Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Aquila »

Tämän keskustelun olisi voinut hyvin aloittaa pelkästään symboliikka-osastolla, mutta laitetaan nyt tänne, kun ollaan kuitenkin niin käytännöllisen aiheen parissa.

Itse käytän kohtuullisen usein tarot-kortteja, erityisesti joissakin käänteen tekevissä kohdissa tai silloin, kun on tarvetta pyrkiä avaamaan mielelleen jotakin asiaa, joka ei meinaa muilla keinoin aueta. Tuolloin ehkä on hyvä nostaa vain yksittäinen kortti sopivan valmistautumisen ohella, kun taas energeettisesti voimallisempina hetkinä tulee tehtyä jokin isompi asetelma, joka valottaa kokonaistilannetta monipuolisemmin. Onko teillä joitain tiettyjä tapoja korttien käyttöön tai tiettyjä pakkoja, jotka olette havainneet erityisen läheisiksi esim. symboliikan osalta?

Korttien symboliikasta voisi myös olla mielenkiintoista keskustella. Käytän itse hyvin mielelläni Crowley Thoth -kortteja, lähinnä niiden rikkaan kuvituksen takia. Eräs yksityiskohta on pistänyt silmään, mikä näyttäisi myös erottavan nuo kortit hieman perinteisempää mallia seuraavista korteista. Verrattuna esimerkiksi Rider Waite tai Golden Dawn -kortteihin, lähes poikkeuksetta miekat on Crowleyn korttien kuvituksessa suunnattu alaspäin, kun perinteisesti niiden suunta on ylös kohti taivaita. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia tähän liittyen. Tässä yksi esimerkki:

Queen of Swords (Rider Waite):
http://www.tarot-card.net/tarot-cards/queenofswords.htm

Queen of Swords (Crowley Thoth):
http://www.mysticfamiliar.com/archive/d ... rdthoa.JPG
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by obnoxion »

Aquila wrote:Eräs yksityiskohta on pistänyt silmään, mikä näyttäisi myös erottavan nuo kortit hieman perinteisempää mallia seuraavista korteista. Verrattuna esimerkiksi Rider Waite tai Golden Dawn -kortteihin, lähes poikkeuksetta miekat on Crowleyn korttien kuvituksessa suunnattu alaspäin, kun perinteisesti niiden suunta on ylös kohti taivaita. Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia tähän liittyen. Tässä yksi esimerkki:

Queen of Swords (Rider Waite):
http://www.tarot-card.net/tarot-cards/queenofswords.htm

Queen of Swords (Crowley Thoth):
http://www.mysticfamiliar.com/archive/d ... rdthoa.JPG
Millainen huomio! Koko pakan miekkojen tutkiminen veisi nyt liikaa aikaa, mutta tähän erityiseen kysymykseen voisin ehdottaa selitystä.

Miekkojen Kuningatar edustaa ilman vesielementtiä. Näkisin että Crowleyn kortissa painottuu tämän 'alielementin' alaspäinen suunta laskeutuvana kasteena:

"The crystals behind her head symbolize the flowing of ideas into the form; Crowley speaks of "the celestial dew, from which stream sharp rays of light"; the Sufis call it "the light of pure intelligence", and the physicist David Bohn terms it "the potential of all things or the fundamental activity of in which existence is based"."

-Akron & Hajo Banzhaf: "The Crowley Tarot", s.174

Ehkä Raiderin pakan kortissa korostuu tämän ilmankosteuden ylöspäinen liike, eli höyryyntymisen ankara ja eksakti prosessi, jossa puhtaan älyn valo jättää kristalloituneen muodon palatakseen taivalliseen lähteeseensä?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Aquila »

Selitys kuulostaa varsin osuvalta. Alkuperäinen huomioni koski lähinnä hovikortteja, minkä unohdin viestissä mainita. Esimerkiksi miekkojen ässä on edelleen ylöspäin, enkä nyt äkkiseltään ainakaan keksi perusteita mahdolliselle kääntämiselle, joka voisi olla aika huono ratkaisu symboliikan kannalta. Toki mikään ei estä tätä korttia tulemasta nostetuksi ylösalaisin, mikäli itse sallii kortin suunnan tulevan otetuksi huomioon. En tosin tiedä onko merkitysero lopulta niin suuri, mikäli ylösalaisin oleva kortti edustaa edelleen samaa ideaa, mutta negaation tms. kautta.

Eräs seikka joka näkyy myös varsin vahvasti esimerkin korteissa ja liittyy varmasti samaan asiaan kuin mainitsemasi höyryyntyminen tai tiivistyminen, on se että RW:n kortissa on niin selkeästi maallinen kuningatar, josta miekan suunta on ylöspäin, kun CT -pakan hovikortit ovat usein ei-maallisia ja edustavat ehkä selkeämmin ideatasoa (tämä taso toki näkyy väkisin myös maallisessa muodossa).

Sen takia tämä kysymys oli myös kiinnostava, että yleensä miekkojen alaspäisyys on kuvattu korteissa negatiivisella tavalla.
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by V.V.V.V.V »

Minulle kortit ovat muodostuneet alitajuntaiseksi ja symboliseksi 'kartaksi' tutkiessani Kabbalaa ja sovittaessani eri mytologioita ja niiden mysteerioita tuon puun eri tasoille. Lähiaikoina kuitenkin olen oppinut ymmärtämään kuinka universaalin "kielen" ne tarjoavat ja tajunnut kuinka nuo korttien 'arkkityypit' pätevät jopa materialistisella tasolla ja pystynyt näkemään näiden korttien korrelaatiot ja vuorovaikutukset vihdoin arkisessa elämässäni.

The Great Wheel of Samsara.
The Wheel of the Law. (Dhamma.)
The Wheel of the Taro.
The Wheel of the Heavens.
The Wheel of Life.

All these Wheels be one; yet of all these the Wheel of the TARO alone avails thee consciously.
Meditate long and broad and deep, O man, upon this Wheel, revolving it in thy mind!
Be this thy task, to see how each card springs necessarily from each other card, even in due order from The Fool unto The Ten of Coins.
Then, when thou know'st the Wheel of Destiny complete, may'st thou perceive THAT Will which moved it first. [There is no first or last.]
And lo! thou art past through the Abyss.


Kun nuo kortit ja niiden takana oleva symboliikka saadaan muodostumaan ihmisen alitajunnassa automaattiseksi ja lähes mekaaninomaiseksi prosessiksi, tästä muodostuu vahva työkalu ja instrumentti.
Myös Kiinalaisten Yi Kin ( http://en.wikipedia.org/wiki/I_Ching ) on hieno ja yksinkertainen systeemi, jonka tutkimista suosittelen myös pelkän Taron lisäksi.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by obnoxion »

Aquila wrote:Eräs seikka joka näkyy myös varsin vahvasti esimerkin korteissa ja liittyy varmasti samaan asiaan kuin mainitsemasi höyryyntyminen tai tiivistyminen, on se että RW:n kortissa on niin selkeästi maallinen kuningatar, josta miekan suunta on ylöspäin, kun CT -pakan hovikortit ovat usein ei-maallisia ja edustavat ehkä selkeämmin ideatasoa (tämä taso toki näkyy väkisin myös maallisessa muodossa).
Väitän että Crowleyn korttien tyyli on saanut vahvasti vaikutteita kubismista. Kubismin kultakausi ajoittuu Crowleyn pakan maalausten työstämisen kanssa samalle ajanjaksolle, minkä lisäksi vaikutteet ovat melko selvästi silmällä havaittavissa. Perehtyminen kubismiin voisi avata uuden kulman Thoth Tarotin maailmakuvaan.

Itse näkisin että RW-pakan korttien tyyli on ainakin sikäli vahvemmin sidoksissa henkeen, että sen tyylikeinot vaalivat perinteitä jotka ovat kiinteämmin yhteydessä niihin aikoihin, jolloin kuningaskunta henkisten periaatteiden mukaan rakentuneena mallina oli vielä monella tapaa todellista elämää.

Thoth Tarot vaikuttaisi olevan uskollinen näylleen, kun taas RW-pakka olisi vastaavasti puhtaasti symbolinen, mutta toisaalta myös symbolisesti puhtaampi.

Vielä näistä kyseisistä korteista:
Voidaan tehdä huomio, että RW-tarotin kuningatar on - lainatakseni tantrista ilmaisua - "mahtava kolmessa maailmassa"; Hänen takanaan näkyy maata puita ja joki; Hänen valtaistuimensa on rakennettu pilvelle; mutta hänen sydämensä ja päänsä ovat täysin pilvien yläpuolella. Sen sijaan Crowleyn kortissa hahmo on täysin pilvien ympäröimä.
Aquila wrote:Käytän itse hyvin mielelläni Crowley Thoth -kortteja, lähinnä niiden rikkaan kuvituksen takia.
Thoth-kortit ovat myös pakka jota olen itse eniten käyttänyt, ja suuresti ihallut. Omistan siitä pari versiota ja tusinan verran kirjoja jotka käsittelevät sitä. Minua kuitenkin häiritsee näissä korteissa eräs ratkaiseva asia, joka on, että minusta Tzaddi on Tähti ja Heh on Keisari.

Tätä voidaan perustella Lain Kirjan tulkintaan liittyvillä asioilla, mutta ennen kaikkea tällainen vaihto pistää koko Elämän Puun niin sekaisin, ettei siitä jää jäljelle paljon muuta kuin vastaavuuksien naulakko. Syvällä vaikuttavat, hienojakoiset & perustavanlaatuiset rakenteet tuhoutuvat ja muuttuvat järjettömiksi.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by V.V.V.V.V »

obnoxion wrote: Thoth-kortit ovat myös pakka jota olen itse eniten käyttänyt, ja suuresti ihallut. Omistan siitä pari versiota ja tusinan verran kirjoja jotka käsittelevät sitä. Minua kuitenkin häiritsee näissä korteissa eräs ratkaiseva asia, joka on, että minusta Tzaddi on Tähti ja Heh on Keisari.

Tätä voidaan perustella Lain Kirjan tulkintaan liittyvillä asioilla, mutta ennen kaikkea tällainen vaihto pistää koko Elämän Puun niin sekaisin, ettei siitä jää jäljelle paljon muuta kuin vastaavuuksien naulakko. Syvällä vaikuttavat, hienojakoiset & perustavanlaatuiset rakenteet tuhoutuvat ja muuttuvat järjettömiksi.
Eikö Elämän puu ole mielestäsi elävä? Crowleyn vaihto yllämainittujen korttien kanssa tekee minusta hyvin paljon järkeä ja etenkin vanhan patriarkaalisten koulukuntien on vaikea hyväksyä tätä vaihdosta, sillä se myös ilmaisee naisen oikeuden kuninkaallisuuteen ts. Jokainen mies ja jokainen nainen on tähti

Tuo vaihdos on yksi avain "partaisten venusten" mysteereihin, sekä lainatakseni Lähi-idän Istar-jumalattareen liitettyä hymniä; "She has the beard like the god Asur".

Suosittelen tutkimaan lisää Yesodin ja Netzachin yhdistävää polkua. Tämä vaihdos on minusta täysin ajan hengen mukainen ja oikeutettu ja se ei missään nimessä tuhoa mitään perustavanlaatuisia rakenteita.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by obnoxion »

V.V.V.V.V wrote:Eikö Elämän puu ole mielestäsi elävä?
Kyllä puu on mielestäni elävä. Mutta minusta sen ei myöskään tarvitse käydä läpi mutaatiota todistaakseen sitä. Kun tzaddi ja heh vaihtavat paikkoja, näyttää se minusta samalta kuin varpaita alkaisi kasvaa kämmeniin. Muutenkin vierastan sellaista mystiikkaa, joka keskittyy täydelliseen ja elävään symboliin kuten Elämän Puu on, mutta harjoituksen jälkeen muutettavaa löytyykin oman itsen sijaan hartauden kohteesta.
V.V.V.V.V wrote:Vanhan patriarkaalisten koulukuntien on vaikea hyväksyä tätä vaihdosta, sillä se myös ilmaisee naisen oikeuden kuninkaallisuuteen ts. Jokainen mies ja jokainen nainen on tähti
Tässä tapauksessa myös "vanha matriarkaalinen koulukunta" joutuu hieman kakistelemaan vaihdoksen kanssa. Tzaddi ja heh ovat hyvin kiinteästi toisiinsa yhteydessä, kuten ovat kaikki muut atbash-koodin parit. Se ettei myös näiden kaikkien muiden kirjainparien paikkoja vaihdeta Elämän Puussa, vesittää yhtä vähän niiden jakamaa ja yhdessä ilmaisemaa mysteeriä, kuin se vesittää parrakkaan Venuksen mysteeriä. Johan Keisarin kortti ilmaisee tätä yksinäänkin, ottaen huomioon että maskuliininen hallitsija yhdistyy Tetragrammatonin feminiiniseen tekijään (Heh); sekä Äitiin että Tyttäreen.
V.V.V.V.V wrote:Tämä vaihdos on minusta täysin ajan hengen mukainen.
Ehkä tässä on yksi näkemyseroistamme. Itse pidän tällaisten vanhojen & elävien symbolien ajanmukaistamista aina arveluttavana. Tässä tapauksessa se tuntuu suorastaan arvovalinnalta ajan hengen ja ikuisen hengen välillä.
V.V.V.V.V wrote:Se ei missään nimessä tuhoa mitään perustavanlaatuisia rakenteita.
Eräs rakenne jonka tämä tuhoaa on Hodin ja Hokman voimakas yhteys jota Puun rakenteet korostavat siten että kaikki kolme polkua jotka sädehtivät Hokmasta muodostavat Hodin nimen (Heh, Vav & Dalet). Tämä seikka on yksi okkultismin keskeisimmistä opetuksista, so. buddhinen vihkimys.

Se tuhoaa myös Puun erään syvällisimmän mysteerin, joka on "talja puimatantereella". Tämä on talja jonka Gideon jätti kahtena yönä puimatantereelle testatakseen Jumalaa, ja toisena yönä ainoastaan talja oli kasteen peitossa, toisena yönä ainoastaan puimatanner. Tämä talja muodostuu kirjaimista Gimel, Zain & Heh, ja se - eli Gazah - roikkuu kolmesta Ylisestä Sefirasta, kätkienn Da'athin mysteerin. Tämä on se Kultainen Talja jota lohikäärme vartioi vanhoissa Legendoissa.

Tällaisia rakenteita vaihto tuhoaa. Mutta tällaisia rakenteita Crowley ei ota huomioon.

Sen sijaan uskon että tuo Lain Kirjan kohta voitaisiin tulkita - kuten Case ja Wang ehdottavat - niin, että Tzaddi ei ole Tähti, vaan Tähdet. Vanhimmissa pakoissa tämä kortti on nimetty monikkomuotoon "Tähdet". Lisäksi tämä nimi yhdistäisi kortin gematrisesti lauseeseen "Adamin Kivi", joka korostaisi sen yhteyttä Keisariin. Näin ollen Tähden nimen alkuperäistäminen monikkomuotoon korostaisi tätä ajan hengen (aivan oikeutetusti!) vaatimaa mysteeriä parrakkaasta Venuksesta, mutta se tekisi tämän korostuksen hienovaraisella tavalla, eikä Elävää Puuta silpomalla.

Minkä takia minulle on niin helppoa käyttää Crowleyn kortteja tästä näkemyserostamme huolimatta, on se kuinka itse korttien kuvat varsin selvästi sopivat vanhoihin vastaavuuksiin.

Ed: Typo
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by V.V.V.V.V »

obnoxion wrote:
V.V.V.V.V wrote:Eikö Elämän puu ole mielestäsi elävä?
Kyllä puu on mielestäni elävä. Mutta minusta sen ei myöskään tarvitse käydä läpi mutaatiota todistaakseen sitä. Kun tzaddi ja heh vaihtavat paikkoja, näyttää se minusta samalta kuin varpaita alkaisi kasvaa kämmeniin. Muutenkin vierastan sellaista mystiikkaa, joka keskittyy täydelliseen ja elävään symboliin kuten Elämän Puu on, mutta harjoituksen jälkeen muutettavaa löytyykin oman itsen sijaan hartauden kohteesta.
V.V.V.V.V wrote:Vanhan patriarkaalisten koulukuntien on vaikea hyväksyä tätä vaihdosta, sillä se myös ilmaisee naisen oikeuden kuninkaallisuuteen ts. Jokainen mies ja jokainen nainen on tähti
Tässä tapauksessa myös "vanha matriarkaalinen koulukunta" joutuu hieman kakistelemaan vaihdoksen kanssa. Tzaddi ja heh ovat hyvin kiinteästi toisiinsa yhteydessä, kuten ovat kaikki muut atbash-koodin parit. Se ettei myös näiden kaikkien muiden kirjainparien paikkoja vaihdeta Elämän Puussa, vesittää yhtä vähän niiden jakamaa ja yhdessä ilmaisemaa mysteeriä, kuin se vesittää parrakkaan Venuksen mysteeriä. Johan Keisarin kortti ilmaisee tätä yksinäänkin, ottaen huomioon että maskuliininen hallitsija yhdistyy Tetragrammatonin feminiiniseen tekijään (Heh); sekä Äitiin että Tyttäreen.
V.V.V.V.V wrote:Tämä vaihdos on minusta täysin ajan hengen mukainen.
Ehkä tässä on yksi näkemyseroistamme. Itse pidän tällaisten vanhojen & elävien symbolien ajanmukaistamista aina arveluttavana. Tässä tapauksessa se tuntuu suorastaan arvovalinnalta ajan hengen ja ikuisen hengen välillä.
V.V.V.V.V wrote:Se ei missään nimessä tuhoa mitään perustavanlaatuisia rakenteita.
Eräs rakenne jonka tämä tuhoaa on Hodin ja Hokman voimakas yhteys jota Puun rakenteet korostavat siten että kaikki kolme polkua jotka sädehtivät Hokmasta muodostavat Hodin nimen (Heh, Vav & Dalet). Tämä seikka on yksi okkultismin keskeisimmistä opetuksista, so. buddhinen vihkimys.

Se tuhoaa myös Puun erään syvällisimmän mysteerin, joka on "talja puimatantereella". Tämä on talja jonka Gideon jätti kahtena yönä puimatantereelle testatakseen Jumalaa, ja toisena yönä ainoastaan talja oli kasteen peitossa, toisena yönä ainoastaan puimatanner. Tämä talja muodostuu kirjaimista Gimel, Zain & Heh, ja se - eli Gazah - roikkuu kolmesta Ylisestä Sefirasta, kätkienn Da'athin mysteerin. Tämä on se Kultainen Talja jota lohikäärme vartioi vanhoissa Legendoissa.

Tällaisia rakenteita vaihto tuhoaa. Mutta tällaisia rakenteita Crowley ei ota huomioon.

Sen sijaan uskon että tuo Lain Kirjan kohta voitaisiin tulkita - kuten Case ja Wang ehdottavat - niin, että Tzaddi ei ole Tähti, vaan Tähdet. Vanhimmissa pakoissa tämä kortti on nimetty monikkomuotoon "Tähdet". Lisäksi tämä nimi yhdistäisi kortin gematrisesti lauseeseen "Adamin Kivi", joka korostaisi sen yhteyttä Keisariin. Näin ollen Tähden nimen alkuperäistäminen monikkomuotoon korostaisi tätä ajan hengen (aivan oikeutetusti!) vaatimaa mysteeriä parrakkaasta Venuksesta, mutta se tekisi tämän korostuksen hienovaraisella tavalla, eikä Elävää Puuta silpomalla.

Minkä takia minulle on niin helppoa käyttää Crowleyn kortteja tästä näkemyserostamme huolimatta, on se kuinka itse korttien kuvat varsin selvästi sopivat vanhoihin vastaavuuksiin.

Ed: Typo
Pyydän anteeksi ehkä hieman epäselvää ja liian tiivistettyä tekstiäni.

En usko, että meillä on minkäänlaista näkemyseroa kyseisessä asiassa.
Crowleyn ja Lain Kirjan ilmoittamaa vaihtoa ei tulisi tulkita jonain ultimaattisena totuutena ja avaimena Elämän Puuhun tai Kabbalaan yleisesti, joka kääntäisi koko systeemin päälaelleen ja tekisi vanhoista kaavoista "tehottomia" ( Toisinkuin Frater Achadin korttien järjestyksen totaalinen kääntäminen, joka luultavasti johti hänen hermoromahdukseen )

Uskoisin, että tässä on kyseessä mysteeri;
57. Invoke me under my stars! Love is the law, love under will. Nor let the fools mistake love; for there are love and love. There is the dove, and there is the serpent. Choose ye well! He, my prophet, hath chosen, knowing the law of the fortress, and the great mystery of the House of God.

All these old letters of my Book are aright; but [Tzaddi] is not the Star. This also is secret: my prophet shall reveal it to the wise.


Kirjaimiin ei ole tehtävä eroa, mutta henkilökohtaisesti uskon, että eläinradan merkeistä Oinas ja Vesimies tulisivat sijoittaa tarkan mietiskelyn alaiseksi ja olisiko nykyisellään niiden vaihto enemmän kuin hyväksyttävä.

