Meditaatio

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
Locked
Spirare
Posts: 31
Joined: Wed Aug 14, 2013 1:34 am

Re: Meditaatio

Post by Spirare »

Cancer wrote:Osaisiko joku suositella kirjaa, jossa käsiteltäisiin tämän ketjun sivuamia harjoitusperinteitä? Jotain suuntaviivoja kaipaisin, ja varmaan sellainen teos olisi muutenkin kiinnostava.
Neurologi James H. Austin on kirjoittanut muutamia opuksia zen-meditaatiosta aivotutkijan näkökulmasta, ihan mielenkiintoista luettavaa. Kirjoittaja on myös itse harjoittanut zeniä vuosikymmeniä ja omien sanojensa mukaan kokenut myös kenshon, joten kirjat eivät jää pelkäksi akateemiseksi jargoniksi.

Itse olen lukenut miehen tuotoksista kirjat Zen and the Brain ja Meditating Selflessly. Edellinen on kunnon tiiliskivi jossa esitellään hypoteesejä meditaation, mystisten kokemusten ja muiden muuntuneiden tajunnantilojen mahdollisista fysiologisista vaikutuksista aivoihin, sekä selostetaan mihin koko zen-harjoituksella oikeastaan pyritään. Jälkimmäinen on sitten ohuempi teos jossa pääasiassa annetaan käytännön vinkkejä meditoijalle.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Meditaatio

Post by Kenazis »

Cancer wrote:Tulokset ovat tämän lyhyen kokeilun aikana olleet yllättävän hyvin nähtävissä. Olo on kärsivällisempi ja vakaampi kuin ehkä koskaan - vaikken toki voi olla varma, johtuuko tämä meditoinnin aloittamisesta vai muista elämässäni viime aikoina tapahtuneista muutoksista. Syysuhteita on varmaan molempiin suuntiin.
Itselläni aamuinen meditaatio on juurikin nähtävissä koko päivän kestävänä parempana kärsivällisyytenä ja olotilan vakautena. Nykyään vaikutuksen huomaa lähinnä, kun ei muutamana peräkkäisenä aamuna meditoi niin on levottomampi olo.
Cancer wrote:Meditoinnin sivutuotteena olen myös kokenut joitakin "näkyjä" tai valveunia, siis ikään kuin mielen sisällä aukeavia maisemia, jotka eivät ole täysin tietoisen mielen hallittavissa. Ne ovat poikkeuksetta olleet rauhoittavia ja turvallisen tuntuisia, ja pariin otteeseen on ollut ihan siistiäkin seikkailla alitajuntansa kuvastossa, etenkin kun en ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut mitään "ylimääräistä" kuin nukkuessani. Olen kuitenkin tietoinen tällaisten kokemusten painottamiseen liittyvistä vaaroista, ja aion pitää ne harjoituksen suhteen sivuasiana.
Omaan kai jollain tavalla hyvin "maadoittuneen" mielen sillä en ole oikeastaan koskaan kokenut yllämainittuja. Välillä toivon että olisi taipumusta jonkinlaisiin "näkyihin", mutta yritän olla tyytyväinen tässä suhteessa tylsään (ja suhteellisen) tasapainoiseen päähäni.

Cancer wrote:Osaisiko joku suositella kirjaa, jossa käsiteltäisiin tämän ketjun sivuamia harjoitusperinteitä? Jotain suuntaviivoja kaipaisin, ja varmaan sellainen teos olisi muutenkin kiinnostava.
Buddhalaisen harjoittajan päivä, Bokar Rinpoche

Kuvaa juuri sitä mitä titteli kertoo.


Meditoinnin taito, Matthieu Ricard

Monenlaisessa toiminnassa mukana ollut Ranskalainen Buddhalaismunkki. Suomennettu muitakin kirjoja joista "munkki ja filosofi" kertoo Matthieun ja hänen isänsä Jean- Francois Revelin keskusteluista (Sama idea kuin Valtaojan ja Pihkalan kirjassa. Tosin Pidän Ricardin ja Revelin kirjaa huomattavasti suuremmassa arvossa)


Buddhan Aivot, Rick Hanson & Richard Mendius

En ole lukenut tätä, mutta neurotieteiden ja meditaation yhteyksistä kiinnostuneille kai oiva teos.


Mitä Meditaatio on?, Lauri Rauhala

Suomalaisen Psykologi/filosofin yleisteos meditaatiosta. En muista onko pelkkää teoriaa vai oliko tässä jotain käytännön harjoituksia. Suosittelen silti.


