Suhtautumisesta uniin

Astraaliset ja paranormaalit kokemukset, unet, näyt.

Millä tavoin suhtaudut uniisi?

Samantekeviä / viihteellisiä
20
20%
Pyrin analysoimaan muistamiani unia älyllisesti
33
33%
Pyrin näkemään selväunia ja toimimaan tietoisesti unimaailmassa
15
15%
Uneni ovat paljastaneet minulle tulevia tai objektiivisia tosiasioita
21
21%
Muistan harvoin unia herättyäni
11
11%
 
Total votes: 100
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Sûrya-Ishtara »

Unet reflektoivat päivätajunnallista ja päivätajunnan takana olevaa maailmaa välillä hyvinkin fantastisella ja hienovaraisella kuvastolla, mutta kuten viestiketjun aikana ollaan painotettu, niin ehkä olennaisempaa olisi pohdiskella suhtautumistaan ja toimintatapaan unen sanomaan siitä huolimatta että osaisiko untansa avata vai eikö millään tavalla.

Pieni pätkä omakohtaisesta kokemuksesta: Toismaailmalliselta ja pelottavilta tuntuneet ilmestykset unissa aluksi kiehtoivat jopa liiallisen epäterveellä tavalla. Myöhemmin kuitenkin suhtautumistavan uudelleenmietintä johdatti ajattelemaan toisesta perspektiivistä - ei itse unen tapahtumaa, vaan unen aiheuttamaan todellisen pelon tunteeseen itse unessa ja unen jälkeen: Miksi unessa kohdattu asia saa tietynlaisella olomuodollaan sellaisen olon, kun kuolisi 'lovecraftmaisesti' pelkoon? Mistä pelko ylipäätänsä juontaa juurensa?

Niin tai näin: Kun alitajunnallista maailmaa (ja omaa varjoaan) lähestytään, niin se on aivan yhtä totta kuin mikä tahansa muukin asia - muotosidonnainen kuva ei kuitenkaan koskaan tule antamaan täydellistä kuvaa ihmiselle koko manifestaation laadusta.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Aquila »

Mitä mieltä muuten olette sellaisista tapauksista, kun unessa kokee jonkin merkittävältä tuntuvan oivalluksen? Toisinaanhan unissa tulee koettua ja nähtyä sellaisia asioita, jotka tuntuvat siltä kuin jokin palanen olisi viimein loksahtanut kohdilleen. Tuota asiaa ei välttämättä muista enää tarkasti jälkikäteen, mutta tunne siitä, että jotakin merkittävää on tapahtunut jää silti mieleen elävästi. Tavallaan joskus harmittaa hieman, ettei muista mikä asia oli kyseessä, mutta olen itse jättänyt sen yleensä sikseen olettaen, että mikäli kyseessä on jotain merkittävää, niin se kyllä jää jollain tasolla vaikuttamaan.

Joskus tapahtuu unissa myös niin, että näkee jonkin tutun henkilön ja tulkitsee unen tapahtumista, että kenties olisi aika olla häneen yhteyksissä ihan valvetilassa. Usein, jos jättää tuon "kehotuksen" huomioimatta, niin syystä tai toisesta voi myöhempien tapahtumien seurauksena todeta, että tuota tunnetta olisi ehkä kannattanut seurata. Onko teillä ollut tällaisia kokemuksia?
Sûrya-Ishtara
Posts: 42
Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Sûrya-Ishtara »

Tnahara wrote:Joskus tapahtuu unissa myös niin, että näkee jonkin tutun henkilön ja tulkitsee unen tapahtumista, että kenties olisi aika olla häneen yhteyksissä ihan valvetilassa. Usein, jos jättää tuon "kehotuksen" huomioimatta, niin syystä tai toisesta voi myöhempien tapahtumien seurauksena todeta, että tuota tunnetta olisi ehkä kannattanut seurata.
Tässä kohtaa lienee samalla hyvä pohtia, että onko unissa nähdyillä henkilöillä suora vastineensa päivätajunnallisessa maailmassa, vai edustavatko tutut ja tuntemattomat henkilöt tiettyjä persoonattomia arkkityyppejä. Tuttuja ihmisiä tulee jatkuvasti nähtyä omissa unissa, mutta aina jää väkevä tunne siitä, että joku muu käyttää unimaailmassa nähtyjä henkilöitä kommunikaatiossa suhteessa tarkkailijaan eli Minään.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by obnoxion »

Tnahara wrote:Mitä mieltä muuten olette sellaisista tapauksista, kun unessa kokee jonkin merkittävältä tuntuvan oivalluksen? Toisinaanhan unissa tulee koettua ja nähtyä sellaisia asioita, jotka tuntuvat siltä kuin jokin palanen olisi viimein loksahtanut kohdilleen. Tuota asiaa ei välttämättä muista enää tarkasti jälkikäteen, mutta tunne siitä, että jotakin merkittävää on tapahtunut jää silti mieleen elävästi. Tavallaan joskus harmittaa hieman, ettei muista mikä asia oli kyseessä, mutta olen itse jättänyt sen yleensä sikseen olettaen, että mikäli kyseessä on jotain merkittävää, niin se kyllä jää jollain tasolla vaikuttamaan.
Minusta tällaiset tapaukset ovat osa tiedon tulemista eläväksi. Mehän voimme esimerkiksi ajatuksen tasolla päättä omaksua jonkin järkeväksi katsomamme mallin, ilman että olemme sitä oikeastaan omaksuneet millään muulla tasolla. Meidän huulemme sanovat "kyllä, kyllä", mutta sydämemme ei ole vielä vakuuttunut. Tällainen unessa tapahtuva tunne palasten asettumisesta paikoilleen, etenkin kun siihen liittyy sanattoman ja selittämättömän oivalluksen tuntu, kertoo usein siitä, että jokin tieto joka on aiemmin ollut hankittuna, on nyt omaksuttu syvemmällä tasolla, ja muutettu eläväksi.

Tosin unien ollessa kyseessä on hyvin vaikea päätellä mistään ulkopuolisista kertomuksista mitään, sillä subjektiivinen kokemus on niin keskeinen, ja niin vaikea välittää eteenpäin.
Tnahara wrote:Joskus tapahtuu unissa myös niin, että näkee jonkin tutun henkilön ja tulkitsee unen tapahtumista, että kenties olisi aika olla häneen yhteyksissä ihan valvetilassa. Usein, jos jättää tuon "kehotuksen" huomioimatta, niin syystä tai toisesta voi myöhempien tapahtumien seurauksena todeta, että tuota tunnetta olisi ehkä kannattanut seurata. Onko teillä ollut tällaisia kokemuksia?
Kyllä on, jos muutamme tutut henkilö myyttisiksi hahmoiksi, ja omassa tapauksesssani yleensä Raamatun hahmoiksi. Tällaiset unet otan usein hyvin tosissani, mutta jälleen on korostettava ettei tästä voida päätellä että jokaisen joka näkee myyttisiä hahmoja unissaani pitäisi ottaa nämä unensa vakavasti. En voi selittää unieni laatua muulle ihmiselle, enkä sitä miten niiden kuvasto liittyy elämän piiriini laajemmin. Omassa tapauksessani nämä hahmot avaavat odottamattomia näkökulmia Raamatun sekä gnostilaisten tekstien ja henkilöiden merkityksiin. Näissä tapauksissa uniin voi liittyä myös tärkeitä ohjeita arkielämää silmällä pitäen, mutta tällöin kyse on ennemmin vuoden tai parin aikajänteestä, ei niinkään seuraavan päivän tai viikon tapahtumista.

Joku toinen voi tietenkin saada raamatullisilta hahmoilta unissaan vaikkapa tappolistoja, jolloin asia on aivan eri. Yhtäläisyydet omiin uniinin rajoittuvat pinnallisimpiin mahdollisiin asioihin. Asia on verrattavissa siihen, miten minä voin saada asiani hyvin helposti hoidettua samassa virastossa, jota toinen pitää globaalin salaliiton syöpäpesäkkeenä, eikä astuisi siihen sisään ilman foliohattua ja pommivyötä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Tulihenki »

Oikeastaan olen kiitollinen, että nykyään harvakseltaan näen unia. Herätessä aamulla harvoin muistan näkeneeni yhtään mitään. Muutamia kokemuksia unien suhteen kuitenkin omaan parin vuoden sisältä.

Taannoin näin unen missä ilmestyin minulle tuntemattomaan asuntoon. Tajusin heti olevani unessa. Muistan kuinka ajattelin, että kas tämä on unta - katsellaanpa ympärille ennen kuin herään. Tutkailin hivenen taloa, joka oli tavallinen asunto normaalien huonekalujen kanssa. Erityisesti kiinnitin kuitenkin huomioni valokuviin, jonka seuraamuksesta totesin, että olen ihan vieraassa asunnossa jostain mystisestä syystä. Aloin hivenen pelkäämään ja päätin, että nyt on herättävä - en onnistunut siinä. Pelko alkoi kasvamaan, että entä jos tänne talon omistajat tulevat ja minä tuntematon olen heidän asunnossaan. Aloin uudelleen entistä kovemmin yrittämään ja ei onnistunut herääminen vieläkään. Rohkaistuen päätin tutkia taloa sitten enemmän ja jännää, että ei tullut mieleenkään yrittää poistua oven kautta sieltä. Lopulta ymmärsin olevani jollain tavalla itseni sisässä ja ne valokuvat esittivät minun eri piirteitä kasvojen muodossa. Eli minun tuntemattomien ihmisten tulemisen pelko oli ihan turhaa. Heräsin sitten samantien.

Toinen kokemus on hivenen erilainen. Istuin eka normaalisti sohvalla kunnes aloin tuntemaan itseni väsyneeksi ja patja alkoi houkuttamaan todella kovasti. Menin patjalle selälleni, laitoin silmät kiinni ja samantien vajosin patjan lävitse vaeltamaan usvan ja sumun keskelle. Tuntui kuin selkäni olisi ollut täynnä suuria painoja eikä minulla ollut fyysisen kehoni suomaa voimaa mukana. Ympärillä vain ahdistusta. Heräsin tästä onneksi aika pian. Tämä olisi saattanut ehkä mennä tuonne astraalimatkailusta aloitettuun ketjuunkin, mutta olkoon nyt tässä.

En ole taipuvainen tälläisiin kokemuksiin joten nämä ovat jääneet mieleen.
Dracerium
Posts: 33
Joined: Wed Nov 14, 2012 2:02 pm
Location: HEllsinki

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Dracerium »

Itse näen melko paljon tulevaisuuden tapahtumia unissa. Aina en vain osaa yhdistää näitä tulevaisuudeksi kun nämä näen, koska yli puolia näistä unista ei ikinä tapahdu. Saattaa myös johtua siitä että näen vaihtoehtoiset tulevaisuudet, eli minulla on polkuja valittavana.
Sitä saa mitä tilaa
Xenos
Posts: 37
Joined: Wed Feb 20, 2013 7:46 pm
Location: Helsinki

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Xenos »

Suvussani on ollut vahva usko enneuniin, ja pienestä pitäen olen saanut mummoltani kuulla niistä tarinoita. Suhtauduin niihin nuorempana skeptisesti, mutta myöhemmin löysin unissani ratkaisut muutaman ongelmiin, jotka ovat liittyivät silloisiin elämäntilanteisiini. Vaikka en kyennyt ohjaamaan kyseisten unien kulkua, niin koin että jollain korkeammalla tasolla kuitenkin hallitsin niitä. Toivottavasti esitän tämän edes jokseenkin ymmärrettävästi, en itsekään vielä oikein ymmärrä tapahtunutta.

Kokemuksieni jälkeen olen alkanut pitää erityisesti selkounia hyvin potentiaalisina välineinä itsetuntemuksen kehittämiseen ja erilaisten psykologisten ongelmatilanteiden ratkaisuun. Pyrin harjoittelemaan unenhallintaa, joskin epätyydyttävällä menestyksellä; lähinnä olen oppinut muistamaan uneni aikaisempaa paremmin, mikä on jo hyvä alku.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Tulihenki »

Itselläni on selkounet lisääntyneet tässä viime kuukausien aikana. Ehkä kaikista merkityksellisin on uni, mistä kirjoitin hiljattain blogissanikin - tekstissä mainitsin tämänkin foorumin, kun aiheeseen tavallaan liittyi. Uni oli minulle henkilökohtaisesti hyvinkin merkittävä psykologinen avain. Jälkeenpäin olen itse kokemusta miettinyt ja varsinaisesti en ole syytä sille keksinyt, mutta ihan kuin olisin astunut vihkimysten porteille valmistautumattomana tai sitten ihan tarkoituksesta minun sallittiin tulla sinne huomaamaan todella puutteeni.

Aluksi näin unia, mitkä olivat kaoottisia enkä muista niistä oikeastaan kovinkaan paljoa. Sitten muistan, miten siirryin valoon ja samalla tietoisuuteni heräsi kirkkaaksi. Olin avarassa paratiisissa, missä ei ollut mitään aurinkoa tai muutakaan varsinaista valoa, vaan se paikka oli itse valo ja valon lähde. Yleensä - ainakin omalla kohdallani - tietoisuuden herätessä unessa sitä ei pysty pitämään kovinkaan kauaa, kun tempautuu jo pois. Tällä kertaa tunsin, että minulla ei ole mitään kiirettä. Tunsin sisälläni jonkinlaisena aavistuksena, että olin paikassa, missä sain toivoa ihan mitä tahansa ja se toteutuu. Minulla ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta harkita, vaan se toteutui, mikä heti mieleen tuli, koska sen oli tarkoitus kertoa minun tietoisuuden tasosta. En osannut puhtaasti itsessäni ilmentää vielä sen paikan ilmapiiriä, joten laskeuduin alaspäin.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by obnoxion »

Tulihenki wrote:Itselläni on selkounet lisääntyneet tässä viime kuukausien aikana.
Itselläni on taasen ollut viime kuukautena sellainen putki, että olen lähes joka aamu muistanut kaikki uneni. Sisältö on ollut kyllä hyvin arkista, eli lähinnä työasioiden läpikäymistä sekä hidasta ja melko hellävaraista traumojen käsittelyprosessia.

Sen sijaan kirjallisuudeen puolelta olen osunut tämän vuoden puolella kahteen muistutukseen unien merkittävyydestä. Osittain omaelämänkerrallisessa "Unia, ajatuksia, muistikuvia" teoksessa C.G. Jung kertoo eräästä lääkäristä, vai oliko kyseessää kandidaatti, joka oli hakeutumassa työskentelmään Jungin johtamaan psykiatriseen saiaraalaan. Ensin oli kuitenkin käytävä psykoterapiassa. Mies, jonka elämä oli normaaliuuden maaliesimerkki kaikilta osin, ei kahteen viikkoon pystynyt muistamaan ensimmäistäkään untansa. Sitten viimein hän muisti yhden. Hän oli kolkon, aution huoneiston keskeltä löytänyt yksinään kaksivuotiaan lapsen joka tuhri itseään ulosteilla. Jung tunnisti piilevän psykoosin, jolta psyyke pyrki suojautumaan normaaliuden korostamisella sekä unien muistamattomuudella. Kohtaaminen piilotajunnan kanssa olisi voinut olla kohtalokas, eikä mies joutunut työskentelmään itselleen haitallisessa psykiatrisen sairaalan ympäristössä.

Toinen esimerkin tulee Miranda Shawlta, joka on amerikkalainen feministi, uskontotieteilijä ja vihkiytynyt buddhalainen. Kun hän vaelsi Tiibetissä etsimässä esoteerisia vihkimyksiä erakoilta, usein tällaisen vihkimyksen saamisesta ratkaisee tuore uni tai epätavallinen luonnonilmiö, josta luetaan hyvä tai huono enne suullisen opetuksen antamiselle. Joskus yllättäen alkanut, vain hetken kestänyt lumisade ratkaisi asian Mirandan hyväksi. Mutta usein asiaan vaikutti myös se, millaisia unia hän oli viime aikoina nähnyt. Näiden unien perusteella vihkimystiedon haltija päätti onko pyrkijä valmis vastaanottamaan suullisen opetuksen.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Suhtautumisesta uniin

Post by Tulihenki »

Samaista Jungin kirjaa olen itsekin lueskellut viime aikoina. Ostin sen muutamia vuosia sitten, kun koneella istuessa tuli vahvasti mieleen, että pitäisi alkaa Jungilta jotain lukemaan. Lähdin kirjastoon ja sisään astuessani kirjastonhoitaja oli viemässä kyseistä teosta myyntiin hyllyyn. Oli vähän hämmästynyt olo ja olikin hyvä ostos 2 eurolla.

Kerron vähän itsestäni ja muutamasta unesta.

Muistan ala-asteelta, kun vanhempani erosivat ja miten peittelin sitä kavereille - siihen aikaan oli poikkeuksellisempaa avioerot kuin nykyään. Tunsin kuitenkin isän hyljänneen meidät ja vastustin usein viikonlopputapaamisiakin. Yläasteen jälkeen oli sitten kahden vuoden vaihe jolloin tavattiin enemmänkin eikä mitään ongelmia ainakaan tietoisesti ollut. Täysi-ikäisyyden kynnykselle aloin kuitenkin erkaantumaan sekä isästä että isän puoleisesta suvusta vähitellen ja samalla lähentymään äidin puoleisen suvun kanssa. Tämä erkaantuminen ja toiselta puolen lähentyminen on kasvanut vaan tähän päivään mennessä.

Luulen hakeneeni jonkinlaista isän korviketta painottamalla kristillistä lähestymistä ja yrittänyt siten löytää sisäistä tasapainoa, kun ulkoiset suhteet isän haaraan ovat olleet niin etäiset. Ymmärsin kuitenkin, että tasapaino ei löytynyt siten eikä suuntakaan enää ollut oikea.

Näin unen, missä isäni oli kehitysvammaisena, joka vaikutti tarkoittavan rampautunutta suhdettani häneen. Toisessa unessa kävelin tunnelissa ja kaikki isäni sukulaiset kulkivat minua vastaan eikä kukaan tuntenut minua, mutta minä tunsin heidät. Peittelin vielä varmuuden vuoksi kasvojani, koska tunsin häpeää.

Samaan aikaan näiden unien kanssa erikoisesta ''sattumasta'' johtuen tutustuin isäni veljen tyttöön ja muutenkin alkoi isäni puolelta tulemaan yhteydenottoja.

Olen tuntenut vuoden aikana huonoa omaatuntoa etääntymisen johdosta, mutta ehkä tämän laajempi kuva vielä aukeaa ja puhdistusta tapahtuu.
Locked