Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Smaragd »

Alan Mooren Promethea-sarjakuvassa (muistaakseni toinen kirja) käytiin läpi major arcanaa suhteessa maailmanhistoriaan ja -syntyyn. Rinnalle oli vielä Crowley aseteltu kertomaan kosmista vitsiä. Tällainen "taiteellisempi" selitystapa tuntui jostain syystä hyvin sopivalta ja korttien kokonaisuuskin nivoutui jotenkin loogisesti päähäni. Seuraavana yönä kyseisen Promethea luvun tarkastelun jälkeen näin unta korteista ja välillä kävin puoliksi hereillä ja huomasin keskittyväni hyvin intensiivisesti tiettyyn korttiin, jonka jälkeen vaivuin takaisin syvempään uneen kunnes oli taas seuraavan kortin vuoro. Käärmeisiä unia.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Kavi »

Smaragd wrote:Alan Mooren Promethea-sarjakuvassa (muistaakseni toinen kirja) käytiin läpi major arcanaa suhteessa maailmanhistoriaan ja -syntyyn. Rinnalle oli vielä Crowley aseteltu kertomaan kosmista vitsiä. Tällainen "taiteellisempi" selitystapa tuntui jostain syystä hyvin sopivalta ja korttien kokonaisuuskin nivoutui jotenkin loogisesti päähäni. Seuraavana yönä kyseisen Promethea luvun tarkastelun jälkeen näin unta korteista ja välillä kävin puoliksi hereillä ja huomasin keskittyväni hyvin intensiivisesti tiettyyn korttiin, jonka jälkeen vaivuin takaisin syvempään uneen kunnes oli taas seuraavan kortin vuoro. Käärmeisiä unia.
Tuo Promethea pitäisikin lukea jo ihan yleissivistyksen puolesta!
Tariq
Posts: 37
Joined: Fri Apr 17, 2020 5:44 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Tariq »

Pahoittelut kun nostan vanhaa ketjua.

Ketjussa onkin jo joitakin suosituksia oheislukemistoksi, mutta ajattelin kysyä vielä lisää vinkkejä tarot-kortteihin tai elämänpuuhun liittyen, etenkin aloittelijalle sopivasta materiaalista. Olen käyttänyt kortteja lapsesta saakka, mutta en ole ymmärtänyt niiden syvällisempää symboliikkaa tai yhteyttä Kabbalaan kuin vasta hiljattain. Olen etsinyt netistä pintapuolista tietoa, mutta mielelläni kuulisin myös kokeneempien henkilöiden suosituksia sopivista kirjoista tai nettisivuista. Käytössäni on Golden Dawn pakka, josta pidän kovasti. Sain hiljattain lahjaksi myös Kalevalaan pohjautuvan Ukon pakan, mutta en ole siihen vielä sen tarkemmin perehtynyt. Etenkin numerokortit ja hovikortit ovat sellaisia, joiden syvemmästä merkityksestä haluaisin oppia lisää.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Insanus »

Tariq wrote: Thu Apr 23, 2020 10:10 pm Pahoittelut kun nostan vanhaa ketjua.

Ketjussa onkin jo joitakin suosituksia oheislukemistoksi, mutta ajattelin kysyä vielä lisää vinkkejä tarot-kortteihin tai elämänpuuhun liittyen, etenkin aloittelijalle sopivasta materiaalista. Olen käyttänyt kortteja lapsesta saakka, mutta en ole ymmärtänyt niiden syvällisempää symboliikkaa tai yhteyttä Kabbalaan kuin vasta hiljattain. Olen etsinyt netistä pintapuolista tietoa, mutta mielelläni kuulisin myös kokeneempien henkilöiden suosituksia sopivista kirjoista tai nettisivuista. Käytössäni on Golden Dawn pakka, josta pidän kovasti. Sain hiljattain lahjaksi myös Kalevalaan pohjautuvan Ukon pakan, mutta en ole siihen vielä sen tarkemmin perehtynyt. Etenkin numerokortit ja hovikortit ovat sellaisia, joiden syvemmästä merkityksestä haluaisin oppia lisää.
Crowleyn Book of Thoth on minusta suositeltava, vaikka keskittyykin Thoth-pakkaan. Alussa on muutama lyhyt kirjoitus mm.juuri näistä asioista mitä kysyit. Mm. bibliotecapleyades.net tarjoaa pdf:ää.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by obnoxion »

Tariq wrote: Thu Apr 23, 2020 10:10 pm Olen käyttänyt kortteja lapsesta saakka, mutta en ole ymmärtänyt niiden syvällisempää symboliikkaa tai yhteyttä Kabbalaan kuin vasta hiljattain.
Jos erityisesti kabbalistinen yhteys kiinnostaa, niin tämä on erittäin hyvä ja halpa:

Paul Foster Case: "Tarot - A key to the wisdom of the ages"

Mikäli pidit kirjasta, kannattaa hankkia seuraksi Paul Foster Casen syventävä kirja, "The True and Invisible Rosicrucian Order".

Mikäli korttipakan käytännön maagiset mahdollisuudet kiinnostavat, tämä voi olla kiinnostava:

Cicero & Cicero: "Tarot Talismans - Invoke the Angels of the Tarot

Myös nimettömän tekijän paksu "Meditations on the Tarot: A Journey Into Christian Hermeticism" voi olla kiinnostava. Se kuuluu jo hengellisen kirjallisuuden klassikoiden joukkoon.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Angolmois

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Angolmois »

Tariq wrote: Thu Apr 23, 2020 10:10 pm Pahoittelut kun nostan vanhaa ketjua.

Ketjussa onkin jo joitakin suosituksia oheislukemistoksi, mutta ajattelin kysyä vielä lisää vinkkejä tarot-kortteihin tai elämänpuuhun liittyen, etenkin aloittelijalle sopivasta materiaalista. Olen käyttänyt kortteja lapsesta saakka, mutta en ole ymmärtänyt niiden syvällisempää symboliikkaa tai yhteyttä Kabbalaan kuin vasta hiljattain. Olen etsinyt netistä pintapuolista tietoa, mutta mielelläni kuulisin myös kokeneempien henkilöiden suosituksia sopivista kirjoista tai nettisivuista. Käytössäni on Golden Dawn pakka, josta pidän kovasti. Sain hiljattain lahjaksi myös Kalevalaan pohjautuvan Ukon pakan, mutta en ole siihen vielä sen tarkemmin perehtynyt. Etenkin numerokortit ja hovikortit ovat sellaisia, joiden syvemmästä merkityksestä haluaisin oppia lisää.
Itse julkaisin juuri pitkälti AT:n käyttämään symboliikkaan perustuvan Tarot -opukseni erillisinä artikkeleina blogissani, joten täytynee suositella sitä:

https://worldpolaris.com/category/tarot/

Obnoxionin suosittelemia kirjoja voin suositella itsekin hyvin lämpimästi!
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by obnoxion »

Boreas wrote: Fri Apr 24, 2020 11:46 am Itse julkaisin juuri pitkälti AT:n käyttämään symboliikkaan perustuvan Tarot -opukseni erillisinä artikkeleina blogissani, joten täytynee suositella sitä:

https://worldpolaris.com/category/tarot/
Täytyy mainita, tuosta "Kuu" - kortin pöllöstä, sen punaisista silmistä tulee mieleen Charles Baudelairen runo "Pöllöt" ("les Hiboux"):

Suojassa tummissa marjakuusissa
istuvat pöllöt
ruoduissa
kuin oudot
jumalolennot.
Punaiset silmät kiiluvat. Ne ajattelevat.

Runossa pöllöt katsovat kuinka alakulo valtaa maan, ja niiden viisautta on välttää seikkailua:

Joka lähtee hetken houreitten perään
saa maksaa
siitä,
että tahtoi vaihtaa paikkaa
.

Aleister Crowley kirjoitti muistaakseni tarot-teoksessaan "Book of Thoth", että kun tämä kortti merkitsee sakenevaa pimeyttä, ohjeekseen voi ottaa lauseen "How splendid is the adventure!". Eli tässä tehdään vastoin Baudelairen pöllöjen viisautta. Mutta jos on jo seikkailun silmässä, on Crowleyn ohje varmasti toimiva, kun yrittää pitää pirteytensä.

(Baudelairen runon suomeksi tulkinnut Antti Nylen).
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tariq
Posts: 37
Joined: Fri Apr 17, 2020 5:44 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Tariq »

Kiitos vastauksistanne, Insanus, obnoxion ja Boreas, otan suosituksenne ilolla vastaan. Mukavaa, että Book of Thothia voi lukea netissä. Kävin myös jo Boreasin blogia katsomassa, ja se vaikuttaa kiinnostavalta ja inspiroivalta. Täytyy ruveta tutkailemaan, mitä kautta muita kirjoja voisi ostaa taikka lainata. Kiitokset teille! Näillä eväillä pääsen varmasti hyvin alkuun.

Pöllöjen ohje versus seikkailun pirteys on juuri sen tyylistä ajatusten kamppailua, joka ainakin minun kohdallani kuulostaa hyvin tutulta.
User avatar
Medeia
Posts: 47
Joined: Tue Aug 03, 2021 1:00 am

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Medeia »

Keksin hetki sitten uuden, ainakin itselleni, tavan käyttää kortteja. Tää on mielestäni aika hyvä niin jaan sen nyt myös teille.
Tilanteisiin joissa on pakko valita vaihtoehdoista jotka vaikuttavat yhtä hyviltä tai huonoilta:
Sekoitetaan kortit ja selataan kuvapuoli näkyvillä lävitse, asetetaan kortit vaihtoehtoja esim. ‘kyllä & ei’ edustaviin pinoihin. Kukin kortti siis kysyy omasta kulmastaan sen mieltä vaivaavaan kysymyksen mihin itse antaa siitä kulmasta vastauksen. Tai itse kysyy ja kortti vastaa, sama kait tuo. Pyritään tekemään tämä vaihe mahdollisimman nopeasti ja vähin järkeilyin.
Lopuksi asetetaan pinot kuvapuoli ylöspäin kahteen vieräkkäiseen Elämän puun muotoon, joita voi sitten kattella ja toivottavati päästä paremmin jyvälle omista vaikuttimista ja liikuttajista.
Locked