Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
Tulihenki
Posts: 172
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Tulihenki » Wed Jun 13, 2012 11:49 pm

Jatkan vielä erikseen pienen lisän, että ei vahingossakaan pääse syntymään käsitystä liiallisesta minäkeskeisyydestä ''Jeesus armahda minua syntistä''-rukouksen harjoittamisesta. ''Minua'' tarkoittaa tässä egokeskeistä mieltä, jonka rikkominen Kristuksen edessä on kokonaisuutta palvelevaa. ”Hän on meidän syntiemme sovittaja, eikä vain meidän vaan koko maailman.” (1. Joh. 2:2). Tämä tietysti esoteerisesti käsitettynä sisäisenä vapahtajana, ykseytenä ja rakkautena.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3391
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Nefastos » Thu Jun 14, 2012 12:25 pm

Tulihenki wrote:Siirsin esittelyistä tämän Jeesuksen rukoukseen liittyvän tänne kenties sopivampaan paikkaan.


Viisas ratkaisu.

Sitaattien & aforismien ketjussa lainasin aikanaan Tibetan Mind Training -kokoelmasta löytyvää tekstiä, joka liittyy tähän samaan varsin universaaliin harjoitusmalliin.

Tämä lyhyt esitys on kolmannes kyseisen kirjoituksen ohjekokonaisuudesta, joissa muut kohdat esittävät klassisen ohjeistuksen Mestarin kuvittelemiseksi kruunu- ja sydänkeskuksiin. (...) Sama sydänkeskuksen ja buddhin aktivoimisen harjoitus löytyy hyvin vähäisin variaatioin eri uskonnoista ja okkulttisista harjoitusjärjestelmistä; vrt. esim. kreikkalaiskatolisuuden "Jeesuksen rukous" ja Hiljaisuuden Äänen ohjeistama kundalinin tuominen sydämen kammioon.


Kyseessä on yksinkertaisesti sen energiaportin maaginen avaaminen ihmisessä, jonka kautta empatian & rakkauden kyky koetaan. Buddhinen elementti, siis tuo kyseinen rakkausenergia (paremman sanan puutteessa), on itsessään täysin neutraalia & kohdistuu puhtaassa muodossaan kaikkeen. Mutta jos liitämme harjoitukseen aina jonkin tietyn muotosidonnaisen kaavan, olemme vaarassa alkaa assosioimaan rakkauttamme ylen määrin tiettyihin kohteisiin.

Jeesus ei vaatinut rakastamaan itseään (lisää Fosforos-lainoja: ks. Matt. 12:31-32), vaan nimenomaan ihmisten toisiaan, vastustajat mukaan lukien. Kuitenkin, kun luemme kristittyjen mystikkojen tekstejä, niin yleensä niissä ylistetään vain suloista Jeesusta. Milloin ylistetään vihollisia, siinä on oikeastaan aina mukana hurmahenkisyyttä & masokismia. Erityisesti Saatanalle, vastustajalle par excellence, en muista kovin monen kristityn vilpittömiä rakkaushymnejä laatineen, vaikka se olisi johdonmukainen seuraus Jeesuksen opetusten seuraamisesta. Sydämen ruusun terälehdistä on siten herätetty elämään vain murto-osa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Tulihenki
Posts: 172
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Tulihenki » Thu Jun 14, 2012 1:19 pm

Nefastos wrote:Mutta jos liitämme harjoitukseen aina jonkin tietyn muotosidonnaisen kaavan, olemme vaarassa alkaa assosioimaan rakkauttamme ylen määrin tiettyihin kohteisiin.
Tätä ongelmaa en uskoisi itselläni olevan, koska rukouksessa tunnen, että Kristuksellinen rakkaus ei ole tiettyihin yksittäisiin suuntiin menevää, vaan se on pikemminkin sisältäpäin kaikkialle leviävää myötätuntoa mitä on alkanut paremmin tuntemaan ihan arjenkin keskellä ns. todellisissa koetuksissa.
Kuitenkin, kun luemme kristittyjen mystikkojen tekstejä, niin yleensä niissä ylistetään vain suloista Jeesusta.


Tämä on yksi seikka minkä takia olen täydellisen allerginen kristilliselle ylistysmusiikille, jossa Kristus on jätetty pois henkilöpalvonnan tieltä.