Sekä myös lainatakseni; Liber VII: [ Liber Liberi vel Lapidis Lazuli Adumbratio Kabbalæ Ægyptiorum ]
Only one fish-hook (Tzaddi) can draw me out; it is a woman kneeling by the bank of the stream. It is she that pours the bright dew over herself, and into the sand so that the river gushes forth (The Star).

Mitä tulee Daath:in mysteriin ( Daleth, Ayin, Tau ) suosittelen vertailemaan Thoth-pakan korteista Universumin ja Tähden samankaltaisuutta ja ehkä tuo Gimelin kuunsirppi on vihdoin tietoisuudelle avautuva. “But to him is the winged secret flame, and to her the stooping starlight.”
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by obnoxion »

V.V.V.V.V wrote:Pyydän anteeksi ehkä hieman epäselvää ja liian tiivistettyä tekstiäni.
Kiitän kiivauttasi sekä perehtyneisyyttäsi Crowleyn teksteihin. Ainakin itselleni on ollut tärkeää päästä käymään keskustelua Crowleyn opetuksista. Tutkin hänen töitään useita vuosia äärimmäisen innostuneesti, mukaanlukien päivittäiset harjoitukset kuten LBRP, etc. Tulin opiskelussani kuitenkin sellaiseen pisteeseen, että en voinut enää jatkaa hänen viitoittamalla tiellään. Näkemyserot kasvoivat liian suuriksi.
V.V.V.V.V wrote:En usko, että meillä on minkäänlaista näkemyseroa kyseisessä asiassa.
Crowleyn ja Lain Kirjan ilmoittamaa vaihtoa ei tulisi tulkita jonain ultimaattisena totuutena ja avaimena Elämän Puuhun tai Kabbalaan yleisesti, joka kääntäisi koko systeemin päälaelleen ja tekisi vanhoista kaavoista "tehottomia" ( Toisinkuin Frater Achadin korttien järjestyksen totaalinen kääntäminen, joka luultavasti johti hänen hermoromahdukseen )
Näin asia varmasti on. Ero on ennemmin vahvasti painotuksessa.

Frater Achadin käänteiseen järjestykseen olen jossain määrin perehtynyt. (Hyllystä löytyy "The Anatomy of the Body of God", ja "The Egyptian Revival"-teokseen olen tutustunut verkossa). Pidän sitä hyvin kiinnostavana meditaationa saatanallisesta lähtökohdasta katsottuna, sillä vaihto käyttää absoluuttisen käänteistä metodia. Viisaus muuttuisi hulluudeksi siinä vaiheessa jos tällaisen vaihdon omaksumista aletaan vaatia muilta. Mitä fra Achadin hermoromahdukseen tulee, pitäisin todennäköisenä että Crowleyn käytöksellä oli siinä selkeä osuutensa.

Elämän Puun ja tarotkorttien järjestystä on vaihdeltu jatkuvasti modernien okkultistien toimesta, joten sikäli tässä ei ole mitään uutta. Crowleyn kohdalla asian nostaa muista erilleen hänen vaihdoksensa painoarvo.
V.V.V.V.V wrote:Kirjaimiin ei ole tehtävä eroa, mutta henkilökohtaisesti uskon, että eläinradan merkeistä Oinas ja Vesimies tulisivat sijoittaa tarkan mietiskelyn alaiseksi ja olisiko nykyisellään niiden vaihto enemmän kuin hyväksyttävä.
Ainakin minut sait miettimään asiaa jälleen kerran. Omasta puolestani laajentaisin tämän pohdinnan kohteeksi koko atbash-koodin ja sen yksitoista kirjainparia.

Selvästi jonkilaista muutospainetta uuden ajan kynnyksellä on havaittavissa. Ehdotettuja ratkaisuja on vain kymmenittäin, eikä mikään niistä vaikuta kovin mullistavalta ihmiskunnalle ja maailmalle yleisesti. Ehkä tässäkin on kyse eräästä uuden ajan probleemasta; ihmiset eivät tahdo niinkään ratkaista uuden ajan ongelmaa, vaan he haluatvat olla hän joka sen ratkaisi.

