossain määrin siitä, pidetäänkö maailman ymmärtämisessä tärkeämpänä aistimaailman rajojen avartamista vai sen rakenteen ontologista, eettistä ja henkistä ulottuvuutta. Toki mainitsen tämän muistaen samalla sen, että monilla etenkin luontaisilla entheogeeneilla on sellaisia merkittäviä psyykkisiä vaikutuksia, jotka voivat edesauttaa jälkimmäisten seikkojen avartumista.

Tiedän itsekin esim. ihmisen, joka on LSD:tä kokeiltuaan herkistynyt muiden olentojen kärsimykselle niin paljon, että lopetti lihansyönnin kertaheitolla, koska ei kyennyt enää ottamaan osaa sen tuottamaan kärsimykseen. Tämä lienee jonkinlainen buddhisen tajunnantason aktivoituminen psykedeelin katalysoimana, mutta olettaisin että sen on täytynyt olla jo aktivoitumaisillaan, ja henkilön joko alitajuiset tai tiedostetut motiivit ovat vaikuttaneet myös hyvin voimakkaasti kokemukseen. Viimeiset seikat ovat mielestäni erittäin olennaisia.
Dhaca wrote:Tnaharan kommenttiin siitä, että kulttuurimme ei niistä voisi hyötyä tuntuu itsestä oudolta, koska näen asian miltei päinvastaisena. Tänä Suurena materialismin aikana entheogeenien "pakottama" erilaisen todellisuuden/todellisuuksien näkeminen saattaisi olla juuri se "lääke" joka lisäisi ihmisten ymmärrystä tähän suuntaan. Omalla kohdalla asia meni jotakuinkin juuri tätä tietä aikoinaan.
Ehkä Tnahara ajoi kommentillaan takaa sitä, että kulttuurimme on lähtökohtaisesti niin erilainen, että sillä ei olisi kykyä "sulattaa" näin erilaiseen maailmankokemistapaan pohjautuvaa elämäntapaa ainakaan ilman merkittävää muutosta, mikä taas veisi paljon aikaa? Esim. Pekka Perusinsinöörillä tai Teppo Tapauskovaisella on varmasti mielessään sellaiset kulttuurilliset ohjelmoinnit, ennakko-olettamukset ja psyykkiset vastustukset esim. psykedeelien avaamaa todellisuutta kohtaan, että hänelle Ayahuasaa tai Psilosybiinejä syöttäessä matkat (ja seuraukset) voisivat olla aika huonot, heh. Valmius ja halukkuus käsitellä asiaa puuttuisi siis lähes täydellisesti, ja se on olennainen osa kaikessa vähänkään magian tai entheogeenien kanssa tekemisissä olevalla asialla.

Oli miten oli, niin (yhteiskunnan) kaksinaismoralisointi ja asioiden vääristely asian suhteen ei helpota ainakaan yhtään. Jokainen henkilö, joka polttaa (tehdas-)tupakkaa, juo alkoholia ja/tai kahvia vakituisesti on täydellisen jäävi arvostelemaan satunnaisesti käytettyjen psykedeelien mahdollisia positiivisia vaikutuksia, etenkin jos jälkimmäisiin liittyy vielä kaiken lisäksi "pyhä" suhtautuminen ja valmistautuminen. Samalla on kuitenkin myös muistettava, että suurimmalle osalle ihmisiä ne eivät todennäköisesti sopisi lainkaan, mutta eipähän "sovi" kyllä tupakka tai alkoholikaan, jos tarkkoja ollaan.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Sun Oct 24, 2010 1:34 am
by Kenazis
Nagahel wrote:
Sokeri on tosiaan käsittämättömän voimakasvaikutteinen aine, jonka huomaa mainitsemallasi tavalla erittäin hyvin. Sama pätee myös kahviin. Välttelin aikaisemmin molempia "kuin ruttoa", ja kahvin juonninkin aloitin opiskeluaikoina vasta n. 23-vuotiaana. Jossain vaiheessa sokeripitoisia tuotteita pääsi livahtamaan mukaan ruokavalioon kuin varkain, ja huomasin jälkikäteen niiden erittäin hermostuttavan psykosomaattisen vaikutuksen hyvin voimakkaasti. Nimenomaan valkoinen tehdassokeri on pahinta myrkkyä. (Jonkin sortin kahviaddiktiksi tunnustaudun nykyisin.)
Meillä on paljon jopa pelottavan samanlaisesti tapahtuneita asioita. Muistan huomanneeni (olisikohan nyt ollut) esittelyssä paljon samankaltaisuuksia ja tässä taas yksi lisää. Siis "kahvisuhdekin" on aika osuva. Aloitin itsekin kahvin juonnin n.23-vuotiaana ja voin myöskin jonkin sortin kahviaddiktiksi itseäni kutsua.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Mon Oct 25, 2010 1:00 pm
by obnoxion
Dhaca wrote:itse näen entheogeenien vaarat nimenomaan niitä liitettäessä viihdekäyttöön. Tässä näkemykseni Obnoxionin kanssa on jotakuinkin täysin vastakkainen
Minusta on parempi olla rehellinen uteliasuudelleen ja nautinnonhalulleen, ja tyydyttää ne kertaluonteisesti viihtyisissä puitteissa, kuin aloittaa vakavat ja jatkuvat tutkimukset entheogeenien avustuksella. En siis näe ongelmana kokeilun viihteellisyytä, vaan käytön jatkuvuuden.

Rehellisyys ja vastuullisuus ovat tässä avain asemassa. Siis lyhesti sanottuna: Pyhälle substanssille on osoitettava kunnioitusta. Miten me tämän kasvin löysimme? Miten me olimme yhteydessä kasvin henkeen? Mitä me tältä hengeltä haluamme? Olimmeko kunnioitavia ja rehellisiä kaikissa toimissamme? Vai ostimmeko joltain jotain synteettistä, joka saapui käsiimme kymmenen rikollisen käsien kautta?

