Eritteiden merkitykset

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Eritteiden merkitykset

Post by obnoxion »

Jeesus käytti sylkeä parantaessaan (Markus 7:32-35), Apuleiuksen "Kultaisessa Aasissa" Thessalonikan noidat virtsaavat uhrinsa päälle, egyptiläisen Ra-jumalan kyyneleestä syntyy mehiläinen, kaunis Rati syntyy Dakshan hikipisaroista, Candamaharosanatantran mukaan "perälootuksen ulosteet" ovat "ylin ruokavalio, jota kaikki Buddhat nauttivat", Arimanoksen palvelijat uhrasivat kynsien leikkeita sekä karvoja pimeisiin kivenkoloihin, tantrista jumalatarta Ucchista-Matangia kutsutaan suupielt ja kädet ruoantähteiden tuhrimina, ja lista vereen liittyvistä esimerkeistä on liian pitkä jotta sieltä voisi valita tähän yhtä edustavaa tapausta.

Sekä itämaiset että länsimaiset vasenkätiset suuntaukset ovat antaneet paljon arvoa ihmisen eritteille. Niitä on käytetty symbolisina termeinä uskonnollisessa kielessä, ja hyvin konkreettisina elementteinä operatiivisessa magiassa, sekä useimmiten varmasti molempina ja kaikkena tältä väliltä.

Oikean käden polulla eritteet taas usein liittyvät asioihin jotka ovat suljettu kehän ulkopuolelle, ja rikkovat rituaalipuhtautta.

Millaisia suhtautumitapoja löytyy foorumin käyttäjien parissa?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Eritteiden merkitykset

Post by Nefastos »

Hieno aihe, johon varmasti tulee vielä palattua.
obnoxion wrote:Millaisia suhtautumitapoja löytyy foorumin käyttäjien parissa?


Veri, siemenneste ja kyyneleet erityisesti ovat eritteitä, joiden koen yhdistyneen omaan maagis-uskonnolliseen työskentelyyni voimakkaasti. Tekisin vielä sen jaon, että veri on (ainakin minulle) kokonaan eri asia riippuen siitä, onko kyse kuukautisverestä vai muusta.

Mitään eritettä en koe samantekeväksi tai "voimattomaksi", joten koki tabun sitten positiivisena tai negatiivisena, merkityksiä niihin liittyy. Ainoa minkä koen henkilökohtaisesti selkeän kielteiseksi on uloste, mikä näkyy mm. siinä että vaikka muuten kiroileminen on minusta välillä mukavaa, en koskaan käytä ulosteeseen liittyviä kirosanoja.

Symbolisesti asia lienee ymmärrettävä. Uloste on kaikkein selkeimmin ihmisruumiista turhana poistettavaa ainesta, lisäksi jotain hyvin maallista & konkreettista, ja nämä molemmat asiat - ehdoton poisjakaminen & selkeä aineellisuus - ovat omalle temperamentilleni vieraita.

p.s. Juuri tänä aamuna kävin noutamassa vastapäisestä antikvariaatista erinomaisen kiinnostavan teoksen "Ihmisruumiin substanssi suomalais-ugrilaisten kansojen taikuudessa: Taikapsykologinen tutkimus". Se käsittelee nimenomaisesti tätä aihetta, mutta en ole vielä ehtinyt lukea riviäkään. Kyseessä on Psykiatrian Yhteistyön vuonna 2005 tekemä uusintapainos alun perin vuonna 1920 julkaistusta teoksesta.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Eritteiden merkitykset

Post by Benemal »

Minäkin ostin tuon kirjan, ihan heräteostoksena. Sala-kirjat näköispainos, jonka otsikko on jostain syystä muutettu muotoon "Ihmisruumiin nesteet". Tekijä Albert Hämäläinen.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Eritteiden merkitykset

Post by obnoxion »

Nefastos wrote:Veri, siemenneste ja kyyneleet erityisesti ovat eritteitä, joiden koen yhdistyneen omaan maagis-uskonnolliseen työskentelyyni voimakkaasti. Tekisin vielä sen jaon, että veri on (ainakin minulle) kokonaan eri asia riippuen siitä, onko kyse kuukautisverestä vai muusta.
Tantrisessa alkemiassa voimakas yhdistelmä on kuukautisveri, siemenneste ja rintamaito. Kuukautisveri on rajasinen Shakti joka vastaa polttavaa aurinkoa, ja siemenneste on sattvinen Shiva joka vastaa viileää kuuta. Ja kun Shiva ja Shakti yhdistyvät, viilentävä sattva muuntaa rajaksen, ja kohottaa sen rintamaidoksi.

Tällaiset näkemykset eivät ole fyysisiä tai henkisiä totuuksia, vaan ne ovat ennemmin sielun totuuksia, ilmaistuina sielun kielellä. Niissä aina nähdään maalliset asiat henkisen maailman vertauskuvina. Sielun totuudet toimivat välittäjinä kahden maailman välissä, ja puhuessaan molemmista yhtä aikaa, ne eivät kuvaile kumpaakaan eksaktisti.
Nefastos wrote:Ainoa minkä koen henkilökohtaisesti selkeän kielteiseksi on uloste, mikä näkyy mm. siinä että vaikka muuten kiroileminen on minusta välillä mukavaa, en koskaan käytä ulosteeseen liittyviä kirosanoja.
Tietyssä vaiheessa nuoruuttani, kun asioiden esteettinen miellyttävyys oli minulle paljon tärkeämpää kuin nyt, vältin myös ulosteisiin ja koko takapuoleen viittaavia kirosanoja. Nyttemmin lapsien saanti ja kokemukset vanhus- ja vammaistyöstä ovat tehneet suhtautumisestani näihin asioihin luontevampaa. Symboleina nämä asiat ovat jopa tulleet hyväenteisiksi, tai kuten eräs venäläinen työtoverini minua valisti, ”paska tietää rahaa”.

Minulla on intuitio että näihin asioihin liittyy erityisen suuri henkinen mysteeri, mutta meditaationi Candamaharosanatantran äärellä ei ole vielä valmis.
Nefastos wrote:Juuri tänä aamuna kävin noutamassa vastapäisestä antikvariaatista erinomaisen kiinnostavan teoksen "Ihmisruumiin substanssi suomalais-ugrilaisten kansojen taikuudessa: Taikapsykologinen tutkimus". Se käsittelee nimenomaisesti tätä aihetta, mutta en ole vielä ehtinyt lukea riviäkään. Kyseessä on Psykiatrian Yhteistyön vuonna 2005 tekemä uusintapainos alun perin vuonna 1920 julkaistusta teoksesta.
Benemal wrote:Sala-kirjat näköispainos, jonka otsikko on jostain syystä muutettu muotoon "Ihmisruumiin nesteet". Tekijä Albert Hämäläinen.
Olsikin kiitollinen mitä pikemmin voisitte jakaa jonkilaiset arviot tai kuvailut näistä kirjoista. Tämä aihe on hyvin keskeinen omissa tutkimuksissani.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Eritteiden merkitykset

Post by Benemal »

En ole lukenut vieä kirjaa. Noita Sala-kirjat julkaisujahan on ihan hyvin kirjastoissakin.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Eritteiden merkitykset

Post by Nefastos »

obnoxion wrote:Tantrisessa alkemiassa voimakas yhdistelmä on kuukautisveri, siemenneste ja rintamaito. (...) Tällaiset näkemykset eivät ole fyysisiä tai henkisiä totuuksia, vaan ne ovat ennemmin sielun totuuksia, ilmaistuina sielun kielellä.


Rintamaitoa on ollut huonosti saatavilla, toki symbolina se on ollut tärkeä osa prosessissa. Laajan aiheen käsittelyyn valitsin hyvin konkreettisen lähestymistavan.

Symbolina (vai mikä olisi parempi sana tähän?) myös uloste on helpommin tuotavissa Merkityksen työhön. Ja eikö uni ulosteesta ole vanhastaan tulkittu rahantulon enteeksi... Luin muuten juuri tätä keskustelua pari minuuttia sitten & poistuin hetkiseksi Hesarin sivuille, jossa ensimmäinen uutinen oli: Antibioottiripuliin löytyi tehokas lääke: ulostesiirre. Similia similibus curantur on todella tantrinen mietelause, & monille vanhoille kansoille tuttu.

obnoxion wrote:Olsikin kiitollinen mitä pikemmin voisitte jakaa jonkilaiset arviot tai kuvailut näistä kirjoista. Tämä aihe on hyvin keskeinen omissa tutkimuksissani.


Pääsen varmaan ensi viikon aikana laittamaan tänne jonkinlaisen yhteenvedon.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Eritteiden merkitykset

Post by Nefastos »

Kas niin, löytyipä yksi asia missä olen viipyilyn sijaan aikataulusta edellä.

Albert Hämäläinen: Ihmisruumiin substanssi

Kirjan puolentoistasataa sivua ovat pääsääntöisesti listausta ihmisruumiin vuodatusten maagisista käyttötarkoituksista suomalais-ugrilaisessa kansanuskossa. Aineisto on kerätty & kirja kirjoitettu 1900-luvun alussa, & informaatio on enemmän tai vähemmän kuriositeetin tasolla muille kuin (psykologeille &) folkloristeille & okkultisteille.

Kirjoittaja on jakanut aiheensa viiteentoista osaan, joista viimeinen on yhteenvetoesitys. Tulkinnat on kirjoitettu fiksusti & maltillisesti, mutta tarjonnevat vähänlaisesti uutta kenellekään mainituista kohderyhmistä. Itse uskomusperinteen esitykset pitävät sisällään seuraavat luvut: Kynnet - Hiukset - Synnytysjälkeiset & napanuora - Hammas - Veri - Hiki - Sylki, henkäys & suupala - Kyyneleet - Ulostus - Virtsa - Pesu- & ristimävesi - Kylpyvitsa - Vaatteet ym. pukuesineet - Jalan- sekä ruumiillisen koskeuksen jälki yleensä.

Suosittelisin kirjaa heille, joita "natural magic" puhuttelee käytännön tai tieteellisen mielenkiinnon tasolla. Myös laajempia okkulttisia rakenteita voi sieltä täältä aavistella, mutta 1+1 joutuu tietenkin laskemaan itse, koska tutkimustapa on ymmärrettävän (ei häiritsevän) akateeminen. Kuten sanottua, lähinnä kyse on uskomuslistauksista. Omaan mieleen puhuttelevina jäivät mm. huomiot siitä, kuinka elämän aikana pois leikattuja kynnenpalasia tarvitaan Manalassa liukkaan lasivuoren kiipeämiseen, kuinka synnytetttyä napanuoraa on voitu pitää lapsen "kaksosveljenä" ja säilytetty, tai kuinka hulluuteen johtavista kirouksista monet on tehty vedenhenkien avulla.

"Toiselta puolen ars magica tarkoitusperiänsä varten tarvitsee sellaista vaikutusten ja voimien siirtoa, johon jokapäiväisen elämän analogiat eivät riitä, mutta toiselta puolen siinä ilmenee selvä pyrkimys tajuttavin ja havainnollisin keinoin päästä yhteyteen taikomisen kohteen kanssa. Luonnollisimpana ja yksinkertaisimpana keinona esim. ihmisiin kohdistuvan taikavaikutuksen aikaansaamiselle on tarkoituksenmukaisten menettelytapojen avulla käsitellä itsensä taiottavan aineellista substanssia, ja nähdäkseni päämäärään pyrkivä taikaopillinen ajattelu ei tässä kaipaa sen mutkallisempaa perustaa, kuin käsityksen, että kokonaisuuteen voidaan vaikuttaa siitä erinneen osan avulla ja että jälkimmäiseen kohdistetut vaikutukset ulottuvat samanlaisina edelliseen."
- Katsaus (s.139)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Eritteiden merkitykset

Post by obnoxion »

Nefastos wrote:Albert Hämäläinen: Ihmisruumiin substanssi
Kiitos selostuksesta...
Nefastos wrote:Kynnet - Hiukset - Synnytysjälkeiset & napanuora - Hammas - Veri - Hiki - Sylki, henkäys & suupala - Kyyneleet - Ulostus - Virtsa - Pesu- & ristimävesi - Kylpyvitsa - Vaatteet ym. pukuesineet - Jalan- sekä ruumiillisen koskeuksen jälki yleensä.
...Jos sisällysluettelon perusteella menee hankintalistan kärkeen.
Nefastos wrote:Laajan aiheen käsittelyyn valitsin hyvin konkreettisen lähestymistavan.
Aihe on todellakin laaja, ja siitä olisi paljonkin sanottavaa. Jos keskustelu jää kuitenkin tähän, täytyy katsoa jos sitä voisi käsitellä laajemmin muussa muodossa. Jos ehdin, voisin tehdä aiheesta jonkilaisen vastaavuuslistan tyylisen yitmekkään jaottelun lyhyine selityksineen tähän viestiketjuun. Sitä voisivat sitten kiinnostuneet yhdessä arvioida.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Anguis
Posts: 2
Joined: Wed Sep 24, 2014 7:12 am
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Eritteiden merkitykset

Post by Anguis »

Vuosi aikaa edellisestä kommentista, ei näissä varmaan aikarajaa ole.

Veri...ainakin se on itselleni merkityksellinen.
Muutama vuosi sitten pyysin erästä ihmistä avaamaan suonen ranteessani. Hän teki sen ja jäi katselemaan viereeni kun valutin vertani erään ihmisen alastomaan selkään.

Muistan vahvan intensiivisen tunnelatauksen huoneessa kun tummanpunainen veri valui ranteestani valkoiselle iholle. Levitin sen ja aloin tekemään kuvioita sormillani piirtäen.
User avatar
V. Nokkonen
Posts: 21
Joined: Wed Aug 13, 2014 2:35 am
Location: Alaska

Re: Eritteiden merkitykset

Post by V. Nokkonen »

Mielenkiintoinen keskustelu kaikin puolin! Minusta monet eritteiden merkitykset liittyvat hengen/ruumiin dualismiin meidan kristillisessa ajattelussamme.

Kristillisessa kulttuurissa eritteet ja ruumiin toiminnot kuuluvat, kuten obnoxion mainitsi aloitusviestissaan, hengellisyyden ulkopuolelle. Katolisessa kirkossa on esimerkiksi tarinoita pyhimyksista joiden ainoa ravinto oli jokaperjantainen ehtoollisleipa ja jotka kuollessaan eivat ala haista kalmalle vaan ruusuille. Ruumiin kieltaminen on hengellisyyden mittari. Kansanuskossa ja magiassa eritteista puolestaan otetaan kaikki ilo irti ja ne nahdaan maagisesti hyvin latautuneina.

Pyristellessani eroon kristillisyyden rippeista ajattelussani, olen pyrkinyt tarkastelemaan ruumiillisuutta/hengellisyytta koskevia uskomuksiani -- eritteet mukaanluettuna. Muistan aina jutun jonka mukaan eras zen-ohjaaja teki vessakaynneistaan pienia meditaatiohetkia korostaakseen itselleen sita etta hengellisyys ei sulje mitaan ulkopuolelleen ja minusta tuollainen harjoitus todellakin voi auttaa kokonaisvaltaisen, inhimillisen ja ruumiillisen hengellisyyden hyvaksymisessa.

Itse en kylla tieda yhtaan ulosteisiin liittyvaa rituaalia ja tavallisempia aineksia nayttavat olevan kuukautisveri, siemenneste ja sellainen... Ekstriimeimpana esimerkkina mita mina tiedan, virtsa oli vanhastaan aineksena suojelusloitsuissa (Joseph Glanvill, 1681: Saducismus Triumphatus. Wikipedian mukaan).

Ja tama riittakoon aiheesta.
Locked