Joka tapauksessa kiitos suosituksistasi. Itse pidän kyseessä olevan Elämän Puun (eli niin kutsutun Cordoveron Puun) avaimena vanhaa tekstiä nimeltä "32 Viisauden Polkua", ja mahdolliset muutosehdotukset pitäisi perustella tämän tekstin perinpohjaisella kommentaarilla, ennen kuin suostuisin harkitsemaan niitä vakavasti. Toisaalta on sanottava että myös ortodoksisempi juutalainen kabbala on vaihtanut tämän Cordoveron Puun kokonaan Luriaaniseen Puuhun, johtuen ainakin osittain siitä että Corvoeron Puun katsotaan tulleen hermetistien "kaappaamaksi". Useita puita on ollut aina käytössä, ja esimerkiksi varhaisin kabbalistinen teksti Sefer Jetsirah kuvailee puun sijaan kuutiota. Kabbalassa on sijaa hyvin monenlaisille malleille, mutta ainoastaan syvällisille pohdinnoille.
obnoxion wrote:Mutta tällaisia rakenteita Crowley ei ota huomioon.
On pakko tarkentaa: Crowley ei ottanut huomioon näitä nimenomaisia rakenteita, mutta hän otti kuitenkin huomioon vastaavia rakenteita. Esimerkiksi luvun 777 painottaminen (Elämän Puun päälle piirretyn salamaniskun käyttämien polkujen lukuarvojen summa); Sateenkaari eli Qeseth (Kolmen Malkuthiin yhdistyvän polun kirjainten muodostama sana); Mantelipuusauva (Keskipilarin kirjainten arvoon liittyvä raamatullinen symbolismi). Mutta nämä seikat puhuvat sen puolesta ettei hän miettinyt vaihtoaan loppuun asti.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by V.V.V.V.V »

obnoxion wrote: Useita puita on ollut aina käytössä, ja esimerkiksi varhaisin kabbalistinen teksti Sefer Jetsirah kuvailee puun sijaan kuutiota. Kabbalassa on sijaa hyvin monenlaisille malleille, mutta ainoastaan syvällisille pohdinnoille.
Suuret kiitokset sinulle tästä muistutuksesta ja etenkin tästä kuutiosta!, en ollut tutkinut itse Sepher Yetzirahia pitkään aikaan, mutta keskellä yötä heräsin miettimään tätä asiaa ja se sai minut tutkimaan säettä, joka on minua jo pitkään vaivannut.
SEPHER YETZIRAH
OR
THE BOOK OF CREATION
W.W. Wescott, tr. (1887) Chapter 1.
11. He selected three letters from the simple ones, and sealed them as forming his great Name, I H V and he sealed the universe in six directions.
Five.- He looked above, and sealed the height, with I H V.
Six.- He looked below, and sealed the deep, with I V H.
Seven.- He looked forward, and sealed the East, with H I V.
Eight.-He looked backward, and sealed the West, with V H I.
Nine.- He looked to the right, and sealed the South, with V I H.
Ten.-He looked to the left, and sealed the North, with H V 1.
12. These are the ten ineffable existences, the spirit of the living God, Air, Water, Fire, Height and Depth, East and West, North and South.


Näiden ohjeiden pohjalta loin mieleeni tuon kuution, josta nuo säkeet mielestäni puhuvat ja muutaman minuutin taiteilun jälkeen MS-paintin ihmeellistä kuvankäsittelyn maailmaa hyväksi käyttäen sain aikaan ehkä näitä säkeitä selventävän kuvan
Image
A B B A H

Image
Kristillisille magialle ja kristillisille maagikoille, tämä tarjoaa myös minusta suuren voimavaran, sillä tuo samainen kuutio on yksi vaihtoehto piirtää "unikursaali pentagrammi" ( Figuuri 2 ) traditionaalisen pentagrammin sijaan. Myös alkukristillinen ikhthýksen symboli ( Figuuri 1 ), saattaa olla yksi Jeesukseen ja "kalastajiin" liitetty mysteeri ja yhteydessä myös kyseiseen symboliin.
Tämä pyrkii myös valoittamaan semiittisen ABBA:n käyttöä (Isä); ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ab_%28Semitic%29 )

Figuuri 2 myös muistuttaa Odal-riimua, ollen täten myös läheisesti yhteydessä Kreikkalaisten omegaan Ω "Minä olen Alfa ja Omega"

Mutta missä vaiheessa Alfa tulee kuvioihin mukaan? Tarotissa me löydämme vastaavuuden kirjaimessa Aleph, joka liitetään Ilman-elementtiin ja täten se liitetään Miekka pakkaan;
Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

Tässä on minusta yksi Tiferetin mysteeri ja toivottavasti edes jollekin tämä ehkä hyvinkin sekava tekstini valoitti edes vähän asiaa.
Locked