On totta, että kristittyjen mystikkojen tekstit ovat liian usein yksipuoleisia jeesuskeskeisyydessä ja joskus jää hämärän peittoon missä mielessä tämä suloinen Jeesus teksteissä edes esiintyy. Olen itse lukenut esim. ortodoksisten kilvoittelijoiden tekstejä niiden omassa kontekstissa ja soveltanut ne sitten omaan katsomukseeni. Voi olla ylitulkintaa tai ns. omalle kentälle pelaamista, mutta luulen kyllä, että esim. aiemmin siteeramani Pyhittäjä Serafim ei nähnyt Jeesusta perinteisen kristillisyyden teologis-dogmaattisella tavalla. En tiedä olisiko ollut viisasta käytäntöä siinä henkisessä luostariympäristössä kääntää päälaelleen perinne ja tuhota siten hänen opetusten saama arvostus ja käyttäminen henkisessä kilvoittelussa.
Erityisesti Saatanalle, vastustajalle par excellence, en muista kovin monen kristityn vilpittömiä rakkaushymnejä laatineen, vaikka se olisi johdonmukainen seuraus Jeesuksen opetusten seuraamisesta.
Saatanan merkitys on kyllä suoraan sanottuna ollut vielä yksipuoleisempi kuin Jeesuksen, jos vain mahdollista. Tämä seikka on tuonut itselleni hämmennystä ja olenkin Saatanan suhteen aikalailla oman intuition varassa kuin, että samaistuisin yhtään suurimpaan osaan kristillisistä mystikoista mitä minä olen lukenut. Serafim. esim puhui teksteissään Saatanasta vain paholaisena eikä antanut sille mitään ylistyksen aihetta. Epäkiitollinen on Saatanan rooli kasvattajana! Ehkä ''kristikunnan'' aika ei ole ollut vielä laulaa ylistystä myös hänelle.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3391
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Nefastos » Fri Jun 15, 2012 9:40 am

Tulihenki wrote:Tätä ongelmaa en uskoisi itselläni olevan


Ymmärrän; tarkoitukseni oli vain esittää peruspulmallisuuksia niille ihmisille, jotka näitä kaavoja & niiden käyttöä harkitsevat. Ei kritisoida oman harjoitusmallisi hyödyllisyyttä sinulle itsellesi. Pahoitteluni, jos tekstistä sai tällaisen vaikutelman.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Tulihenki
Posts: 172
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Tulihenki » Fri Jun 15, 2012 4:01 pm

Nefastos wrote:Pahoitteluni, jos tekstistä sai tällaisen vaikutelman.
Ei mitään syytä pahoitteluun! Kyllähän perinteisistä kristityistä ja liian usein myös kristityistä mystikoista on nähtävissä myötätunnon sekä rakkauden voimakas jakaantuminen mikä on selkeiten nähtävissä tietysti Saatanan vihaamisena.
User avatar
Insanus
Frater
Posts: 919
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Insanus » Tue Apr 09, 2013 7:07 am

Insanus wrote:Oiva tapa päästä irti järjen ylivallasta.
Korjaan. Oiva tapa päästä kokonaan järjestään. Väkivaltainen mindfuck, itseäni lainatakseni, oli läsnä koko ajan ja siinä missä tuo mainittu elämäntapa eittämättä kehitti jotain, siinä on yksi hyvin perustavanlaatuinen virhe minkä takia se ei ole oikeastaan "hyödylliseksi havaittu käytännön harjoitus", vaan "vaaralliseksi havaittu osittain hyödyllinen käytännön harjoitus, jota ei oikein sellaisenaan voi suositella". Se on loppupeleissä yhtä huono kuin alkaa ajattelemaan miksi ajattelee ajattelevansa: oikea vastaus ei taaskaan ole bensaa liekkeihin.

Joka tapauksessa.

Itse kun en unia pahemmin muista ja ne harvat kerrat kun niin teen niillä yleensä on turhankin helpot selitykset: näen ne usein sisäisinä huutoina joilla on sanottavaa vain tiedostetusta traumatiikasta ja vain harvoin mitään uutta infoa, mutta huomattavasti sekavampaa harjoitusta olen joskus käyttänyt niinä harvoina kertoina kun on sopivassa moodissa. Unien tulkintaa ilman "unia".