Buddhalainen mielenharjoitus, Alan wallace

Tästä olen lukenut vain pätkiä, mutta vaikuttaa todella hyvältä perusteokselta. Englanniksi "Buddhism with an attitude".


Yllämainitut olivat kaikki Buddhalaisuuteen liittyviä, poislukien Rauhalan kirja. "Hindulaista traditiota" löytyy erilaisista jooga-kirjoista aika hyvin. Et kertonut onko kielellä väliä, mutta suomeksi tiedän ainakin tuollaisia. Englannin kielellä sitten teoksia löytyykön aivan valtavasti.
"We live for the woods and the moon and the night"
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Meditaatio

Post by Cancer »

Kiitos vinkeistä, Spirare ja Kenazis. Lukulista pitenee jälleen...

Uusia havaintoja harjoituksen vaikutuksista tulee kiivaaseen tahtiin. Etenkin alan tajuta aiemmin ketjussa käsiteltyä maadoittamisen tärkeyttä. Suunnilleen ensimmäisen vartin aikana meditointi on minulla ollut ainoastaan rentouttavaa ja tuntunut helpolta, ja usein olenkin lopettanut sen jälkeen, suhtautuen harjoitukseen enemmän välineellisesti kuin itsessään merkityksellisenä. Pidempään jatkaessani olen kuitenkin huomannut, että mielestä todellakin alkaa nousta esiin jännitteitä, jotka ulkoiset ärsykkeet normaalisti peittävät näkyvistä. Kai voisi sanoa, että kyse on mielen sirpaleisuuden näkyväksi tulemisesta, sen huomaamisesta, kuinka kaukana eheydestä oma olemus todella on, kun meta-ajatukset alkavat seurata ajatuksia jotka pyrkivät seuraamaan hengitystä, ja kaiken keskellä, tavoittamattomissa, on se jokin, joka havaitsee koko hoidon... (Länsimaalaisen) on hankalaa sisäistää, ettei harjoitukseen tule suhtautua kuin urheilusuoritukseen, jossa on "vain jatksettava," vaan että välillä on hyvä pitää taukoa, käväistä röökillä tms. Parhaassa tapauksessahan meditaatio on tila, joka jatkuu tekemisen taustalla, tehtiin sitten mitä vain.
Tiden läker inga sår.
Spirare
Posts: 31
Joined: Wed Aug 14, 2013 1:34 am

Re: Meditaatio

Post by Spirare »

Kenazis wrote:
Cancer wrote:Meditoinnin sivutuotteena olen myös kokenut joitakin "näkyjä" tai valveunia, siis ikään kuin mielen sisällä aukeavia maisemia, jotka eivät ole täysin tietoisen mielen hallittavissa. Ne ovat poikkeuksetta olleet rauhoittavia ja turvallisen tuntuisia, ja pariin otteeseen on ollut ihan siistiäkin seikkailla alitajuntansa kuvastossa, etenkin kun en ole koskaan ennen nähnyt tai kuullut mitään "ylimääräistä" kuin nukkuessani. Olen kuitenkin tietoinen tällaisten kokemusten painottamiseen liittyvistä vaaroista, ja aion pitää ne harjoituksen suhteen sivuasiana.
Omaan kai jollain tavalla hyvin "maadoittuneen" mielen sillä en ole oikeastaan koskaan kokenut yllämainittuja. Välillä toivon että olisi taipumusta jonkinlaisiin "näkyihin", mutta yritän olla tyytyväinen tässä suhteessa tylsään (ja suhteellisen) tasapainoiseen päähäni.
Tähän voi olla vaikutusta sillä, pitääkö meditoidessa silmät auki vai kiinni. Zen and the Brainissa on jotain selvennystä näiden eroon. Silmät kiinni meditoiminen ilmeisesti liittyy intialaiseen traditioon. Intiassa kun perinteisesti maallinen elämä on nähty kärsimyksenä, niin silmien sulkeminen siltä ja transsendenttien kokemusten hakeminen on ollut siellä päin luontevaa. Silmät auki meditoiminen puolestaan on kiinalainen tapa: Kiinassa on oltu lähtökohtaisesti optimistisempia ja elämänmyönteisiä, joten siellä on oltu valmiimpia näkemään maailma sellaisena kuin se on. Silmät auki meditoimisessa on James H. Austinin mukaan sellainen etu, että harjoituksen tulokset on helpompi integroida arkikokemukseen, kun näköaistimuksen kautta säilyy linkki ympäröivään maailmaan koko harjoituksen ajan.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Meditaatio