Me emme voi määräänsä enempää vedota shamanistisiin kulttuureihin omissa käytännöissämme. Se mikä autenttisessa traditiossa voi olla osa vihkimystä, on muussa yhteydessä parhaimmillaankin pseudo-initiaatio. Entheogeenit ovat vain pieni osa laajempaa kokonaisuutta. Ja kun me irroittelemme tästä kokonaisuudesta joitakin kiinnostavia yksityiskohtia omiin kehitelmiimme, voimme vain hyvin rajallisesti perustella tekemisiämme alkuperäisen kokonaisuuden kautta.

Olisi myös määriteltävä tutkimuksen taso, siis onko se materialistista empirismiä, vai ehkä psyykkistä kartoitusta. Henkistä työtä jatkuva käyttö voi tuskin olla. Tai kertokaa jos voi.

Re: Entheogeenit ja magia

Posted: Tue Oct 26, 2010 2:52 pm
by Kenazis
obnoxion wrote:
Dhaca wrote:itse näen entheogeenien vaarat nimenomaan niitä liitettäessä viihdekäyttöön. Tässä näkemykseni Obnoxionin kanssa on jotakuinkin täysin vastakkainen
Minusta on parempi olla rehellinen uteliasuudelleen ja nautinnonhalulleen, ja tyydyttää ne kertaluonteisesti viihtyisissä puitteissa, kuin aloittaa vakavat ja jatkuvat tutkimukset entheogeenien avustuksella. En siis näe ongelmana kokeilun viihteellisyytä, vaan käytön jatkuvuuden.

Rehellisyys ja vastuullisuus ovat tässä avain asemassa. Siis lyhesti sanottuna: Pyhälle substanssille on osoitettava kunnioitusta. Miten me tämän kasvin löysimme? Miten me olimme yhteydessä kasvin henkeen? Mitä me tältä hengeltä haluamme? Olimmeko kunnioitavia ja rehellisiä kaikissa toimissamme? Vai ostimmeko joltain jotain synteettistä, joka saapui käsiimme kymmenen rikollisen käsien kautta?

Olisi myös määriteltävä tutkimuksen taso, siis onko se materialistista empirismiä, vai ehkä psyykkistä kartoitusta. Henkistä työtä jatkuva käyttö voi tuskin olla. Tai kertokaa jos voi.
Ajatuksissani oli viihdekäytön vaarallisuutta osoittaessani se seikka, että vahvojen psykedeelien/dissosiaattien käyttö vaatii mielestäni vankkaa tieto-ja tutkimuspohjaa ennen käyttöä. Tämä tutkimus taas luo eräänlaista tervettä varovaisuutta ja kunnioitusta kyseistä substanssia kohtaan jolloin painotus siirtyy pelkän viihdekäytön puolelta vakavimmille alueille.

Pyhälle substanssille on osoitettava sille kuuluvaa kunnioitusta ja kymmenien rikollisten kautta tullessa tämä kunnioitus on pakostikin aika alhaisella tasolla. Pyhät kasvit tulisi kerätä itse tai mahdollisesti kasvattaa itse. En silti pidä näitä sustansseja täysin paikkasidonnaisina maantieteellisesti vaan enemmänkin ympäristösidonnaisina ajatellen siis psyykkistä ympäristöä, jossa niitä käytetään (kumpa käyttää kumpaa?). Tekemisissä ollaan kuitenkin ensisijaisesti mielen ja jonkin voimakkaan ulkoisen vaikuttajan kanssa.

Miellän itse tällaiset tutkimukset vähintäänkin psyykkiseksi kartoitukseksi ja itsetuntemuksen lisäämiseksi. Se pitääkö näitä toisia entiteettejä ja olemassaolon tasoja "vain" ihmismielen luomuksina vai siitä riippumattomina, ratkaisee pitkälti nähdäänkö tällainen aktiviteetti henkisyyden/uskonnollisuuden vai psykologian kenttään kuuluvana. Varsinkin "Death and Rebirth" tyyliset rituaalit suoritettuna entheogeeneillä, jossa ihminen aidosti tuntee kuolemansa ja palaa sen jälkeen takaisin normaaliin elämäänsä voivat opettaa henkilölle monia arvokkaita asioita joita muuten on miltei mahdoton saavuttaa.

Monien vakavastiotettavien aihetta tutkineiden henkilöiden tuloksia lukeneena olen huomannut, että kaikilla käyttö vähenee ajan myötä, koska he ovat mielestään saaneet tutkimuksissaan oleellisen irti tai polun kuljettua. Tämä osaltaan tukee vakavan ja tutkivan asenteen pitämistä aiheessa mukana. Yleensä entheogeenit soveltuvat huonosti puhtaaseen viihdekäyttöön, koska päihdyttäviä ja euforisoivia aineita hakevat lähinnä henkilöt, joilla on jotain ongelmia saada mielihyvää irti itsestän muulla tavoin (hyvin karkea ja suhteellisen törkeä yleistys). Toisin sanoen entheogeenien anti viihdekäyttöön on huomattavasti huonompi kuin esimerkiksi MDMA:n kaltaisten empatogeenien tai vastaavien amfetamiini-johdannaisten.

Ps. Painotan paljon sanoja "itse" ja "minun mielestäni", koska en näe ihmistä koskaan absoluuttina vaan aina tiedossaan epätäydellisenä, jolla on mahdollisuus virheellisyyteen. Niin kauan kun pysyn ihmisenä katson siis kaikessa olevan mahdollisuus harhaan.