Unien luomisesta voisi puhua. Homma toimii niin, että ensin "sumennetaan" mieli. Vastaavasti kuin meditaatiossa usein pyritään "tyhjentämään" pää ajatuksista tai "antamaan niiden tulla ja mennä", tässä tapauksessa pyritään tietyntyyppiseen puolitietoiseen välitilaan. Kolme vuorokautta nukkumatta tai hurja päihteiden käyttö voi auttaa tällaisen tilan saavuttamiseen, mutta se taas siinä sivussa vie kutakuinkin mahdollisuudet siirtyä siitä pois tarvittaessa + kännissä tai kamapäissään nautittu substanssi painottaa tiettyjä kokemuksia eikä tarvittu 'kaaos' ole silloin kovin puhdas jos käyttökelpoinenkaan, puhumattakaan siitä mitä aineilla trippailusta on muutenkin jo puhuttu pahaa. Väkivalta itseäänkään kohtaan ei ole hyväksyttävää (mikä sivumennen sanoen oli the ongelma tuossa aikaisemmassa harjoituksessa: liekki palaa, mutta sitä ei kontrolloi mikään, eikä sitä käytetä mihinkään muuhun kuin sen itsensä lietsomiseen. Lopulta se, minkä piti räjäyttää mieli ainoastaan kiristi sen äärimmilleen, kireämmäksi ja kireämmäksi...ja kireämmäksi. Liekin sillä saa aikaan, mutta siitä kannattaa jatkaa jollain muulla metodilla.) Eli pyrkimys on tavoittaa tietynlainen harmaa valkoisen kohinan tila tietoisen ja tiedostamattoman välillä jossa kykenee rekisteröimään sen mitä tekee, niin, ettei toiminta kuitenkaan ole täysin kontrollissa.

Sitten annetaan mennä. Piirrä, kirjoita, puhu yksinäsi nauhalle, ei mitään merkitystä, kunhan on jotain jolla tuotosta voi tarkastella jälkeenpäin kirkkain mielin.
Voi vaatia aikamoisen työn jälkeenpäin ottaa mitään selvää näin rakennetuista viesteistä, mutta parhaillaan sotkun keskeltä löytyy hyvin yllättävää materiaalia, ja paremman puutteessa ihan hyvät naurut saa omalla kustannuksellaan.

Visio esim. luolassa (jonka ympärillä lenteli espanjaa puhuvia kiinalaisia lohikäärmeitä) piikkejä itsestään repivästä kastroidusta leijonasta oli a)helvetin hauska b)melko tarkka symbolinen esitys useammalla tasolla omasta tilasta silloin c)näkökulmasta jota en olisi muuten löytänyt koskaan.

Muuten, unien tulkitsijoillekin sidenote, että usein itse tulkintojen tulkitseminen jälkeenpäin on kiinnostavampaa kuin itse unen tulkinta, koska uneksittu absurdi visio on sama mutta tarkastelijan näkökulma eri: kun näitä eri näkökulmia pyrkii yhdistämään voi parhaillaan löytää aika syviäkin juttuja.
Myrkky sattuu siihen jolla on haava.
User avatar
Nefastos
Frater
Posts: 3391
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Nefastos » Thu Apr 11, 2013 12:52 pm

Insanus wrote:Muuten, unien tulkitsijoillekin sidenote, että usein itse tulkintojen tulkitseminen jälkeenpäin on kiinnostavampaa kuin itse unen tulkinta, koska uneksittu absurdi visio on sama mutta tarkastelijan näkökulma eri: kun näitä eri näkökulmia pyrkii yhdistämään voi parhaillaan löytää aika syviäkin juttuja.


Unen tulkinnassahan on hirveän tärkeää tehdä koko ajan assosiaatiokokeita. Jos toiselle ihmiselle heittää spontaanin unentulkintaehdotuksen, se voi yrittää hyödyntää tiettyä perussymboliikkaa, mutta tuo tulkintaehdotus voi korkeintaan luonnostella työhypoteesin. Joskus hypoteesi osuu lähelle oikeaa, joskus ei; mutta olennaisin osa on unennäkijän itsensä assosiaatioiden pohjalta tekemä laajempi unitulkinta. On ihan turha yrittää tulkinta unta banaanista sen perusteella mitä banaani tarkoitti Freudille tai Artemidorokselle: on otettava ensimmäinen banaanista omaan mieleen unen kontekstissa juolahtava asia tai muisto tai tunnelma, & seurattava sitä lankaa. Tässä "pienempi ja suurempi arcana" (omat persoonalliset kokemuspohjat & toisaalta universaalit arkkityypit) sekoittuvat upeasti siihen samaan pakkaan, mistä oma uni muodostuu.