Post by Kenazis »

Spirare wrote: Tähän voi olla vaikutusta sillä, pitääkö meditoidessa silmät auki vai kiinni. Zen and the Brainissa on jotain selvennystä näiden eroon. Silmät kiinni meditoiminen ilmeisesti liittyy intialaiseen traditioon. Intiassa kun perinteisesti maallinen elämä on nähty kärsimyksenä, niin silmien sulkeminen siltä ja transsendenttien kokemusten hakeminen on ollut siellä päin luontevaa. Silmät auki meditoiminen puolestaan on kiinalainen tapa: Kiinassa on oltu lähtökohtaisesti optimistisempia ja elämänmyönteisiä, joten siellä on oltu valmiimpia näkemään maailma sellaisena kuin se on. Silmät auki meditoimisessa on James H. Austinin mukaan sellainen etu, että harjoituksen tulokset on helpompi integroida arkikokemukseen, kun näköaistimuksen kautta säilyy linkki ympäröivään maailmaan koko harjoituksen ajan.
Thanks, mielenkiintoista infoa johon en ole törmännyt aiemmin. Olen aina meditoinut silmät kiinni. Ääniherkkänä tosin olen huomannut että äänet haittaavat kaikkein eniten keskittymistä eikä visuaalinen kaaos läheskään niin paljon. Oma tausta meditaatioon lähtee nimenomaan Intian joogatraditioista ja nykyään luen taas pääosin Buddhalaista matskua. Kaikki kiinnostaa, mutta jotenkin nuo Buddhalaiset tekstit ovat päässeet voitolle. Zen on aina jotenkin ollut sellainen, joka ei ole siellä kiinnostuksen kärkipäässä (muutenkin Japani- ja (varsinkin) kiinalaiset "versiot" kiinnostavat minua vähiten). Varmaan Zen-tradition "luontaantyöntävyys" on osittain johtunut kaikista "Zen ja makkaranpaisto"- tyylisistä opuksista. I want more magic and mysticism!
"We live for the woods and the moon and the night"
Hoenir
Posts: 137
Joined: Thu Apr 24, 2014 5:13 pm

Re: Meditaatio

Post by Hoenir »

Minä tykkään meditoida välillä silmät auki ja välillä silmät kiinni. Meditaatiohetkeni (vietän niitä noin 3-7 viikossa) onnistuvat yleensä parhaiten joko metsässä tai järven rannalla hiljaisuudessa. Minulle on helpointa saada yhteys luontoon yleensä kauniiden maisemien äärellä, joten kun siltä tuntuu niin avaan silmäni ja katselen rauhassa ympärilleni. Aloitan prosessin jo siinä vaiheessa kun lähden kämpiltä tallustelemaan aiemmin rauhallisiksi havaituille paikoille, minulle onkin tullut sellainen fiilis että en vaan "voi alkaa meditoimaan". Jos olen vaikka muuten vaan kävelyllä ja mieleeni juolahtaa että kappas, nythän olisi hyvä hetki niin ei se oikein onnistu. Valmistautumisesta on tullut niin tärkeä osa hommaa että ei oikein osaa suhtautua siihen oikealla tavalla ilman sitä.

Aina kun meditaatioharjoitus on onnistunut, niin on mieleni rauhallinen ja terävä (eri tavalla kuin se on vaikka koetilaisuudessa). Kaikki maailmassa täyttyy merkityksellä rakkaudella ja murheet häviävät, koska harjoituksen aikana on vakuuttanut sisimpänsä siitä että ei todellakaan ole mitään syytä murehtia. Harvemminhan sitä kunnolla kokee onnistuneensa, mutta kun sitten onnsituu niin ei sitä tunnetta oikein osaa sanoilla kuvailla.
"Futile as a ghost I stand guard over hidden gold, O lord of the meeting rivers"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Meditaatio

Post by Insanus »

Aika huonosti olen meditaatiohommat hoitanut viime aikoina, pitää varmaan kokeilla noita mainittuja valmistautumiskeinoja itsekin, kun muuten aina löytyy jotain mihin mieli kiintyy jo ennen koko harjoituksen aloittamista.
Minulle meditaatio on kuin mustaan aukkoon vetäytymistä, mahdollisimman kokonaisvaltaista "anti-tilaa" jossa pyrin jättämään tietoisuuden asteittain kokonaan, eli tietyssä mielessä juuri sellaista toiselle puolelle pyrkimistä, mitä toisessa ketjussa hiljattain parjattiin.
Yleensä sellaisen meditaation jälkeen on hyvin myönteinen jännitetila jossa elämän jumituskohdat tuntuvat purkautuvan itsestään, melkein kuin aktiivinen kieltäymys havaita hetkeen mitään nostaisi olennaiset ongelmakohdat ja patoutuneet asiat vastareaktiona voimakkaammin pintaan.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Meditaatio

Post by Aquila »

Kenaziksen mainitsema Buddhalainen mielenharjoitus oli muistaakseni hyvä, vaikka sen lukemisesta on jo pitkä aika. Täytyy varmaan vilkaista sitä vielä. Olen hiljalleen pyrkinyt itse palaamaan ihan "perusmeditaation" pariin eli hyvin yksinkertaiseen hengitykseen keskittymiseen. Aiemmin tein tätä paljon, mutta tuloksena oli niin paljon jännitettä ja vastustusta pidemmän päälle, etten kyennyt enää väkisin jatkamaan. Nyt olen sen verran rauhaton koko ajan, että on ihan sama vaikka palaankin tähän harjoitukseen jälleen :)
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Meditaatio

Post by Kenazis »

Aquila wrote:Kenaziksen mainitsema Buddhalainen mielenharjoitus oli muistaakseni hyvä, vaikka sen lukemisesta on jo pitkä aika. Täytyy varmaan vilkaista sitä vielä. Olen hiljalleen pyrkinyt itse palaamaan ihan "perusmeditaation" pariin eli hyvin yksinkertaiseen hengitykseen keskittymiseen. Aiemmin tein tätä paljon, mutta tuloksena oli niin paljon jännitettä ja vastustusta pidemmän päälle, etten kyennyt enää väkisin jatkamaan. Nyt olen sen verran rauhaton koko ajan, että on ihan sama vaikka palaankin tähän harjoitukseen jälleen :)
Myönnän että minulla meni yllämainittuun shamatha-harjoitukseen oma aikansa, kun tajusin että seuraamisen lisäksi kontrolloin hengitystä enemmän tai vähemmän, jolloin se ei toimi rauhoittavasti samalla tavalla. Nyt olen pyrkinyt tekemään sitä "oikein". Ja ajattelin siirtyä tämän vuoden puolella vaihtteksi Vipashana-harjoitukseen. Näistä voi lukea esim. Sikipediasta tarkemmin. Uskon että omat harjoitukseni pyörivät enemmän tai vähemmän pelkästään näissä kahdessa seuraavat vuodet.
"We live for the woods and the moon and the night"
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Meditaatio

Post by Tulihenki »

Aquila wrote:Olen hiljalleen pyrkinyt itse palaamaan ihan "perusmeditaation" pariin eli hyvin yksinkertaiseen hengitykseen keskittymiseen.
Sama itselläni ja pistinkin kirjastosta tilaukseen Kenaziksen mainitsemia kirjoja. Viimeiset kuukaudet olleet energisesti töiden ja opiskelujen takia niin raskaita, että varsinaisiin istumisiin ei ole voimat riittäneet. Perusharjoituksiin eli sinne, minne kuuluukin onkin hyvä palata nyt, kun vähän helpottaa vaiheet arjessa. Kaikki teknisempi tai ''edistyksellisempi'' on jäänyt pois ja hyvä niin tässä.

Minä olen aiemmin vaihdellut vähän silmien asennon kanssa. Joskus ryhmämeditaatiossa, kun kävin oli alkuun omituista pitää silmiä auki, koska tuntui kuin olisin alasti ollut osin vieraiden keskellä. Siihen kuitenkin tottui ja oli helpompi lopulta rentoutua. Saatoin kuvitellakin, mutta silmät kiinni ollessa vaikutti kuin ryhmän energiat olisivat tulleet mukaan häiritsemaan; tämä on ollut voimakkaampaa, mitä enemmän porukkaa on ollut.

Yksin ollessa olen sitten enemmän ollut silmät kiinni, paitsi jos olen aloittanut keskittymään johonkin kuvaan, minkä jälkeen olen laittanut silmät kiinni ja keskittynyt mielessä siihen. Maalasin joskus tiibetiläisen a-kirjaimen ja sehän näkyi aikansa silmät kiinni lopulta yhtä kirkkaana kuin silmät auki, mihinkä keskittyminen olisikin luonteva vaihe fyysisen kohteen jälkeen.
Locked