Jeesus ja alempi magia.
Posted: Sun May 08, 2011 10:25 am
Ja hänen tykönsä tuotiin kuuro, joka oli melkein mykkä, ja he pyysivät häntä panemaan kätensä hänen päälleen. Niin hän otti hänet erilleen kansasta, pisti sormensa hänen korviinsa, sylki ja koski hänen kieleensä ja katsahti ylös taivaaseen, huokasi ja sanoi hänelle: "Effata", se on: aukene. Niin hänen korvansa aukenivat, ja hänen kielensä side irtautui, ja hän puhui selkeästi.
Markus 7:32-35
Tässä on minusta mielenkiinotinen esimerkki Jeesuksen harjoittamasta thaumaturgiasta, kuten Markuksen evankeliumi siitä selväsanaisesti raportoi. Ennnen muuta kiinnostavaa on syljen käyttäminen maagisena agenttina, joka tällaisenaan on suoraan kreikkalaisisten maagisten papyrusten alempaa magiaa koskevista ohjeistuksista. Kyse ei näyttisi olevan sellaisesta jumalallisesta ihmeestä kuten kristinusko sen nykyisin ymmärtää, vaan enneminkin välinemagian avulla toimitetusta ihmeparantamisesta.
Muita kiinnostavia yksityiskohtia ovat myös maagisen loitsusanan "Effata" käyttö, sekä magneettiset sivelyt (tarkoitan näillä sormien laittamista korviin sekä kielen koskettamista, jotka ovat kosketteluina hyvin spesifejä, ja poikkeavat selkeästi tyypilllisemmästä "käsien päälle panemisesta").
Mitä tämä esimerkki teistä kertoo toisaalta Jeesuksen toimintatavoista, ja toisaalta niin kutsutusta "alemmasta magiasta"?
Ja Jeesus kielsi heitä sitä kenellekään sanomasta; mutta mitä enemmän hän heitä kielsi, sitä enemmän he julistivat.
Markus 7:36
Markus 7:32-35
Tässä on minusta mielenkiinotinen esimerkki Jeesuksen harjoittamasta thaumaturgiasta, kuten Markuksen evankeliumi siitä selväsanaisesti raportoi. Ennnen muuta kiinnostavaa on syljen käyttäminen maagisena agenttina, joka tällaisenaan on suoraan kreikkalaisisten maagisten papyrusten alempaa magiaa koskevista ohjeistuksista. Kyse ei näyttisi olevan sellaisesta jumalallisesta ihmeestä kuten kristinusko sen nykyisin ymmärtää, vaan enneminkin välinemagian avulla toimitetusta ihmeparantamisesta.
Muita kiinnostavia yksityiskohtia ovat myös maagisen loitsusanan "Effata" käyttö, sekä magneettiset sivelyt (tarkoitan näillä sormien laittamista korviin sekä kielen koskettamista, jotka ovat kosketteluina hyvin spesifejä, ja poikkeavat selkeästi tyypilllisemmästä "käsien päälle panemisesta").
Mitä tämä esimerkki teistä kertoo toisaalta Jeesuksen toimintatavoista, ja toisaalta niin kutsutusta "alemmasta magiasta"?
Ja Jeesus kielsi heitä sitä kenellekään sanomasta; mutta mitä enemmän hän heitä kielsi, sitä enemmän he julistivat.
Markus 7:36