Siten unen tulkinnan tulkinta voi auttaa jälkikäteen näkemään omia painotuksia, mutta jos se on tehty oikein (ottamalla huomioon senhetkiset assosiaatiot), uutta tulkintaa tai tulkinnan tulkintaa on vaikeaa tehdä aiemman rinnalle tai päälle: tilanne on jo toinen.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Zetekh
Posts: 83
Joined: Wed May 26, 2010 1:21 am

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Zetekh » Wed Aug 21, 2013 2:02 pm

Uusuusplatonikkona sanottakoon Platonin dialogi nimeltä 'Sofisti' ja sen mietiskely.

Dialogissa löytyvä ei-olevan ja olevan välisen suhteen, mahdollisuuksien ja ontologian pohtiminen toimi (ja toimii edelleenkin) itselle paljon paremmin kontemplaation välineenä kuin joidenkin ihme tunneleiden mietiskely. Ensimmäisiä käänteen tekeviä kokemuksia ajatuksesta ajatuksien takana, tai paremminkin sellaisesta oivalluksesta tai mielentilasta joka sulkee ajatukset hetkeksi sain tätä pohtiessani pääni puhki. Todella abstraktia tavaraa, ja aika puhtaiden muotojen kanssa telmimistä - mutta tuo kokemus oli itselleni niin vahva ja määrittävä, että jos "lootus asentoon liian levoton mä oon" tuntuu tutulta ja mieli on aktiivinen, niin kannattaa kokeilla tätä.

Muutenkin Ei-oleva ja tyhjyys omaa aika samanlaisia attribuutteja kuin esimerkiksi ikuisuus. Jumaluuteen, absoluuttiin liitetään ikuisuuden attribuutti myös, joten mielestäni tässä ollaan oikeasti ihan sellaisten perusteiden äärellä mitkä jokaisen okkultistin pitäisi pohtia. Tietystihän noita voi pohtia itsekseenkin, mutta Platonin retoriikka ja asioiden ympärikääntely toimi ainakin itselleni nuorena miehenä oivana virikkeenä (en esim. ollut tietenkään kaikesta samaa mieltä, mutta se antoi oikeita kysymyksiä ja haastoi omaa ajattelua tarpeeksi.).
- "All great things must first wear terrifying and monstrous masks in order to inscribe themselves on the hearts of humanity." - Friedrich Nietzsche
User avatar
Insanus
Frater
Posts: 919
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Hyödylliseksi havaittuja käytännön harjoituksia

Postby Insanus » Mon Mar 24, 2014 7:45 pm

Zetekh wrote: Muutenkin Ei-oleva ja tyhjyys omaa aika samanlaisia attribuutteja kuin esimerkiksi ikuisuus. Jumaluuteen, absoluuttiin liitetään ikuisuuden attribuutti myös, joten mielestäni tässä ollaan oikeasti ihan sellaisten perusteiden äärellä mitkä jokaisen okkultistin pitäisi pohtia. Tietystihän noita voi pohtia itsekseenkin, mutta Platonin retoriikka ja asioiden ympärikääntely toimi ainakin itselleni nuorena miehenä oivana virikkeenä (en esim. ollut tietenkään kaikesta samaa mieltä, mutta se antoi oikeita kysymyksiä ja haastoi omaa ajattelua tarpeeksi.).
Näistä samaa mieltä. Persoonan näkökulmasta elinvoimaan & kolmiot yhdistävään ristiin voidaan kurottaa pohdiskelemalla tyhjyyttä. Tähän tarkoitukseen koanit, (mm.portiton portti klassikkona) soveltuvat myös erinomaisesti ja Crowleyn Book of Lies on käsittääkseni kirjoitettu ensisijaisesti tätä tarkoitusta palvelemaan. Samsaran hahmottaminen loputtomana syiden ja seurausten ketjuna on tietenkin samalla myös tapa irroittautua mielen siteistä persoonallisuuteen.
Hardcore-harjoittajille voi suositella bodhisattva-asenteen kehittämistä. Mm.dharmakeskuksen sivuilta löytyy suomenkielinen käännös teoksesta The Way of Bodhisattva.
Bodhisattvojen ideaali pysyä uudestisyntymisen kierrossa kunnes jokainen olento on saavuttanut valaistumisen on mielestäni hyvin lähellä meikäläistä satanismia.
Myrkky sattuu siihen jolla on haava.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests