Psalmit - Viimeisestä ensimmäiseen

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
obnoxion
Sodalis
Viestit: 1039
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 7:59 pm

Psalmit - Viimeisestä ensimmäiseen

ViestiKirjoittaja obnoxion » Ke Huhti 10, 2019 3:03 pm

Aloitan pitkän projektin, jonka aikana aion käydä tässä ketjussa läpi kaikki Raamatun 150 psalmia, aloittaen viimeisestä ja lopettaen ensimmäiseen.

Psalmit ovat Raamatun sydän, kun Raamatun keskimmäinen luku osuu psalmin 118 kohdalle. Sen molemmin puolin ovat Raamatun lyhyin ja pisin luku - psalmit 117 sekä 119. Kun julkaistaan suomennoksia Uudesta testamentista, niihin on usein liitetty Vanhasta testamentista mukaan Psalmien kirja. Näin ollen psalmit muodostavat elävän sillan kahden testamentin välille.

Teen psalmeista yleisesittelyt ja käsitelen niitä runoutena. Mutta aion myös käsitellä niitä kaavoina. Jokaisessa luvussa käyn läpi Mustan raamatun ohjeen psalmin maagiseen käyttöön, ja pyrin näyttämään mihin psalmin rakenteisiin kaava perustuu. Samalla käyn läpi mitä Zohar kustakin psalmista opettaa. Aion lisäksi nostaa jokaisesta psalmista esiin joitakin kiinnostavia gematrisia erikoisuuksia. Lisäksi otan satunnaisesti huomioon yksittäisten psalmien erikoisuuksia muissa lähteissä, kuten Salomonin avaimessa, kabbalistisissa klassikoissa sekä kirjallisuuden tutkimuksessa.

En aseta projektille aikataulua, vaan etenen omalla tahdillani. Yritän tehdä esityksistä sopivan kokoisia ja kiinnostavia kokonaisuuksia, en kaikenkattavia esityksiä. Aiheesta voi tässä ketjussa keskustella jos kiinnostusta herää. Projekti etenee kuitenkin myös ilman keskustelua.

Säännönmukaisesti kaikkien psalmien kohdalla käytän ainakin seuraavia lähteitä. (Näiden lisäksi hyödynnän kymmeniä muita lähteitä tapauskohtaisesti, jotka pyrin aina mainitsemaan):

Alter, Robert; The Hebrew Bible - A Translation with Commentary in 3 Volumes (Norton, 2019)

The Zohar - Pritzker Edition in 12 Volumes.

Barton & Muddiman: The Oxford Bible Commentary (2013)

Kuudes ja seitsemäs Mooseksen kirja (Kirjapaino ja kustannus oy Liike, 1947).
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Avatar
Smaragd
Frater
Viestit: 173
Liittynyt: To Tammi 09, 2014 5:27 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Psalmit - Viimeisestä ensimmäiseen

ViestiKirjoittaja Smaragd » Ke Huhti 10, 2019 7:04 pm

Innoittavan avoin lähestymistapa työkalujen suhteen ja muutenkin. Itse olen vasta ensi askelilla Raamatun syvyyksiin sukelteluissa ja psalmit ovat ainakin ensimmäisen käden kosketuksen suhteen vieraita. Ilolla ja hämmästyksellä jään seuraamaan työtäsi ja oppimaan lisää näistä sivuista.
Avatar
Aquila
Frater
Viestit: 456
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 12:14 pm

Re: Psalmit - Viimeisestä ensimmäiseen

ViestiKirjoittaja Aquila » To Huhti 11, 2019 7:22 pm

Samat sanat kuin Frater Smaragdilla. Mielenkiinnolla seurailen!
obnoxion
Sodalis
Viestit: 1039
Liittynyt: Ti Touko 25, 2010 7:59 pm

Re: Psalmit - Viimeisestä ensimmäiseen

ViestiKirjoittaja obnoxion » To Huhti 11, 2019 8:51 pm

PSALMI 150

Kun käyn läpi lähdeteoksiani, saa psalmi 150 vain vähän mainintoja. Se on eräällä tapaa kuin sävellyksen loppuhuipennus, jossa kaikki Psalmien kirjan soittimet yhtyvät kymmenkertaiseen ylistykseen. Miksi kymmenkertaiseen? Koska maailma luotiin kymmenellä lauseella – tämä on varmaa, käypää tulkintaa. Koska Elämä puussa on kolme safiirin kaltaista hedelmää – ei yhdeksää, ei yhtätoista, vaan kymmenen sefiraa. Näin opettavat mystiset tekstit, Zohar ja Sefer Jezirah.

Zohar äityy jopa moittimaan psalmia. Se päivittelee soitinten paljoutta, ja toteaa että niiden soittaminen ei ole Jumalaa miellyttävää palvelusta. Vain viimeisessä jakeessa puhutaan selkeästi oikein: ”Kaikki, jossa henki on, ylistäkää Herraa!”. Käännösteksti vie ajatukseni meditaatioon, ja siihen miten hengityksen seuraamisen on johtanut rukouksen sanallisuuden hajoamiseen. Hengitys on rukousta, rukous hengitystä.

Mutta eihän psalmissa ylistetä sanoilla. Kaikkialla on vain vaskirumpua, huilua, harppua; pasuunan pauhua ja kumisevia kymbaaleja. Viimeisessä jakeessa mainittu henki on alkukielessä neshamah, joka vastaa teosofian manas –prinsiippiä. Ehkä Zohar tarkoittaa että vasta kun manas lyö kymbaalit yhteen, on sen helinä ylistystä.

Nykyisen Valkovenäjän alueelta kotoisin oleva juutalainen taiteilija Marc Chagall on suunnitellut psalmista upean lasimaalauksen Chichesterin goottilaiseen tuomikirkkoon. Se juhlii taiteentekijöitä Jumalan ylistäjinä. Sen punavoittoisuuden kerrotaan olevan uskomattoman kaunista, kun sen edusta vuosittaisessa kukkaisjuhlassa koristellaan punaisilla kukkasilla. Itse lasimaalaus on kirkossa hieman syrjäisessä paikassa. Se ei ole yhteisen hartaudenharjoituksen keskuksena, vaan se kutsuu vetäytymään syrjään, ja uppoutumaan yksityiseen kontemplaatioon.

Kuten psalmissa ryhdytään kymmenkertaiseen ylistykseen, näyttää itse lasimaalaus olevan viivasommiteltu rakentumaan kymmenestä lyijykiskoin yhdistetystä lasilevystä. Tai näin ainakin kuvan perusteella päättelen, en ole nähnyt taideteosta Englannissa. Kuvassa taitaa olla ihmisiä joille kasvaa siivet, ja siivettöminä lentäviä eläimiä, Kuvan keskivaiheilla joku rientää meonrah-kynttelikkö kädessä oikealta vasemmalle. Luulisin että ylhäällä kruunupäinen kuningas David istuu poikittain aasin tammalla. Ja aivan ylhäällä, pienen pieninä, saattavat olla perinteisesti yläreunastaan pyöristettyinä kuvatut, nelikulmikkaat lain kivitaulut.

MAAGISIA KAAVOJA

Musta raamattu ohjeistaa psalmin käytöstä: ”Tätä iloista kiitospsalmia tulisi lukea jokaisen Jumalaa pelkääväisen jälkeen kuin on jostakin vaarasta pelastunut, tahi on saanut erityistä armoa Herran edessä, silloin on tätä psalmia luettava kiitollisilla tunteilla ylistäen hänen kunniaansa”.

Ajattelen että magia on intiimiä hengellisyyttä. Siksi tämä yksinkertainen kiitollisuuden ilmaisemisen aikomus puolustaa paikkaansa maagisena kaavana. Ehkä voitaisiin sanoa että kaava palvelee tarvetta ilmaista muodollisesti läsnäolon kokemuksen tunnistamista; kun on kokenut niin sanotusti enkelin tai paholaisen kosketuksen. Luulen, että seuraavat huomiota antavat näkökulman kaavan perusteisiin.

GEMATRISIA HUOMIOITA

”Halleluja! Ylistäkää Jumalaa hänen pyhäkössään” on gematriselta arvoltaan 600, joka vastaa sanaa ”samekh” eli ”telttakeppi”. Tämä on myös samekh-kirjaimen nimi, jota kirjainta vastaava Elämän puun polku yhdistää kuuta ja aurinkoa vastaavia sefiroita – Jesodia sekä Tiferetiä. Seuraava lause, ”ylistäkää häntä hänen väkevyytensä taivaanvahvuuksissaan” vastaa arvoltaan (547) lausetta ”keskipilarin sisässä” (be’amud ha’tavek), siis Elämän puun keskimmäisen kanavan sisässä, joka yhdistää jumalan läsnäoloa ja tosiolemusta – se on, sefiroita Malkut sekä Kether. Näin ollen saamme käsityksen vertikaalisesta linjasta ylimmän ja alimman poolin välillä, jonka sisällä, ikään kuin samansuuntaisena telttakeppinä nousee toinen suora tukipuu. Tällainen vertikaalinen vastaavuusyhteys on jakeen lauseilla alkuperäisessä muodossaankin: maallista pyhäkköä vastaavat taivaanvahvuuksien korkeammat kiintopisteet.

Kun ensimmäinen jae muodostaa pystypilarin, tulee seuraavasta jakeesta poikkisuora piena. ”Ylistäkää häntä hänen voimallisista teoistaan” lauseen termi ”voimallinen” on alkukielessä johdettu viidennen sefiran, Gevuran, nimestä. Vastaavasti lauseen ”ylistäkää häntä sillä hänen herrautensa on suuri” sana ”suuri” on johdettu neljännen sefiran, Gedulan, nimestä. Nämä kaksi sefiraa muodostavat Elämän puun keskimmäisen poikittaisen polun.

Gevuran merkitystä vastaavat Raamatussa viittaukset kullan puhdistamiseen tulessa, ja on erittäin osuvaa että lauseen ”ylistäkää häntä hänen voimallisista teoistaan” vastaa arvoltaan (711) ”kultasepän tulta”. (Malakia 3:2). Toista lausetta ”ylistäkää häntä sillä hänen herrautensa on suuri” vastaa lukuarvoltaan (347) lausetta ”Jumalani – sinä olet kallio” (Psalmi 18:3). Tässä Jumalasta käytetään nimeä EL, joka perinteisesti vastaa Gedulah –sefiraa. Voidaan sanoa että Gevurah on Jumalan peljättävyys ja Gedulah on Jumalan armollisuus. Tämä dynamiikka, yhdessä suorana korkeuteen nousevan henkisen tukirakenteen kanssa, selittää nähdäkseni Mustan raamatun kaavan perusteita.

ERINOMAISTA RUNOUTTA

Entä mitä sitten, jos psalmin kaksi ensimmäistä jaetta muodostavat ristin? Kun kaavat eivät puhuttele, voimme sentään hämmästyä millaista runoutta tämä on. Milloin olemme viimeksi lukeneet runoutta, jonka palkitsee syventymisen tällaisilla näkymättömyydestä sinkoavilla rakenteilla? Ja mistä tällaiset näkymättömät rakenteet löytyvät? Ne löytyvät vuosista Raamatun äärellä, intohimoisista vuosista. Ja niistä vuosista löytyy myös usko runouteen - runouteen, jonka on tehnyt pyhäksi sen sisäsyntyinen erinomaisuus. Sillä, kuten William Blake kirjoittaa runollisessa näyssään profeetta Hesekielin sanoneen:

”…[M]e Israelissa opetimme, että Runon Genius (kuten sitä nyt nimitätte) oli ensimmäinen ja kaikki muut pelkkiä johdannaisia, ja tämän vuoksi halveksimme muiden maiden Pappeja ja Filosofeja ja ennustimme, että kaikkien Jumalten lopulta osoitetaan olevan meidän Jumalastamme alkuisin ja Runon Geniukselle velkapäitä. Juuri tätä suuri runoilijamme Kuningas Daavid halusi niin palavasti ja rukoili niin liikuttavasti, sanoen, että tällä voimin hän voittaa vihollisia ja hallitsee kuningaskuntia: me rakastimme Jumalaamme niin, että me hänen nimessään kirosimme kaikki ympäröivien kansojen jumaluudet ja väitimme, että ne olivat kapinallisia; näistä pitämyksistä rahvas johtui siihen käsitykseen, että kaikki kansat lopulta tulisivat juutalaisten alamaisiksi.” (William Blake: ”Taivaan ja helvetin avioliitto”. Arvi A. Karisto Oy:n kirjapaino; Hämeenlinna 1959. Sivut 60 – 61. Suomentanut Tuomas Anhava.)

Tämä tulee olemaan siis oma pääasiallinen lähtökohtani tätä ja kaikkia seuraavia psalmeja tulkitessani – että ne ovat ylimaallisen täydellistä, suorastaan pohjattoman syvää runoutta. Ja tämän ajattelen olevan psalmien – ja Raamatun – yleinen oikeutus paitsi omassa ajassamme, myös lapsiemme lasten ajassa. Kuten Marc Chagallin lasimaalaus on kirkon syrjäisessä nurkassa, myös nämä kontemplaatiot kuuluvat siihen varjoisen nurkkaan, jossa hengellisyys ja runous leimahtavat spontaanisti maagiseksi kokemukseksi.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija