Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
obnoxion
Sodalis
Posts: 1896
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Postby obnoxion » Tue Jan 14, 2020 10:59 pm

Emme kuulu kenellekkään, ellemme sitten tämän meissä olevan lampun kultaiselle ytimelle, saavuttamattomalle, josta rohkeus ja hiljaisuus hehkuvat.

- Rene Char: "Hypnoksen muistikirja" (Savukeidas, 2009: sivu 29). Suomentanut Kristian Blomberg.

En osaa sanoa mitä Rene Char (1907 - 1988) on tällä fragmentillaan halunnut sanoa, mutta varmasti tulkintahaaste tarjoaa mahdollisuuksia monenlaisiin päätelmiin. Olen vasta alkanut tutustua tähän surrealisteihin kuuluvaan runoilijaan, jonka elämä täyttyi goottilaisista enteistä ja sattumuksista, jonka sanotaan tehneen runouden kirjoittamisesta mahdolista keskitysleirien jälkeen, ja jonka kerrotaan kieltäytyneen kirjallisuuden Nobelin palkinnosta. Itse näen tässä (yllä mainitun teoksen viidenneksi numeroidussa fragmentissa) kuvailtavan sisäistä kokemusta, jonka yhdistän meidän Azazeliimme
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Cancer
Posts: 260
Joined: Thu Dec 13, 2012 5:45 pm
Location: Helsinki

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Postby Cancer » Sat Jan 18, 2020 6:20 pm

Kaikesta mitä Freud on kirjoittanut pidän eniten väittämästä, jonka mukaan taiteilijan työtä motivoi halu ”saavuttaa kunniaa, valtaa, rikkautta, kuuluisuutta, naisten rakkautta”. Niin hyvää tekevä, niin täydellinen toteamus, selittää taiteilijasta kaiken. Jotkut taiteilijat ovat olleet samaa mieltä, Ernest Hemingway esimerkiksi. Hän ainakin tunnusti kirjoittavansa rahasta, ja koska hän oli kunnioitettu, vaikutusvaltainen, rikas, kuuluisa ja naisten rakastama, pitihän hänen toki tietää.

Eräs toinen toteamus taiteilijan motivaatiosta on minusta kuitenkin selkeämpi. Tässä sen kaksi ensimmäistä säkeistöä.

En perusta rikkaudesta,
ivanauruni rakkaus saa.
Kunnianhimo — vain unelma
joka aamulla katoaa.

Ja jos minä joskus rukoilen,
saa huuleni liikkumaan
tämä vain: Jätä rauhaan sydämein,
vapautta se kaipaa vaan.

Emily Brontë kirjoitti nuo säkeet kaksikymmentäkaksivuotiaana. Hän oli nuori ja kokematon nainen, ei rikas, ei vaikutusvaltainen eikä kuuluisa, ja rakkauteen hän suhtautui todella yliolkaisesti. Uskon kuitenkin että hänellä oli paremmat edellytykset kuin Freudilla puhua taiteilijan motivaatiosta. Freudilla oli teoria. Emily tiesi mistä puhui.


— Ursula K. Le Guin, jälkisanoissa romaaniin Maailma, vihreä metsä (engl. The Word for World is Forest)
Tiden läker inga sår.
User avatar
Smaragd
Frater
Posts: 512
Joined: Thu Jan 09, 2014 5:27 am

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Postby Smaragd » Sat Jan 18, 2020 8:06 pm

Cancer wrote:
Sat Jan 18, 2020 6:20 pm
Kaikesta mitä Freud on kirjoittanut pidän eniten väittämästä, jonka mukaan taiteilijan työtä motivoi halu ”saavuttaa kunniaa, valtaa, rikkautta, kuuluisuutta, naisten rakkautta”. Niin hyvää tekevä, niin täydellinen toteamus, selittää taiteilijasta kaiken. Jotkut taiteilijat ovat olleet samaa mieltä, Ernest Hemingway esimerkiksi. Hän ainakin tunnusti kirjoittavansa rahasta, ja koska hän oli kunnioitettu, vaikutusvaltainen, rikas, kuuluisa ja naisten rakastama, pitihän hänen toki tietää.

Eräs toinen toteamus taiteilijan motivaatiosta on minusta kuitenkin selkeämpi. Tässä sen kaksi ensimmäistä säkeistöä.

En perusta rikkaudesta,
ivanauruni rakkaus saa.
Kunnianhimo — vain unelma
joka aamulla katoaa.

Ja jos minä joskus rukoilen,
saa huuleni liikkumaan
tämä vain: Jätä rauhaan sydämein,
vapautta se kaipaa vaan.

Emily Brontë kirjoitti nuo säkeet kaksikymmentäkaksivuotiaana. Hän oli nuori ja kokematon nainen, ei rikas, ei vaikutusvaltainen eikä kuuluisa, ja rakkauteen hän suhtautui todella yliolkaisesti. Uskon kuitenkin että hänellä oli paremmat edellytykset kuin Freudilla puhua taiteilijan motivaatiosta. Freudilla oli teoria. Emily tiesi mistä puhui.


— Ursula K. Le Guin, jälkisanoissa romaaniin Maailma, vihreä metsä (engl. The Word for World is Forest)
Olin jo lähteä kirjastoon, mutta se onkin ehtinyt mennä kiinni. Kiitos kun jaoit, tämä kosketti jotain sellaista minkä äärellä olen nyt pyörinyt. "Väärien" motivaatioiden kuolettamisen raunioilta on hankala löytää mitään vihreää ja arvokasta, mutta tässä on onnistuttu osoittamaan johonkin oleelliseen voimanlähteeseen. Tuntuu ettei vapautta löydy kalliolta hyppäämällä, torneja polttelemalla tai lentokonellaa pitkin maapalloa rälläämällä. Ennemmin se on lapsuuden taianomaista touhuamista sekä sarja johdattavia sykäyksiä sielussa. Mestarin johdatuksen alaisuushan on tavallaan äkkiä ymmärrettävissä kaikkea muuta kuin vapaaksi, mutta jos ajattelee "vapaasti" virtaavaa hyvin intuitiivista flow-tilaa, joka ei kuitenkaan vapauta mistään eettisistä vaateista niin olen taipuvainen tulkitsemaan sellaisen erinäisistä tekijöistä riippuen mestarin johdatukseksi.
obnoxion
Sodalis
Posts: 1896
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Mietelauseet, sitaatit ja aforismit

Postby obnoxion » Sat Jan 18, 2020 10:08 pm

Smaragd wrote:
Sat Jan 18, 2020 8:06 pm
Cancer wrote:
Sat Jan 18, 2020 6:20 pm
Kaikesta mitä Freud on kirjoittanut pidän eniten väittämästä, jonka mukaan taiteilijan työtä motivoi halu ”saavuttaa kunniaa, valtaa, rikkautta, kuuluisuutta, naisten rakkautta”. Niin hyvää tekevä, niin täydellinen toteamus, selittää taiteilijasta kaiken. Jotkut taiteilijat ovat olleet samaa mieltä, Ernest Hemingway esimerkiksi. Hän ainakin tunnusti kirjoittavansa rahasta, ja koska hän oli kunnioitettu, vaikutusvaltainen, rikas, kuuluisa ja naisten rakastama, pitihän hänen toki tietää.

Eräs toinen toteamus taiteilijan motivaatiosta on minusta kuitenkin selkeämpi. Tässä sen kaksi ensimmäistä säkeistöä.

En perusta rikkaudesta,
ivanauruni rakkaus saa.
Kunnianhimo — vain unelma
joka aamulla katoaa.

Ja jos minä joskus rukoilen,
saa huuleni liikkumaan
tämä vain: Jätä rauhaan sydämein,
vapautta se kaipaa vaan.

Emily Brontë kirjoitti nuo säkeet kaksikymmentäkaksivuotiaana. Hän oli nuori ja kokematon nainen, ei rikas, ei vaikutusvaltainen eikä kuuluisa, ja rakkauteen hän suhtautui todella yliolkaisesti. Uskon kuitenkin että hänellä oli paremmat edellytykset kuin Freudilla puhua taiteilijan motivaatiosta. Freudilla oli teoria. Emily tiesi mistä puhui.


— Ursula K. Le Guin, jälkisanoissa romaaniin Maailma, vihreä metsä (engl. The Word for World is Forest)
Olin jo lähteä kirjastoon, mutta se onkin ehtinyt mennä kiinni. Kiitos kun jaoit, tämä kosketti jotain sellaista minkä äärellä olen nyt pyörinyt. "Väärien" motivaatioiden kuolettamisen raunioilta on hankala löytää mitään vihreää ja arvokasta, mutta tässä on onnistuttu osoittamaan johonkin oleelliseen voimanlähteeseen. Tuntuu ettei vapautta löydy kalliolta hyppäämällä, torneja polttelemalla tai lentokonellaa pitkin maapalloa rälläämällä. Ennemmin se on lapsuuden taianomaista touhuamista sekä sarja johdattavia sykäyksiä sielussa. Mestarin johdatuksen alaisuushan on tavallaan äkkiä ymmärrettävissä kaikkea muuta kuin vapaaksi, mutta jos ajattelee "vapaasti" virtaavaa hyvin intuitiivista flow-tilaa, joka ei kuitenkaan vapauta mistään eettisistä vaateista niin olen taipuvainen tulkitsemaan sellaisen erinäisistä tekijöistä riippuen mestarin johdatukseksi.
Upea sitaatti, todellakin. Freudin käsitystä taiteesta ja henkisyydestö on syvästi kunnioittaen, mutta kuitenkin varsin tinkimättömästi arvostellut runoilijatar H.D. (Hilda Doolittle) kirjassaan "Tribute to Freud". Hilda kävi Freudin terapiassa maailmansotien välissä, ja heidän välinsä muodostuivat hyvin lämpimiksi.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests